Testament nasljedniku
- Published in
- Kategorija: Nasljedno pravo
- Štampa , E-mail
Esselamu alejkum!
Znam da je stav hanefijske pravne škole
da se ne može oporučiti imovina testamentom nekom od nasljednika, bez
saglasnosti ostalih.
Međutim, čitala sam da neke druge
pravne škole to dozvoljavaju. Svjesna sam da Kur'an ovo pitanje u suštini ne
reguliše jer određuje samo da se testament može sastaviti ali ne i ko može biti
njegov korisnik (nasljednik ili 3. lice). Takoder, uopšte mi nije jasno zašto
bi u slučaju testamenta postojala 2 različita pravila.
Testator može oporučiti 1/3
imovine i ostalim nasljednicima (koji dobijaju umanjen nasljedni dio zbog
postojanja testamenta) je sasvim svejdeno da li je taj dio dobio neki bliži
srodnik koji je svakako nasljednik ili neka osoba koju nikad nisu ni upoznali.
Ja ne vidim nikakvu razliku.
Na ovaj način testator jednostavno
brine o svojoj porodici i ostavlja veći dio onom nasljedniku za kojeg smatra da
postoji opravdan razlog (npr. lošije imovinsko stanje ili osoba koja je najviše
pomogla testatoru u sticanju imovine, njegova žena za čije se izdržavanje boji
i sl).
Tako je moje pitanje: zašto
hanefijska škola i na temelju čega insistira da se ne može oporučiti
nasljedniku? I zašto postoje i duga pravna shvatanja?
Odgovor
Hanefijski mezheb insistira na navedenom stavu, tj. da nema vasijeta nasljedniku osim uz odobrenje ostalih nasljednika zbog hadisa u kojem se navodi da je Poslanik a.s. rekao: «Nema oporuke nasljedniku». U nekim verzijama se spominje dodatak: « osim ako to odobre nasljednici». Cilj ove zabrane je spriječavanje mijenjanja nasljednog sistema i nasljednih dijelova, koji su precizirani Šeri'atom, posredstvom testamenta, što obično vodi remećenju odnosa među nasljednicima. Ukoliko se oni slože, mogućnost svađe i spora otpada. Neke pravne škole smatraju testament nasljedniku apsolutno ništavnim, čak i kada bi se složili nasljednici, na osnovu spomenutog hadisa. Kur'anski propis o testamentu roditeljima i rodbini može se protumačiti da se odnosi na roditelje i rodbinu koji ne spadaju u nasljednike, kao, npr., da budu druge vjere. Tako je moguće uskladiti dvije, naizgled, oprečne norme.