A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Da li su neandertalci imali razum?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je duša kod Homo neanderthalensisa isto kao kod današnjeg čovjeka, tj. hoće li biti proživljena na Sudnjem danu i odgovarati?
Poznato je da neandertalci nisu bili obdareni razmom, nisu bili razumna bića, povodili su se za životinjskim nagonima,  pa me interesuje kako ih naša vjera tretira kao vrstu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Vjera govori o čovjeku, odnosno ljudskoj vrsti koja vodi porijeklo od Adema i Have, kojoj je Uzvišeni Bog slao Svoju objavu da joj, uz razum, bude vodič kroz život. A o nekakvim stvarnim ili zamišljenim/hipotetičkim vrstama bića, manje ili više sličnim ljudima, te o statusu njihove duše, djela, njihovog proživljenja i odgovornosti, ne možemo suditi bez jasnih argumenata, kojih u naznačenom smislu nemamo. Samo na osnovu pretpostavki ili kostura nekih davno izumrlih bića ne možemo suditi o tome da li su ta bića eventualno imala dovoljno razvijen razum ili ne, a razum je osnova vjerskog zaduženja.

Podjela zaostavštine među nasljednicima

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Djed i nana su preselili, nisu podijelili imovinu za vrijeme života.

Oni imaju 4 sina od kojih je jedan preselio prije njihove smrti (smrti djeda i nane) .

Taj sin koji je preselio ima sina (unuk djeda i nane).

Koliko će naslijediti unuk (sin od sina im koji je preselio)  i kako će se podijeliti imetak, a koliko će naslijediti amidže unuka (braća njegovog oca)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Savjetujemo da se u spomenutom slučaju nasljedstvo podijeli na četiri dijela tako da svakom od sinova i unuka pripadne po jedna četvrtina. Sinovima na temelju ajeta o nasljedstvu, a unuku na temelju ustanove tzv. obaveznog vasijeta (oporuke) kako djeca umrlog sina ne bi bila isključena iz nasljedstva samo zato što im je otac umro prije smrti ostavitelja. Vasijet ne može obuhvatiti više od jedne trećine zaostavštine, osim uz odobrenje nasljednika, što je u ovom slučaju ispoštovano.

Da li je dozvoljeno uzimati novac od klađenja?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Radim kao prodavač mobitela te su mi došla dva momka koja su se međusobno kladila da ako budem imao silikon za mobitel ovaj prvi će ga kupiti, a ako ga ne budem imao drugi će dati meni 10KM. Mene zanima šta mi je činiti u toj situaciji?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Klađenje je zabranjeno u islamu, pa prema tome i posljedice klađenja nisu prihvatljive. Savjetujemo Vam da ne prihvatite tu ponudu/dar kao rezultat klađenja.

Žena u stanju hajza i ulazak u džamiju

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Šta se radi u slučaju da mlada dobije hajz neposredno pred vjenčanje? Da li joj je u tom slučaju dozvoljen ulazak u džamiju radi sklapanja braka?
Naime, moja drugarica je dok je bila u hajzu, ušla u džamiju i izvela svoj performans kao liderica jednog ženskog hora.
Pa me zanima da li je to dozvoljeno i šta u tom slučaju da se radi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Prema propisu u našem mezhebu, ženi u stanju hajza je zabranjeno ulaziti i boraviti u džamiji. O tome bi trebalo voditi računa prilikom organiziranja šerijatskih vjenčanja u džamiji. Zato bi možda bilo bolje urediti posebnu prostoriju pri medžlisu za spomenutu namjenu, ili neki od postojećih prostorija ostaviti lahko prilagodljivom spomenutoj namjeni, kako bi se izbjeglo kršenje propisa prema našem mezhebu.

Da li Džennet i Džehennem imaju kraj?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li su Džennet i Džehennem vječni? Da li čovjek po islamskom učenju ima početak a nema kraja ili će nekada sve biti ništica, uništeno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kur'an jasno govori o vječnom uživanju uživanju stanovnika Dženneta i vječnoj patnji nevjernika u Džehennemu. Budući da ova pitanja spadaju u domen gajba, da su van domašaja ovozemne ljudske spoznaje i iskustva, njihova suština nam ostaje nepoznata. Božija moć i volja su neograničeni i On radi što želi, kada, gdje, kako i kome hoće. On nikome ne polaže račun, a svi drugi će pred Njim račun polagati.

Da li treba klanjati dženazu osobi koja se kopa bez gasuljenja i ćefina?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živimo u jednom gradu u Srbiji gdje su muslimani manjina. Posebno imamo problema oko dženaza. Događa se da su muslimani u brakovima sa nemuslimanima, da njihovi rođaci nemuslimani i muslimani zbog neznanja organizuju dženazu na nemuslimanskom groblju jer tu imaju grobno mjesto prije nego što je postalo muslimansko groblje u ovom gradu. S tim da je dženaza opremljena u inostranstvu od strane imama, ogasuljena i umotana u ćefine. Događa se da i pogrebno društvo okupa, opremi mejita i obuče ga u odijelo  i da nas zovu samo na klanjanje dženaze. Mi  smo pokušavali da promijenimo takvu situaciju na sve moguće načine, ali nismo uspjeli, što ne znači da nećemo moći u budućnosti.

Imajući u vidu da se događa da se muslimani kopaju i bez gasuljenja i bez ćefina, da li je bolje klanjati dženazu u takvim situacijama ili ne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Muslimani i kada žive kao manjina u nemuslimanskoj sredini dužni su da se pridržavaju islamskih propisa koliko su u stanju. Obično se propisi o dženazi najdosljednije prakticiraju. Nažalost, situacija u Vašoj sredini o kojoj govorite je katastrofalna. Tu se ne poštuju ni osnovni propisi o dženazi, a kamoli i u drugim pitanjima. Uvjet za klanjanje dženaze je da je mejit (umrla osoba) ogasuljen i odjeven u ćefine. Bez toga, nema ni dženaze. Potrudite se da makar za tu priliku angažirate imama koji će povesti računa o vašim vjerskim potrebama.

Poslušnost majci

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Negdje sam pročitala da niko neće ući u Džennet ako ima loše odnose sa majkom. Da li to znači da se moramo pokoriti majci i ako znamo da je ona pogazila sva etička načela ljudskosti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poslušnost i lijep odnos prema majci na ovom svijetu ne znači biti joj pokoran u onome što je grijeh, neprijateljstvo, nehumanost, neispravno ponašanje. Prema roditeljima općenito treba biti samilostan, nježan i pažljiv, čak i kada oni nisu takvi prema svojoj djeci ili drugima, obraćati im se biranim riječima i pomagati ih koliko je moguće u onome što je dobro. Zle i loše postupke im ne treba odobravati i ne slušati ih u tome, već treba nastojati na lijep način odvratiti ih od njih. Time će se na neki način izvršiti obaveza poslušnosti roditeljima.

Da li je bolje uplatiti ili zaklati kurban?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živim u gradu, u zgradi, za kurban moram otići na selo, pronaći kurban i zaklati ga u nečijem dvorištu te izvršiti podjelu. Preko različitih organizacija oglašavaju se pozivi na uplatu kurbana za siromašne i potrebne u Somaliji, Siriji, Palestini-Gazi, u istočnoj Bosni, za naše Medrese itd. Da li je bolje da uplatimo kurbane za takve slučajeve ili da zakoljemo kurban kod kuće, te izvršimo podjelu iako postoji mogućnost da ne uspijemo baš jednu trećinu podijeliti za siromašne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Najbolje je izvršiti obred žrtvovanja kurbana osobno, kod kuće, ko ima mogućnost za to. Ko nije u stanju to izvršiti osobno, najsigurnije je da to učini putem Islamske zajednice (Rijaseta IZ ili neke od naših medresa).

Kupovanje parcele za mezarje od džematskih sredstava

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je ispravno da džematski odbor od džamijskih novčanih sredstava (a uglavnom su to prihodi od kirije koju ubire džamija na osnovu izdavanja prostora) kupi parcelu koja će poslužiti kao mezarje gdje bi se bez ikakve naknade ukopavale džematlije dotičnog džemata?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Propis u vezi spomenutog slučaju ovisi o tome da li su prostori koji se iznajmljuju vakufsko dobro ili ne, te da li je određena namjena tih prostora. Ukoliko su poslovni prostori namijenjeni za izdržavanje i održavanje džamije i džamijskih prostorija i prostora, uključujući i mektebske prostorije i mektebsku nastavu, onda nije dozvoljeno trošiti dobijena sredstva u druge svrhe. U svakom slučaju o tome se trebate konsultovati i s vašim medžlisom, muftijom i Vakufskom direkcijom, ako se radi o vakufskim dobrima. Ako se ne radi o vakufskim prostorima, onda džematski odbor upravlja tim sredstvima sukladno interesu džemata. Nije mudro trošiti prihod prihodovne investicije u neprihodovne svrhe, osim za potrebe džamije. Kupovina zemljišta za mezarje jeste u interesu džemata, ali nema direktne veze sa interesom same džamije i njenih potreba.

Nadijevanje imena džamijama po imenima džamija koje je gradio Poslanik s.a.v.s.

Pitanje:

Esselamu alejkum !
Da li je dozvoljeno davati imena našim džamijama po imenima džamija koje je Poslanik gradio , u konkretnom slučaju Mesdžidu-l-Kuba?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Mesdžidul-Kuba je džamija koju se sagradio Vjerovjesnik a.s. i dobila je ime po mjestu Kuba u kojem je napravljena. Nije ispravno davati mesdždima i džamijama koje pravimo historijska imena poznatih džamija i mesdžida u islamu.