Kur'an je uputstvo za život
Tema sedmice - prijedlog za hutbu: Kur'an je uputstvo za život
,,Uistinu, Mi smo ga spustili u Noći kadra! A znaš li ti kakva je to Noć kadra? Noć kadra od hiljadu mjeseci je bolja! U noj, po dopuštenju njihova Gospodara, silaze meleki zajedno s ruhom zbog svakog emra. Spas je ona sve dok ne svane zora.“ (El-Qadr 1-5)
Mubarek noć Lejletu-l-kadra muslimani iznova dočekuju svakog ramazana. Radost susreta s ovom noći je neodvojiva od težnje i nade da nam budu oprošteni grijesi.
Prenosi Ebu Hurejre, r.a. da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko provede noć lejletul-kadra u ibadetu, vjerujući u njen blagoslov, tražeći na taj način nagradu od Uzvišenog, biti će mu oprošteni prijašnji grijesi.“
Noć Kadr je tu da nas opmene na velike Božije odluke koje On donosi shodno svome apsolutnom znanju i moći. Te odluke čije izvršenje prati spuštanje najodabranijih meleka na Zemlju itekako se tiču svakog čovjeka i njegove sudbine. Zato je Noć Kadr istovremeno i noć skrušene dove, noć ibadetske predanosti, zikra i robovanja Svemilosnom.
Aiša, radijallahu anha, je rekla:“Rekla sam: ‘O Allahov Poslaniče, šta misliš, kada bih znala u kojoj je noći Lejletul-kadr, šta bih u njoj učila?’, a on je odgovorio: ‘Reci: ‘Allahumme inneke’afuwun, tuhibbul’afve fa’fu ‘anni’ (Allahu moj, Ti si Onaj koji opraštaš, voliš da opraštaš, pa mi oprosti). ‘”
Opisujući mnogobrojne blagodati ove noći jedan alim za Lejletu-l- kadr kaže: ,,Ova noć nudi mogućnost oprosta, spasa i nade griješnima, slabima i nemoćnima da se povrate i nadoknade izgubljeno. Pokazuje da je u životu ljudi promjena nabolje moguća i da se događa. Ljudi i griješnici i vjernici, mogu spoznati naklonost svoga Stvoritelja čovjeku ovakvom kakav jeste. Mogućnosti i prilke koje im daje ova noć su neizmjerne.“
Enes, r.a., prenosi da je Resulullah, s.a.v.s., rekao: „Kada nastupi noć Kadra silazi Džebrail sa skupinom meleka čineći dove i donoseći salavat svakome ko je u molitvi u položaju stajanja ili sjedenja i spominjanja Allaha, dž.š. To je najveći događaj meleka, noć molitve u čijoj milozvučnosti skladno učestvuju i ljudi i meleki.“
Noć kadr je sinonim za početak objave Kur'ana. Spominjući veličanstveni događaj objavljivanja Kur'ana, Abdullah ibn Abbas r.a, rekao je: ”Kur’an je iz Levhi-Mahfuza (Ploče Pomno Čuvane) u cijelosti spušten na zemaljsko nebo u noći Lejletul-kadr, a onda je postepenoo objavljivan Muhammedu, s.a.v.s., u toku dvadeset i tri godine njegovog poslanstva.”
Kur'an je Božija uputa krhkom i slabašnom čovjeku sklonom ekstremnom ponašanju. Ništa ljudsku prirodu ne može održavati u ravnoteži između krajnosti kao razumijevanje i slijeđenje Božije Upute koja je jasan dokaz razlikovanja dobra od zla i putokaz čovjeku. Božija riječ sa stranica Kur'ana uvijek je živa opomena kada god ovaj zaboravni i od zemlje stvoreni dvonožac zastrani ili zaboravi zašto je uopće na Zemlji i kuda poslije smrti odlazi. Zahvaljujući njegovim ajetima, znakovima u svemiru i u samome sebi, čovjek može nadići svoje brojne slabosti i izdići se do stepena Božijeg namjesnika i pri tome zadržati status Božijega stvorenja "najljepšega sklada" - ahseni-takvin. Bez kur'anskoga kazivanja o minulim civilizacijama i o vjerovjesnicima današnji čovjek bio bi uskraćen intelektualnom pristupu prošlosti i događajima kojima nijedan čovjek niti drugo stvorenje nije bio svjedok. Bez svjetla kur'anske upute čovjek bi ostao vječito zarobljen u mraku neznanja prema jednom cijelom nevidljivom svijetu meleka koji u svakom trenutku neprestano i neograničeno slave Svemogućeg Boga.
Kur'anski tekst ne ostavlja prostora relativiziranju morala. Etički principi ne mogu biti predmet ljudske konvencije. Oni su univerzalni, objavljeni od Boga. Kao kategorički imperativi i aksiomi važe za sve ljude od postanka svijeta pa sve do njegovog kraja. U svemu što Bog naređuje , preporučuje, dopušta i zabranjuje postoji neupitno i neporecivo dobro i korist za čovjeka. Temeljna poruka Kur'ana zalutalom čovjeku je da je nedostojno Božijem namjesniku da obožava ikada i bilo koga osim Jednog Stvoritelja.
Kur'an je knjiga čijim čitanjem, učenjem i proučavanjem postajemo svjesniji vlastite pozicije i odgovornosti. Knjiga je to koja nas oslobađa okova zabluda i neznanja, koja osnažuje volju u sputavanju strasti nagona. Budući da je svako njeno slovo Božijeg porijekla, učenje Kur'ana s poniznim poštovanjem osvježava um, razbistruje pamćenje, smiruje srca, obveseljava i liječi duše.
Snagu i veličanstvo kur'anskog univerzuma upoznali su mnogi ustrajni trgaoci za Istinom. Kur'an ih je izveo iz tmina na svijetlo. Ispravnije bi bilo reći: Milostivi ih je berektom Kur'ana izveo na put jedine životne izvijesnosti i sigurnosti. Na neki način i najveći osporavatelji i poricatelji Kur'ana svojim odnosom prema Božijoj knjizi izravno potvrđuju iskonsku moć i Božije porijeko Kur'ana. Niko se vječnim nebeskim porukama nije suprotstavio dokazima, ,,sličnom surom“, ,,boljom Knjigom.“ U Božijim knjigama se ponajprije preziralo i poricalo ono što je snagom logičke i intuitivne jasnoće i kohrenetnosti uznemiravalo savjest grješnicima. Zato ne čudi da su se njihovi jedini argumenti protiv Knjige svodili na silu i nasilje.
Jedne prilike, kako nas obavještava egipatski alim šejh Abdulhamid Kišk, dok je zasjedao engleski parlament u Egiptu, jedan od članova po imenu Gladstone, izvadio je Kur’an i kazao: „Dok muslimani imaju ovu Knjigu, džumu i hadž ne mogu se poraziti. Prije svega, potrebno je uništiti Kur’an.“ Neko od prisutnih je prišao i kao svoj doprinos borbi protiv muslimana odmah poderao primjerak Kur’ana,. Ovaj mu je na to rekao: „Maloumniče? Nisam mislio da na taj način možemo uništiti Kur'an. Muslimani Kur’an uče i čuvaju u svojim glavama i srcima. Kur’an, odnosno muslimane, ćemo uništiti ako im budemo učinili bliskim one poroke, grijehe i razvrat koje im Kur’an zabranjuje.“