A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Donja granica mehra

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Postoji li donja granica za mehr i, ako postoji, koliki je taj iznos u KM?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Prema propisu u našem mezhebu postoji donja granica mehra i iznosi deset dirhema, odnosno protuvrijednost u tom iznosu. Deset dirhema je dvadeseti dio nisaba za zekjat. U konkretnom slučaju može se postupiti i po ustaljenom običaju. Mehr, sporazumno utvrđeni iznos imovine  prilikom sklapanja braka, koji ženika daje nevjesti, ima za cilj očuvanje braka i spriječavanje supruga da zbog nevažnih razloga poseže za razvodom braka. Ciljevi braka se ne mogu ostvariti osim ako on traje, a mehr ima funkciju osnaženje opstanka braka. Također, mehr daje stanovitu ekonomsku sigurnost supruzi, posebno u slučaju razvoda (ili smrti muža) kao neka vrsta brakorazvodne odštete. Supruga, ukoliko želi, može kasnije odustati od mehra i darovati ga suprugu.

 

Propis o fidji

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moja majka je starica od 86-87 godina, dijabetičar na inzulinu (2 puta dnevno), pa pošto ne može postiti a prima minimalnu penziju, da li je dužna davati fidju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Izvršenje propisa o fidji zbog nemogućnosti posta, ovisi o imovinskom stanju osobe. Ako osoba ima dovoljno imovine za izvršenje ove obaveze, dužna je izvršiti je i obratno. Da li je neko imućan ili ne, to najbolje zna dotična osoba. Npr. ako neko posjeduje stan koji vrijedi 200.000 KM, a može živjeti u stanu koji je upola jeftiniji, ne može se smatrati siromahom kojemu je potrebna pomoć.

 

Brak između sunnija i šiija

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zanima me je li dozvoljen brak između sunnija i šiija (konkretno, muškarac je šiija, a žena sunnijka)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Zbog izraženih razlika između sunitskih fikhskih mezheba i šiitskog mezheba u nekim bitnim propisima bračnog prava kao i razlika kulturološke naravi, ne preporučujemo takav brak.

 

Određivanje vremena ezana za sabah namaz

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me kako se određuje vrijeme kad se oglašava sabah namaz u džamiji? Konkretno, ako je za dan 24.5.2014. po Takvimu, zora bila u 2:51 sati, a izlazak Sunca u 5:07 sati, u koliko sati se trebao oglasiti ezan za klanjanje sabah namaza i na koji način se to vrijeme određuje?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Prema propisu u našem mezhebu bolje je otehiriti (prolongirati) klanjanje sabah do vremena u kome bi se moglo proučiti četrdeset ili nešto više ajeta prije izlaska sunca (period tzv. isfara) kako bi što više ljudi prisutvovalo klanjanju ovog namaza u džematu. U hadisu kojeg je zabilježio Tirmizi  i Ibn Hibban navodi se da je Vjerovjesnik a.s. rekao: "Klanjajte sabah pred izlazak sunca, veća je nagrada!" Zato se kod nas ezan za sabah uči 30-40 minuta prije izlaska sunca. Ovo je znatno lakše nego da se ezan uči na početku vremena, tj. oko 03:00 ujutro, što je prilično rano u ljetnom periodu. U konkretno slučaju, ezan bi se mogao učiti oko pola pet ujutro. Dobro bi bilo ujednačiti vremena ezana u našim džamijama kako se ne bi desilo da se ezani uče u različita vremena kao u nekim mjestima.

 

Nadijevanje imena Adyan

Pitanje:

 

Esselamu alejkum!

Zanima me da li je ispravno naditi ime Adyan i da li mijenja značenje ako ga pišeš po 'našem' Adijan?
Savjetovala sam se sa jednim imamom (arapom) koji kaže da je ime Adyan muslimansko, znači 'ime jednog od vjerovjesnika' on također kaže da pošto se u BiH ne koristi Y da nije pogrešno pisati IJ.

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Prvi put se susrećemo s tim imenom. Kod nas nije uobičajeno kao muslimansko ime.

Uplaćivanje zekata na račun Crvenog krsta za pomoć nastradalim u poplavama

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se mogu sredstva koja je određena osoba mislila uplatiti na ime zekata (obzirom da ubrzo dolazi mjesec Ramazan) uplatiti na račun Crvenog krsta/križa uzimajući u obzir tešku situaciju u kojoj se nalaze brojni ljudi u našoj zemlji?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Zekjat se ne može uplaćivati na račun Crvenog krsta/križa, niti na račun bilo koje druge organizacije, već isključivo u Bejtul-mal Rijaseta Islamske zajednice, prema odluci i fetvi organa Islamske zajednice. Organizirano prikupljanje i distribucija zekjata od strane islamske vlasti Kur'anom i sunnetom je utemeljena praksa još od vremena Muhammeda a.s.

 

Prodavanje kurbanskih kožica

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Znamo da kurbanske kožice idu za potrebe Islamske zajednice. Može li jedan džemat ostaviti kurbanske kožice i prodati ih a novac uložiti u izgradnju svoje džamije?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Prema odluci organa Islamske zajednice, kurbanske kožice se uplaćuju u Bejtul-mal. Prema tome, džemat ne može samovoljno donijeti odluku o promjeni te namjene. To bi predstavljalo kršenje pravila Zajednice i opstrukciju njenog rada. Svevišnji u Kur'anu kaže: "O vjernici, pokoravajte se Allahu, Njegovom poslaniku i predstavnicima vašim!"

 

Boravak u kući nakon spontanog pobačaja

Pitanje:

Imam jedno pitanje a tiče se spontanog pobačaja. Imala sam spontani pobačaj u 3. mjesecu trudnoće. Zanima me da li u ovom slučaju, kao i poslije poroda, moram provesti u kući 40 dana i kloniti se onoga što je ženi inače vjerski zabranjeno u nifasu tokom ovih 40 dana?

Odgovor:

Period koji slijedi nakon pobačaja ploda kod kojeg se već razaznaju neki organi, ukoliko je popraćen uobičajenim postporođajnim simptomima (istjecanje krvi), smatra se nifasom i za njeg važe propisi o nifasu. Najduži period nifasa je 40 dana, a najkraći period nije određen. To zavisi od faktičkog stanja, tj. da li krv istječe ili ne. Kad prestane istjecati, žena treba uzeti gusul i obavljati ibadete koje nije obavljala u vrijeme nifasa i time joj postaje dopuštenim sve ono što joj je bilo zabranjeno u spomenutom stanju. Ne postoji izričita vjerska zabrana izlaska žene van kuće u tom stanju, ali je to uobičajena praksa koja ima svoje šerijatsko utemeljenje i opravdanje. Naime, u hadisu Ummu Seleme, r.a., u kojem se govori o najdužem periodu nifasa navodi se „da je žena u stanju nifasa, u vrijeme Vjerovjesnika , a.s., boravila/sjedila u kući četrdeset dana“. (Ebu Davud i drugi) U djelu „El-Munteka“ ovaj hadis je protumačen na sljedeći način: „Ženama u stanju nifasa je naređivano da borave u kući 40 dana.“ (V. I'alaus-sunen, 1/266)

Astmatičar i post

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je astmatičar dužan postiti mjesec Ramazana (kao lijek koristi sprejeve na bazi kortikosteroida)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko je zdravstveno sposoban za post dužnost mu je postiti. Neka se o tome konsultira s ljekarima. Nema zapreke da koristi sprej za ovlaživanje usne šupljine pod uvjetom da se ta materija ne guta.

 

Uvjeti za sklapanje braka sa drugom ženom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zanima me da li je IZ BiH ili neko ko je kompetentan za to u IZ, izdao fetvu u kojoj stoji, da je za brak sa drugom ženom potreban pristanak prve žene?
Ukoliko postoji takava fetva, molim Vas, ako možete, da mi je proslijedite.
Ukoliko ne, molim Vas da mi odgovorite koji su uvjeti za sklapanje braka sa drugom ženom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kod nas ne postoje zakonski uslovi za to, a niti se takav brak može sklopiti u okviru ustanova Islamske zajednice (pred imamom-matičarem), jer je prije zaključenja braka pred imamom neophodno pribaviti dokument o vjenčanju pred matičarem. Kako nije moguće drugoj supruzi osigirati isti zakonski tretman, nije moguće realizirati uvjet braka s drugom ženom, a to je ravnopravan tretman supruga. S druge strane, s prvom suprugom ste stupili u brak uz uobičajenu praksu da su brakovi kod nas monogamni, pa se uvjet monogamnosti braka presumira kao unaprijed postavljeni uvjet prilikom sklapanja prvog braka. A ono što je uobičajeno kroz običaj ima snagu uvjetovanog - kaže jedno šerijatsko pravno pravilo.