A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Vrijeme za gasuljenje mejita

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me da li postoji tačno određeno vrijeme kada se treba gasuliti umrla osoba. Naime, imam običaj osobu gasuliti čim je dovezu u gasulhanu, ali desilo mi se da se od mene traži da gasulim osobu tačno pred dženazu. Ja sam jednom prilikom na nagovor rodbine i pristala da gasulim nakon tri dana, ali sam to doživjela kao veoma neugodno iskustvo jer je temperatura bila iznad 30 stepeni, što je naravno uticalo na stanje mejita.


Odgovor:
Esselamu alejkum!

Načelno, treba požuriti s gasulenjem, opremanjem, klanjanjem dženaze i ukopom mejita. To je u skladu sa sunnetom a potrebno je tako postupiti i zbog brzih promjena na umrlom tijelu. U posebnim okolnostima može se sačekati dan-dva kako bi pristigla rodbina koja stanuje daleko. U tom slučaju nema smetnje da se mejit odmah ogasuli po prispijeću u gasulhanu, opremi u ćefine i tako sačeka do časa dženaze i ukopa. To je opravdano i zbog razloga koji ste naveli. Rodbina nije u pravu u navedenomn slučaju. Nije isto ogasuliti osobu prvi ili treći dan od momenta smrti. Vi u tome imate iskustva i pozivite se na Vaše iskustvo i pravila rada u gasulhani u sličnim slučajevima. Naravno, trebate biti krajnje obazrivi i pažljivi prema rodbini umrloga, jer su oni u takvim situacijama osjetljivi, razdražljivi i smeta im bilo kakav prigovor ili nerazumijevanje.

Dodatni zikr nakon klanjanja namaza

Pitanje:

Selam!
Nakon svakog namaza i zikra učim 33 puta „subhanallahi ve bi hamdihi“ i 100 puta „estagfirullah“. Da li je u redu to vezati za namaz?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Ne smeta da to učite u bilo koje vrijeme, ali je bolje ne vezati to za namaz, jer je zikr koji se uči nakon namaza određen praksom Vjerovjesnika a.s. pa tu praksu ne bi trebalo remetiti. Mimo toga, vrijeme i sadržaj zikra su otvoreni.

Klanjanje vitr namaza nakon noćnog namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Ako hoću klanjati noćni namaz u zadnje dijelu noći, trebam li izostaviti vitr, klanjati noćni namaz u zadnje dijelu noći pa onda poslije njega vitr? Ili mogu klanjati svih 13 rekata jacije, a kasnije samo noćni namaz?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Bolje je vitr klanjati u zadnjoj trećini noći, a eventualne nafile prije vitr namaza, tako da vitr bude zadnji namaz. Međutim, nema smetnje klanjati noćni namaz i nakon klanjanja vitr-namaza odmah nakon jacije.

Pravo prolaska preko vakufske zemlje

Pitanje:

Esselamu alejkum,
Na koliko se godina vakufska zemlja može dati na korištenje, i da li osoba koja koristi tu zemlju može zabraniti prolazak (i ako se tom zemljom i prije prolazilo) bez obzira što je to jedini put do svoje zemlje?


Odgovor:
Esselamu alejkum!
Pravo prolaska preko neke zemlje spada u prava stvarne služnosti. Da li to pravo postoji u konkretnom slučaju trebaju utvrditi nadležni organi Islamske zajednice (džemat, medžlis i Vakufska direkcija). Ova tijela odlučuju i o roku i načinu iznajmljivanja vakufskog zemljišta.

Pranje zuba tokom posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Je li dozvoljeno pranje zuba kaladontom za vrijeme posta zbog zadaha?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema zapreke da se zubi tokom posta peru kalodontom.

Nagrada za organiziranje zajedničkog iftara

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Gdje je veća nagrada: ako čovjek pravi iftar u vlastitoj kući ili ako taj isti čovjek pravi iftar u džamiji?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
"Djela se prema namjerama vrednuju" - navodi se u poznatom hadisu - pravilu. Iskrenost namjere i uloženi trud uglavnom određuju vrijednost djela. Konačnu ocjenu i nagradu određuje Allah, a kakva će ona biti to ne znamo.

Da li gasul mejjita može obaviti (šerijatski) nečista osoba

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Bilo je pojava da su neke muallime gasulile mejita iako su bile nečiste. Da li je to ispravno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Bolje je da gasul obavlja osoba koja nije u stanju velikog hadesa (hajz ili džunupluk), ali ispravno je i ako osoba u tom stanju obavi gasul, posebno u situaciji ako nema adekvatne zamjene. Niste Vi dužni da ispitujete da li su muallime u hajzu ili ne. One odgovaraju za svoje stanje.

Namjena kurbana na (živog) pojedinca

Pitanje:

Esselamu alejkum!
U mjestu gdje živim postoji običaj da se prilikom klanja obaveznog kurbana taj isti kurban nanijeti i na nekog živog člana porodice koja ga kolje. Molim vas za mišljenje o ispravnosti pomenutog običaja.

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Mislimo da je to suvišno i nema potvrdu u praksi Vjerovjesnika a.s. i ashaba. Kurban je cijelu porodicu koja ga kolje pa nema potrebe nekoga posebno isticati. Vjerovjesnik je klao kurban za cijeli ummet ne spominjući nikoga individualno. Individualno se ističe neka osoba kada se za nju kolje kurban-akika.

Obaveza obrezivanja/sunećenja

Pitanje:

Selam!

Da li je obrezivanje obaveza i zašto?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Sunećenje muške djece (cirkumizacija) spada u prirodna svojstva čovjeka (sunenul-fitre), odnosno tradiciju koja seže do Vjerovjesnika Ibrahima a.s. Ovaj propis ne primjenjuju samo muslimani već i jevreji, a i mnogi drugi na preporuku ljekara. Potvrđena je medicinska (zdravstvena) opravdanost ove operacije otklanjanja viška kožice sa vrha spolnog organa muškarca. 

Zekat na oročenu štednju

Pitanje:

Esselamu alejkum,
Imam jednu nedoumicu vezanu za zekat, pa Vas molim za pojašnjenje. U BBI banci Sarajevo koja kao što Vam je poznato posluje po islamskim principima od skora imam pohranjen jedan veći novčani iznos. Pomenuta sredstva sam oročila u vidu štednje na tri godine. Da li sam na pomenuta sredstva obavezna dati zekat imajući u vidu činjenicu da ta sredstva tri godine neću koristiti? I da li iznos zekjata dajem odjednom ili mogu razgoditi u toku godine u par rata?

 

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Imovina deponovana na štednom računu, bila ona oročena ili neoročena, podliježe obavezi zekjata ukoliko s ostalom istovrsnom imovinom dostiže iznos nisaba. U konkretnom slučaju radi se o većem iznosu te je obaveza zekjata na tu imovinu neupitna. Kada bi vlasnik tu imovinu držao na čuvanju u vlastitom domu, ne korišteći je godinama, sve te godine bi bio obavezan davati zekjat na tu imovinu bez obzira što je ne koristi. Nekorištenje neke imovine znači da je ona višak u odnosu na stvarne potrebe vlasnika, a zekjat se upravo i daje na taj višak. Čim se navrši godina dana od časa posjedovanja nisaba, nastupa obaveza izdvajanja zekjata, bez odlaganja. Riječ je o neodložnoj obavezi, pa je neopravdano prolongiranje izvršenja te obaveza grijeh.