A+ A A-

Aktuelno (arhiva)

Evropa mora obećati da više neće progoniti muslimane i Jevreje

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti
     Na Univerzitetu Yale u New Havenu (SAD) održana je trodnevna konferencija na temu "Ljubav prema Bogu i komšiji u riječi i djelu - pretpostavke za muslimane i kršćane" Riječ je o konferenciji kao kršćanskom odgovoru na otvoreno pismo 138 muslimanskih uglednika pod naslovom ''Zajednička riječ između nas i vas'', a povodom Papinog predavanja održanog na Regensburškom univerzitetu u Njemačkoj, od 13. septembra 2006.

     Skup na Yale Univerzitetu je održan na inicijativu Princa Ghazi bin Muhammad iz Jordana a rukovodio je prof. dr. Miroslav Volf. Jedan od glavnih predavača na konferenciji bio je uvaženi reisu-l-ulema dr. Mustafa ef. Cerić, koji je se i pored brojnih obaveza odazvao pozivu za interview od strane glavnog urednika web magazina Bošnjaci.Net.

     Na skupu su pored reisa dr. Mustafe-ef. Cerića učestvovali senator John Kerry, bivši američki predsjednički kandidat koji je zvanično otvorio konferenicju, Habib al-Jifri, Alan Godlas, dr. Miroslav Volf, David Burrell, Ayot Mohaghagh Damad, Naim Travna, David Ford, Mustafa Cherif, Martin Accad, Tokunboh Adeyemo, koji su imali obraćanje prvi dan konferencije (29. jula).
     Zatim drugi dan (30. juli 2008.): Habib Ali Jiffri, Robert H. Schuller, Emilie Townes, David Shenk, T.J. Winter, Dalia Mogahed, and Hashem Kamali, Shaykh Dr. Hussein Hasan Abakar, Mahmoud Madani, Imam Feisal Abdul Rauf, Geoff Tunnicliffe, and Heidi Hadsell, I treći dan (31. juli 2008.): Dr. Abd Al-Kabir Mudghari, Mohammed Alwani Al-Sharif, Leith Anderson, Seyyed Hossein Nasr...

Bošnjaci.Net: Uvaženi Reisu-l-ulema, jedna od najpoznatijih obrazovnih institucija u svijetu, Univerzitet Yale u New Havenu, od 29. - 31. jula je bio domaćin dijaloga između kršćanstva i islama pod motom 'Ljubav prema Bogu i komšiji u riječi i djelu" u kojem su učestvovali eminentne ličnosti iz svijeta kršćanstva, islama, kulture, nauke i politike, Vi ste bili jedan od glavnih panelista i uvodničara. Recite nam odakle je potekla ideja za dijalogom?

     Reis dr. Cerić: Inicijativa je potekla od princa Gazija bin Muhammada iz Jordana, a povod je bio predavanje Pape Benedikta na Regensburškom univerzitetu u Njemačkoj. Nakon tog predavanja 138 uglednih muslimanskih intelektualaca smatralo je da treba odgovoriti na način da se pozove na dijalog i razgovor, zašto su našli osnovu u Kur'anu. Jer u Kur'anu se kaže: «Dođite da se okupimo oko zajedničke riječi između nas i vas», i evo to je rezultat te inicijative koja je prihvaćena izuzetno dobro na zapadu. To je i jedan od razloga konferencije koja se održava, jer je profesor Miroslav Volf, direktor Centra za vjeru i kulturu na Yalu univerzitetu (porijeklom iz Hrvatske), on je tim povodom rekao da je ovo najznačajnija inicijativa za međureligijski dijalog u zadnjih pedeset godina. I evo ova konferencija odnosno workschop (radionica) trajala je tri dana (29.-31. jula). 

Živimo u svijetu u kojem će svi imati mir ili niko neće imati mir

Bošnjaci.Net: Kako su tekli razgovori?
     Reis dr. Cerić
: Vodili su se razgovori na više načina kroz jedno intelektualno razmjenjivanje mišljenja, o ideji ljubavi prema Bogu i prema komšiji. U razgovoru je učestvovao značajan broj muslimanske uleme, kršćanskih i jevrejskih intelektualaca, što me iskreno raduje što je i jeste misija same konferencije. Razgovaralo se o vrlo ozbiljnim pitanjima na relaciji kršćani i muslimani, uključujući i problem misionara na Bliskom istoku i naravno o položaju muslimana na zapadu. Svečano otvaranje i predavanje na prvi dan konferencije održao je Senator John Kerry, bivši kandidat za predsjednika Amerike, što smatram značajnim i jako važnim.

Bošnjaci.Net: Očigledno je da je produbljen jaz između kršćana, židova i muslimana. To potvrđuje dugogodšnji rat u Palestini, te ratovi nakon terorističkog napada na njujorški WTC. Koliko su, nakon održanog dijaloga na Yale univerzitetu kršćani, jevreji i muslimani bliži dijalogu nego oružanom sukobu?
     Reis dr. Cerić
: Dijalog je proces koji nema konačnih rješenja, ovo je proces koji traje. Ovo što smo uradili u ovom dijalogu vjerovatno se neće odmah vidjeti rezultati, posebno ono što nas zanima - pitanje Iraka, Irana, Palestine itd. Ali da nema ovoga dijaloga situacija bi bila još teža, mučnija i izgubio bi se taj tračak nade «Zajedničke riječi između nas i vas». Dakle, sa dijalogom postoji nada da će se i ta pitanja morati rješavati na način da budu svi zadovoljni. Jer očito je da mi živimo u svijetu u kojem će svi imati mir ili niko neće imati mir. Ne može jedan dio svijeta živjeti u miru, blagostanju a drugi dio svijeta patiti zbog ratova itd. Dakle, muslimani su do sada preživljavali vrlo teško vrijeme, jer se svi ratovi vode u muslimanskim zemljama, 70% od ukupnog broja izbjeglica u svijetu su muslimani, žarišta gdje ginu muslimani nešto svojim greškama ali većinom zbog agresije koja se vrši nad njima. Okupacija Irak, Palestine, Afganistana, također tamo oko Sudana postaje vrlo konfuzno stanje, kao i u Somaliji, itd. Dakle, muslimani su u jednom vrlo teškom stanju i traže da uspostave kontakt sa svijetom. Ali i zapadni svijet isto tako, posebno Amerika, kroz ove kršćanske institucije nastoji da se putem dijaloga nađe izlaz iz ovog ćorsokaka, posebno kada je riječ o Palestini za koju se putem dijaloga pokušava naći rješenje za mir. Ovo je mukotrpan proces na kojem treba strpljivo raditi i graditi povjerenje između ljudi. 

Oprostite nam, mi smo napravili velike greške prema muslimanima

Bošnjaci.Net: Da li će se ovaj tek održani dijalog odraziti na ostatak kršćanskog i islamskog svijeta? To sam upitao iz razloga zato što je proteklih godina bilo brojnih uvreda putem pisane riječi, govora mržnje i karikatura...
     Reis dr. Cerić: Na ovoj konferenciji bilo je i o tome govora. Mi smo čuli neke kršćane koji su izrazili svoje izvinjenje. Recimo, u srijedu je prof. dr. Petar Kuzmić, predsjednik Evangelističke crkve u Hrvatskoj, doslovno kazao da traži oprost od bosanskih muslimana za ono što su Karadžić i Mladić uradili i u ime krsta i kršćanstva počinili genocid. Također i u drugim razgovorima bilo je kršćana iz Amerike koji su eksplicitno kazali: oprostite nam, mi smo napravili velike greške prema muslimanima. Međutim, ovo sve ostaje na riječima jer oni koji donose odluke i koji imaju moć to do njih teško dolazi. Ali smatram da je jako bitno da se i to čuje, jer to ipak neće ostati nezabilježeno. Kako rekoh, moramo biti strpljivi; moramo raditi i učiti puno o tome šta je ovaj svijet i kako treba da nađemo svoje mjesto u njemu.

Bošnjaci.Net: Nakon svega, kako vidite islam i kršćanstvo a time i njihove pripadnike u budućnosti?
     Reis dr. Cerić: Svi smo mi na kraju ljudska bića i naravno mi imamo svoje identitete, svoje vjere i evo mi smo dosta govorili o ljubavi prema Bogu i prema komšiji i moramo se učiti da poštujemo jedni druge. Moramo se učiti da nam je ova planeta zajednička i da u tom zajedništvu ili ćemo svi živjeti u miru ili niko neće živjeti u miru. Ipak, mislim da je bolje da svi radimo za mir i sigurnost, da brinemo jedni o drugima i da pokazujemo poštovanje, i ako je moguće ljubav, kako bi svima nama bilo bolje. 

Dr. Petar Kuzmić je tražio oprost od muslimana za genocid što je Karadžić počinio noseći krst

Bošnjaci.Net: Prije desetak dana je uhapšen a napokon je Tribunalu u Den Haag i izručen najtraženiji ratni zločinac Radovan Karadžić. Kako su učesnici simpozija primili ovu vijest, da je hrišćanin sa zločinačkim hordama, vojskom i policijom organizirao i počinio genocid na bosanskim muslimanima i to na kraju XX stoljeća u srcu Europe?
     Reis dr. Cerić: U prethodnom odgovoru sam naglasio šta je rekao dr. Petar Kuzmić u svom govoru u kojem je vrlo precizno i jasno kazao, da traži oprost od muslimana za genocid što je Karadžić počinio noseći krst. Nego, poznato je da je u kršćanstvu jako puno teologija, pravaca, grupa itd. Postavlja se pitanje, ko govori u ime kršćanstva, ko je legitiman predstavnik, da bi mi znali da to što govori da jeste glas kršćanstva.
Također i ja sam isto tako govorio o tome, da kršćani koji drže do svoje vjere i savjesti, apsolutno osuđuju počinjeni genocid nad Bošnjacima. Čak su neki pravoslavci koji su iz Ukrajine prilazili nam i izražavali svoje žaljenje, odnosno osjećali su se neprijatno i otvoreno se vidi da oni ne odobravaju čin nekih pravoslavnih Srba a posebno nekih ljudi u pravoslavnoj crkvi. 

Europa 11. juli da proglasi Danom žalosti

Bošnjaci.Net: Da li će na kraju svega, činom hapšenja najvećih ratnih zločinaca i izručivanju međunarodnim sudskim instancama makar ovodunjalučka prvada biti zadovoljena?
     Reis dr. Cerić: Na ovome svijetu ne postoji apsolutna pravda; pravda je kod Boga dž.š. Ali, za nas je ovo značajno da će ipak i na ovome svijetu ratni zločinci odgovarati za svoje zločine, a u našem slučaju je jako važno što je Karadžić uhvaćen i to nam daje nadu da ipak u svijetu ima ljudi koji vode računa o nekim moralnim vrijednostima, iako je to za nas još uvijek nedovoljno. Mi naravno nikad ne možemo dobiti punu satisfakciju; majkama Srebrenice ili općenito majkama u Bosni i Hercegovini ne mogu se vratiti njihovi najmiliji, ali znajući u kakvom svijetu živimo naravno da je ovo veliki dan za pravdu, veliki dan za međunarodno pravo, za međunarodnu zajednicu, za Europu, veliki dan za BiH, ali to je veliki dan i za Srbiju. I u Srbiji mora doći do katarze. Moraju Srbi shvatiti, da ono što se desilo u BiH da je to zločin, i oni ga moraju osuditi. Moraju se pošteni Srbi distancirati od ovih koji su činili zločin genocida u ime njih. Što prije oni to urade nama će olakšati da razlikujemo individualnu krivnju od kolektivne odgovornosti. Dakle, ne postoji kolektivna krivnja ali postoji kolektivna odgovornost. Prema tome krivi su oni koji su počinili zločin, ali i jesu Srbi. Srbi su svi odgovorni za ono što je učinjeno u BiH, zato što su birali one koji su činili u njihovo ime a još se nisu jasno i nedvosmisleno ogradili od onih koji su počinili zločine. Dakle, mi čekamo taj trenutak. Karadžićevo izručivanje Tribunalu u Haag svakako je znak da se i kod Srba događaju stvari dobre za njih, prije svega da skinu tu ljagu, ali naravno i za nas i za cijelu Europu, da se to više nikad ne ponovi. Zato smo na dan 11. jula ove godina tražili od Europskog parlamenta da Europa 11. juli proglasi Dan žalosti. Jer to je krajnje vrijeme da Europa obeća da neće više progoniti ni jevreje ni muslimane sa europskog kontinenta. 

Treba da budemo dostojni i dostojanstveni kao što smo i do sada bili

Bošnjaci.Net: Nakon hapšenja zločinca Karadžića organizirani su brojni protesti u Srbiji ali i na dijelu BiH koji je nastao na krvi i kostima Bošnjaka koji su stradali u genocidu, a glavni arhitekta je bio upravo Karadžić. Šešeljevi četnici uz Srpsku pravoslavnu crkvu su organizirali proteste i molitve po crkvama, čak je Amfilohije Radović, vršilac dužnosti Patrijaha, posjetio i pričestio zločinca Karadžića u Istražnom zatvoru. Vaš komentar?
     Reis dr. Cerić: Nama ne pomaže to što ćemo mi sada nešto govoriti na račun Srpske pravoslavne crkve. Mislim da mi treba da budemo dostojni i dostojanstveni kao što smo i do sada bili, a svako će odgovarati za svoja djela. I Srpska pravoslavna crkva će jednoga dana na ovaj ili onaj način odgovarati za svoja djela. Neka pred Tribunalom u Den Haagu Karadžić dokazuje svoju odbranu. I Mladića još treba tamo privesti.
Nego, nemoj da se mi previše opterećujemo time šta Srbi rade. Isto tako mi znamo da se ne može ništa gore dogoditi od onoga što se dogodilo u BiH. Mi treba da sada povedemo malo računa o sebi, o svojim postupcima, da radimo na svom objedinjavanju, da budemo jedinstveni, da se snažimo, da čuvamo porodicu, zajednicu itd.

Želio bih samo upozoriti, i to podvući, da Islamsku zajednicu ostave na miru

Bošnjaci.Net: Nakon pogroma i svega drugog što je preživio naš narod, šta očekivati od Bošnjaka u BiH, Sandžaku, na Kosova, u Turskoj, širom dijaspore, kako da se odnose prema sebi, prema svojim instuticijama i posebno prema domovini?
     Reis dr. Cerić: Pouzdajmo se u Boga i u sebe. Iskreno treba da razvijamo međusobnu solidarnost, da vrijedno radimo i da svoju djecu učimo da žive od svoga rada i truda, i naravno da budemo budni i da se ne opuštamo, i uz Allahovu pomoć bit će bolje.

Bošnjaci.Net: Kao da ste pretpostavili da ću Vas pitati o našem dijasporalnom životu koji ponekada sami sebi otežavamo; brzo se vatra i između nas rasplamsa i lahko se naljutimo jedni na druge. Nažalost, stvorio se jaz u KBSA, iako dijelim mišljenje da se bar ovdje sve to može prevazići i vratiti povjerenje između nas jer smo potrebni jedni drugima...
     Reis dr. Cerić: Ne bih o tome govorio, ipak neka ljudi to razriješe ovdje u Sjevernoj Americi, ali na dostojanstven način. Ali želio bih samo upozoriti, i to podvući, da Islamsku zajednicu ostave na miru, jer Islamska zajednica treba da vrši svoju misiju. Isto tako svi oni koji spominju ime Reisu-l-leme ili Islamske zajednice rade to nedopušteno, nedozvoljeno i zlonamjerno.
     Ujedno, iskreno sam razočaran zbog poremećenih odnosa unutar Bošnjaka u cijelini, i naravno da žalim kad vidim da su odnosi i ovdje u Americi narušeni. Molio bih da ostanemo dostojni i da ne trošimo sve što se može potrošiti  

Autor: Esad Krcić

(www.bosnjaci.net)

Šokiran sam odnosom policije RS prema bosanskim ženama

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti
     Reisu-l-ulema Mustafa ef. Ce­rić učestvuje u radu trodnevne Svjetske konferencije o dijalogu u Madridu, kojoj prisustvuje 200 vjerskih predstavnika.

     U telefonskom intervjuu za ,,Dnevni avaz", reis Cerić jučer, drugog dana ove ,,povijesne ko­nferencije", pojasnio je koji je cilj njenog organiziranja. 

Ispit za srce i dusu

Osnovna poruka koju je na konfereneiji uputio saudijski kralj Abdullah jeste da religija može približiti narode. Ka­ko Vi tumačite ovu poruku i koliko su ljudi svjesni važnosti međureligijskog dijaloga?

     - Od velike je važnosti što je Čuvar Meke i Medine, saudijski kralj Abdullah bin Abdulaziz el-Saud, progovorio u ime musli­mana za mir i dijalog u svijetu. Namjeru da se osobno posveti tom pitanju on je obznanio u martu ove godine u Rijadu. Drago mi je što sam bio svjedokom tom činu. Bilo je to prilikom prijema nakon konferencije o islamko-japanskom dijalogu. Tom prilikom kralj Abdullah se povjerio nama učesnicima da već duže vrijeme razmišlja o moralnoj krizi čovječanstva te da se sprema da pokrene inicijativu da se ustanovi stalna svjetska konferencija koja bi se bavila pitanjem dijaloga među vjerama i kulturama. Kralj Abdullah tom prilikom je kazao da je posjetio Vatikan i sastao se s Papom: ,,On me pozdravio na način koji neću nikada zaboraviti. Bio je to susret čovjeka sa čovjekom." No, bila je to i prilika da kralj Abdullah prezentira Papi svoju inicijativu.

     Slijedom tih razmišljanja kralja Abdullaha, prošlog mjeseca organizirana je islamska konfere­ncija u Meki, gdje je kralj htio čuti mišljenje muslimanske uleme o inicijativi za dijalog s drugim i drugačijim vjerama i civilizacijama. Ulema je tu njegovu inicijativu podržala. I, evo, danas smo u Madridu, na Svjetskoj konferenciji o dijalogu, koju je osobno otvorio kralj Abdullah u prisustvu španskog kralja Huana Karlosa (Juan Carlos) i nekoliko stotina uglednih i utjecajnih vjerskih autoriteta skoro skoro svih religija i svjetonazora u svijetu. Svakako, posjeta kralja Abdullaha Vatikanu, islamska konferencija u Meki i madridska konferencija o dijalo­gu imaju povijesnu važnost. Rano je govoriti o konkretnim rezultatima ove kraljevske inicijative, ali zasigurno će biti upamćeno da je na početku 21. stoljeća saudijski kralj podsjetio svijet da je vrijeme da se gradi lađa spasa za čovje­čanstvo, poput Nuhove lađe, inače svi ćemo otići u helać. 

     Plašite li se bremena koje u promoviranju ove vrste dijaloga u današnjem svijetu, u kojem vladaju sila, moć, ubijanje nosite kao vjerski i duhovni vođa bosanskih muslimana?

     - Ne! Nema ni sile ni moći nad Božijom silom i moći. To što mi nazivamo ,,sila" i ,,moć" ustvari je ljudska nemoć da snagom argumenta, koji je prihvatljiv svakom razumnom čovjeku, objasni svoj stav i poziciju. Umjesto toga, čovjek se služi argumentom sile. Problem je u ljudskoj nemoći da putem dijaloga i medusobnog uvažavanja uređuje svijet na principima istine i pravde i - naravno, ljubavi kao sile koja pokreće svijet prema dobrom i zdravom životu. A vjera je, prije svega, ljubav prema Bogu, koja se prevodi u ljubav prema čovjeku. Onaj koji nema te ljuba­vi, nema vjere, a to znači nema snage da živi život u miru i sigurnosti s drugim i drugačijim. On je slabić koji se boji samoga sebe.

     On ne podnosi ljude koji su drugačiji od njega zato što nije u stanju da u njima prepozna sebe. On misli da njega ljudi mrze zato što on mrzi ljude. Izgled našeg vanjskog svijeta je odraz našeg unutarnjeg stanja. Zato se kaže da zakon nije u knjizi, već u srcu. Prema tome, dijalog, posebno međureligijski, jeste ispit za naše srce i našu dušu, koja je često zbunjena i uplašena zbog nesklada između onoga što čovjek govori i radi.

     No, čovjek ne treba biti ni zbunjen i uplašen, jer dijalog nema alternativu. Mi nemamo drugog puta već da u međusobnom uvažavanju tražimo rješenja za bolji i sretniji život na zemlji. To jeste krupan i težak zadatak od kojeg su mnogi uplašeni, ali mnogo je više onih koji nisu. Ne treba se bojati teškog bremena od kojeg imamo hajra. Treba se boja­ti lahkog vremena od kojeg nas može zaboljeti glava. 

Muslimani i Zapad

Kako i na koji način muslimani nakon 11. septembra mogu zaustaviti sve izraženiju islamofobiju koja vlada u svi­jetu? Gdje je u tom kontekstu dokazivanja da nismo teroristi - bijela El-Kaida i spavači, mjesto bosanskih muslimana?

     - Sve fobije, pa tako i islamofobija, najviše muče one koji žive s time. Jer, umišljeni strah koji proizvodi mržnju je stanje onoga koji strah proizvodi i koji je opsjednut mržnjom prema onome od koga ili čega ga je strah. Islam nije vjera straha. Niti su muslimani strahobalni Ijudi. Nažalost, postoji i vestofobija kod muslimana, koji su nezadovoljni zapadnom politikom prema muslimanskom svije­tu. Ustvari, nakon 11. septembra odnosi izmedu muslimana i Zapada došli su u pat-poziciju. U trenutku niko nije znao odakle početi i kako prevazići stanje šoka - kako na Zapadu, tako i kod muslimana. Redale su se optužbe i s jedne i s druge strane. Doduše, muslimani nisu optuživali ni Isaa, a.s., (Isusa), ni Musaa, a.s., (Mojsija) za postupke kršćana i Jevreja, ali Zapad jeste optuživao Muhammeda, a.s., za postupke muslimana. Pored neumjesnih karikatura, i sadašnji papa izrekao je neumjesne ocjene o našem Pejgamberu.

     No, brzo se shvatilo da je to greška, pa su i muslimani dobro dobrim uzvratili tako što je 138 muslimanskih uglednika napisalo otvoreno pismo kršćanima: ,,Zajednička riječ o ljubavi pre­ma Bogu i susjedu". To je pobudilo veliku pažnju na Zapadu, posebno u Americi, i otvorilo mogućnosti dijaloga, o čemu govori konferencija na Jelskom univerzitetu, koja će biti održana krajem ovog mjeseca, o temi: ,,Ljubav prema Bogu i komšiji", a sve na temelju poticaja tog pisma muslimana.

     Papina posjeta Istanbulu, kao i posjeta kralja Abdullaha Vatikanu, znatno su vratile povjerenje između muslimana i Zapada, iako to nije na željenoj razini. A to što se i kod nas javi poneki islamofob, znak je da moramo još mnogo raditi na otklanjanju sumnji i nepovjerenja. Najlakše je okriviti žrtvu da bi se opravdao zločin. Pa ipak, bosanski muslimani ne smiju ni na koji način davati povoda za sumnje onima koji u njih sumnjaju i kada nemaju nikakvog razloga. Uvjeren sam da su i međunarodni predstavnici već naučili i znaju ko je ko u BiH i nadam se da hoće, mogu i znaju razlikovati istinu od laži. 

Moralna lekcija

Majke Srebrenice policija RS spriječila je u Kravici da obiđu mjesto stradanja više od 1.500 Bošnjaka. Ima li iko pravo nakon genocida počinjenog pred očima cijelog svijeta, zabraniti preživjelima da obilaze stratišta i stalno podsjećaju na zločin koji se dogodio?

     - Možda je obilazak mjesta str­adanja 1.500 Bošnjaka u Kravici trebalo drugačije organizirati uz podršku svih, i domaćih i međunarodnih institucija. Ali, isto tako treba priznati muku majki i volju rodbine da obiđu mjesta gdje je prekinut život njihovih najmilijih. Uostalom, Dejton je osigurao slobodu kretanja u našoj zemlji i ne vidim razlog za bilo kakvu zabranu kretanja bilo gdje i bilo kada. Zar je majkama do provokacije bilo koga? Šokiran sam odnosom policije RS prema bosanskim ženama, ali sam osnažen hrabrošću i dostojanstvom naših žena i majki, koje su nam i ovog puta održale moralnu lekciju.

     Žao mi je što su vlasti u Banjoj Luci propustile priliku da izađu iz kruga svojih zabluda o minimiziranju i negiranju zločina nad nevinim civilima. Umjesto da osude zločin i na taj način se ograde od pojedinačne krivice, aktuelna vlast u Banjoj Luci navlači na samu sebe kolektivnu krivicu, koju ne treba prihvatiti. Treba znati da ne postoji kolektivna krivica, ali postoji kolektivna odgovornost. Dakle, nisu svi krivi za zločin genocida nad Bošnjacima, ali jesu svi odgovorni za minimiziranje i negiranje genocida i sprečavanje žena da posjete u Kravici mjesta strada­nja svojih najmilijih. 

Evropa nije spremna na suočenje s istinom

U nekoliko navrata spomenuli ste ideju da međunarodne institucije i zvaničnici trebaju 11. juli uvrstiti kao dan žalosti u Evrop. Da li je Evropa spremna da se suoči sa činjenicom da nije ništa učinila 1995. godine kada su ubijani nevini ljudi?

     - Mislim da nije, ali to ne znači da Evropu ne treba podsjećati na tu njenu obavezu. Naime, svaki put 11. jula čujemo osude genocida. Zato što je to istina. Ali, nije dovoljno samo znati istinu o genocidu nad muslimanima u Evropi. Niti je dovoljno samo znati istinu o holokaustu nad Jevrejima u Evropi. Istina o zločinu nad muslimanima i Jevrejima u Evropi u 20. stoljeću mora probuditi Evropu i obavezati je da se to, zaista, više nikada i nikome ne dogodi. Jer, moguće je da se holokaust ili genocid opet dogodi negdje i nekome u Evropi zato što se to dogodilo u Bosni unatoč paroli da se to neće više nikada ponoviti (never again).

     Nije moguće vratiti vise od 8.000 Bošnjaka, ali je moguće osigurati da se više nigdje i ni­kada ne ponovi ubijanje 8.000 ljudi samo zato što su musli­mani ili Jevreji. Dakle, Jevreji i muslimani u 20. stoljeću su platili visoku cijenu u Evropi, pa može se reći i za Evropu, i zato Evropa ima obavezu, prije svega prema samoj sebi, da se zaštiti od genocida. Stvar je vrlo jasna - ako Evropa drži do sebe i do svoje slobode i časti, onda je proglašavanje 11. jula danom žalosti za cijelu Evropu nesporno zato što je čin geno­cida nad muslimanima u BiH nesporan i zato što je holokaust nad Jevrejima nesporan. Ako sadašnja Evropa ima dostojanstva i ako želi da svoju sramotu ne prenosi na buduće generacije, onda majke Srebrenice trebaju dopustiti da njihova životna žalost bude i jedan dan žalosti cijele Evrope. To je po-rebno zato da se na taj dan svake godine svi narodi Evrope zavjetuju jedni drugima da neće biti progona i ubijanja nijedne osobe niti ijednog naroda zbog vjere i nacije.

Razgovarala: Edina SARAČ

(Dnevni avaz, 18. juli 2008)

Reisu-l-ulema: Bošnjaci ne zaslužuju da ih se ponižava

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti
Intervju reisu-l-uleme za Dnevni avaz, London, maj 2008, razgovarala Edina Sarač 

     Avaz: U Londonu, gdje trenutno boravite, uručena Vam je "Nagrada za životno djelo" za 2007. godinu, Asocijacije muslimanskih društvenih naučnika u Velikoj Britaniji. Šta za Vas lično znači ova prestižna nagrada i šta ste u svom obraćanju tokom ceremonije poručili Evropi i svijetu ?

     Reisu-l-ulema: Priznajem! Bio sam iznenađen viješću da sam dobitnik ove nagrada zato što je Asocijacija muslimanskih društvenih naučnika Velike Britanije, koja ima „sestru" u Americi, visoko akademsko društvo sa istančanim osjećajem za islamski intelektualizam i muslimanski društveni angažman. Nisam znao da Asocijacija prati moj intelektualni i društveni rad.  I nisam vjerovao da bi moj rad mogao dobiti tako visoku ocjenu od muslimanske intelektualne elite. To mi predstavlja veliku čast, jer je to, doista, priznanje mojoj zemlji i mom narodu.

     Naravno, to je i dokaz da Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini ima svoje prepoznatljivo mjesto u svijetu. Dakle, priznajem! Drago mi je što je moja zajednica i ja osobno u društvu tako velikih ljudi kao što su: Ali Mazrui, Alija Izetbegović, Zaki Badawi,  Edward Said, Martin Lings, Fuat Sezgin i Muhamed Abdulhalim. I drago mi je što mi se pružila prilika da govorim pred intelektualnom elitom Londonskog univerziteta u Brunajskoj galeriji o temi: U susret muslimanskom društvenom dogovoru u Europi, što je u neku ruku nastavak moje Deklaracije europskih muslimana. 

     Avaz: Na čemu je bio akcenat ovog Vašeg predavanja ?

     Reisu-l-ulema: U Londonu sam iznio svoje poglede o mogućnostima  uključivanja europskih muslimana u glavne tokove europskog društvenog života na principu zavjeta ili kovenanta, kao osnovnog postulata na kojem počiva europski (ili zapadni) konstitucionalizam iz kijeg je proizišlo civilno društvo utemeljeno na ideji o društvenom ugovoru (Social Contract). Riječ je o nepisanom dogovoru između članova jednog društva da djeluju u duhu recipročne odgovornosti u okviru određenog moralnog i pravnog sistema.

     Glavni promotori ideje društvenog ugovora u Europi bili su Tomas Hobs (Thomas Hobbes), koji je tvrdio da društveni ugovor određuje međusobne obaveze među ljudima tek nakon što se uspostavi državno-pravnog sistem, a ne prije toga, dok je Džan Lok (John Locke) vjerovao da moralni principi i međuljudske obaveze postoje i prije uspostave državnog sistema, tako da ljudi imaju pravo mijenjati državno-pravni sistem ako nije u skladu sa tim iskonskim moralnim principa, te Žan Žak Ruso (Jean Jacque Rousseau), koji je tom pitanju posvetio svoje poznato djelo u kojem govori o „općoj volji" društva kao principu društvene kohezije.

     Ja sugeriram muslimanima u Europi da snažnije obnove ideju Božanskog zavjeta, koji je sadržan u kur'anskoj i sunnetskoj tradiciji, kako bi mogli pouzdanije prihvatiti ideju o društvenom ugovora u Europi, koji pretpostavlja recipročnu odgovornost u smislu obaveze eurospkog društva da muslimanima osigura pravo na život, vjeru, slobodu, čast i imetak i obaveze muslimana da se pridržavaju pravila suživota i tolerancije te da poštuju vladavinu prava države i društva u kojem žive i rade.    

     Avaz: Prošle sedmice ste tokom susreta najviših evropskih zvaničnika i vjerskih lidera u Briselu poručili da odgovor o neprimanju BiH u Evropsku uniju leži u odgovoru na pitanje zašto Turska nakon tri decenije još uvijek čeka na poziv za punopravno članstvo. Uz to jedini ste od evropskih vjerskih liderima kojima su novinari postavljali pitanja. Možete li pojasniti ovu Vašu poruku?

     Reisu-l-ulema: Turski novinar je pitao predsjednika Europske komisije Hose Manuela Barosa (José Manuel Barroso) kad će Turska biti primljena u Eurospku uniju te mene zamolio za komentar. Predsjednik Baroso je  odgovorio da je Turska svakog dana bliža tom cilju i dodao: „Islam je dio Europe". Na to sam ja rekao: „Dobro je čuti da je islam dio Europe, ali, nažalost, Turska još nije dio Europske unije". To je vjerovatno tako zato što Europa nije još toliko jaka da nadjaća predrasude koje još uvijek ima prema Turskoj.

     Bojim se da će Europa zažaliti što nije na vrijeme shvatila važnost ulaska Turske u Evropsku uniju. Mislim da svakim danom sve više postaje važnije za samu Europu da Turska uđe u Eurospku unije nego za Tursku. Bosna i Hercegovina može biti dobar most spajanja ta dva svijeta koji imaju mnogo više razloga da budu zajedno u svakom pogledu nego da budu odvojeni u bilo kojem pogledu. Europa je civilizacijski vezana za Tursku, kao što je Turska  historijski upučena na Europu. 

Niko ne može kazati da je dovoljno učinio za Srebrenicu

     Avaz: Pitanje Srebrenice "muči" sve nas u ovoj zemlji, bh. političare, međunarodne zvaničnike i Vas kao vjerskog i duhovnog vođu bh. muslimana, koji je to pokazao nebrojeno puta do sada, a posebno prije mjesec dana kada ste boravili u ovom gradu. Sada imamo kroz izmjene Izbornog zakona BiH, djelimično rješeno pitanje opastanka Bošnjaka u Srebrenici kao političkog faktora. Međutim, šta je potrebno još učiniti pa da se Srebrenica ne rješava samo kada "gori pod nogama"? Kako vratiti preživjele žrtve genocida na njihova ognjišta i koliko su ustvari svojim nečinjenjem bošnjački politički lideri doprinijeli stanju kakvo trenutno imamo?

     Reisu-l-ulema: Niko ne može kazati da je dovoljno učinio za Srebrenicu i niko ne može ostati ravnodušan prema zahtjevima žrtava genocida. Svako ko ima moralne savjesti dužan je da, koliko je u njegovoj moći, pomogne žrtvama genocida da lijeće svoje teške rane na duši. Niko nema pravo manipulirati njihovom patnjom. Najvažnija stvar za Srebrenicu je da sami Srebreničani budu jedinstveni oko svojih bitnih zahtjeva. Najgora stvar za Srebrenicu je da se Srebreničani dijele po bilo kojoj osnovi. Zato je važno da Bošnjaci iskoriste mogućnost glasanja ma gdje bili i da se okupe oko jednog kandidata za načelnika koji može, hoće i umije okupiti sve Srebreničane oko zajedničkog projekta, a to je obnova života dostojnog čovjeka.

     Nedavno sam u Bratuncu vidio da su Bratunčani jedinstveni oko svojih zahtjev i zato ima i povratka i nade u život u tom gradu. Islamska zajednica će nastaviti da se brine o Srebrenici onoliko koliko je u njezinoj nadležnosti i mogućnosti. Vidim da se u zadnje vrijeme i međunarodna zajednica intenzivnije uključila u rješavanje nekih pitanja oko Srebrenice. Ali sudbina Srebrenice najviše ovisi o odnosu samih Srebreničana prema tom gradu, kako političkih predstavnika tako i cijelog naroda.         

Arapski ezan

     Avaz: Izgradnja džamije u sarajevskom naselju Ciglane dobrano je podigla medijsku prašinu i stvorilo podjele "za" i "protiv" gradnje. Kakvo je Vaše mišljenje? Treba li džamiju na Ciglanama graditi ili ne i da li je zaista, kako se to provlači u javnosti u posljednje vrijeme, previše džamija u Sarajevu?

     Reisu-l-ulema: Iznenađen sam stepenom islamofobije i rasizma kojeg su neki javno očitovali povodom izgradnje džamije na Ciglanama. Onaj koji se ismijava „arapskom" ezanu u Sarajevu nije samo poprimio osobine svjetskog islamofoba, već se deklarirao i kao rasista. Ako mu smeta arapski ezan, onda vjerovatno mrzi i arapsku naciju i kulturu. Tako nešto dosada nije upamćeno kod nas. Molim Allaha Uzvišenog da one koji su opterečeni mržnjom prema džamij i samo-mržnjom oslobodi tog tereta i omili im slobodu i radost svakog čovjeka, uključujući i one koji su slobodni da podižu džamije i da u njima osjećaju radost.    

     Avaz: Uvijek u svojim istupima van granica BiH koristite svaku priliku da naglasite multientičnost i multikulturalnost Sarajeva. Međutim, u posljednje vrijeme javljaju se pojedinci koji tvrde da se o takvom Sarajevu više ne može govoriti jer je ono prema onome što oni kažu, čisto bošnjački grad. Vaš komentar ?

     Reisu-l-ulema: Jedno je izvjesno: Sarajevo nije ni anti-bošnjački ni anti-muslimanski grad. Ako je po toj definiciji Sarajevo bošnjački ili muslimanski grad, onda su u pravu oni koji to kažu. Sarajevo je slobodan grad za kojeg su mnogi Sarajlije dali živote braneći ga od raznih napadača. Naravno, Sarajevo nisu branili samo Bošnjaci, ali je istina da su oni bili uvijek najbrojniji u njegovoj odbrani i zato imaju pravo da se u njemu osjećaju slobodno i ponosnu. I naravno da u njemu podižu i grade sve što im duša voli ne osparavajući ni drugima da to isto čine za svoju dušu - vjeru i kulturu.

     Vrijeme je da se i drugi naviknu na javnost bošnjačke kulture kao što su se Bošnjaci navikli na javnost kulture drugih u Sarajevu. Bošnjacima nema niko pravo nametati krivnju, niti oni imaju obavezu da se bilo kome ispričavaju zato što vole Sarajevo kao glavni grad svoje države. Oni koji javno kažu da im Sarajevo nije glavni grad treba da se osjećaju krivim. I oni koji u Sarajevu pričaju o fašizmu treba da pokažu svoje antifašističko junaštvo tamo gdje caruju fašisti a ne da lijepe Sarajevu ono što mu ne pripada. Doista je licemjerno dovoditi Sarajevo na bilo koji način u kontekst fašizma.  

Grijeh je mnogo veći ako ga počinilac negira

     Avaz:  IZ u BiH, iako nije gradila niti ikada pod svoje okrilje preuzela džamiju na Bradini, angažirala se oko njenog uklanjanja. To nije slučaj kada je riječ o vjerskim objektima SPC. Recimo, uklanjanje crkve iz dvorišta Fate Orlović ili crkve u Diviču sa džamijskih temelja. Koje "opravdanje" koristi SPC za inertnost u ovim slučajevima?

     Reisu-l-ulema: Nema sreće u otimanju i prisvajanju tuđeg haka. Nema potrebe graditi ni džamije ni crkve na tuđoj zemlji. Ima dovoljno mjesta da se grade i džamije i crkve tamo gdje pripadaju. Nadam se da smo svi shvatili svoje vlastite greške i da ih nećemo ponavljati. Mi smo shvatili da je džamija na Bradini greška i zato smo dali nalog da se ukloni. Grijeh je mnogo veći ako ga počitelj negira. Zato je važno da se shvati da su crkve u dvorištu Fate Orlović i u Diviču greške koje treba priznati i ispraviti. Koliko mi je poznato ispravljanje tih greška je u postupku. 

Ateistički svjetonazori

     Avaz: Uvođenje vjeronauke u predškolsko obrazovanje. Nakon medijskog "prepucavanja" SDP BiH sa IZ u BiH, iznenada je prašina pala na ovu priču. Kako to komentirate?

     Reisu-l-ulema: Ovdje je riječ o našem zahtjevu da se poštuje Zakon o slobodi vjere i pravnom položaju crkava i vjerskih zajednica u Bosni i Hercegovini i pravu roditelja, jer se u članu 4. stav 1. tog zakona jasno kaže: „Svako ima pravo na vjersku pouku, koju će vršiti samo osobe koje na tu službu imenuje službeno tijelo ili predstavnik njegove crkve ili vjerske zajednice, kako u vjerskim ustanovama tako u javnim i privatnim predškolskim ustanovama i osnovnim školama i višim nivoima obrazovanja što će se regulirati posebnim propisima." Osporavati to pravo znači kršiti zakon i ugrožavati pravo roditelja da odgajaju svoju djecu prema savjesti svoje vjere ili uvjerenja.

     Očito oni koji su  navikli da dražavne ustanove, posebno škole, služe samo njihovim svjetonazorima (obično ateističkim), kao što je to bilo u komunističko vrijeme, osporavajući to pravo drugima koji su imali vjerski svjetonazor - teško prihvataju činjenicu da smo sada jednaki u pravima da imamo i vjerski odgoj od predškolskog do srednjeg i visokog obrazovanja. Naravno, nikoga se ne može prisiljavati na vjerski odgoj, ali se nikome ne može ni osporavati to pravo.

     Na isti način kao što se ne može nikoga optuživati da se odvaja od druge djece zato što je izabrao ovaj ili onaj strani jezik ili se opredjelio za slobodnu aktivnost u školi koju njegov drug iz razreda ne voli, tako se ne mogu optuživati da se dijele po vjeri oni koji hoće da imaju vjerski odgoj, dok njihovi vršnjaci to ne žele. Dakle, treba se naviknuti da vladavinu prava i na slobodu vjere na svakom mjestu i u svako vrijeme. Ali, naravno, treba poštivati i pravo i slobodu onoga koji ne vjeruje, jer Uzvišeni Allah kaže u Časnome Kur'anu: „Bog vas je sve stvorio, pa neki od vas vjeruju a neki ne vjeruju".  

     Avaz: Kao vjerski i duhovni vođa muslimana - Bošnjaka, kako gledate na trenutnu političku situaciju u našoj zemlji. Gdje su Bošnjaci kao narod danas i postoji li "lider" koji bi mogao krenuti naprijed i povesti Bošnjake prema Evropi, ekonomski preporoditi ovu zemlju i konačno dovesti Bošnjake u položaj koji zaslužuju - da budu slobodni Evropljani bez da ih  neko naziva bijelom Al-Kaidom?

     Reisu-l-ulema: Očito da živimo krizu pravih ideja oko bošnjačkog pitanja, odnosno bosanskog identiteta. To ne bi trebalo shvatiti kao beznađe, već kao izazov kojeg ta kriza provocira. Naravno, narod gleda u „lidera" ili, narodski rečeno, domaćina, koji treba da zna više od ostalih šta treba raditi da se opće stanje naroda mijenja na bolje. Također, narod očekuje da „lider", tj., domačin kuće, ima hrabrosti da mijenja to što treba mijenjati i mudrosti da podrži to što treba podržati.

     No, treba znati da narod bira svog „lidera" i zato s njim dijeli odgovornost za svoje stanje. Poznata je izreka: „Narod ima vođu kakvog je zaslužio". Bošnjaci svakako zaslužuju više i bolje. Oni ne zaslužuju da ih se ponižava, niti da im se izaziva osjećaj stida zbog nečijih ličnih sujeta. Niti zaslužuju da im se njihove tradicionalne vrijednosti pljuju. Niti zaslužuje rahmetli Alija Izetbegović da ga se na nedostojan način predstavlja.             

Ni oslobađajuća presuda ne pomaže Čengiću od verbalnih granata FTV

     Avaz: Priča o terorizmu, napadima u Njujorku od 11. septembra ponovo je oživjela i adresira se putem nekih medija Hasanu Čengiću. Prvi zamjenik visokog predstavnika Rafi Gregorijan je demantirao tu priču, no znate i sami da je demantij kao skupljanje perja. Kako napokon skinuti tu hipoteku o vezi bosanskih muslimana i terorizma i do kada ćemo se "pravdati" da mi nismo teroristi a ni potencijalna baza za terorističke napade?

     Reisu-l-ulema: Doista nije fer povezivati bosanske muslimane sa bilo kojim oblikom terorizma, posebno nakon javnog priznanja američkog Stejt departmenta da je Bosna i Hercegovina primjer post-mirovnog nenasilja. Razumijem političku potrebu da se i Bošnjacima kaže da nisu savršeni, ali odbijam kolektivnu krivnju. Nisu isti zločinci i žrtve, makar što ima onih koji to žele izjednačiti. I nsu isti oni koji su branili svoj dom i oni koji su napadali tuđi dom, makar što ima onih koji to zaboravljaju.

     Bošnjacima je bio nametnut  embargo na samo-odbranu i zato ih se ne može optuživati za ono na što nisu mogli utjecati. Nas otrovne riječi ubijaju i ranjavaju danas isto kao što su nas ubijale i ranjavale nekad granate sa obližnjih sarajevskih brda. I opet imamo embargo na samo-odbranu. Jer nečuveno je to što radi FTV-e preko emisije 60-minuta prema Hasanu Čengiću. Bez mogućnosti na samo-odbranu.

     Ni oslobađajuća presuda suda ne pomaže Hasanu Čengiću od verbalnih granata televizije.  To nasilje na ljudsku slobodu i dostojanstvo nema presedana. To više nije samo stvar Hasana Čengića, već svih koji treba da štite ljudsko pravo na slobodu i čast, i koji treba da provode vladavinu prava.               

     Avaz: U ponedjeljak večer, pozvani ste na večeru kod američkog ambasadora Čarlsa Ingliša, organiziranu u čast bivšeg ambasadora Tomasa Milera. O čemu je bilo razgovora i kakva je Milerova ocjena o našoj zemlji danas u odnosu na stanje kakvo je ostavio prije šest godina?

     Reisu-l-ulema: Bio je to drag susret sa prijateljem Tomasom Milerom, američkim ambasadorom, koji je u vrlo teškom vremenu radio predano na obnovi povjerenja u našoj zemlji. Iskoristio sam priliku da mu se zahvalim što je, zahvaljujući u velikoj mjeri njemu, obnova Ferhadije džamije u Banjoj Luci u dobrom zamahu.

Zašto smo slabi? Pitanje je koje često postavljamo

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti
Ovaj tekst se bavi vjerovatno najvažnijim pitanjem muslimanske današnjice: zašto su muslimani slabi i zaostali. Polazeći od uvjerenja da je kriza muslimanskog ummeta danas multidimenzionalna a njeni uzroci mnogobrojni, autor se bavi sa dva uzroka koja je identificirao Poslanik, a.s.: pohlepom i strahom od smrti. U kontekstu rasprave o ova dva uzroka tekst se bavi i pitanjima nepovjerenja i naučene bespomoćnosti.

Opširnije

Zašto smo slabi?

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti

Ovaj tekst se bavi vjerovatno najvažnijim pitanjem muslimanske današnjice: zašto su muslimani slabi i zaostali. Polazeći od uvjerenja da je kriza muslimanskog ummeta danas multidimenzionalna a njeni uzroci mnogobrojni, autor se bavi sa dva uzroka koja je identificirao Poslanik, a.s.: pohlepom i strahom od smrti. U kontekstu rasprave o ova dva uzroka tekst se bavi i pitanjima nepovjerenja i naučene bespomoćnosti.

Opširnije

Otvorena džamija u džematu Rečice-Domanovići

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti

U nedjelju, 22. ša'bana 1429.h.g./ 24. avgusta 2008. godine održan je krunski događaj na prostoru Muftijstva mostarskog u 1429.h.g./ 2008. godini, a to je otvorenje rekonstruirane džamije u džematu Rečice-Domanovići, Medžlis Islamske zajednice Čapljina. Ovom značajnom događaju prisustvovao je veliki broj džematlija.

Opširnije

Održani tradicionalni mevludi na području Konjica

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti

Na području Medžlisa Islamske zajednice Konjic protekle sedmice održano je više tradicionalnih mevluda i drugih prigodnih aktivnosti. U subotu, 21. ša'bana 1429.h.g./ 23. avgusta 2008. godine održani su tradicionalni mevludi u džematima Čelebići i Bjelimići na prostoru Medžlisa Islamske zajednice Konjic. Iako su održani u istom danu, dva mevluda na jednom području, posjeta je bila veoma dobra.

Opširnije

Prva džamija sa munarom u Vojvodini

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti
U Subotici je otvorena džamija, jedina sa munarom u Vojvodini. Radi se o jednom prostranom, funkcionalnom objektu sa džamijskim prostorom i pratećim sadržajima. Džamija je otvorena u nedjelju za podne namaza, otvorili su je glavni muftija Islamske zajednice u Srbiji Muamer ef. Zukorlić i Mehmed Elmaz, predstavnik građevinske firme iz Turske koja je u velikoj mjeri pomogla izgradnju ove džamije.

Opširnije

Ramazanska poruka glavnog imama IZ-e Bošnjaka u S. Americi

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti
Ovako pred ramazan piše najugledniji intelektualac današnjice (Foreign Policy Magazine), Turčin, gospodin Fethullah Gulen: "Vjera je život srca; obredi vjerski su krv što venama njegovim teče; razmišljanje, samo-posmatranje i samo-kritika su temelji njegova trajanja. Srce nevjernika je mrtvo; srce vjernika, koji ne obavlja propisane obrede, je na samrti; a srce vjernika, koji vodi računa o obredima, ali se ne podvrgava samo-kontroli, samo-disciplini i samo-kritici je izloženo mnogim duhovnim opasnostima i bolestima..."

Opširnije

Kraj Ramazana rok za prijavu odlaska na hadž iz Sjeverne Amerike

  • Published in
  • Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti
Islamska zajednica Bošnjaka Sjeverne Amerike (IABNA) i ove godine organizira obavljanje hadždža.
Prema obavijesti Ureda za hadždž Islamske zajednice Bošnjaka Sjeverne Amerike, polazak iz New Yorka (JFK) bit će u nedjelju, 23. novembra, dok je povratak planiran 13. decembra 2008. godine.

Opširnije