A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Žena u stanju dženabeta i držanje bebe

Pitanje

Selam.

Da li žena koja je šerijatski nečista/u sanju dženabeta (a uzrok nečistoće je seksualni odnos) može da uzme bebu u ruke ili se mora okupati pa da je tek onda uzme?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Žena u stanju dženabeta može uzeti bebu u ruke, ali je bolje da se prvo okupa ili makar da uzme abdest.

Žena i intimni odnosi nakon mjesečnice

Pitanje

Selam.

Kada ženi prestane mjesečnica, prvo se okupa pa onda ima odnos sa svojim mužem pa se opet okupa kako bi bila šerijatski cista! Da li se mora okupati nakon mjesečnice kako bi odmah imala odnos ili može imati odnos bez kupanja, pa poslije da se okupa kako bi bila čista?

Odgovor

Esselamu alejkum!
Žena se mora okupati nakon mjesečnice, a prije spolnog odnosa, osim u dva slučaja u našem mezhebu, a to je ako hajz prestane nakon deset dana od njegovog početka, ili ako nakon prestanka hajza prođe cijeli namaski vakat u kojem žena ne klanja namaz. Ali i u ova dva slučaja je preporučljivo da se prvo okupa. Da pojednostavimo, žena se treba okupati nakon hajza, pa tek onda može stupiti u odnos s mužem.

Upotreba ogledala

Pitanje

Selam.

Da li se u Arabiji u vrijeme poslanika Muhammeda a.s. koristilo ogledalo i imali ikakvih hadisa u kojima se ono pominjalo?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Osnovni je princip dopuštenosti svih stvari i djela koja spadaju u oblast adeta, običaja ljudi, a zabranjenost istih u oblasti ibadeta. Kako u pitanju spomenute stvari ne spadaju u domen ibadeta, one potpadaju pod princip dopuštenosti, jer nema dokaza u izvorima da su zabranjene. Pitanje fotografiranja je davno razriješeno kod uleme, a oni koji to smatraju nedopuštenim nemaju nikakvog dokaza za to osim nekih dalekih analogija koje se suprotstavljaju gore navedenom osnovnom principu dopuštenosti stvari i djela iz oblasti adeta. Prema tome, potpuno je bespotrebno da uopće potežete spomenuto pitanje, jer je ono davno riješeno, u smislu dopuštenosti, osim, naravno, ukoliko se fotografira nešto što nije dopušteno, poput golotinje i sl. Ogledala u raznim oblicima i formama se koriste odavnina, i tu nema ništa sporno. U vrijeme Poslanika a.s. nije postojalo ogledalo kakvo postoji u današnjem obliku, ali neka vrsta ogledala je sigurno postojala. 

Prodaja knjiga u dvorištu džamije

Pitanje

Selam.

Da li je dozvoljeno prodavati vjerske knjige u dvorište džamije?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Bez dozvole imama i džematskog odbora niko nema pravo prodavati knjige u krugu džamije, posebno ne one koje nisu štampale ustanove IZ. Dvorište džamije se može posmatrati i kao sastavni dio džamije, odnosno džamijskog kompleksa, budući da se katkad klanjaju namazi (džuma, bajram) u tom dijelu, a može se posmatrati i odvojeno, jer ga zidovi džamije odvajaju od glavnog dijela predviđenog za namaze. No kada je riječ o trgovini u tom dijelu, prednost treba dati zabrani u odnosu na dozvolu. Prostor izvan džamijskog kompleksa je dovoljno širok za trgovinu i ostale aktivnosti, te ih ne treba premještati u dvorište džamije.

Žena i njeni mahremi

Pitanje

Selam.

Nedavno mi se pokrila rodica (23 godine) i u nedoumici je da li može da bude otkrivena pred svojim tetićem (s majčine strane) koji je peti razred osnovne škole i dajidžićem koji ima 15 godina?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Spomenute se osobe u Šerijatu ne smatraju mahremom za dotičnu djevojku, pa prema tome trebala bi biti pokrivena pred dječakom koji je dostigao fizičku punodobnost, a ona se dostiže najkasnije s napunjenih 15 godina života.

Varanje na ispitima

Pitanje

Selam.

Saznao sam da je prepisivanje na ispitu veliki grijeh u islamu i da je diploma i svako zaposlenje nakon toga haram, pa samim tim i zarada. Da li onda da poništim diplomu koju sam stekao, a prepisivao sam na nekim ispitima ili da se ispišem sa tog fakulteta pošto sam nastavio master studij? Kajem se zbog tog djela i ne želim da se hranim haramom, pa Vas molim da mi odgovorite šta da radim kako bi Uzvišeni Allah bio zadovoljan sa mnom.


Odgovor

Esselamu alejkum!
Ispravno bi bilo poništiti ispit koji je položen na temelju prepisivanja, odnosno prevare i ponovo ga polagati. Ali to treba učiniti na vrijeme, a ne nakon prelaska u viši nivo studija. Da li je u konkretnoj situaciji dovoljna iskrena teoba, upitno je. 

Sport kao plaćeno zanimanje

Pitanje

Selam.

Da li je halal zarađivati bavljenjem sportom? Npr: igrač neki zarađuje novac za život tako što igra nogomet.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Nema nikakvih dokaza da je zabranjeno zarađivati novac profesionalnim bavljenjem sportom. Svaka profesija koja nije izričito zabranjena Šerijatom, dozvoljena je kao i zarada koja se njome ostvaruje.

Iskreno pokajanje za teške grijehe

Pitanje

Selam.

U maldosti sam, da mi Allah dž.š. oprosti, znao opsovati Boga. Sa 16 godina sam postao član SK SFRJ, i upuštao sam se u diskusije o tome kako Bog ne postoji i druge nevjerničke rabote. Tada je to izgledalo bezazleno, međutim danas sam svjestan da su to teški grijesi, i da oni izvode iz vjere Islama, a drugi je problem što sam u svakom slučaju bio i  punoljetan prije nego sam shvatio koliko griješim. 

Hvala Allahu, ja sam se odavno toga okanio i nastojim postići i prakticirati ono što nam je naređeno i što se od nas očekuje, a Allah najbolje zna. 

Pitanje koje mi se nametnulo je, da li je iskreno pokajanje čovjeka koji je svojim postupcima počinio grijehe koji izvode iz vjere dovoljno da se vrati u vjeru ili je potrebno da pred svjedocima koji su vjernici izgovoriti kelime i šehadet i učiniti to onako kako je potrebno kada nevjernici ili pripadnici drugih vjera prelaze u Islam i postaju muslimani.

 

Odgovor

Esselamu alejkum.

Iskreno pokajanje za te teške grijehove koji izvode iz vjere i prakticiranje islamskih dužnosti, posebno namaza koji u sebi sadrži i izgovor šehadeta, dovoljan su znak vraćanja vjeri, te nema potrebe za posebnom procedurom izgovora šehadeta pred svjedocima. Dolazak u džamiju i obavljanje namaza u džematu s iskrenom namjerom, ravan je javnom iskazivanju šehadeta pred svjedocima. Poslanik a.s. u jednom hadisu kaže: "Posvjedočite da ima imana osoba koja redovno dolazi u džamiju". Čak i u slučaju nemuslimana koji prihvati islam nije neophodna manifestacija javnog karaktera kojom će se obznaniti njegova odluka o prihvatanju islama, ali nema smetnje ni da se organizira takva manifestacija ukoliko dotična osoba želi da na taj način upozna ostale muslimane sa svojom odlukom. Ova javna obznana ima svoje praktično opravdanje.

Simbolika broja 33

Pitanje

Selam.

Nedavno sam od jednog kolege na poslu koji je pravoslavac po vjeri upitan neka pitanja o Islamu. Na jedno pitanje nisam mogao dati nikakav konkretan i jasan odgovor. Sada kad mi je to prisutno lično osjećam potrebu da znam odgovor a želio bih i da ga prenesem onom koji me upitao. Pitanje je bilo vezano za naš tespih i zikr poslije namaza, zašto je broj "33" određen kao broj ponavljanja za izgovaranje zikra. Kolegu je zanimalo i da li je to u nekoj sličnosti ili vezi sa njihovom brojanicom koja ima sličnu funkciju, kako mi je pojasnio, a njihov broj ponavljanja, koji je takođe 33 je zasnovan na broju godina koje je Isa s.a.v.s živio na zemlji. 

Pokušao sam na internetu da pronađem odgovor ali bezuspješno, nadam se da mi možete ponoći.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Neki islamski učenjaci vežu simboliku broja 33 u tesbihu (3X33=99) za broj 99 koji označava broj Allahovih lijepih imena, kako se navodi u jednoj tradiciji. Prema tome, broj 33 u našem tesbihu nema veze s brojem godina života Isa a.s. Naravno, muslimani vjeruju u poslanstvo Isa a.s. i vjeruju da on spada u odabrane Allahove poslanike, ali tesbih nema veze s njim niti s brojem godina njegova života na Zemlji. Općenito, brojevi koji se navode u Kur'anu ili tradiciji, uglavnom imaju ibadetski karakter (te'abbud), tj. ne podliježu principu razložnosti, mada nema smetnje da se traga za njihovom simbolikom i mudrošću. Međutim, rezultat do kojeg se dođe u tom traganju je spekulativnog karaktera. 

Određivanje takvimskih vremena

Pitanje

Selam.

Želim pokušati praviti program koji preračunava datum po Isa a.s. prema hidžretskom pa mi trebaju informacije u vezi godine. Poznato mi je da godina traje 355 dana, te ako se ne varam mjesec traje 29 dana, 12 sati, 45 minuta itd.
Da li imaju detaljnije informacije kada se radi o sekundama?
Želim da pokušam što tačnije napraviti kako ne bi bilo greške. Također, da li postoje mjeseci koji su duži od ostalih po nekom vremenu ili kao i kod ovog kalendara ima određeno vrijeme, u ovom slučaju, 30 dana po 24 sata.
Ako po kalendaru koji koristimo u našoj zemlji dan počinje u 00:00 i traje 24 sata (statično određeno), a ako se ne varam kod hidžretskog kalendara novi dan nastupa sa akšamom, da li postoji neko određeno vrijeme u odnosu na vrijeme koje mi koristimo, ili to varira od dana do dana?

Odgovor

Esselamu alejkum!
Na internet portalima se mogu naći slični programi koji za stotinu godinu unaprijed preračunavaju datume prema gregorijanskom računanju vremena u datume shodno hidžretskom kalendaru, pa se u realizaciji Vašeg nauma možete okoristiti već postojećim programima. Kada je riječ o mjesecima u hidžretskom kalendaru koji se računaju po lunarnom sistemu, mjesec može iznositi 29 ili 30 dana. Novi dan nastupa s akšamom, tj. časom zalaska sunca i to, naravno, varira od dana do dana, shodno položaju Sunca i Zemlje tokom godine. Računanje dana brojem sati i sekundi je novijeg datuma i nije relevantno za islamski način računanja koji se veže za prirodne fenomene u kosmosu. Dobro bi bilo da pokušate kontaktirati prof. Mustafu Sušića koji obavlja dužnost muvekita zaduženog za izradu službenog kalendara Rijaseta IZ. On ima dugogodišnje iskustvo u toj oblasti.