A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Klanjanje 8 rekata teravije zbog teškog posla

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Cijenjeni profesore, poštujem vaš rad i vaše fetve koje su izdate. Radim u jednom manjem džematu u BiH i na prvoj teraviji ljudi me pitaju da li mogu da klanjaju 8 rekata teravije. To nije slučaj samo kod mene, dug je dan, ljudi rade, stepen imana našeg čovjeka je takav kakav je. Ja sam nastavio klanjati 20 rekata a bilo mi je teško da ne poštujem fetvu. Džamije nam se prazne i nema se šta ljudima reći - treba rano na posao i mnogi to koriste kao izgovor, a ja ne znam šta da im kažem jer nisam u situaciji da znam kako je raditi teže poslove. Molim Allaha da nam olakša, ujedini naša srca, primi naše ibadete a Vas nagradi za Vaš trud.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kod nas teravija ima dvadeset rekjata, to je nešto što je uobičajeno i što se oduvijek prakticiralo u našim džematima. Imam treba ostati do kraja namaza, tj. klanjati dvadeset rekjata, a ako se nekom džematliji žuri ili ne može klanjati dvadeset rekjata, može izaći ranije. Razlika između 8 i 20 rekjata je nekih desetak minuta vremena, što i nije neka velika razlika.

Koliko dana traje boravak u itikafu ako ramazan traje 29 dana?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Po Takvimu ovogodišnji Ramazan traje 29 dana. Imam nedoumicu oko dana ulaska u itikaf, tj. da li u ovakvim sučajevima ovaj ibade traje 9 dana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U vaktiji je naznačen termin ulaska u i'tikaf, utorak, 7. juli, odnosno 20. ramazan. Prema tome, ovaj ibadet će ovog ramazana, prema vaktiji, trajati nešto malo manje od 10 dana. Prema fikhskom propisu u i'tikafu se boravi zadnjih deset dana ramazana.

Psovanje tokom posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li psovanje kvari post?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Psovka, nedoličan govor i sl, umanjuju vrijednost posta, ali ga formalno ne kvari. Svrha posta je da disciplinira sve ljudske organe, uključujući i jezik; nekorektna upotreba jezika pokazuje da post nije ostvario svoju punu svrhu i cilj. Formalno, taj grijeh neće pokvariti post u njegovom tehničkom značenju i formi.

Dojenje djeteta i post

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moje pitanje se odnosi na dojenje i post. Još uvijek mlađeg sina dojim. Iako to nije više onako intenzivno dojenje (doji ujutro i naveče pred spavanje-eventualno još jedna ili dva podoja u toku noći), bojim se da bi post uticao na ponudu i potražnju mlijeka. Ja sam uz pomoć Allaha dž.š. zapostila, pa ću vidjeti, ali me interesuje kakav je stav šerijata po pitanju dojilja i djece koja su prešla taj kritični period i intenzivno dojenje. Znam da su dojilje i trudnice oslobođene posta i da poslije Ramazana treba da naposte dan za dan svaki propušteni dan Ramazana, ali mene interesuje ova situacija kada dijete ne doji intenzivno i kada jede i svu ostalu hranu: da li je majka obavezna postiti ili ne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Opravdanje dojilji da može odgoditi post do nekog drugog vremena, kada te isprike više neće biti, jeste bojazan za zdravlje dojenčeta ili vlastito zdravlje. Mislimo da ste postupili ispravno. Tokom posta možete procijenite Vaše stanje i ukupnu situaciju. U svakom slučaju, konsultirajte se s pedijatrom, koji može ocijeniti  stvarnu potrebu djeteta za majčinim mlijekom u tom dobu.

Prekid posta zbog napornog treninga

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Je li dozvoljeno iftariti prije vremena ako se trenira nogomet u nekom klubu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U uobičajenim okolnostima to nije dozvoljeno i pokvarilo bi post. Međutim, ako sportista (igrač) tokom igre osjeti prevelik napor, žeđ i sl., tako da postoji opravdana bojazan za njegovo zdravlje, dozvoljeno je da prekine post i naposti taj dan. Ukoliko se pripreme, treninzi ili utakmice obavljaju/igraju u udaljenom mjestu, može se primijeniti olakšica koja važi za musafira (putnika), pod uvjetom da se u mjestu treniranja ili igranja utakmica boravi kraće od 15 dana.

Klanjanje s tinkturom na kosi

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Radi se o tome da sam se porodila i poslije poroda imam ekstremno opadanje kose već 4 mjeseca. Išla sam kod dermatologa i rade se pretrage ali trenutno sam dobila neku tinkturu da nanosim na kosu, 24 sata prije pranja. U toj tinkturi ima osamdesetpostotnog alkohola. Zanima me da li kad to koristim mogu abdestiti i klanjati?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema zapreke da klanjate namaz s tom tinkturom na kosi. Namaz će ako Bog da biti ispravan.

Davanje zekata na pozajmljeni novac

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Osoba je digla kredit veću svotu i više od pola potrošila, prije godinu dana, ostatak koji prelazi nisab nije u nijetu trošiti još više od godinu dana, nije još isplatila kredit. Je li obavezna na tu svotu dati zekat za ovu godinu? Inače je li obaveza dati na kredit zekat ako taj novac ima više stoji više od godinu dana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kreditna sredstva predstavljaju dug zajmoprimca prema zajmodavcu (povjeriocu). Zekjat na iznos kredita, ukoliko ispunjava uvjete obaveznosti, u obavezi je povjerioca (vlasnika tih sredstava - vlasnika štednih uloga u bankama), a ne dužnika. Ukoliko osoba uštedi, ili ima druge imovine, mimo iznosa kredita, koja je u vrijednosti nisaba, dužna je izdvojiti zekjat na tu imovinu.

Isticanje ploče s imenima donatora za izgradnju džamije

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U mjestu Orahovica Donja izgrađena je jedna prelijepa džamija sa dvije munare, u izgradnji su učestovali svi i finansijski su pomagali; nane od svojih penzija, ljudi od svojih mizernih plata, ratni profiteri od svog nelegalno stečenog imetka, od zakidanja radnika za osiguranje i izrabljivanje. Bilo kako bilo, džamija je završena. Međutim ljudi koji su bili u građevinskom odboru odlučili su postaviti ploču sa natpisom imena ljudi koji su dali više od 30 000 KM. Želim da mi protumačite da li je zabranjeno uopšte postavljati takve ploče na džamiju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

“Allah je čist i prima samo ono što je čisto” - navodi se u hadisu Ebu Hurejre kojeg je zabilježio imam Muslim. Prema tome, ako je neko nelegalno stekao imovinu pa je utrošio u neki od hajrata, neće mu to biti primljeno kao dobro djelo, osim u dijelu koji se odnosi na namjeru da se oslobodi tako stečene imovine, što je po sebi dobro djelo. Nema bereketa i hajra u imovini koju poslodavac uštedi na uštrb radničkog hakka. Allah dž.š. sve zna i On će suditi svakome kako je stekao i u šta je potrošio svoj imetak na Danu sudnjemu. Na ovome svijetu postoje nadležne državne institucije koje se bave problemom nelegalno stečene imovine. Nije to u nadležnosti građevinskog odbora za izgradnju džamije niti u nadležnosti džematlija pojedinaca. Može biti kod Allaha dž.š. 10 KM, ili čak samo jedna marka od nečije penzije vrednija, a i nama draža, od nečijih desetina hiljada KM, ali se za 30 000 KM može kupiti više građevinskog materijala od količine koja se može kupiti za 10 KM. To što se ime nekog donator napiše na posebnoj ploči koja se stavi na džamijski zid ne znači da je kod Boga bolji i odabraniji, a u očima ljudi cjenjeniji. To je samo izraz priznanja džemata za doniranu imovinu u određenom iznosu. Ako džemat procijeni da je takav postupak svrsishodan motivacijski faktor, nema zapreke da tako postupi. Djela se prema namjerama vrjednuju.

Obavljanje namaza na poslu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Allahovom milošću nas manja nekolicina radnika smo pokrenuli inicijativu da nam se obezbijedi mesdžid kako bi mogli obavljati namaz u firmi, što smo i uspjeli hvala Allahu.
Naime, svaki dan se susrećemo sa obilnim poslom, što nas nažalost sprečava da obavimo namaz, ali hvala Allahu spletom okolnosti imamo pauzu koja je predviđena za kahvu, a koju možemo naravno ukoliko smo voljni žrtvovati i iskoristiti da klanjamo podne u vaktu jer inače to ne bi uspjeli obavit na vrijeme poslije radnog vremena.
Moje pitanje je, s obzirom da nam je hvala Allahu omogućeno da obavimo namaz prilikom pauze, da li je nemoralno postaviti obavijest na ulazu u mesdžid da se isti koristi isključivo tokom pauze, jer smatram da je kahva jako mala žrtva i nije nam u interesu da posao ispašta zbog toga?

Koji je Vaš stav prema ovome i imali neki hadis koji govori da je posao ibadet. Nije mi ništa preče od namaza ali šejtan je proklet i ne bih volio da nam se ovo što smo uspjeli ostvariti oduzme i uskrati.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Vaša inicijativa je za svaku pohvalu, kao i spremnost poslodavca da udovolji potrebi radnika, ne dovodeći pri tom u pitanje posao i njegove rezultate. Zadovoljstvo radnika i poslodavca je ključ uspjeha firme. Nadamo se da će biti sve više firmi koje će primjenjivati slične modele udovoljavanja potrebi radnika da na vrijeme obave svoje dnevne vjerske obrede (namaze), bez štete po firmu i njeno normalno poslovanje. Time će se ojačati međusobno povjerenje i predanost poslu. Nema zapreke da se na prostoriju predviđenu za klanjanje namaze stavi obavijest da se koristi samo za vrijeme pauze. Sam pojam ibadet u užem smislu koristi se za označavanje temeljnih islamskih obreda (šartova islama), a u širem smislu obuhvata sve vrste dobročinstva i dobrih djela koja se čine radi priblažavanja Allahu i radi Njegovog zadovoljstva. Tu svakako spada i rad kojim se stječe zarada kojom radnik finansira svoje egzistencijalne potrebe kao i potrebe svoje porodice. K'ab b. Udžre prenosi hadis u kojem se navodi da je neki čovjek, na kojemu su se vidjeli tragovi umora od rada, prošao pored Vjerovjesnika a.s. Prisutni ashabi su rekli: „Božiji Poslaniče, kamo sreće da je ovaj na Božijem putu?!“ Na to je Poslanik a.s. rekao: „Ako je izašao radi male djece, on je na Božijem putu. Ako je izašao radi svojih starih roditelja, on je na Božijem putu. Ako je izašao da bi sebi osigurao zaradu za život, kako bi sačuvao svoje dostojanstvo, on je na Božijem putu. A ako je izašao radi tog posla da bi ga drugi vidjeli i radi isticanja, on je na putu šejtana.“ (Taberani). Hadis jasno ukazuje da je rad Bogu drago djelo, da je to put koji vodi Njemu, a sve što je takvog karaktera obuhvata ga pojam ibadeta u širem smislu. Kada obavlja neki posao, musliman treba nastojati da ga obavi što bolje i preciznije, jer „Bog voli da se posao obavi čestito i precizno“ - kako se navodi u hadisu.

Nadijevanje imena Malik

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam jedno pitanje u vezi sa nadijevanjem imena novorođenčetu. Porodično smo odlučili da u ime Allaha dž.š. našoj bebi nadijemo ime Malik. Pošto je to jedno od Allahovih dž.š. imena, čuli smo da je obaveza dati ime Abdul Malik. Dali je to stvarno ispravno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema zapreke nadjenuti ime Malik. Ovo ime je nadijevano u prvom dobu islama bez ikakvog osporavanja.