A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Nošenje ogrlice sa mjesecom i zvijezdom

Pitanje:

Esselamu Alejkum!

Zanima me da li muslimani smiju nositi ogrlice sa mjesecom i zvijezdom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nakit, poput ogrlice i sl., obično nose žene i to je dio kulture odijevanja žene, a ne muškarca.

Neklanjanje sunneta dnevnih namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se mogu klanjati samo farzi podne-namaza?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Klanjanje farza je stroga obaveza. Podnevski sunneti spadaju u najvišu kategoriju sunneta (pritvrđeni sunneti) i prema njima se ne bi trebalo nemarno odnositi. Sunneti su ograda i zaštita za farze.

Isplata mehra supruzi koja zahtjeva razvod braka

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kakve su moje obaveze po pitanju isplate mehra prema supruzi koja insistira na razvodu braka, da li se isti mora isplatiti u punom iznosu ili je drugačije određeno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko ona insistira na razvodu braka imate mogućnost da svoju saglasnost uvjetujete odustajanjem od isplate mehra. Međutim, ukoliko ste Vi krivac za razvod, u smislu da ste uzrokovali njenu reakciju nekim svojim postupcima, onda biste trebali isplatiti mehr u cijelosti, jer ste imali bračnu konzumaciju. Dobro bi bilo da predložite neko mirovno vijeće koje će ispitati njene i Vaše navode, pokušati vas izmiriti, a ako ne, onda procijenite ko je kriv za razvod, te da li treba isplatiti mehr ili ne.

Da li učenik medrese može uzeti vitre

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Učenik sam medrese, i zanima me da li smijem primiti sadekatu-l-fitr?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sadekatul-fitr se kod nas uplaćuje u Bejtul-mal. Ukoliko ste siromašni možete primiti običnu sadaku, a i aplicirati za stipendiju kod odgovarajućih fondova.

Kako postupiti kada u namazu proučimo ajet sa sedždom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ukoliko na stajanju u namazu učimo suru koja sadrži sedždu, je li obaveza na tom mjestu direktno sa kijama učiti sedždu, te se vratiti u stojeći položaj i nastaviti učenje?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Da, to je obaveza u našem mezhebu, osim ako se poslije proučenog ajeta gdje je predviđena sedždei-tilavet ne namjerava više učiti (npr. kraj sure El-'Alek) nego ići na ruku. Tada ruku' i redovna sedžda zamjenjuju sedždei-tilavet.

Šerijatska (prijebračna) veza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li mogu imati šerijatsku vezu sa 17 godina i šta ona po vama podrazumijeva?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Šerijatska veza (ukoliko mislite na poznanstvo s nekom djevojkom) podrazumijeva međusobno upoznavanje s ciljem ženidbe s dotičnom djevojkom. Nije dopušteno u takvoj "vezi" osamljivanje, dodirivanje, nepristojne riječi, pogledi i sl. Kako ste vi mladi i vjerovatno nemate namjeru skore ženidbe, prerano je u Vašem slučaju govoriti o nekakvoj "šerijatskoj vezi". Ali ako imate neku simpatiju, onda tu važe gore spomenuti osnovni propisi kao opći okvir za relaciju prema toj osobi.

Da li se zekat daje na ukupni godišnji prihod

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se zekjat daje na cjelokupna primanja tokom godine bez obzira koliko ćemo potrošiti od te cifre ili ćemo zekjat dati na onu cifru koja nam je ostala kada smo potrošili sve što smo trebali?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Zekjat se ne izdvaja na ostvareni prihod nego na ušteđenu količinu nakon proteka godine dana od momenta kada zekjatska imovina dostigne nisab, osim kod poljoprivrednih proizvoda, kod kojih ne važi uvjet pregodinjenja.

Zekat na trgovačku robu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Dostigao sam vrijednost nisaba u trgovačkoj robi.

Jedan dio te robe je kod mene duže od godine dana a drugi dio robe je kod mene od 2 do 7 mjeseci. Na koji dio robe moram da dam zekjat?

Da li kod trgovačke robe važi uvijet da mora pregodiniti kao kod novca?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Da, i za trgovačku robu važi uvjet pregodinjenja. Zekjatska godina se počinje račinati od časa kada vrijednost robe dostigne iznos nisaba. Ukoliko trgovac nakon godinu dana i dalje posjeduje nisab, procijenit će vrijednost robe koju posjeduju i od te vrijednosti izdvojiti zekjat u iznosu od 2,5 %, analogno novcu.

Zekat na potraživani dug

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ako se vrijednost nisaba nalazi u dugu (tj. osoba je meni dužna), ali nije 100% sigurno da će mi moći vratiti ili će možda vratiti za par godina jer osoba nema nikakvih primanja, niti radi.

Duguje mi već pola godine. Da li sam ja dužan platiti zekat na taj dug? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Zekjat na dug izdvaja povjerilac (vlasnik), a ne dužnik. Dug kao rezultat zajma smatra se jakim dugom ukoliko se ne osporava i nije potpuno neizvjestan. Ako dostiže iznos nisaba, makar i kada mu se pripoji posjedovani novac ili zlato, vlasnik je dužan izdvojiti zekjat na dug, poput novca na štednji. Ukoliko je dug neizvjestan ili se osporava, onda će se zekjat izdvojiti nakon vraćanja duga. U slučaju jakog duga zekjat se izdvaja za sve prethodne godine, a nakon što se preuzme najmanje jedna petina nisaba.

Da li je pušenje duhana haram?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

1. Da li je pušenje u prisustvu nepušača i djece haram?

2. Da li je pušaču zbog smrada i zadaha iz usta mekruh klanjati u džematu, kao i čovjeku koji je jeo luk?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Uzimajući u obzir strogu kur'ansku zabranu: "Ne bacajte se svojim rukama u propast" i njenu primjenu na pušenje duhana, možda se može upotrijebiti i najjači stepen zabrane u šerijatu "haram" u slučaju pušenja duhana uvažavujući savremena saznanja i otkrića o štetnosti spomenute pojave o kojoj govore izvještaji Svjetske zdravstvene organizacije i medicinske nauke. Ako bismo i pokazali neku rezervu prema upotrebi termina "haram" - stroga zabrana, nema dileme oko toga da tu pojavu okarakterišemo kao strogu pokudu (mekruh tahrimi), posebno imajući u vidu da pušenje duhana šteti ne samo zdravlju pušača, već i zdravlju svih onih koji dolaze u dodir sa duhanskim dimom, posebno zdravlju djece. Vjerovjesnik a.s. je rekao: "Nije dozvoljeno nanositi štetu niti na štetu uzvraćati štetom." Prema tome, možemo konstatovati sljedeće:

1. da je pušenje, kao po zdravlje opasna i štetna pojava, zabranjeno, a ta zabrana je još jača ako se njime šteti i drugima, ili se još i propagira među njima,

2. ukoliko je neugodan miris duhana pušača  dovoljno intenzivan da uznemirava klanjače, onda je pokuđeno da dolazi u džemat analogno slučaju dolaska u džamiju nakon jedenja bijelog luka i sl. hrane koja emitira neugodan miris.