A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Učenje sure Ihlas prije farz namaza

Pitanje:
Mahsuz selam.
Da li je obavezno učiti 3 x El-Ihlas poslije sunneta u pet dnevnih namaza? Da li je sporno da se prouči e'uza i da džemat uči u sebi 3x El-Ihlas, moje je mišljenje da je to praktičnije i bolje jer ako još neko klanja nećemo ga uznemiravati.

 

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Učenje sure El-Ihlas 3x prije ikameta (poslije klanjanog sunneta) nije obavezno. Da bi nešto u namazu i oko namaza bilo obaveza, ili čak samo sunnet i mustehabb treba dokaz za to. U pogledu spomenutog učenja nema dokaza. Naravno nema izričitog dokaza ni da je zabranjeno osim općeg principa " da je u ibadetu nezakonito sve što nije izričito ozakonjeno" temeljem načela "da se klanja onako kako je to radio Poslanik a.s." koji je rekao: "Klanjajte onako kako vidite da ja klanjam!" Ulema se spori u vezi mnogih manje važnih pitanja oko namaza, jer nema kategoričkih dokaza o njima ili zbog postojanja više rivajeta - verzija hadisa koje tretiraju neki propis. Kod nas je uobičajeno spomenuto učenje. Ne vidimo u tome ništa loše. Negdje se spomenuta sura uči naglas, a negdje usebi. Oko toga ne treba voditi nikakve sporove i rasprave.

Određivanje nisaba

Pitanje:

Selam!

Imam nedoumicu oko nisaba. Naime, čitao sam razne tekstove i naišao sam na različite vrijednosti nisaba. Npr. nisab na zlato negdje se navodi da je 91,6 g, negdje 87 g, negdje 85 g itd. Na srebro isto tako, većinom se spominje 641,5 g, ali sam našao hadis u kome se kaže drugačije. Hadis glasi: "Nema zekata na srebro u težini manjoj od dvije stotine dirhema (595 grama)". (Muslim 980)... Postoji li tačan i vjerodostojan izvor o tome kolika je vrijednost  nisaba na zlato i srebro?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U hadisu se navodi da nisab za zlato iznosi 20 miskala  (zlatnika), a za srebro 200 dirhema (srebrenjaka).To nije sporno. Te su mjere važile u vrijeme Poslanika a.s. Razlike nastaju prilikom preračunavanja spomenutih mjera u današnje mjere težine (gram). Niko sasvim pouzdano i kategorički  ne može danas ustvrditi koliko tačno teži jedan miskal u gramima. Postoji više metoda i načina preračunavanja miskala i dirhema u grame. Neki smatraju da jedan miskal iznosi 5 grama, drugi tvrde da iznosi 3, 60, treći, četvrti 4, 457, ili 4,25. Sve je to rezultat idžtihada. Kod nas je ranije izračunato, na temelju jedne od metoda preračunavanja, da nisab za zlato iznosi 91,6 grama, a za srebro 641,5 gram. To je općeprihvaćeno u Islamskoj zajednici i nema relevantnog pokušaja osporavanja ovog preračuna, niti je to potrebno činiti, jer bi i neki drugi rezultat bio vjerovatnog, a ne kategoričkog karaktera. 

Ukop djeteta iz mješovitog braka

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se u muslimansko mezarje može kopati dijete koje se rodi iz braka gdje je majka muslimanka, a otac katolik. Dijete je živjelo samo nekoliko sati. Napominjem da majka plača članarinu u IZ-u.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dijete čija su oba roditelja ili jedan od njih, majka ili otac, slijedi roditelja muslimana u vjeri, te se stoga kada umre treba ukopati u muslimansko mezarje na zahtjev roditelja muslimana, odnosno majke muslimanke u konkretnom slučaju.

Učenje Kur`ana i zikr tokom menstruacije

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li žena tokom menstruacije može učiti (napamet) sure i dove, zikriti moleći se Allahu, dž.š., za dobrobit osobe kojoj je to u tom trenutku potrebno (ili ne smije, te mora čekati prestanak krvarenja)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Žena u stanju hajza ili nifasa može učiti dove i zikr napamet. Zabranjeno joj je da uzima mushaf i uči iz njega. 

Brak krvnih srodnika

Pitanje:

Selam!

Zanima me kakav je stav Uleme (BiH) pa i sire kad se radi o sklapanju braka između osoba koje su ujedno i u okviru familije. Recimo, sklapanje braka između djece dva brata, između djece od brata i sestre ili sličnih kombinacija uze i sire porodice. Ovo je poznata praksa u Pakistanu i nekim državama Bliskog Istoka (npr. Libanonu). Prijatelj, brat po islamu, me je upoznao sa primjerom da mu je majka (kao sinu) ponudila više djevojaka za udaju, koje je ovaj redom odbijao, koje su od njegovih tetaka i druge bližnje porodice.

Da li je dozvoljen brak između osoba koje se smatraju jedno drugom mahremom?

Jedan od primjera sa kojim spomenuti opravdavaju svoja djela je da je Ali r.a. bio Poslanikov s.a.v.s. rođak a i zet.

Zamolio bi za vas odgovor jer me ova tema pravo uznemirava, jer moja rodbina je slijedila bosansku ulemu te su mi kao roditelji zabranjivali bilo kakav pokusaj povezivanja sa osobama koje su cak smatrali i daljim rodom.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Naš običaj i praksa da se ženidba i udaja ne obavlja unutar bliže rodbine, čak i kada je to šerijatski dozvoljeno, u skladu je sa Šerijatom i treba je se držati. Šerijat preporučuje ženidbu i udaju među osobama koje nisu u srodstvu, jer postoji veća šansa da se izbjegnu nasljedne bolesti. Inače, na slično pitanje smo više puta odgovarali, pa te odgovore možete pronaći na našem veb sajtu u rubrici o bračnom pravu.

Zakopavanje mejjita

Pitanje:

Selam!

Kad se zatrpava mejjit, kad se uzima lopata od drugog, da li se spušta na zemlju pa se uzme?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spuštanja lopata na zemlju tokom zagrtanja kabura nije regulisano nekim posebnim šerijatskim propisom. Riječ je o našem običaju.

Učenje talkina

Pitanje:

Selam!

Da li kad se dženaza završi imam mora ostati kod mezara da uči talkin?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Talkin poslije dženaze namaza je ranije bio češće učen, ali se danas rijetko prakticira. Rahmetli Husein ef. Đozo je svojim fetvama, u kojima se borio protiv učenja talkina na kaburu, doprinio njegovom rjeđem prakticiranju. Imam nije obavezan učiti talkin, ali nema šerijatske smetnje da ga prouči budući da se u nekim hadisima o tome govori. 

Rezanje noktiju

Pitanje:

Selam.

Moje pitanje je vezano za rezanje noktiju. Da li ima neki dan kada je zabranjeno rezati nokte?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kada je riječ o rezanju noktiju, nema jasnog šerijatskog dokaza da je zabranjeno rezati nokte bilo kojim danom. Moguće je da postoje neki narodni običaji i vjerovanja u tom smislu. 

Propušteni dani posta tokom hajza

Pitanje:

Selam.

Imam jedno pitanje. Pošto dane kad sam bila u hajzu nisam napostila, jer to nisam znala kao dijete da treba (a u pitanju je 8 ramazana čije dane nisam napostila), da li trebam sve te dane napostiti ili to treba drugačije? 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dane koje žena propusti postiti tokom ramazana zbog hajza ili nifasa dužna je napostiti kada to bude u stanju. Ti dani se ne moraju napostiti u kontinuitetu. Ukoliko osobe ne bude u stanju napostiti propuštene dane zbog bolesti, slabosti i sl. može umjesto posta platiti fidju: za svaki propušteni dan nahraniti jednog siromaha (oko 10 KM).

Abdest i krmelji u očima

Pitanje:  

Selam.

Imam pitanje u vezi čišćenja krmelja u rupicama očiju (rupice u blizini nosa/ ili ivice očiju - unutrašnji dio), da li je moranje to čistiti tokom abdesta/gusila ili ne? Vidio sam hadis (Abu Davud) u kojem se prenosi da je tokom abdesta Pejgamber a.s. to radio, ali ne znam je li moranje/farz ili ne i za abdest i za gusul.  Ako ostane malo krmelja iznutra oka da li je pravilan abdest/gusul?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Abdest će biti ispravan i ako ostane nešto od krmelja u rupicama očiju.