A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Musafir i post

Pitanje:

Selam alejkum!
Pošto putujem zbog posla prvih 20 dana ramazana u grad 100 km udaljen od mjesta stanovanja i tamo na poslu provodim od 5 izjutra do 5 popodne da li sam dužan postiti ili imam pravo kao putnik napostiti tih 20 dana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Musafir ima pravo koristiti olakšicu da ne posti tokom putovanja te da naposti propuštene dane, mada je bolje da posti ukoliko mu post tokom putovanja ne predstavlja osobito veliku poteškoću, kao što kaže Uzvišeni u Kur'anu, nakon spominjanja bolesnika, putnika i onih koji, zbog starosti i sl., teško podnose post: "...a da postite, to vam je bolje...". Razdaljina od 100 kilometara tretira se razdaljinom čije prelaženje ima status putovanja na kojemuu je dozvoljeno koristiti olakšice predviđene za slučaj putovanja. Osoba koja koristi olakšicu da ne posti tokom putovanja ne bi trebala javno jesti ili piti, jer to može djelovati izazovno i negativno na postače ili bar neke od njih. Uz to, može se smatrati i javnim nipodaštavanjem ramazana.

Psovanje i post

Pitanje:

Selam!

Da li psovka kvari post?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko se radi o psovci koja izvodi iz vjere, post će biti pokvaren i treba, uz obnovu imana, napostiti taj dan. Ako se, pak, radi o običnoj psovci (koja ne izvodi iz vjere), post neće biti pokvaren, ali će njegova vrijednost i sevap biti bitno umanjeni. Psovka tokom posta je znak da taj post ne postiže svoju punu svrhu, već zadovoljava samo formu. Mnogo je postača - kaže se u jednom hadisu - koji, osim gladi i žeđi, od svog posta nemaju ništa drugo. Da nas Uzvišeni sačuva od takvog iskušenja i belaja.

Post i steroidni preparati

Pitanje:

Selam!
Da li je ispravan post osobe koja koristi injekcije steroida ili sličnih preparata, a koja se bavi bodybuildingom ili treninzima sličnih sportova, koje služe za povećanje mišićne mase? Pomenuti preparati bi bili korišteni tokom noći (nakon iftara, a prije sehura), jer imaju i određene nuspojave, a organizam iste čisti putem mokraće, ali čišćenje traje i do nekoliko mjeseci, zavisno od vremenskog perioda korištenja istih.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko se spomenuta supstanca koristi noću, a ne po danu tokom posta, i ako je inače dozvoljena i nije štetna za tijelo, nema smetnje da se koristi i u ramazanu u spomenuto vrijeme.

Spavanje u ikindijsko vrijeme tokom ramazana

Pitanje:

Selam!

Pošto ide mjesec Ramazan i postit će se po suncu i po velikim vrućinama a pošto se radi na poslu po danu u vrijeme podne namaza i pošto ćemo biti iscrpljeni (posao i ibadeti, teravije i post), da li je dozvoljeno za vrijeme ramazana spavati u ikindijsko vrijeme, tj. s posla kad se dođe pa negdje do pred iftar? Znam da je to zabranjeno vrijeme za spavanje ali me interesuje imali kakvih izuzetaka za vrijeme ramazana.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ne može se reći da je strogo zabranjeno spavati u spomenuto vrijeme, već samo da nije preporučljivo, odnosno da je pokuđeno. Ukoliko postoji potreba za odmorom i mentalnim osvježenjem, nema smetnje da se malo odspava nakon dolaska s posla do pred iftar kako bi osoba bila psihički i fizički pripravnija za obavljanja ibadeta koji slijede.

Post i pumpica za astmu

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Može li postiti osoba koja koristi pumpicu za astmu, redovno
ili u trenucima potrebe? Ako ne, šta je dužna uraditi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Po pretežnom mišljenju uleme, upotreba pumpice za astmu ne kvari post, jer se njome ne ubacuje hrana, piće i sl. u želudac. Ona samo olakšava disanje i ništa drugo.

Čitanje prevoda Kur`ana bez abdesta

Pitanje:

Selam!

Da li je dozvoljeno, pošto kod nas u Bosni ima prevod Kur´ana od Enesa Karića samo na bosanskom bez arapskog teksta, čitati taj prevod na bosanski bez abdesta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dozvoljeno je čitati prijevod Kur'ana bez abdesta, mada je bolje ako se to radi pod abdestom.

Žena bez hidžaba i post

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je ispravan post ženi koja neće da nosi hidžab odnosno neće da se oblaci po islamskim propisima ?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Žena koja se ne oblači po islamskim propisima dužna je postiti. Grijeh zbog neislamskog odijevanja ne povlači za sobom automatsku neispravnost posta, namaza i ostalih ibadeta. Bog nagrađuje za dobra djela, oprašta i kažnjava za grijehe; to je u Njegovoj ingerenciji. Čije će djelo biti kabul samo On zna. Ne možemo onom ko griješi u nečemu (a svako u nečemu griješi) osporiti pravo i obavezu da izvršava bilo koji ibadet i da se nada Božijoj milosti. Bog nikoga nije isključio iz svoje milosti osim šejtana i onih koji umru kao mušrici. On neće oprostiti, kako kaže u Kur'anu, da mu se širk čini, a oprostit će kome hoće mimo toga grijeha.

Organiziranje safova tokom namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Cijenjeni profesore, u dilemi sam oko rastavljanja safova prilikom obavljanja namaza.
Naime,  u mom džematu džamija je stara gradnja (debeli kameni zidovi) i uz Ramazan na teravih namazu kada je puna džamija bude pretoplo i zagušljivo. Ako otvorimo prozore starim ljudima to ne odgovara i onda se dešavaju prepirke. A nemamo nikakvih rashladnih uređaja i nismo u stanju da nabavimo. Već nekoliko džematlija je prigovorilo tome i odlučili su da ne dolaze na teravih namaz, upravo zbog prepirke prilikom otvaranja prozora i zagušljivosti u džamiji.
Da li je dozvoljeno pošto ispred džamije imamo lijep harem da dozvolimo klanjanje  u haremu svima koji to žele odvojeno muškarci od žena, s tim da bi onda razlika između safova u džamiji i safova u haremu džamije bila 7-8 metara ali bi sve džematlije bile zadovoljne i džemat bi bio puno veći nego kada bi svi namaz obavljali u džamiji.
Da li je dozvoljeno klanjati u haremu ako ima mjesta u džamiji i da li je dozvoljena ovolika razlika između safova u jednom džematu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuto rješenje je dobro ukoliko ne bi vodilo daljoj podjeli i cijepanju džemata. Također, to treba biti u saglasnosti s imamom, jer on predvodi džemat i njega se treba slušati. Spomenuta udaljenost između safova u džamiji i onih u haremu ne smeta ako se jasno čuje učenje imama i tekbiri kojima se označava odlazak na rukju, sedždu itd. Ne bi bilo dobro da se muktedije povode samo za pokretima imama a ne za njegovim glasom. 

Nafila između ikindijskog i akšamskog farza

Pitanje:

Selam!

Može li se klanjati nafila nakon što nastupi ikindijsko vrijeme? Može li se klanjati nafila pa onda akšam, ako se kod kuće klanja, ili poslije akšama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Mekruh je klanjati nafilu između ikindije i akšam namaza. 

Žena kao imam ženskom džematu

Pitanje:

Selam!

Podučavam Kur`anu starije žene, u prostorijama blizu džamije, i kad dođe vrijeme namaza, a mi nismo završile i nećemo još dugo biti, one ne odu na namaz, jer bi im trebalo još 45 min da se vrate, a ja imam i druge grupe, a nisam toliko slobodna da toliko čekam njihov povratak sa namaza,a posto ima veliki broj stepenica i to bi im bio dodatan zamor jer su sve, osim mene, starije žene, i mi u tim prostorijama klanjamo namaz. Međutim, one predlažu da u džematu obavimo taj namaza koji nastupa (dakle, da ja budem imam), a tek nakon medrese (u ženskoj medresi je to stalna praksa) sam saznala da žena ne može biti imam ženama, po hanefijskom mezhebu, tako da mi to ne praktikujemo, ali sam ipak htjela da Vas pitam, da li i u kojim situacijama može ili ne može žena biti imam, da li mi možemo to da praktikujemo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pokuđeno je da žena bude imam ženskom džematu u našem mezhebu, ali ako bi se to desilo namaz bi bio ispravan. Žena u tom slučaju treba stati usred prvog safa.