A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Obaveze prema porodici

Pitanje

Selam.

Kada je riječ o propisima koji govore o odanosti i dužnostima čovjeka spram njegove porodice, roditelja i sl., da li oni podrazumijevaju da su muževe obaveze spram njegovih roditelja jednake kao obaveze žene spram njenih? Konkretniji primjer: Da li je islamski (ne tradicijski) utjelovljeno da mladi bračni par svaki Bajram dočekuje kod muževih roditelja, a nijedan kod roditelja supruge (koji nemaju sina)? Također, da li porodici muža pripadaju veća prava nego porodici supruge, kada je riječ o pažnji, praznicima i sl.?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Opći je princip da se supružnici trebaju dogovarati o svim važnim porodičnim pitanjima, pa i kada je riječ o odnosu prema njihovim roditeljima i rodbini. Suprug treba poštovati suprugine roditelje i rodbinu, a ona je dužna poštovati njegove roditelje i rodbinu. Kada je riječ o posjetama, posebno tokom blagadana (za Bajram i dr.), najbolje bi bilo da posjetite i jedne i druge roditelje, ako je to moguće. Međutim, teško je u svim stvarima i pitanjima zahtijevati i ispoštovati potpuni reciprocitet. Nije to na tako izričit i striktan način riješeno ni u Izvorima islama. Supružnici u tom pogledu trebaju pokazati međusobni senzibilitet i fleksibilnost. Zato smatramo da ne trebate prigovarati mužu što uglavnom bajramuje kod svojih roditelja. Moglo bi to izazvati bračne nesuglasice i probleme. Međutim, imate pravo da, prema mogućnostima, odete tokom blagdana i kod Vaših roditelja. Savjetujemo Vam da ne insistirate da se on baš u svemu odnosi prema Vašim roditeljima kao prema svojim. Takvo insistiranje može dovesti do problema. Bolje je da to rješavate na blag i lijep način, bez trzavica i borbe ko će nadvladati u tome. 

Cjenkanje prilikom trgovine

Pitanje

Selam.

Moje pitanje je slijedeće:  Tokom sajma knjiga u Sarajevu vidio sam jednu knjigu. Pitao sam prodavca za cijenu i rečeno mi je da je cijena 20 KM i da će biti poslijepodne. Došao sam opet sutradan i pitao za tu knjigu rečeno mi je da je 20 KM ali da sačekam 5 minuta da će je donijeti. Kad se prodavac vratio rekao je da je cijena knjige 25 KM. Ja sam rekao da mi ne odgovara ta cijena. On je kazao da je svugdje na sajmu cijena 30 KM. Meni nije odgovarala cijena ali je na njegovo insistiranje da se knjiga proda -  prodata knjiga za 20 KM. 

Moje pitanje je slijedeće jesam li ja šta pogriješio u ovom slučaju i da li postoji kakvo pravilo a tiče se trgovine?  I je li dozvoljeno prodavcu govoriti dvije cijene za jednu knjigu?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Cjenkanje u trgovini je dozvoljeno i ne vidimo ništa sporno u Vašem slučaju. Kako se na kraju dogovore prodavač i kupac, to je cijena koja obavezuje. Dakle, relevantna je zadnja cijena koju su prihvatile obje strane.

Davanje mita za radno mjesto

Pitanje

Selam.

Da li je sa islamskog stanovišta dozvoljeno „platiti" radno mjesto u državnoj firmi ukoliko se već dugo godina čeka posao i smatra da još ga dugo neće biti po nekoj legalnoj osnovi?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Davanje mita, a pogotovo njegovo uzimanje, je zabranjeno u šerijatu, osim u situaciji kada se ne može na drugi način ostvariti neko pravo koje pripada čovjeku. Rad u državnoj firmi nije ničije ekskluzivno pravo, pa se ono ne može tražiti davanjem mita, jer u osnovi ne pripada nikom pojedinačno. Da li je osoba u stanju nužde, te ne može na drugi način riješit svoje nužne potrebe, osim baš tim zaposlenjem, to je nešto o čemu svaka osoba treba da procijeni. Svako zna svoje stanje bolje od svih drugih ljudi, a Uzvišeni najbolje poznaje stanje svake osobe.

Spuštanje ruku prilikom klanjanja dženaze

Pitanje

Selam.

Negdje sam pročitao da je spuštanje desne pa lijeve ruke kod predaje selama kod klanjanja dženaze namaz pogrešno, da nije po sunnetu, da li je to tako?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Ne vidimo nikakvu potrebu da se o ovom pitanju raspravlja. Nema nikakve smetnje da se dženaza klanja onako kako je uobičajeno kod nas. Tako je po našem mezhebu, a ko misli da treba drugačije, neka tako klanja, ali neka ne bihuzuri druge klanjače.

Četeresnica umrlom

Pitanje

Esselamu alejkum!
Moja nana je umrla prije 2 godine,održala joj se je sedmica, ali četeresnica  nije, jer nismo imali para da platimo hodži za učenje. Zanima me da li je to puno loše i da li možemo  naknadno da održimo  četeresnicu?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Nema potrebe da se opterećujete time, jer to inače ne spada u obavezujuće propise, već je to nešto što se uobičajilo kod nas. Nikakav propust nije učinjen i ako se ne prouči tzv. četeresnica. Ali možete, ukoliko želite, učiniti neko dobro djelo, poput sadake, učenja Kur'ana i sl., i sevap od tog namijeniti Vašoj rahmetli nani.

Zajednička obiteljska grobnica

Pitanje

Selam

Jedan od džematlija je postavio pitanje ukopa u zajedničkoj (obiteljskoj) grobnici. Naime, grobna mjesta su izuzetno skupa pa je on kupio grobno mjesto za sebe i suprugu. Interesira ga da li je dozvoljeno da se ukopa u tu obiteljsku grobnicu?
 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Nije u duhu islamske tradicije ukopavanje više osoba u jednu (obiteljsku) grobnicu. Pravilo je da se u jedan kabur ukopa jedna osoba. Međutim, iznimno u slučaju nužde, kao npr. istovremena pogibija većeg broja ljudi u ratu, prirodnoj katastrofi, epidemiji i sl., dozvoljeno je ukopati više osoba u zajedničku grobnicu, uz rastavljanje između tijela nekom pregradom, zemljom i sl. Sama skupoća grobnog mjesta nije opravdan razlog da se odstupi od pravila, osim ako osoba nema sredstava da kupi zasebna mjesta za kabure. Onda se postupa po principu "nužda zakon mijenja".

Vjenčani prsten

Pitanje

Selam.

Da li je dozvoljeno nositi srebrni vjenčani prsten?
U mnogim tekstovima sam procitao da su muslimani taj običaj razmjene vjenčanog prstenja preuzeli iz katoličke kulture te da sam akt nošenja vjenčanog prstena predstavlja širk i oponašanje katolika. Poslanik s.a.w.s. je rekao u hadisu "Ko oponaša jedan narod on njemu i pripada.'' (Buharija i Muslim). U drugom hadisu Poslanik s.a.w.s. kaže: "O ljudi, čuvajte se skrivenog širka!"
Uskoro se trebam ako Bog da ženiti pa sam jako oprezan po pitanju ovih stvari.

Odgovor

Esselamu alejkum!
Nema nikakve šerijatske zapreke da se nosi srebrni vjenčani prsten, jer to spada u dozvoljene stvari na osnovu principa izvorne dopustivosti. Nema dokaza da je to zabranjeno, a tvrdnja da je to širk nema nikakvog utemeljenja. Općenito, mladoženja je taj koji suprugu daruje prstenom ili nekom drugom vrijednošću, ali nema zapreke da mlada na dar uzvrati darom. Do je dopušteno. Poslanik a.s. kaže: "Razmjenjujte međusobno darove pa ćete se voljeti i biti prijatelji." I ta razmjena vjenčanih darova može se podvesti pod opće značenje ovog hadisa.

Izgovaranje nijjeta za namaz jezikom

Pitanje

Selam.

Molio bi Vas da mi kažete Vaše mišljenje vezano za nijjet prije početnog tekbira prije svakoga namaza (sunneta, farza, sun-sunneta i nafila). Čitao sam dosta o tome i naišao sam da neki kažu da je to novotarija, a ja sam učio u mektebu da je to lijepo raditi?
Neki kažu da to nije sunnet Poslanika a.s. niti ashaba, pa Vas molim da mi kažete Vaš stav o tome?

Cijelo vrijeme prije početka namaza sam počinjao sa nijjetom kako sam i naučio u ilmihalima i u mektebu, ako je to novotarija ili nešto slično kako da sada znam da su mi moji namazi primljeni, i trebam li šta naklanjati ili tevbu učiniti?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Niijet znači: namjera, odluka i ona se donosi u srcu, a može se potvrditi i riječima. Potvrda nijjeta donesenog u srcu riječima je poželjno u našem mezhebu, dok neki smatraju da je to novotarija. Smatramo da je namaz ispravan i ako se zanijeti samo srcem, a ispravan je i ako se taj nijjet potvrdi riječima. Nikakav tevba niti obnova namaza ne treba zbog izgovora nijeta riječima.

Igranje fudbala

Pitanje

Selam.

Da li je islamski dozvoljeno igranje fudbala, naravno bez propuštanja namaza i islamskih obaveza? To znači da igram za klub u kojem treniram 2 puta nedjeljno i vikendom utakmica. Postoje li šerijatske prepreke u ovome konkretnom slučaju?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Nema šerijatske zapreke da se bavite sportom, konkretno fudbalom, i da igrate za klub u kojem trenirate, ako Vas to ne sprječava da redovno obavljate islamske dužnosti, poput namaza i dr. Bavljenje sportom je korisno i poželjno, naravno, pod uvjetom da to ne utječe negativno na moralnu izgradnju ličnosti.

Poziranje u likovnim radovima

Pitanje

Esselamu alejkum!

Pošto je crtanje likova kontroverzna tema koja nema jedinstven odgovor mene zanima kakav je vaš stav u vezi sa:

1) poziranjem za crtača i dozvoljavanjem da se naše lice koristi u njegovim radovima (ukoliko se ne prikazuju stidna mjesta)

2) pisanjem priča i scenarija koji će biti objavljeni kao stripovi.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
1. Kao što je sporno crtanje likova živih bića, sporno je i poziranje crtaču radi crtanja lica osobe koja pozira. 
2. Pisanje priča i scenarija nije sporno ukoliko je napisano u skladu s moralom i moralnim principima. Pitanje crtanja stripova po napisanom scenariju ili priči je odvojeno od prethodnog. Ako je spojeno s njim, onda se na njega proteže propis koji važi za cilj.