A+ A A-

Pretraga pitanja

Testament nasljedniku

Pitanje

    Esselamu alejkum!

     Znam da je stav hanefijske pravne škole da se ne može oporučiti imovina testamentom nekom od nasljednika, bez saglasnosti ostalih.
     Međutim, čitala sam da neke druge pravne škole to dozvoljavaju. Svjesna sam da Kur'an ovo pitanje u suštini ne reguliše jer određuje samo da se testament može sastaviti ali ne i ko može biti njegov korisnik (nasljednik ili 3. lice). Takoder, uopšte mi nije jasno zašto bi u slučaju testamenta postojala 2 različita pravila.
     Testator može oporučiti 1/3  imovine i ostalim nasljednicima (koji dobijaju umanjen nasljedni dio zbog postojanja testamenta) je sasvim svejdeno da li je taj dio dobio neki bliži srodnik koji je svakako nasljednik ili neka osoba koju nikad nisu ni upoznali. Ja ne vidim nikakvu razliku.
     Na ovaj način testator jednostavno brine o svojoj porodici i ostavlja veći dio onom nasljedniku za kojeg smatra da postoji opravdan razlog (npr. lošije imovinsko stanje ili osoba koja je najviše pomogla testatoru u sticanju imovine, njegova žena za čije se izdržavanje boji i sl).
     Tako je moje pitanje: zašto hanefijska škola i na temelju čega insistira da se ne može oporučiti nasljedniku? I zašto postoje i duga pravna shvatanja?

    Odgovor

    Hanefijski mezheb insistira na navedenom stavu, tj. da nema vasijeta nasljedniku osim uz odobrenje ostalih nasljednika zbog hadisa u kojem se navodi da je Poslanik a.s. rekao: «Nema oporuke nasljedniku». U nekim verzijama se spominje dodatak: « osim ako to odobre nasljednici». Cilj ove zabrane je spriječavanje mijenjanja nasljednog sistema i nasljednih dijelova, koji su precizirani Šeri'atom, posredstvom testamenta, što obično vodi remećenju odnosa među nasljednicima. Ukoliko se oni slože, mogućnost svađe i spora otpada. Neke pravne škole smatraju testament nasljedniku apsolutno ništavnim, čak i kada bi se složili nasljednici, na osnovu spomenutog hadisa. Kur'anski propis o testamentu roditeljima i rodbini može se protumačiti da se odnosi na roditelje i rodbinu koji ne spadaju u nasljednike, kao, npr., da budu druge vjere. Tako je moguće uskladiti dvije, naizgled, oprečne norme.

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara dr. Ahmed Purdić

Fetva-i emin Islamske zajednice u BiH