A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Alpinizam i opasni sportovi

    Pitanje

    Esselamu alejkum! Mene zanima stav Islama prema alpinizmu, tj. prema svim sportovima koji sa sobom nose dozu rizika, pa čak i po život? Da Vas Allah nagradi! 

    Odgovor 

    Bavljenje sportom općenito, pa i alpinzmom, spada u korisna i preporučena djela. Ono ne smije biti na uštrb pravovremenog obavljanja vjerskih i građanskih obaveza. Ukoliko neka vrsta sporta podrazumijeva nanošenje povreda i udaraca protivniku, poput boksa, ili izlaganje po život opasnom riziku, ona je zabranjena. Alpinizam, kao i svaki drugi sport, ima svoja pravila i sigurnosne mjere čija dosljedna primjena rezultira visokim nivoom sigurnosti učesnika. Primjena ovih pravila i mjera je obavezna, a nesreće i nezgode su moguće u svakom sportu. U svakom slučaju, treba izbjegavati nepotrebne rizične situacije i avanture koje često vode udesu. Svaka konkretna situacija ima svoj poseban propis koji zavisi od spleta okolnosti i teško je dati generalan sud o jednoj sportskoj grani i aktivnosti u cjelini.

Klanjanje suneta kada farz počinje

    Pitanje

    Molim Vas da odgovorite na slijedeće pitanje: Da li je ispravno dovršiti klanjanje suneta u slučaju kada muezin uči ikamet za farz, a nije moguće pristupiti prvom rekjatu farza, ako se želi završiti klanjanje započetog suneta npr. kod podne namaza?
    Hvala!

    Odgovor

    Osoba koja klanja prvi rekjat sunneta, npr. u podnevskom namazu, a nije učinila ruku', prekinut će taj namaz kada muezzin počne sa ikametom i pristupit će klanjanju farz namaza u džematu. Ukoliko je osoba već učinila ruku' na prvom rekjatu, dovršit će i drugi rekjat, predati selam i priključiti se klanjanju farz namaza. Ako muezzin zauči ikamet, a musallija već ustao na treći rekjat, sjest će na k'ade-i ehire i predati selam, a neće selam predati stojeći. Prvo sjedenje je bilo sunnet, a ovo drugo je farz budući da se njime završavaju dva rekjata i namaz zaštićuje od poništenja. Ako je musallija učinio ruku' na trećem rekjatu ili ustao na četvrti rekjat, dovršit će namaz, učeći samo ono što je nužno, a potom se priključiti džematu. To što će proći rekjat u džematu nije opravdanje za prekid i poništenje sunneta u navedenom slučaju budući da se fadilet džemata postiže klanjanjem makar jednog rekjata u džematu. 

Oblačenje žene nakon hadža

    Pitanje

    Esselamu alejkum, nedavno smo se u razgovoru u vezi običaja i propisa vezanih za Hadž dotakli i teme oblačenja žena te bi me interesovao vaš komentar u vezi sljedećeg: da li nakon obavljenog Hadža žena koja nije do tada bila pokrivena (prvenstveno je riječ o hidžabu) mora obavezno nositi hidžab?

    Razlog za dilemu je jednim dijelom priroda posla koji ona obavlja uz navedeni dio ajeta „a najbolje odjeća je čestitost". Da li je negdje moguće lahko naći literaturu u vezi sa propisima i običajima vezanim za Hadž?

    Unaprijed hvala i selam, Nusret! 

    Odgovor

    Dužnost nošenja hidžaba za punoljetnu muslimanku odnosi se na ženu koja je obavila hadž kao i na onu koja nije obavila hadž. Očekivati je da musliman i muslimanka nakon obavljanja hadžadža prilježnije i dosljednije obavljaju svoje vjerske dužnosti, uključujući i oblačenje primjerene odjeće u skladu sa šerijatskim propisima. Griješenje, posebno ako je ustrajno, nakon obavljenog hadždža može umanjiti njegove pozitivne efekte ili biti znak da hažddž možda nije makbul kod Allaha dž.š. Čestitost (libasut-takva) je najbolja odjeća, ali ona ne može zamijeniti odjeću koja pokriva tijelo.

    U bilo kojoj knjižari koja prodaje islamsku literaturu naći ćete djelo o hadžskim propisima. Možete to naći i u medžlisu  Islamske zajednice, ili u Uredu za hadždž Rijaseta IZ.

Rad u prodavnici pića

    Pitanje

    Esselamu alejkum, muž mi radi u prodavnici pića u Njemačkoj, i to mu je veoma neugodno i loše se osjeća zbog toga. U potrazi je za drugim poslom a ni ti nije lahko. Da ne bi došli u situaciju da primamo socijalnu pomoć ne želi odmah napustiti ovaj posao i živjeti od države. Od tih para dajemo sadake, zekat i sve ostalo. Da li je to nama halal ili živimo od harama. Moram napomenuti da moj muž redovno klanja i da bi želio da niko ne troši alkohol. I još jedno pitanje da li taj poso njega sprečava da obavi hadž, jer on tako misli da nije lijepo da obavi hadž a radi na takvom radnom mjestu.
    I još jedno, kad bi radio u normalnom supermarketu da li to dođe isto, jer tu bi još prodavao svinjetinu. Jer mi ne živimo nažalost u islamskoj državi.
    Ako može brz odgovor. Hvala unaprijed.
    Esselamu alejkum!

    Odgovor

    1. Namjera Vašeg muža da vaša porodica živi od vlastitog rada, a ne od socijalne pomoći je plemenita i čestita, ali je sredstvo ostvarenja te namjere zabranjeno, osim u slučaju ako nemate drugih sredstava za život, a niste u mogućnosti da nađete drugi posao. Nadam se da će Vaš muž brzo pronaći neki drugi posao koji nije upitan sa stanovišta šeri'ata. Bez obzira gdje živio musliman je dužan da se pridržava propisa šeri'ata shodno objektivnim mogućnostima. To je u slučaju biranja posla moguće.  

    2. Vaš muž je u pravu. Nije dobro da obavi hadž zaradom ostvarenom prodajom i služenjem alkoholnih pića i da se kao hadžija bavi prodajom alkohola. To ne priliči muslimanu općenito, hadžiji posebno. Bolje je da hadždž obavi novcem stečenim halal zaradom u koju neće biti sumnje.

    3. Nije isto raditi u supermarketu, makar se u njemu pored alkohola prodavala i svinjetina, i raditi u prodavnici samo alkoholnih pića. U prvom slučaju trgovac prodaje i dozvoljene i zabranjene stvari, a u drugom samo zabranjene, pa je zarada u prvom slučaju mješavina dozvoljenog i zabranjenog, a u drugom slučaju zarada je rezultat samo zabranjene trgovine.

Kurban povodom rođenja djeteta

    Pitanje

    Selam alejkum!

    Dobio sam sina, mašalah, prije 5 mjeseci i planiram ga tokom ove sedmice osunetit, obrezat. Nakon toga sam planirao zaklat kurban, povodom rođenja sina.

    U meni dostupnoj literaturi nisam našao adekvatno i kompletno objašnjenje ove radnje, tj potrebno mi je da znam pravila koja se odnose na kupovinu kurbana, klanje i samu raspodjelu?

    Vaš odgovor mi je potreban što prije!

    Unaprijed Vam se zahvaljujem!

    A. K., Travnik

    Odgovor

    Neka Vam je mubarek i hairli rođenje sina. Šerijat preporučuje tim povodom klanje kurbana - akike. Sve što važi od propisa u pogledu kupovine i načina klanja za uobičajeni kurban važi i za ovu vrstu kurbana. Što se tiče podjele, taj kurban treba u cijelosti podijeliti, ili pripremiti sobet za rodbinu, prijatelje i komšije i počastiti ih kurbanskim mesom. Lijepo je tom prilikom podijeliti sadake koliko iznosi težina ošišane kose djeteta u zlatu, odnosno protuvrijednost u novcu.







Testament nasljedniku

Pitanje

    Esselamu alejkum!

     Znam da je stav hanefijske pravne škole da se ne može oporučiti imovina testamentom nekom od nasljednika, bez saglasnosti ostalih.
     Međutim, čitala sam da neke druge pravne škole to dozvoljavaju. Svjesna sam da Kur'an ovo pitanje u suštini ne reguliše jer određuje samo da se testament može sastaviti ali ne i ko može biti njegov korisnik (nasljednik ili 3. lice). Takoder, uopšte mi nije jasno zašto bi u slučaju testamenta postojala 2 različita pravila.
     Testator može oporučiti 1/3  imovine i ostalim nasljednicima (koji dobijaju umanjen nasljedni dio zbog postojanja testamenta) je sasvim svejdeno da li je taj dio dobio neki bliži srodnik koji je svakako nasljednik ili neka osoba koju nikad nisu ni upoznali. Ja ne vidim nikakvu razliku.
     Na ovaj način testator jednostavno brine o svojoj porodici i ostavlja veći dio onom nasljedniku za kojeg smatra da postoji opravdan razlog (npr. lošije imovinsko stanje ili osoba koja je najviše pomogla testatoru u sticanju imovine, njegova žena za čije se izdržavanje boji i sl).
     Tako je moje pitanje: zašto hanefijska škola i na temelju čega insistira da se ne može oporučiti nasljedniku? I zašto postoje i duga pravna shvatanja?

    Odgovor

    Hanefijski mezheb insistira na navedenom stavu, tj. da nema vasijeta nasljedniku osim uz odobrenje ostalih nasljednika zbog hadisa u kojem se navodi da je Poslanik a.s. rekao: «Nema oporuke nasljedniku». U nekim verzijama se spominje dodatak: « osim ako to odobre nasljednici». Cilj ove zabrane je spriječavanje mijenjanja nasljednog sistema i nasljednih dijelova, koji su precizirani Šeri'atom, posredstvom testamenta, što obično vodi remećenju odnosa među nasljednicima. Ukoliko se oni slože, mogućnost svađe i spora otpada. Neke pravne škole smatraju testament nasljedniku apsolutno ništavnim, čak i kada bi se složili nasljednici, na osnovu spomenutog hadisa. Kur'anski propis o testamentu roditeljima i rodbini može se protumačiti da se odnosi na roditelje i rodbinu koji ne spadaju u nasljednike, kao, npr., da budu druge vjere. Tako je moguće uskladiti dvije, naizgled, oprečne norme.

Kredit radi vraćanja duga

Pitanje

    Selam alejkum!

    Imam jednu nedouicu, pa bih htio da mi pomognete. Hoću da podignem kredit, ali ne znam je li to halal? Ja sam dužan nešto novca, i ne mogu vratiti dug, jedini način da to učinim je putem kredita. Također bih htio kupiti automobil. Interesuje me da li je to dozvoljeno. U BBI banci mogu uzeti samo namjenski kredit, ali tim kreditom ne mogu vratiti dug.

    Unaprijed hvala na odgovoru i na vremenu, selam alejkum!

Odgovor

    Ukoliko nemate druge mogućnosti i načina da vratite dug osim putem podizanja kredita, a neohodno je da ga vratite u roku, onda vam je dozvoljeno uzeti takav kredit na osnovu principa "Nužda zakon mijenja". Automobil možete kupiti na rate i to nije sporno. Za vas je bitno da znate koliko rata i u kojem iznosu morate platiti. Neka Vas ne zbunjuje to što je cijena na rate veća od cijene u gotovini. Vi se opredjeljujete za jednu od dvije ponuđene mogućnosti i načina plaćanja i na osnovu toga sklapate ugovor sa preciznim ratama i iznosom svake rate. Takav ugovor je dozvoljen i ne smatra se kamatnim oblikom poslovanja.

Zikr prilikom uzimanja abdesta u toaletu

Pitanje

Selamun alejkum!
Možete li mi odgovoriti na pitanje u vezi uzimanja abdesta? Da li smijem izgovarati Kelimei - šehadet za vrijeme uzimanja abdesta ako se u toaletu nalazi WC šolja?
Hvala vam unaprijed na odgovoru.
Muamer!

Odgovor

Za vrijeme uzimanja abdesta u toaletu u kome se nalazi WC šolja ne treba izgovarati nikakav zikr (spominjanje Allahovog imena i sl.) Taj zikr se može obaviti nakon izlaska iz toaleta ili eventualno obaviti ga samo u mislima tokom uzimanja abdesta. Toalet, bez obzira na njegovu čistoću i sređenost, nije mjesto gdje treba izgovarati riječi zikra.

Prisustvo nemuslimana u džamiji tokom namaza

Pitanje

    Koji su propisi, odnosno uslovi da nemusliman uđe u džamiju i prisustvuje dok se namaz obavi?

Odgovor

    Nema šerijatske smetnje da nemusliman posmatra klanjanje namaza u džamiji ili van džamije. Ni musliman ni nemusliman ne mogu ući u džamiju nepristojno odjeveni niti u obući. Opći kodeks islamskog ponašanja u džamiji važi za sve. Musliman, ako je džunup, ne moze ući u džamiju, dok taj propis ne važi za nemuslimana.

Salijevanje strave

Pitanje
Esselamu alejkum!
Opšte je poznato da je salijevanje strave raširena pojava u Bosni i dosta se polemiše oko toga, čini mi se, bez dovoljno znanja! Mene zanima sljedeće:
1) Može li se generalno salijevanje strave okarakterisati kao HARAM?
2) Može li se generalno za osobe koje salijevaju stravu tvrditi da su SIHIRBAZI?
3) Može li salijevanje strave biti u redu, ako osoba koja to radi ne čini širk, ne gata i ne poziva u nešto suprotno islamu?
4) Ko u Bosni i bosanskoj dijaspori ima legitimno pravo neke pjave proglasiti HARAMOM i kakvi dokazi su relevantni za takvu osudu?

M.hfz. Dević

Odgovor

1. Salijevanje strave, kao način tzv. alternativnog, paramedicinskog liječenja nije izričito verificirano niti izričito zabranjeno u šeri'atu. Njegovu korisnost ili beskorisnost treba potvrditi medicinska struka i praksa. Taj način liječenja ne treba vezivati za islam. Budući da u sebi ima elemenata magije, da nije potvrđena njegova korisnost, mišljenja smo da je bolje i sigurnije izbjegavati takav način "liječenja".

2. Nije dozvoljeno na osnovu činjenice da neka osoba salijevanjem strave pokušava pomoći osobi koja je doživjela psihički šok usljed straha i sl., nazvati je sihirbazom. To je teška optužba za koju se mora imati čvrst dokaz ili odgovarati za nju. Salijevanje strave ne može se poistovjetiti sa sihrom i širkom, ali ne znači da nemaju ili da ne mogu imati dodirnih tačaka.
3. Mišljenja smo da takav način "liječenja" treba izbjegavati.

4. Fetve o tome šta je zabranjeno, a šta dozvoljeno u šeri'atu u Bosni i Hercegovini donosi reisu-l-ulema, a u tome mu pomaže Vijeće za fetve. Mišljenja o pojedinim šerijatskim pitanjima mogu iznositi kvalificirani stručnjaci za šerijatsko pravo.