ISTINA O VALENTINSKOJ POJAVI
Valentinovo je tzv. "Dan zaljubljenih" i
prilika da se na tezgama, nakon novogodišnjih i ostalih blagdanskih izdataka,
ponovo kupi pokoja džidža "Made in China", plišani medo, ruža i sl. Svi izlozi
su okićeni crvenom bojom, dućani su prepuni malim i velikim srcima (s nogama i
bez nogu), plišanim hajvančićima telećeg pogleda, bombonijerama, čokoladicama..
itd. Vrijeme je da se istroše svi oni koji su zaljubljeni i da na tome zarade
svi oni kojima pamet ide ispred srca. Poruka je - ljubav se mjeri onim što
kupiš.
Međutim, kada i kako je nastao ovaj
dan? Zašto muslimani ne slave i ne obilježavaju 14. februar? Podsjetit
ćemo vas na neka od tumačenja o čemu se tu zapravo radi i koji su istinski
korijeni ovog "kršćansko-pravoslavno-paganskog" blagdana.
Korijeni
valentinskog blagdana
Valentinovo je naziv za Dan Valentinove
smrti koji se obilježava 14. februara svake godine. Navodi se da je praznik
izvorno paganski, te da njegove arhaične komponente kasnije preuzima kršćanstvo
legendom o svećeniku Valentinu. Postoje razna objašnjenja o nastanku ovog
blagdana, a većina njih povezana je sa imenom Valentin. Prema legendi, Valentin
je bio svećenik koji je živio u 3. stoljeću u Rimskom carstvu. Tada je na
vlasti bio car Claudius II, koji je zaključio da su neoženjeni muškarci puno
bolji vojnici od onih koji imaju supruge i djecu. Stoga je car zabranio da se
mladi muškarci žene. Ovu su odluku poštivali svi svećenici, ali Valentin se
nije sa time slagao i potajno je nastavio vjenčavati mlade ljude. Kada je car
otkrio što je Valentin učinio, naredio je da ga se pogubi. Valentin je
pogubljen na dan 14. februara. Nedugo nakon njegove smrti proglašen je svecem,
a papa Gelasius je godine 496. proglasio 14. februar danom Valentina,
"zaštitnika zaljubljenih."
S druge strane, pravoslavci uporedo
sa 14. februarom, Danom Valentinove smrti slave i sjećanje na njihovog
svećenika Trifuna kojeg smatraju - "zaštitnikom ljubavi". Oni vjeruju da je
svećenik Trifun bio zaštitnik ljubavi i djevojaka koji je radi ubistva osuđen
na Božiju kaznu odrubljenjem glave 250. godine.
Razbuktajte strast za Valentinovo?!
Mnogo je reklama koje govore o tome kako
treba razbuktati strasti za Valentinovo, odvojiti nekoliko dana samo za sebe i
partnera/icu, udaljiti se od svakodnevne kolotečine i uživati jednostavno jedno
u drugome i u svemu što "zaljubljene" okružuje. Jedan od mnogih primjera
"razbuktalih strasti" u svijetu na taj dan jesu Filipini gdje su gradonačelnik
Manile i njegova supruga uoči Valentinova 2004. god. javno predvodili
nadmetanje u simultanom ljubljenju parova. U ovoj manifestaciji je učestvovalo
pet hiljada parova, potukavši tako rekord postavljen u Santjagu, Čileu. U
Indiji, "Dan zaljubljenih", također, predstavlja veliki događaj. Ali, neke
militantne hinduističke grupe zabranile su prodavnicama da prodaju prigodne
čestitke i upozorili su parove da će im nagaraviti lica ako se budu
neprimjereno ponašali.
U Saudijskoj Arabiji ulema je složna
da je proslavljanje i obilježavanje tog datuma bid'at (novotarija) koje se
treba kloniti jer vodi ka zabludi i stranputici. Stalni članovi saudijskog
Vijeća za naučno istraživanje i fetve pri Generalnom povjerenstvu komiteta
uleme Saudijske Arabije su jednoglasni da obilježavanje tog datuma predstavlja
grijeh, te da se muslimani trebaju čvrsto držati Allahove upute izbjegavajući
sve ono što vodi zabludi i Njegovoj srdžbi. Oni ističu da muslimani kroz Kur'an
Časni i Sunnet Vjerovjesnika, s.a.v.s., obilježavaju i proslavljaju svoja dva
blagdana: Ramazanski bajram i Kurban bajram.
Islamska stranka u Kuvajtu je 2000.
god. zatražila od vlade da poduzme hitne korake zabrane prodaje onim lokalnim
trgovinama koje obilježavaju i prodaju na taj dan. U obrazloženju se navodi da
ta pojava predstavlja "uvoznu zapadnu ideju koja ima za cilj podsticanje
nezakonitih odnosa između muškaraca i žena."
Allah, dž.š., u ajetima opisuje one
koji slijede svoje strasti pa veli: "Pa ako ti se ne odazovu, onda znaj da se
oni povode jedino za strastima svojim. A zar je iko gore zalutao od onoga koji
slijedi strast svoju, a ne Allahovu uputu? Allah, doista, neće ukazati na pravi
put narodu koji sam sebi nepravdu čini." (Al-Qasa, 50.) "Zar je onaj koji ima
jasnu predstavu o Gospodaru svom kao onaj kojim se lijepim čine ružna djela
njegova i koji se za strastima svojim povodi?" (Muhammed,14.)
Islam je vjera iskrene i istinite
ljubavi koja se zasniva na svemu onome što je lijepo i pravedno. Postoje razni
oblici iskazivanja ljubavi koji su vjerski dozvoljeni, dok sa druge strane ima
i onih oblika koji nisu dozvoljeni. Prvenstveno najveću ljubav koju čovjek
treba osjećati i iskazivati jeste prema Allahu, dž.š., Njegovom poslaniku
Muhammedu, s.a.v.s., ashabima, tabi'inima..itd.
Din-i-islam zabranjuje imitiranje i
oponašanje zapadnjačkih tradicija i običaja kao što je slučaj sa obilježavanjem
kršćanskog blagdana Valentinova dajući mu prikriveni naziv "Dan zaljubljenih".
Vjerovjesnik, s.a.v.s., u hadisima kaže: "Ko u ovu našu vjeru unese nešto što
nije od nje, to je odbačeno." (bilježe Buharija i Muslim)
"Čuvajte se novina u vjeri, jer
svaka novina je novotarija (bid'at), a svaka novotarija je zabluda i
stranputica."
Ljubav u ime Allaha
Islam je vjera iskrene i istinite ljubavi
koja se zasniva na svemu onome što je lijepo i pravedno. Postoje razni oblici
iskazivanja ljubavi koji su vjerski dozvoljeni, dok sa druge strane ima i onih
oblika koji nisu dozvoljeni. Prvenstveno najveću ljubav koju čovjek treba
osjećati i iskazivati jeste prema Allahu, dž.š., Njegovom poslaniku Muhammedu,
s.a.v.s., ashabima, tabi'inima..itd. Jedno od Allahovih lijepih imena je
El-Vedud, što znači: Onaj Koji voli i Koji je najdostojniji ljubavi i
prijateljstva. Jednom prilikom je Vjerovjesnik, s.a.v.s., opisujući one koji se
vole u ime Allaha, rekao: "Među Allahovim robovima ima ljudi koji nisu ni
vjerovjesnici ni šehidi, kojima će na Sudnjem danu bez zlobe zavidjeti i
vjerovjesnici i šehidi, zbog položaja na koji ih je Allah uzdigao." Prisutni
rekoše: "Božiji Poslaniče, obavijesti nas ko su oni." On reče: "To su oni koji
su se u ime Allaha i radi Njegovog zadovoljstva voljeli, a nisu ni u kakvoj
rodbinskoj vezi, niti jedni od drugih imaju neke imovinske koristi. Tako mi
Allaha, zaista su njihova lica svjetlo i ispod njih je, zaista, svjetlo. Neće
strahovati kada svijet bude strahovao, niti će tugovati kada svijet bude
tugovao." Onda je Poslanik, s.a.v.s., proučio slijedeći ajet: "I neka se ničega
ne boje i ni za čim neka ne tuguju Allahovi štićenici." (Junus, 62.) Vjera nas
uči da je brak jedini dopustivi odnos ljubavi koji bi trebao postojati između
muškarca i žene. Brakom se ostvaruju mnogi pozitivni i korisni interesi:
čuvanje od haram odnosa, odgajanje zdravog potomstva, duševna ravnoteža i
smirenost, jačanje i izgradnja odnosa koji počivaju na ljubavi i međusobnom
uvažavanju, te se brak smatra sredstvom za rješavanje problema izopačenosti,
razvrata, poroka i duševnih trauma.
Šejh Dželaluddin er-Rumi, spominjući
fenomen ljubavi kako ga on doživljava, navodi riječima: "Ljubav pretvara gorko
u slatko, zemlju u prašinu, mutno u najčišće, bol u ozdravljenje, tamnicu u
bujnu bašču, bolest u blagodat, ugnjetavanje u milost. Ona smekšava željezo,
topi stijenu, oživljava umrtvljenog, čini roba još crnjim..."
Zašto NE Valentinovu?
Neko je jednom naveo par odličnih razloga
zbog kojih bismo svi trebali biti protivnici obilježavanja Valentinova. Pored
vjerskih, tu se navodi licemjerje koje vlada na taj dan kad se svi pretvaraju
da su amanillahi zaljubljeni, međusobno se daruju i to samo JEDAN dan, kada se
glumi da je sve u redu... a onda kada dođe 15. februar i ostali dani - nestane
ljubav, poštivanje, uvažavanje.. itd.
Marketinški trikovi i to sve iz
razloga da ljudi pokupuju i potroše što više novca na svakojake čokoladice,
bombonijere, nakit, donji veš (zamišljajući se kao model idealnog tijela sa
blještavo bijelim zubima).. Primjer jednog takvog trika i profita je
prošlomjesečna najava jednog od najvećih američkih proizvođača čokolade
Hershey, koji je uoči Valentinova obznanio poskupljenja čokoladnih proizvoda.
Kažu da je poskupljenje opravdano zbog rastućih troškova sirovina. U Hersheyu
se pravdaju da su podložniji poskupljenjima mlijeka i kakaovca od svoje
konkurencije, Marsa i Nestlea, jer proizvode kvalitetniju čokoladu.
Materijalizam, i to recimo kada se
konstantno forsira dužnost kupovine, koliko će se potrošiti na večeru i
poklon, kao što je primjer u Britaniji gdje godišnje bude potrošeno
četiri milijarde dolara na čestitke, crvene ruže i večere uz svijeću, koje,
uprkos jednakosti polova, uglavnom plaćaju muškarci. Žene, sa svoje strane,
odlučno vrebaju muškarce čekajući koga da "ogule" za Valentinovo. Sve je
spremno - komercijalizacija je potpuna!
Abdilkadir Indžić
(www.preporod.com)