Bajram namaz na području MIZ-e Prnjavor je klanjan u svih šest prnjavorskih džamija, gdje su imami pročitali bajramsku hutbu-poruku Reisu-l- uleme dr. Mustafe ef.Cerića.
Centralno obilježavanje je bilo u Gradskoj džamiji u Prnjavoru gdje je bajram-namaz predvodio i hutbu održao glavni imam Medžlisa Fikret ef.Čelenka.
Bajram namazu je prisustvovao veliki broj džematlija.
Nakon klanjanja bajram-namaza i bajramskog čestitanja imami su zajedno sa mutevelijama obišli džematlije, a prije svega one koji žive sami, u džematu Konjuhovci su sa kočijama obišli džemat i tom prilikom su džematlije darivale bubnjare koji su ih tokom ramazana svako veče budili na sahur.
Manifestacija: „Nek mirišu avlije-Bajram je"
Prvog dana Bajrama u organizaciji MIZ-e Prnjavor u velikoj sali Prnjavorskog Doma kulture je održano bajramsko veče „NEK MIRIŠU AVLIJE-BAJRAM JE".
U programu su učestvovali hor BZK"PREPOROD"PRNJAVOR i Bošnjačka kulturno umjetnička društva sa Prnjavorske općiine: KUD „Hafiz Osman Čejvan", KUD „Hakija Tabaković", KUD „Sadik Bojić", koji su svojim izvedbama ilahija i koreografija oduševili prisutne u Domu kulture.
Po prvi put ovoj tradicionalnoj svečanosti je prisustvovao i načelnik općine mr. Darko Tomaš koji je na početku svog obraćanja prvo čestitao Bajram, a zatim kazao: „Ne znam da li je ovo prvi put da načelnik prisustvuje na bajramskoj svečanosti, ali znam da je ovo iskreno i iz srca, želim vam kazati da sam ja načelnik svih građana bez obzira na njihovu vjersku ili nacionalnu pripadnost. Vidim da nam je ova sala premala zato želim da slijedeće godine učestvujem u pokroviteljstvu ove svečanosti kako bi se ista održala u sportskoj sali "SLOGA", što je propraćeno aplauzom prisutnih. Načelnik je osudio rušenje nišana u gradskom haremu u mjesecu ramazanu i pozvao sve građane da žive u miru, slozi i suživotu.
Prisutnima se obratio i glavni imam Fikret ef. Čelenka koji je na samom početku čestitao Bajram u svoje i u ime predsjednika Medžlisa gosp.Lokmana Iriškića, poselamio sve prisutne, prenio selame i bajramske čestitke od Muftije banjalučkog Edhem ef.Čamdžića i reisu-l-uleme dr. Mustafe ef. Cerića, a zatim rekao: "Drago nam je što je večeras sa nama i Načelnik i želim kazati da smo mi narod koji pamti učinjena dobra i želim kazati da ćemo pamtiti da je načelnik odmah kada se desilo krivično djelo došao, isto osudio i osigurao sredstava da se postave i poprave nišani u haremu. Zašto smo večeras ovdje? Zato što je Bajram, zato što želimo dati alternativu omladini da Bajram ne obilježavaju u kafani, zato što želimo obogatiti i kulturnu scenu u Prnjavoru, jer prošle godine nije bilo ni ovog hora ni KUD-a „Hafiz Osman Čejvan", koji su osnovani protekle godine, što znači da smo se ne samo duhovno nego i kulturno probudili i aktivirali. Zato što želimo kazati da je ovo grad svih nas podjednako, ničiji ni više, ni manje. Najavljujem da ćemo slijedeće godine ovu manifestaciju organizirati u većoj sali kako reče Načelnik, jer ova nam je kako vidimo premala". Zatim je Glavni imam pozvao prisutne da i dalje budu redovni članovi IZ-ce i da podrže rad Preporoda i KUD-ova, prisutni su više puta gromoglasnim aplauzima prekidali govor glavnog imama.
Na kraju je voditelj svečanosti h. Admir ef. Džaja pozvao hor Preporoda, Glavnog imama, Načelnika općine i predsjednika BZK Preporoda da iziđu na binu i zajedno proprate izvođenje ilahije Nek mirišu avlije, što su prisutni ispratili gromoglasnim alauzom.
Dan Šehida
Drugog dana Bajrama, koji se u Bosni i Hercegovini obilježava kao Dan Šehida u svim prnjavorskim haremima je proučen Jasin, a centralno obilježavanje Dana Šehida je bilo ispred džamije Šehidije u džematu Puraći, gdje je bio prisutan i Muftija banjalučki Edhem ef. Čamdžić, koji je prisutnima čestitao Bajram i ukazao na važnost ovog dana rekavši: "Kao što reče u svojoj hutbi jučer naš uvaženi reisu-l-ulema: „Da nije bilo naših Šehida ne bi bilo ni nas danas ovdje", mi ne trebamo našim Šehidima, jer su oni, ako Bog da, u Džennetu, ali oni trebaju nama, zato mi je drago da vas vidim u ovolikom broju ovdje. Čestitam Medžlisu IZ Prnjavor na čelu sa predsjednikom Lokmanom Iriškićem, svimn mutevelijama, ovim vrijednim prnjavorskim imamima na čelu sa glavnim imamom Fikret efendijom i vama drage džematlije koji ste i ove godine pored svih poteškoća i kriza pokazali da nemamo duhovnu krizu, a to ste pokazali i kroz zekat i sadekatul-fitr i druge društveno korisne akcije."
Nakon što su imami MIZ Prnjavor proučili Jasin, Muftija je proučio i hatma dovu za hatmu koju su proučili vrijedni prnjavorski imami pred duše Šehida.
Kao i svugdje tako i u Srebreniku mjesec Ramazan donese posebnu radost u srcima vjernika i probudi u njima veću želju za izvršavanje Allahovih propisa. Nastupanjem mjeseca Ramazana vjerski život postaje aktivniji i sve veći i veći broj vjernika pohodi džamije. Teravih namaz u Srebreniku se klanja u 51 džematu, a u 41 redovnom džematu se uče i mukabele. Srebrenik ima 41 stalnog imama, a u mjesecu ramazanu su angažovana još 10 teravih imama, studenti FIN-a i učenici Behram-begove medrese u Tuzli.
Kako nam reče glavni imam MIZ Srebrenik Refik-ef Hodžić posjećenost u džamijama je bolja nego ranijih godina, a posebno na teravijama i mukabelama. Glavni imam je tokom ovog Ramazana obišao nekoliko džemata te tom prilikom održao vazu-nasihate.
Medžlis IZ-e Srebrenik je ove godine priredio iftar za članove IO Medžlisa, te članovi IO su obavili posjete džematima srebreničkog Medžlisa. Ovaj Ramazan Medžlis IZ-e Srebrenik posjetili su profesori Behram-begove medrese u Tuzli, Muhamed-ef Hasanspahić, Sevret-ef M.Ćehajić, te pravnik muftiluka tuzlanskog Muamer-ef Zukić, iftar im je priređen u prostorijama zgrade Medžlisa, te su posjetili tri džemata zajedno s članovima IO i održali prigodna predavanja.
Iftar u prostorijama zgrade Medžlisa
Kao i svake godine Medžlis Srebrenik je angažovao muallime koje su posjetile sve džemate i održale predavanje, predavanje za žene kao i za sve vjernike prisutne na teravih-namazu. Sve učenice medresa sa područja našeg Medžlisa su bile angažovane tokom cijelog ramazana, njih 10 muallima.
Dova na Prisadima
Ono što je ove godine obogatilo naš Ramazan jesu dvije svečanosti dova na prisadima i hatma-dove u džematu Rapatnica. Svake godine drugog vikenda u mjesecu augustu na ovom dovištu se obilježavaju dove u organizaciji Medžlisa IZ-e Srebrenik. Ove godine organizacija dove spadala je u mjesecu Ramazanu. Tako je ove godine dovište Prisadi je u subotu (13.08) posjetilo nekolika stotina vjernika, koji su zajedno sa domaćinima džemata Brnjičani, predstavnicima MIZ Srebrenik glavnim imamom Refik-ef Hodžićem i predsjednikom Mevludin-ef Joldićom, kao i gostima, te prof. Ševkom-ef Sulejmanović, profesora u Behram-begovoj medresi u Tuzli, koji je bio u svojstvu izaslanika Muftije tuzlanskog Husein-ef Kavazovića,koji je ovom prilikom i održao vazu-nasihat, i ostalim imamima, uputili zajedničku dovu na ovaj dan.Program je počeo u 11:30 sati, vjerski program izveli su imami Medžlisa Srebrenik. Glavni imam Medžlisa IZ-e Srebrenik poselamio je veliki skup i uputio riječi dobrodošlice i zahvalio se svima na njihovom dolasku te ukazao na važnost dove i mjesta gdje se dove uče-dovišta, između ostalog on je rekao: "Vi ste danas ovdje na ovom mjestu-dovištu Prisadi, da pokažete da vam je duboko stalo do namaza, Kur'ana, zajedništva, džemata, dove, i znajte da vam za ovo slijedi posebna nagrada". Nakon uvodnih riječi glavnog imama Refik-ef imami Medžlisa IZ-e Srebrenik su proučili tradicionalni Mevlud i nekoliko ilahija i kasida a predavanje je održao prof. Ševko-ef Sulejmanović.
Noć uoči dove na prisadima džematlije ovog džemata ( Brnjičani ) su pripremili iftar na dovištu pod musallom, te se klanjao i teravih-namaz, čemu je prisustvovalo preko stotinu vjernika. Ovim činom džematlije ovog džemata su htjele pokazati koliko im je stalo do ove tradicije a i same vjere.
Dova na Prisadima-prisutni vjernici
Hatma dove u džematu Rapatnica
Da će džemat Rapatnica pamtiti ovaj Ramazan potvrđuje i ovaj nesvakidašnji događaj, svečanost hatma dova 15 polaznika mekteba ovog džemata. Tako je u noći 24.avgusta odnosno 24.Ramazana u džematu Rapatnica poslije klanjanja teravih-namaza održana je svečanost hatma-dova polaznika mekteba ovog džemata. Nakon klanjanja teravije proučen je mevlud i šerif te nekoliko odlomaka iz Kur'ana kojeg su proučili ovi svršenici. Ovom prilikom glavni imam i predsjednik Medžlisa su posjetili ovaj džemat i zajedno sa Osman-ef Mujićem, imamom ovog džemata, uživali u ovom program. Na kraju prisutne je poselamio glavni imam Refik-ef zahvalio se džematu na ovakvom ugođaju a posebno djeci, njihovim roditeljima, te čestitao njihovom muallimu na njegovom marljivom radu i trudu.
Njih 15 svršenika hatme su večeras svečano dobili diploma o položenom hatmenskom ispitu. Njima su uručene skromne hedije od strane Medžlisa koje je uručio predsjednik Mevludin-ef, od strane džemata kao i od strane njihovog imama, koji im je poklonio knjigu pod nazivom "Moj namaz" čiji je on autor, a važno je istaknuti da je večeras bilo govora i o njegovoj knjizi, jer je nedavno izašla iz štampe. Diploma o završenom hatmenskom ispitu dobili su: Asmir Karić, Adel Avdić, Mahir Selimović,Ahmed Jusupović, Halid Salkić, Ševalija Kantić, Emina Kešetović, Salfedina Jusić, Maida Kešetović, Mirnesa Sendić, Lejla Omerović, Naida Salkić, Irma Salkić, Fatima Kahrić i Amila Kešetović.
Moleći Allaha dž.š. da trud ovih učenika bude obilato nagrađen, upućujemo iskrene čestitke njima, njihovim roditeljima i muallimu, Osman-ef Mujiću, na uloženom trudu i postignutom uspjehu.
Svečano obilježene mubarek noći Lejletu-l-Bedr i Lejletu-l-Kadr
Na području Srebrenika u svim džematima svečano je obilježena noć Lejletu-l-Bedr uz prigodan program, kao i najodabranija noć Lejletu-l-Kadr kada je u svim džematima proučen mevlud tim povodom i održano predavanje na temu Kur'an, njegovo objavljivanje u ovoj mubarek noći.
Sa jedne od svečanosti
U džematu Centar Srebrenik, gradskoj džamiji, zadnjih deset dana Ramazana je klanja zajednički noćni namaz, kojeg je predvodio imam ovog džemata Emir-ef Brašnjić. U nekoliko džamija, njih 5, naši imami i nekoliko džematlija su u itikjafu.
Tokom Ramazana, svake godine, Medžlis Srebrenik realizuje ramazanski kviz "ILM", kojeg je ove godine predvodila muallima Edina Mujkić, kao glavni koordinator, a u realizaciji još su učestvovale učenice medrese, muallime. U organizaciji Medžlisa realizuje se i prediftarski program na lokalnom radiju "Srebrenik", kao i emisija "glas istine" koje uređuje i vodi Ahmed-ef Mujkić.
Muallime u studiju tokom kviza ILM
U toku priprema za Bajram kao i za tradicionalno bajramsko druženje koje se održalo drugog i trećeg dana Ramazanskog bajrama uložen je veliki trud. Svake godine Medžlis IZ-e Srebrenik napravi bajramski prijem za članove izvršne i zakonodavne vlasti općine Srebrenik, općinskog načelnika, privrednike općine Srebrenik koji pomažu Medžlisu u svim aktivnostima, donator, vakife, članove IO Medžlisa, mutevelije i sve imame, tako je i ove godine napravljen bajramski prijem u prostorijama Medžlisa za preko 200 imama, mutevelija, članova IO, vakifa, donator itd.
Drugog dana Ramazanskog bajrama obilježen Dan šehida
Poslije podne-namaza drugog dana bajrama u svim džamijama proučen je tevhid za duše Šehida u tim džematima, te obiđena su sva šehidska mezarja u svim džematima. U 15 sati u prostorijama Medžlisa upriličen je prijem za 41 imama i 10 teravih imama. Prisutne imame poselamili su glavni imam i predsjednik, uputili iskrene šestitke povodom nastupajućih blagdana, zamolili Allaha da nam primi naše hajrate u ovom mubarek mjesecu i da i u narednom periodu ih zajedno dočekamo. Potom su imami primili bajramske hedije od strane Medžlisa, te je uslijedila bajramska kahva.
Bajramski prijem imama
U 16 sati svi imami u bijelim ahmedijama uputili su se u centralnu džamiju u Srebreniku gdje smo proučili zajedničku hatmu pred duše šehida, a hatma dovu pred velikim brojem prisutnih džematlija i porodica šehida proučio je glavni imam Refik-ef Hodžić. Nakon predane hatme Refik-ef je poselamio prisutne i izrazio svoje zadovoljstvo što su se odazvali u velikom broju te i njima uputio bajramsku čestitku. Potom smo klanjali ikindiju-namaz, te poslije namaza u društvu načelnika i njegovih saradnika, kao i predstavnika boračkih organizacija, političkih stranaka i drugih organizacija, uputili se na centralno šehidsko obilježje u centru grada Srebrenika na trgu Alije Izetbegovića gdje smo proučili fatihu, a potom položeno cvijeće.
Imami u centralnoj džamiji uče hatmu šehidima
Tako je nakon obilježavanja dana šehida drugog dana Bajrama u 17:30 sati upriličen prijem za privrednike, donatore, vakife kao i za općinskog načelnika i njegove saradnike u Sali zgrade Medžlisa. Ovom prijemu odazvalo se njih 72. Na početku je Dženana Kavgić proučila ašere, te prisutnima se obratio glavni imam, iskazavši svoje zadovoljstvo na odzivu, te se zahvalio na saradnji, a potom uputio bajramsku čestitku. Prisutne je poselamio i bajramsku čestitku uputio i općinski načelnik Mehmed Bajraktarević, glavni imam MIZ-a Srebrenik Refik ef.Hodžić kao i predsjednik Medžlisa Mevludin-ef Joldić, koji je sve prisutne pozvao da prisustvuju bajramskom koncertu, čiji organizator je Medžlis Srebrenik, koji će uslijediti odmah nakon ovog prijema u 19 sati. Nakon kratkih obraćanja upriličena je i dodjela vakufname h. Hazimu Bašiću, jednom od najvećih vakifa ovog Medžlisa, a vakufnamu mu je uručio glavni imam. Poslije formalnog dijela uslijedilo je međusobno druženje.
Bajramski koncert
Prisutni vjernici pomno slušaju bajramski koncert
U nizu bajramskih aktivnosti istog dana, drugog dana bajrama, sa početkom u 19 sati na prepunom trgu Alije Izetbegovića-čaršijskom šetalištu u Srebreniku održan je veliki bajramski koncert. Cijeli trg bio je prekriven velikim brojem posjetilaca, tako da je šetalište tokom koncerta bilo zatvoreno, veliki broj vjernika i ljubitelja duhovne muzike su morali slušati program sa zelenih površina i drugih ulica. Ovaj koncert su organizirali hor „Zefir" i MIZ Srebrenik. Na samom početku koncerta nakon obraćanja općinskog načelnika, koji je bio pokrovitelj ove manifestacije, prisutne je poselamio glavni imam MIZ-a Srebrenik Refik ef.Hodžić i uputio bajramsku poruku:
"Draga braćo i sestre poštovani sugrađani,cijenjena omladino, Es-selamu 'alejkum. Posebno sam obradovan što večeras u bajramskom blagdanu koji najavljuje rastanak sa mubarek mjesecom Ramazanom ,mogu sa vama podijeliti radost Ramazanskog bajrama i uputiti vam iskrene čestitke. Bajramska radost je nagrada za naša djela pokornosti, dobrote, požrtvovanosti i izdržljivosti, vjernosti i ljubavi prema Allahu dž.š., Njegovom Poslaniku a.s. i svetim vrijednostima Islama, kao i odgovornosti spram svojih obaveza koju smo pokazali u proteklom mubarek mjesecu Ramazanu. Bajramska radost, za razliku od dunjalučke sreće i zadovoljstva, koje zavise od stanja, prilika i situacija samog života, jeste unutarnje duhovno stanje svakog čovjeka, koje se temelji na izboru poslušnosti i pokornosti Allahu dž.š. i Njegovom Poslaniku a.s. kao jedinim i nepresušnim izvorima radosti, koja se ne može zadržati samo za sebe, već se dijeli sa drugima. Zato je, Ramazan blagdan vjere, a Bajram duhovni dar i blagdan duhovne radosti i sreće vjernicima, koji nas uvijek i iznova okuplja u molitvi, dovi, zajedništvu, radosti ,pomirenju ,dobročinstvu i ljubavi. Upravo sada kada smo putem ramazanske pobožnosti napunili našu dušu i dok Vam s velikom radošću čestitam bajram, posebno se želim obratiti našoj omladini i našoj djeci, želeći im sretan i uspješan početak školske i vjeronaučne godine. Neka vam ovi dani donesu dodatnu motivaciju da učite i radite. Slušajte svoje roditelje, učitelje i vjeroučitelje i uspjeh je pred vama. A vi roditelji budite čuvari lijepe porodične atmosfere, bdijte nad potrebama vaših porodica a posebno nad odgojem vaše djece. Na kraju molim Dragog Boga da nam upotpuni našu bajramsku radost primanjem svih ibadeta i dobrih djela naših. Da nas učini trajnim nosiocima ramazanskih ukrasa, bajramske radosti i prenositeljima naše vjere i nade u naše bolje danas i sutra. Sa Velikim zadovoljstvom i osjećajem sreće, svima vama, cijenjena braćo i sestre u vjeri, svim sugrađanima i ljudima dobre volje, koji se sa nama iskreno raduju i traže svjetlo vjere na putu svoga života, čestitam mubarek dane Ramazanskog bajrama, sa željom da nam bajram bude sretan i blagoslovljen, da nam bajramski dani unesu radost u naše domove i povežu naša srca u ljubavi i pažnji. BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN!"
Organizacija je prema mišljenju svih učesnika bila na nivou, a posjetioci se slažu da se ovako brojna manifestacija do ovoga koncerta nije održala u našem gradu. Evo šta kažu neki o ovoj manifestaciji :"Ovo je do sada jedan od najvećih vjerskih i kulturnih događaja u našem gradu. Želja nam je da manifestacije ove vrste ako Bog da pređu u tradiciju I da se ubuduće imamo čemu radovati". Nakon koncerta uslijedila su bajramska druženja uz kahvu i baklava.
Hor ZEFIR
Treći dan Ramazanskog bajrama
Trećeg dana ramazanskog bajrama predsjednik i glavni imam, Mevludin-ef i Refik-ef, u prostorijama Medžlisa, u 9 sati, upriličili su prijem za penzionisane imame koji žive na području Medžlisa Srebrenik (Mustafa-ef Sarajlić, Husein-ef Mulahasanović, Hasan-ef Okić, Abdullah-ef Joldić, Sifet-ef Jahić i Muhamed-ef Suljagić). Tom prilikom uputili su im bajramske čestitke, zahvalili im se na njihovom hizmetu IZ-i, te im uručili bajramske hedije. Poslije je uslijedila bajramska kahva i baklava.
Penzionisani imami na bajramskom prijemu
Poslije penzionisanih imama upriličili su prijem za muallime koje su bile angažovane tokom Ramazana u svim džematima na području Medžlisa Srebrenik. Njih deset muallima koje su učenice trećeg i četvrtog razreda medrese obišle su sve džemate u kojima su održale prigodne vazu-nasihate, kao i uzele učešće u realizaciji kviza ILM. Prilikom prijema Refik-ef im je uputio bajramsku čestitku, razmijenio iskustva, uputio par savjeta, te im poželio uspjeh u njihovom daljnjem školovanju. Predsjednik Mevludin-ef je također uputio bajramsku čestitku i dodijelio im bajramske hedije za njihov rad tokom Ramazana. Oni su riječi zahvale uputili i koordinatorici ovog projekta muallimi prof. Edini Mujkić.
Bajramski prijem za muallime
U istim prostorijama Medžlisa u 11 sati upriličen je i bajramski prijem za predsjednike džematskih odbora, mutevelija. Njima su se na početku obratili glavni imam i predsjednik, zahvalivši im se na njihovom angažmanu u džematima i njihovom doprinosu na polju razvoja islamske zajednice, te zatražili od njih i dalju saradnju. Uputili su im bajramsku čestitku, te da još puno godina zajedno sarađaju. Potom je uslijedila podjela bajramskih hedija, i druženje uz bajramsku baklava i ručak. Ovim prijemom je formalno završen program bajramskih aktivnosti.
Predsjednici džematskih odbora-mutevelije na bajramskom prijemu
Ovom prilikom upućejemo još jednom bajramsku čestitku svim vjernicima riječima: - Želimo vam da ovaj, za muslimane najradosniji blagdan, dočekate u zdravlju, porodičnoj sreći i zadovoljstvu dijeljenja plemenitosti i dobročinstva sa svojima najbližima, prijateljima i komšijama. Neka nam svima bajramski dani budu obilježeni slogom, mirom i napretkom.
Džemat Poriče, na udaljenosti od nekoliko kilometara od grada Bugojna, uz magistralnu cestu Bugojno-Kupres, koji broji oko tri stotine i trideset domaćinstava, slovi za jedan od najuređenijih džemata na području Srednjobosanskog kantona. Specifičnost ovog džemata se posebno ogleda u tome što svake godine dolazi do povećanja broja mladih aktivista koji se uključuju u vjerske i džematske aktivnosti, za što je prvenstveno zaslužan Fuad ef. Bišić koji svojim imanom, znanjem, pristupačnošću uspijeva da motiviše mlade ljude da se približe vjeri i da budu aktivni učesnici u džematu.
Tokom proteklog Ramazana, u džematu Poriče najviše su se isticali, te su najveći doprinos dali upravo mladi ljudi, koji su, u suštini, budućnost ovog džemata, ali i bošnjačkog društva općenito. Kako je u današnje vrijeme od iznimne važnosti da se mladi ponovno u što većoj mjeri okrenu vjeri i istinskim životnim vrijednostima, uspjeh koji je Fuad ef. Bišić postigao u džematu Poriče je uistinu vrijedan spomena. Mladi hfz. Husein Ajkunić, uz pomoć efendije Bišića, je bio organizator u stvaranju posebnog omladinskog programa za obilježavanje 17. i 27. noći Ramazana, koji je obilovao najraznovrsnijim sadržajima. Među najistaknutim mladim džematlijama vrijedi pomenuti slijedeće: hadž. Almira Hujdura, Kemala Ajkunića, Anela Hozića, Harisa Ajkunića, Alema Brčića, Anesa Hozića, Kenana Sulatnovića, Amilu Redžić, Zerinu Adžem, Elmu Ramčić, Amilu Mandaru, Amaidu Ajkunić, te Lamiju Mandaru, koja je svojim lijepim glasom i učenjem ilahija kod džematlija koji su pratili specijalni program za 17. i 27. noć Ramazana izazivala najdublje i najljepše emocije. Svoj doprinos učenjem mevluda tokom proteklog Ramazana u džematu Poriče su dale i starije džematlije, od kojih je najvažnije pomenuti Zijada ef. Redžića, Hazima Ajkunića i Elmu Adžem.
Aktivan džematski odbor, omladina koja je ove ove godine zajedno sa starijim džematlijama, uz podršku i podstrek Fuada ef. Bišića, ispunila džamiju u džematu Poriče nam daje vjeru u bolja vremena, u očuvanje istinskih vrijednosti, tradicije i običaja u našoj zajednici, te sa ponosom možemo reći da su mladi ljudi koji drže do svoje vjere svijetla tačka u našoj sredini i budućnosti bošnjačkog naroda na ovim prostorima.
Bošnjaci trebaju čuvati čast i ugled IZ kao sigurni bedem u odbrani naše duhovnosti i slobode... Povodom Ramazanskog bajrama, reisu-l-ulema Islamske zajednice u BiH dr. Mustafa ef. Cerić dao je za "Dnevni avaz" ekskluzivni intervju, u kojem otvoreno govori o aktuelnim prilikama među Bošnjacima i o njihovoj budućnosti. Također, reis Cerić odgovara na škakljiva pitanja je li spreman prihvatiti doživotni mandat reisu-l-uleme i hoće li sjedište Rijaseta IZBiH i dalje nositi ime Muamera Gadafija, a osvrće se i na poteze SDA i SDP-a...
Razgovarao: Faruk Vele
Poseban odnos
Uvaženi reisu-l-ulema, ramazan u svojoj svetosti nosi sa sobom mnogo iskustava. Odricanje od hrane i drugih blagodati u ime Boga uistinu na najiskreniji način otkriva ljude, ogoljava i pokazuje ih u istinskom svjetlu, ono najbolje, pa, usudio bih se reći, i najgore u njima. Slično je i s narodima. Šta ste iz iskustva ovogodišnjeg ramazana, a ponovo ste obišli cijelu BiH, shvatili o Bošnjacima?
- Ramazan okuplja ljude, ispunjava njihove duše i olakšava njihove brige kroz zajednička druženja u džamiji i ramazanska sijela. Ništa kao u ramazanu nije tako blisko i tako zajedničko ljudima kao što su ibadet posta, mukabele, teravih-namazi i ramazanska sijela. Gdje god sam bio, i na selu i u gradu, i u kući i na ulici, osjetio sam miris ramazana, koji je, zaista, jedinstven ovdje kod nas.
Pred iftar su ulice, jednostavno, puste, a kad nastupi jacija, vrijeme za teriviju-namaz, ulice i sokaci su puni postača koji žure na namaz. Ove godine primjetno je veliko prisustvo omladine u džamijama, mnogo više nego prijašnjih godina. Međutim, uz ramazanske radosti bile su primjetne i zabrinutosti ljudi zbog odugovlačenja i neizvjesnosti oko formiranja vlasti na državnom nivou, oko sve veće nezaposlenosti, oko nebrige o gladnima i siromašnima, oko zaostajanja i marginalizacije BiH na putu evropskih integracija.
Ramazan je ove godine došao u ljetno vrijeme. To je još jedno iskušenje od Milostivog na putu našeg duhovnog pročišćavanja. Jeste li zadovoljni brojem postača i džematlija? Pojedinci su, istina, primijetili da je ove godine bilo nešto manje postača.
- Naprotiv, mislim da je bilo više postača ove godine ili ništa manje nego lani. Posebno među omladinom. Nemojte zaboraviti da Bošnjaci imaju poseban odnos prema ramazanu. Ima Bošnjaka koji nisu baš redovni u izvršavanju svih vjerskih obaveza, ali uz ramazan se svim bićem posvete postu i drugim ramazanskim ibadetima. Neko je lijepo primijetio: "Da nije ramazana, vjerovatno ne bi bilo ni islama." Dakle, ramazan naprosto oživi ljudsku dušu i osvježi srce, kao što kiša u proljeće oživi zemlju i osvježi naš pogled na zelenu šumu i raznovrsno cvijeće. Tako se i ljudska duša ozeleni u ramaznu i omiriše raznim cvjetnim mirisima.
Ramazan osvježi srce
U trećoj ramazanskoj hutbi istakli ste da su pred nama "teška iskušenja i veliki izazovi za očuvanje i razvijanje našeg vjerskog, moralnog, kulturnog i nacionalnog integriteta", kao i to da je "Islamska zajednica emanet naših predaka koji ne smijemo iznevjeriti" i da je ona "sigurni bedem u odbrani naše duhovnosti i naše slobode". Što ti izazovi sve mogu donijeti i kako bi Bošnjaci na njih morali reagirati?
- Da, tako je. Pred nama su "teška iskušenja i veliki izazovi za očuvanje i razvijanje našeg vjerskog, moralnog, kulturnog i nacionalnog integriteta" zato što smo u pasivnom stanju i zato što je slaba naša politička organiziranost. Pitanje naše slobode je vrlo bolno pitanje zato što, i prije nego smo pali u podanički položaj kao narod, mi ne samo da smo izgubili slobodu već smo izgubili i pravo da na bilo koji način odlučujemo o bilo kojem našem domaćem pitanju. Stoljećima smo živjeli pod totalnom vlašću nekog dalekog centra koji je u odnosu na nas bio neprikosnoven.
I kao što to obično biva, volja despota je vrhovni zakon koji provode inferiorni poslušnici u organiziranoj represiji, kroz koju despotska vlast želi da vidi da su podanici poslušni i bezopasni. Ti inferiorni poslušnici bivaju zaduženi za sva pitanja građanskog, političkog, vojnog i vjerskog života. I dok su, naprimjer, satrapi Perzije bili Perzijanci i dok je Kina imala svoje mandarine i za vrijeme Džingis-kana, Dobrim Bošnjanima, Bošnjacima, odnosno Bosancima se na neki način uvijek oduzimalo pravo da budu domaćini u vlastitoj zemlji, da sami o sebi odlučuju i da slobodno i nezavisno uređuju svoju državu.
Negacijom tih prava onesposobili su nas da razumijemo važnost javnih poslova i konzekventno tome izgubili smo samopoštovanje i poštovanje naroda, koji očekuje da ga vode dosljedni, uvjerljivi i sposobni ljudi. Prema tome, upregnuti u tri jarma, a to su neznanje, tiranija i korupcija, nismo bili u stanju da učimo kako se osvaja i održava vlast kao sredstvo za promicanje moralnih vrijednosti i ljudskih vrlina s ciljem promicanja društvene pravde i općenarodne sigurnosti.
Bošnjačka renesansa
Želite reći da su Bošnjaci pripremani za stanje u kojem se već dugo, pa i danas, nalaze?
- Većina naših učitelja nije nas učila onome što je nama potrebno, već ono što je njima poželjno da nas drže u stalnoj neizvjesnosti i sigurnom podaništvu. A podaništvo je sestra sljepoće. Neobrazovan i neinformiran narod je slijepo sredstvo za vlastitu samodestrukciju. Bolesne ambicije i intrige pojedinaca zloupotrebljavaju neupućene i neiskusne ljudi, koji nemaju političko, pravno i ekonomsko znanje. Oni umjesto realnog stanja nude iluzije; oni misle da je sloboda njihova dozvola za ostvarivanje osnovnih ljudskih prava; oni svoju izdaju proglašavaju patriotizmom; oni lične sujete i osvete objašnjavaju kao pravdu i disciplinu.
Gdje je, onda, tu IZBiH?
- Islamska zajednica jeste naš sveti emanet koji moramo čuvati i razvijati u pravcu ostvarivanja slobode i sigurnosti za naš narod i našu zemlju. Islamska zajednica nije jedina, ali jeste jedna od najvažnijih okvira našeg duhovnog, intelektualnog, kulturnog, nacionalnog, pa i političkog života, ako se zna da Austro-Ugarska nije imala namjeru da od Islamske zajednice pravi isključivo vjersku, već, svakako, i političku instituciju s ciljem da disciplinira muslimane Bošnjake za njenu politiku.
I tako su se svi režimi nakon Austro-Ugarske odnosili prema Islamskoj zajednici, očekujući, a ponekad i zahtijevajući, da ona bude bespogovorno u službi režima tako što će disciplinirati slobodoumne muslimane i staviti ih pod svoju kontrolu. Jedan od glavnih razloga ovako teških i bezobzirnih napada na Islamsku zajednicu i njene čelnike u posljednje vrijeme, posebno iz Beograda, jeste u tome što je današnja IZ slobodna i što je izvan dominacije bilo kojeg režima, napose beogradskog, koji, treba naglasiti, još nije odustao od namjere da i IZ stavi pod svoju kontrolu. Ovo je moja glavna poruka muslimanima Bošnjacima - čuvajte čast i ugled Islamske zajednice kao "sigurni bedem u odbrani naše duhovnosti i naše slobode".
Spomenuli smo to pročišćavanje. Koliko Bošnjacima uopće treba jedan istinski preporod, preodgoj, kako bi se naše stanje popravilo? Allah, dž.š., veli se u Kur'anu, neće izmijeniti stanje jednog naroda dok se on sam ne izmijeni.
- Renesansa Bošnjaka je počela činjenicom da je sve više nacionalno samosvjesnih Bošnjaka, koji sve više uče o sebi i svojim pravima, kojima sve više raste želja za slobodom i koji se sve snažnije bore protiv korupcije i podaničke svijesti. Isto tako, važno je kazati da Bošnjaci sve više prihvataju panbošnjačku ideju, koja je kompatibilna s idejom paneuropeizma. Dakle, od devedesetih godina prošlog stoljeća, posebno nakon genocida, na Balkanu se rađa jedan stari novi narod koji, uz Allahovu milost, piše svoju vlastitu povijest. Bošnjaci su platili previsoku cijenu za svoju slobodu da bi je se sada odrekli i da bi svoju i sudbinu svoje djece prepustili nekome ko ih je decenijima proganjao, njihove majke i sestre silovao, njihove domove rušio, njihova imanja prisvajao i nad njima genocid počinio.
Ovih dana me jedan Bošnjak koji živi u Njujorku podsjetio na vrlo važne istine o kojima svaki Bošnjak, ma gdje bio, mora dobro razmisliti, a to je istina o našoj biološkoj ugroženosti, istina o našoj kulturnoj i intelektualnoj neuređenosti i istina o neuvezanosti naše intergeneracijske imovine. Naime, nama se otvoreno prijeti ako se primijeti da se biološki množimo više nego je našim susjedima prihvatljivo i zato je naša obaveza, to je nama farz, da se biološki zaštitimo, odnosno da se izborimo za pravo na prirodni i slobodni biološki rast.
Drugo, nama se konstantno uništava kulturna i intelektualna zaliha iz generacije u generaciju i zato je naša obaveza, to je nama farz, da zaštitimo svoju kulturnu baštinu i svoju inteligenciju, kako duhovnu tako i svjetovnu. I, treće, nama se iz generacije u generaciju oduzima, naprosto otima, privatna imovina tako da ono što otac i majka za svog života steknu njihova djeca nisu u stanju to naslijediti, jer ih se goni da napuste svoj dom, da ostave svoju nasljednu imovinu i da tamo negdje drugdje započnu život iz početka, bez išta. Zbog toga je naša obaveza, to nam je farz, da zaštitimo intergeneracijsku imovinu i da olakšamo život svojoj djeci i svojim unucima, ako Bog da.
U službi islama
Posljedice ekonomske krize možda su se ovog ramazana najviše vidjele. Mnogo je ljudi ostalo bez posla, cijene života rastu, a primanja su ispod svih standarda. Istovremeno, pojedine bošnjačke elite uživaju, dok njihove komšije gladuju. Jesu li se u našoj stvarnosti desile nepremostive klasne razlike kojih među muslimanima ne bi smjelo biti?
- Ono što ovdje želim podvući jeste naš poziv da se svi udružimo da u našoj domovini zavlada "zero (eng. nula) gladi i siromaštva". Vjerujem da je to moguće, jer ima među nama mnogo dobrih i plemenitih ljudi koji su spremni pomoći da nijedna familija nije bez krova nad glavom, da nijedno dijete ne ostane bez naobrazbe te da nijedan čovjek ne bude gladan. Sramota je i veliki je grijeh da u ovoj zemlji bilo ko gladuje i živi ispod granice siromaštva. Zbog toga nas Alejhisselam upozorava da zbog gladi komšije možemo izgubiti vjeru.
U toku ramazana u "Oslobođenju" se pojavila i inicijativa Patriotske lige Kantona Sarajevo da se Vi proglasite doživotnim reisu-l-ulemom, što je izazvalo komentare predsjednika Sabora IZBiH, pojedinih profesora.... Šta Vi mislite o toj inicijativi i biste li prihvatili mandat doživotnog reisu-l-uleme?
- Postoje normativni akti i postoje institucije i ustanove IZ koje o tome brinu, pa nema potrebe da se ja o tome izjašnjavam. Vjerujem u pamet i zrelost IZBiH, koja će, ako Bog da, uvijek biti snažna, jedinstvena i efikasna u službi islama i muslimana. Nekima je posao da pričaju, a drugima je zadatak da rade. Moje je da radim kako najbolje znam i mogu, a Allah, Njegov Poslanik i iskreni vjernici će ocijeniti moj rad.
Da, naš uvaženi alim, rahmetli Mehmed ef. Handžić, čiju Vi fotografiju, evo, čuvate na zidu, napisao je na jednom mjestu da "sve što je iskreno u ovoj gomili strada". Koliko danas ima te iskrenosti i spremnosti da se među Bošnjacima čini opće dobro?
- Vjerujem u dobrotu i iskrenost Bošnjaka. Njima nedostaje pravo i iskreno vodstvo, njima treba putokaz iskrenih i pravednih ljudi koji su spremni na žrtvu za opće dobro. Uzdam se u mladu generaciju, koja nema ideoloških i drugih opterećenja, da će biti bolje organizirana i da će se bolje snalaziti u ovom za nas, muslimane Bošnjake, vrlo turbulentnom svijetu s mnogo nepoznanica. Neka nam dragi Allah pomogne!
Pobjede i porazi
Reis efendija, svakodnevno nam pristižu informacije o napredovanju snaga libijskog naroda na putu oslobođenja od diktatora Muamara Gadafija. S tim u vezi, a posebno zbog činjenice da se Gadafi okrenuo protiv svog naroda, hoćete li razmotriti mogućnost da se zgrada Rijaseta IZBiH ne nazove imenom Muamera Gadafija, kako je to ranije planirano? Već je bilo dilema u javnosti u vezi s tim.
- Priča o Gadafiju se, očito, završava. Učim dovu Allahu Uzvišenom da se libijskom narodu vrati mir i sigurnost i da postignu jedinstvo oko svoje budućnosti. Libija je nama prijateljska zemlja i zato joj želimo svako dobro i sreću na putu istinske slobode i nezavisnosti.
Na iftaru u Novom Pazaru kazali ste da "Bošnjacima na cijelom bivšem jugoslavenskom prostoru trebaju pobjede, a ne porazi". Gdje da tražimo te pobjede? Gdje je u svemu tome mjesto Bošnjaka u Sandžaku i Bosni?
- Pa, nije li tako?! Kome trebaju porazi? Do sada se smatralo normalnim da se Bošnjake napada, a da se oni brane, da Bošnjaci nemaju inicijativu, dok ih drugi zasipaju svojim provokativnim inicijativama. Sad, kad su Bošnjaci prešli u ofanzivu, ovi, koji su navikli da nas samo napadaju i rugaju nam se, izgubili su se, jer ne znaju kako da se brane od legitimnih zahtjeva Bošnjaka.
Naša najveća pobjeda je što smo kod sebe razbili strah od tiranije i što smo se drznuli da kažemo ono što mislimo, a to je da je naše pravo da, kao narod, imamo na Balkanu sve što drugi narodi imaju. Mi nismo ništa manji ni po broju ni po važnosti od bilo kojeg naroda na Balkanu i zato je naš zahtjev za jednakopravnost sa svim ostalim narodima na Balkanu legitiman i neupitan. Želim, recimo, istaći da sam vrlo zadovoljan što su Bošnjaci, posebno u dijaspori, Bošnjačku akademiju nauka i umjetnosti (BANU) prihvatili svim srcem i što su u njoj našli sebe.
Hošgeldiniz, ministre Davutoglu
Kako komentirate aktuelnu politiku Turske prema BiH? Primjetan je veći angažman te zemlje ovdje na ekonomskom i političkom polju, no primijećena su određena uplitanja u vezi s IZ kroz pitanje budućeg reisu-l-uleme i slično. Vi ste imali određene zamjerke u vezi s pitanjem odnosa Srbije i Turske, a u kontekstu BiH. Kako na sve ovo gledate?
- Turska je nama više od prijetelja i zato nas raduje svaki turski uspjeh na međunarodnoj sceni, posebno na Balkanu. Drago mi je što će, ako Bog da, ministar vanjskih poslova Turske Ahmet Davutolu (Davutoglu), inače moj poznanik i prijatelj još iz Kuala Lumpura, gdje smo zajedno radili na Islamskom međunarodnom univerzitetu, klanjati bajram-namaz u Sarajevu i na taj način još jednom potvrditi svoju ljubav prema BiH. Koristim se ovom prilikom da mu iskažem riječi dobrodošlice: Hošgeldiniz!
Došlo vrijeme za istinsko pomirenje među Krajišnicima
Uoči ramazana bili ste u Velikoj Kladuši. Taj događaj ocijenjen je prekretnicom u uspostavi bošnjačkog jedinstva u tom dijelu BiH. Također, glavnim imamima ste ukazali da ovog ramazana posebno govore o potrebi jačanja bošnjačkog jedinstva. Koliko je to jedinstvo u ovom trenutku, zaista, nasušna potreba i kako ga uspostaviti?
- Sretan sam što nam se ukazala prilika da posjetimo Veliku Kladušu prije ramazana i da se tamo na licu mjesta uvjerimo u spoznaju svih razumnih ljudi da je došlo vrijeme za istinsko pomirenje među našim Krajišnicima, poznatih po hrabrosti i borbenosti za državu BiH. Koristim se ovom prilikom da poselamim sve Krajišnike, ma gdje bili, i da im kažem da sam ponosan na njih i sretan sam što im pripadam u svakom pogledu.
Očekujem da ugostitelji poštuju našu fetvu
Mnogo pažnje izazvala je fetva o zabrani "učestvovanja u tzv. bajramskim sijelima i dernecima koje organiziraju ugostiteljske radnje uz Šerijatom zabranjene sadržaje". Vi ste i ranije ukazivali na problem alkohola i droge u našem društvu. Je li i ovo put da se počnu ispravljati te greške?
- Podržavam fetvu fetv-i-emina dr. Enesa Ljevakovića i očekujem da će vlasnici restorana u Sarajevu i širom BiH tu fetvu ozbiljno shvatiti i primijeniti, jer smo imali puno prigovora što se ta fetva nije ranije izdala zato što su pijanka i razvrat po kafanama za vrijeme Bajrama, zaista, prave vjernike duboko vrijeđali.
Zašto Bošnjaci moraju dati svoj zekat u Bejtu-l-mal
- Islam se sastoji od tri stuba, a to su 'Aqidet, Šer'iat i Khilafet. 'Aqidet je osobno očitovanje vjere i osobni odnos prema Bogu, Šer'iat je sistem pravnih i moralnih vrijednosti kojima se reguliraju odnosi u zajednici, to jest, u Islamskoj zajednici, a Khilafet je povijesna institucija kao organizacija muslimanske zajednice u okviru povijesnih okolnosti i zahtjeva vremena i prostora.
Bosanski muslimani su svjesni sva tri stuba i zato je važno da se stub Khilafeta, koja je u našem slučaju prevedena u instituciju Menšure, iz koje reisu-l-ulema i vrhovni muftija u Bošnjaka izvodi svoj legitimitet i legalitet da može, odnosno da je dužan, "savjesno i odgovorno" obnašati prerogative trećeg stuba islama i time propisuje gdje treba dati zekat i sadeqatu-l-fitr. Shodno tome, moja je obaveza da objavim i da uputim muslimane da svoj zekat i sadeqatu-l-fitr daju u Betu-l-mal Islamske zajednice zato što je IZ jedina zadužena i ovlaštena da brine o islamu i muslimanima u našoj zemlji i šire. Svako drugo tumačenje je potkopavanje trećeg stuba islama i kršenje principa 'Aqideta i Šer'iata.
SDA i SDP su na strani onih koji se "iftare čvarcima"
Izvještaj o islamofobiji i diskriminaciji Rijaseta IZBiH izazvao je dosta pažnje. Uz ostale, žestoko su reagirali SDA i SDP. Kako to komentirate?
- Izvještaj nam je donio to da se skinu maske i da se vidi pravo lice svakoga, kao što naš narod kaže: "Ne pada snijeg da pokrije brijeg, nego da svako pokaže svoj trag." Umjesto da podrže izvještaj i da ponude svoju pomoć u zaštiti ljudskih prava koja se muslimanima krše kroz širenje islamofobije, o čemu postoje izvještaji od relevantnih globalnih institucija, kao i izjava domaćih čimbenika, oni se (SDA i SDP) stavljaju na stranu onih koji se "iftare čvarcima", koji klanjaju dženazu "krmetu", koji teroriziraju vjernike po džamijama u lovu na "vještice", prema nalogu onih koji mrze i preziru sve što je muslimansko.
Zajednice su uspješne onoliko koliko mogu zajednički artikulirati najvažnija pitanja, primjećuje u intervjuu za "Dnevni avaz" ljubljanski muftija dr. Nedžad ef. Grabus, naglašavajući važnost "bošnjačkog okupljanja oko općeg interesa". Jedan od naših uglednih islamskih autoriteta koji se u vjerskim krugovima sve češće spominje i kao potencijalni kandidat za budućeg reisu-l-ulemu Islamske zajednice u BiH (IZBiH) za "Dnevni avaz" govori o ovogodišnjem ramazanu, bh. dijaspori, pitanjima bošnjačkog jedinstva i pomirenja, ali i o potencijalnoj kandidaturi za reisu-l-ulemu.
Razgovarao: Faruk Vele
Otvoreno srce
Rijaset IZBiH je ove godine sugerirao našim imamima da u svojim hutbama i dersovima posebnu pažnju obrate na obnovu međubošnjačkog jedinstva i povjerenja. Uoči ramazana je reisu-l-ulema dr. Mustafa ef. Cerić posjetio Veliku Kladušu i apelirao na mirenje Bošnjaka u tom dijelu naše zemlje. Zašto je i koliko uopće važno da radimo na obnovi bošnjačkog jedinstva i njegovom jačanju?
- Svaki put pomirenja je dug i veoma složen proces, za to je potrebna vremenska distanca, otvoreno srce, hrabri i mudri ljudi i osmišljen program za jačanje povjerenja. U ekonomskoj krizi koja je zahvatila Evropu najutjecajniji političari insistiraju na zajedničkom i jedinstvenom djelovanju i očuvanju zajedništva. Veoma je važno da je reisu-l-ulema dr. Mustafa Cerić inicirao proces pomirenja.
Uvaženi reisu-l-ulema postupio je po kur'anskoj naredbi da se traga za mirom među braćom. Nadam se da postoji strategija kako će se to razvijati u budućnosti. Naša je obaveza kroz IZ insistirati na praštanju, halalu, a obaveza je sudstva da procesuira zločine kako bi se postigla pravda na ovome svijetu, a konačna pravda je Božija.
Tako će mir, jedinstvo i zajedništvo biti održivi i nama će dati mogućnost da obnovimo i osnažimo i svoju vjersku i nacionalnu svijest.
Profesor Mustafa ef. Spahić primijetio je ovih dana da odgajamo ljude koji se ne boje Boga, a pocrkaše od straha jedni pred drugima. Kako naučiti Bošnjake da više vode računa o općem interesu države i naroda, a manje o raznim ličnim sujetama, netrpeljivostima, sumnjama...
- To je odlično zapažanje. Međutim, ostaje dilema ko je odgovoran za cjelovit i sistematski vjerski, kulturni i nacionalni preporod našeg naroda? Koliko zvanični obrazovni sistem u BiH i mediji, vladin i nevladin sektor doprinose razvijanju takvog stanja. Sigurno je izvor frustracija i problema složenost političkog uređenja BiH i nemogućnost da se bez snažnog utjecaja političkih faktora razgovara i o najobičnijim pitanjima.
Kod nas je u posljednjih dvadeset godina, sigurno, povećan manifestacioni karakter religioznosti!
Mnogi se žale da je paralelno s tim procesom došlo i do erozije duhovnosti i gubljenja neke vrste vjerske skrušenosti i edeba kojim su zračili naši ljudi. Valja nam svima zajedno tražiti odgovore i mijenjati stvari nabolje. Ja se sjećam svojih studentskih dana prije dvadesetak godina. Tada nije bilo omladine u ovolikom broju u džamijama kao danas. Ljudske odnose valja njegovati i razvijati i popravljati stanje. Naša je obaveza vjerovati i činiti dobra djela, raditi i truditi se, uzdati se u Uzvišenog Boga i moliti Ga da nam da izlaz iz ovog stanja i poboljša naš hal.
U kakvom su materijalnom i duhovnom stanju naši Bošnjaci u Sloveniji i dijaspori uopće dočekali ovogodišnji ramazan i u kakvom ozračju žive tamošnje bošnjačke zajednice?
- Ramazansko vrijeme je blagoslovljeno i puno milosti. Ono osvježi našu predanost Uzvišenom Bogu i osnaži naš vjerski individualni i džematski život. U svijetu punom strahova i nesigurnosti snaženje duhovnosti pomaže nam da se lakše nosimo i suočimo s dunjalučkim izazovima.
Mi imamo stabilan džemat, i uprkos tome što je ramazan u ljetnom periodu, a teravija kasno, u mesdžidima je zavidan broj džematlija. IZ u Sloveniji je jedinstvena zajednica Bošnjaka, Albanaca, Slovenaca, Arapa, Turaka, Roma i drugih. Naravno, najveći je broj Bošnjaka, više od 90 posto.
Koje bi poruke naša ulema u posljednjim danima svetog mjeseca ramazana i uoči bajramskih blagdana trebala odaslati narodu? Koliko ramazan može biti inspirativan za vraćanje većeg broja bošnjačke omladine u okrilje islamske vjere?
- Nesumnjivo je da imami imaju najizravniji kontakt s džematom. Nisam siguran da je u dovoljnoj mjeri iskorišten potencijal profesorskog kadra iz medresa i visokoobrazovnih institucija u programima koje realiziraju različiti nivoi u IZBiH. Važno je sistematski raditi na odgoju i obrazovanju džematlija.
Da bi se moglo ozbiljno djelovati, moraju postojati analize koliko je uopće omladine prisutno u džamijama, kakvi se nude sadržaji i kakve smo postigli rezultate.
Previše smo usmjereni na solo aktivnosti. Dobro bi bilo kada bismo se naučili malo više slušati jedni druge i imati dugoročne programe. Ramazan je u našem narodu kao blagorodna kiša, ali duga suša u toku jedanaest mjeseci, ipak, umanji ramazanske plodove. Ramazan je po sebi inspirativan za činjenje više ibadeta, ali šta poslije ramazana. Važno je afirmirati trajne vrijednosti i govoriti o temama koje doprinose boljem razumijevanju naše vjere, odgovornosti u vjerskom i društvenom životu i poticati ljude na dobra djela.
Ovih dana naši alimi posebno apostrofiraju važnost sadake kao jednog od osnovnih obilježja svetog mjeseca ramazana. Koje poruke, s tim u vezi, moramo izvući i koliko je važno da u mjesecu kada se odričemo hrane, pića i drugih blagodati shvatimo poruku sadake i darivanja u ime Allaha, dž. š., onima koji su u potrebi, komšijama, rodbini...
- To je jedan od osnova našeg manifestiranja vjere u Uzvišenog Boga. Kur'an nas upozorava i podsjeća da moramo pomoći siromahu i siročetu. U Bošnjaka ima vakifa i dobrotvora u čija se dobra djela mogu ugledati puno brojniji narodi od našega. Oni tiho, smjerno i ustrajno pomažu sirotinju i siročad. Nema nikakvih istraživanja, ali na osnovu vjerskih objekata, džamija, medresa i čistoće u našim džamijama možemo slobodno ustvrditi da naš narod odlično razumije islamske poruke o pomaganju onih kojima je potrebna pomoć.
Važno je ne prigovarati kada se da sadaka, jer nas na to upozorava Uzvišeni Bog. No, jasno je da je sadaka samo jedan od izvora pomoći. Pojedinac ne može nadoknaditi obavezu koju ima država u čuvanju socijalnog mira i zaštiti najslabijih i ugroženih kategorija stanovništva.
Budući da mi nemamo stalna i stabilna sredstva za održavanje vjerskih aktivnosti i vjerskoga života, najvažnije je da se pravilno govori o čuvanju, razvoju i snaženju vjerskih obrazovnih institucija. Te institucije su od vitalnog značaja za očuvanje našeg identiteta. Moramo o tome još puno svi učiti.
U kontekstu razgovora o izboru reisu-l-uleme, u vjerskim krugovima u BiH spominje se i Vaše ime među potencijalnim kandidatima za tu funkciju. Ističe se Vaša učesnost i veoma aktivan rad u Sloveniji, a i ranije u našoj zemlji.
- Hvala Vam na tom pitanju. Biti reisu-l-ulema jeste velika čast, ali prije svega obaveza i odgovornost. Potpuno je jasno da je to pitanje izrazito važno i da javnost želi o tome biti obaviještena. Na tom se planu mi u IZ veoma slabo snalazimo.
Zbog nepostojanja administrativne kulture i jasnog definiranja važnih pitanja od općeg značaja, stalno dolazi do manipuliranja o osjetljivim temama u našoj javnosti. Bilo bi dobro kada bi se prvo u institucijama IZ artikuliralo to pitanje, onda bi i javnost imala jasne stavove.
Biste li prihvatili kandidaturu ukoliko budete predloženi?
- Potrebno je naglasiti da Sabor IZ ima mandat raspisivanja izbora za reisu-l-ulemu, a nadležna tijela kandidiraju osobe koje ispunjavaju uvjete za tu funkciju. Ne treba se bojati, uvijek će biti kandidata za reisu-l-ulemu. Hvala Bogu, ne živimo više u totalitarnom sistemu. O tom pitanju ću se, ako Bog da, očitovati ako budem predložen.
Za sada niko nije kandidat. Mi imamo reisu-l-ulemu dr. Mustafu Cerića. Izbori će biti tek za godinu. Mora se podmlađivati administracija IZ. Molim Uzvišenog Boga da izbori proteknu hairli i da očuvamo naše zajedništvo i jedinstvo IZ.
Čak 64 projektanta žele graditi džamiju u Ljubljani
- Svjetska ekonomska kriza posebno je pogodila građevinski sektor u Sloveniji. Zato su mnogi ljudi ostali bez posla. Članovi IZ u Sloveniji su, uglavnom, osobe koje imaju ili stalni boravak ili državljanstvo Slovenije. Zanemarljiv je broj članova IZ u Sloveniji koji imaju privremeni boravak ili su sezonski radnici. Imami su se, zbilja, trudili i organizirali različite sadržaje kako bi se džematlije ugodno osjećale u svim našim mesdžidima.
Organiziraju se zajednički iftari u džematima, vazovi, prigodna predavanja, a sve radi snaženja bratskih i džematskih odnosa i bodrenja da ustrajemo na putu naše vjere. Dobru atmosferu dodatno je poboljšao natječaj za idejnoprojektno rješenje džamije i islamskog kulturnog centra u Ljubljani. Natječaj je otvoren do 3. oktobra ove godine. Do sada su 64 projektna biroa i pojedinca preuzeli dokumentaciju za izradu idejnog projekta džamije u Ljubljani - kaže Grabus.
Ne smijemo razvijati "sadaka mentalitet"
- Mi sigurno imamo ulemu koja može i zna dati teorijske odgovore na najsloženija pitanja iz oblasti islama, ali se pokazalo da nam je znanje vrlo skromno iz oblasti menadžmenta i administracije. Sadaka je obaveza, ali razvijati neku vrstu "sadaka mentaliteta" bez napornog i kontinuiranog rada, jačanja privrede i razvijanja vakufskih projekata koji će biti snažna potpora i IZ i sirotinji teško ćemo promijeniti naše stanje. Možda zato na tom planu postižemo slabe rezultate. To se mora mijenjati i popravljati - navodi muftija Grabus.