A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Džuma bez dekreta

Pitanje

 

Esselamu alejkum!
Da li svaki imam po hanefijskom mezhebu mora imati dekret da bi džuma bila ispravna i da li imam mora klanjati punu džumu tj. svih 16 rekata.

 

Odgovor

 

Prema hanefijskom mezhebu, svaki imam koji klanja džumu mora imati dekret, tj. ovlaštenje od legalne islamske vlasti da bi džuma bila ispravna. Puna džuma namaz, kako je uobičajeno kod nas, se sastoji od dva rekjata farza, deset rekjata sunneta i četiri rekjata ahiri zuhra. Džuma je ispravna i ako se klanjaju samo dva rekjata farza.

Tedžvidsko pravilo

Pitanje

U Kur'anu na dosta mijesta se može naći znak "mim" iznad pojedinih ajeta, najčešće iznad slova "nun" a i  na drugim slovima, kao npr. sura El-Bekara, 18. ajet, odmah na početku, gdje počinje sa "sum bukmun", kod riječi sum, iznad m ima znak mim, ili npr. kod iste sure, 19. ajet, pri kraju, na riječi "muhitu" iznad slova "ta" ima opet znak "mim". Je li to znak za pauzu gdje se treba/može stati, ili je to "mim" znak za neko drugo pravilo?

Odgovor

 

Taj mim je znak da se nun, kada se nađe ispred harfa b pretvara u harf m, pa se umjesto nuna izgovara mim. To je jedno tedžvidsko pravilo.

Dizanje ruku za kunut-dovu

Pitanje

Selamun alejkum!

Zašto se podizu ruke i donosi tekbir prije učenja Kunut-dove? Hvala i neka Vas Allah nagradi.

 

Odgovor

Podižemo ruke i donosimo tekbir prije učenja Kunut-dove zato što je tako radio Poslanik a.s. Od Alije r.a. se prenosi "da je Vjerovjesnik a.s. proučio tekbir prije kunuta, a potom bi proučio kunut-dovu". Da tako nije radio Poslanik a.s. ne bismo ni mi. Ne vidimo neki racionalan razlog za to, a ne želimo nagađati o hikmetu takvog postupka.

Sehvi sedžda zbog stanke u učenju

Pitanje

Da li je potrebna sehvi sedžda u slučaju kad se desi da imam stane prilikom učenja Kur'ana u namazu, zaboravi nastavak ajeta, pa nakon izvjesnog vremena se sjeti (5-6 sekundi) i ponovi kompletan ajet i nastavi učiti, ali u tom periodu se više džematlija javi pokušavajući pomoći imamu što izazove kontra efekat jer dotične džematlije ne izgovore (jasno i glasno) pravilno nastavak ajeta, pa imam u svrhu svoje koncentracije
mahinalno izgovori napr.Estagfirullah?
Napominjem da je se imam sjetio nastavka ajeta i da je uspješno okončao učenje.
Kako postupiti u ovakvoj situaciji na najljepši mogući način?

 

Odgovor

U spomenutom slučaju nije bilo neophodno učiniti sehvi sedždu. Namaz je obavljen ispravno. Kada se desi da imam zaboravi nastavak ajeta, pa čak i nakon što mu to muktedije pokušaju sugerirati, najbolje je da odmah pređe na ućenje neke kraće sure i tako okonća učenje na tom rekjatu. Ukoliko je već proučio nekoliko ajeta, može ponoviti prethodno proučeni ajet i ići na ruku'.

Poslanici i druge civilizacije

Pitanje

Obraćam vam se kao instituciji kojoj najviše vjerujem. Radi se o mojoj privatnoj dvojbi. Zanima me da li su poslanici od Allaha dž. š. upućivani drugim narodima, osim naroda Bliskog istoka. Naravno, činjenica je da iz tog dijela svijeta potiče civilizacija i kultura, što je mislim, najjači razlog da Zapadnjaci insistiraju da ovladaju baš tim područjem, međutim, da li su Kinezi recimo kroz ljudsku historiju imali poslanike koji su ih upućivali na pravi put?
Ako jesu, kako je moguće da tamo nema monoteizma gotovo nikako?
Isto pitanje bih postavila i vezano za anitičke Grke, s tim da sam čitala u objašnjenjima uz prijevod Kur'ana od Besima Korkuta da je Zulkarnejn a.s. prema nekima Aleksandar Veliki. Šta je od toga tačno, po vama? Ili možda to sve prpada gajbu?
I isto me to zanima i vezano za Indiju, tj. da li su i kako ti narodi saznavali o vjeri u jednog Boga.
Sve su to, kao što je poznato, bile velike civilizacije, narodi koji su dostigli vrlo visok stupanj u skoro svim oblastima ljudske djelatnosti.
Zato me to zanima.

 

Odgovor

U suri Er-R'ad, 7. ajet se navodi: "Tvoje je da opominješ, a svaki narod je imao onoga ko ga je na pravi put upućivao." U suri Fatir, 24. ajet stoji: " ...a nije bilo naroda kome nije došao onaj koji ga je opominjao". Prema tome, svim narodima je u nekom periodu historije dolazio upućivač i opominjač koji ih je upoznavao s istinskom vjerom i koji ih je pozivao na pravi put. Međutim, tokom vremena to upućivanje i opominjanje je izbledjelo i nestalo iz pamćenja tog naroda, ali se odbljesci toga mogu uočiti u njihovim drevnim spisima i djelima. I pored vjerovanja u više božanstava, ipak kod većine naroda prisutno je vjerovanje u neko vrhovno Božanstvo. U jednom hadisu se navodi da je bilo 120.000 vjerovjesnika. Muhammed a.s. je zadužen da svim narodima prenese poruku islama i obnovi vjeru Jednog Boga - tevhid i njegova misija je pečat i kraj institucije vjerovjesništva i poslanstva.

Čudni snovi

Pitanje

Esselamu alejkum!
Već duže vrijeme imam čudne snove. Naime, često sanjam ljude, poznate i nepoznate, koji su preselili na Ahiret, dolaze u ljudskom obliku, pa se pretvaraju u kosture. Najčešće se borim s njima želeći da ih spriječim da mi uđu u kuću. Vjernik sam (od malih nogu), klanjam pet vakata, poštujem sve islamske propise ali i dalje imam te noćne more. Htjela bih Vas zamoliti za savjet šta da uradim, jer mi je svaki put sve teže i teže.

 

Odgovor

Manje-više svi ljudi s vremana na vrijeme doživljaju neki oblik noćnih mora. Preporučujemo Vam da idete na spavanje pod abdestom, da proučite u postelji dove koje se uče prije spavanja, a koje možete naći u zbirkama dova. Ovom prilikom spominjemo: Ajetul-kursiju, 3 puta Kulhuvalllahu ehad, Kul e'uzu bi Rabbil-felek, Kul e'uzu bi Rabbin-nas. Proučite ovo u ruke, a zatim se potarite rukama po cijelom tijelu. Proučite i druge dove koje se uče prije spavanja. S Božijom pomoći, prestat će te noćne more, ili će se makar smanjiti i prorijediti.

Izgradnja šehidske česme

Pitanje

Esselamu alejkum!
Imam jedno pitanje u vezi izgradnje "šehidske česme", inače sam iz Podrinja, opština Milići. Kod nas se to počelo raditi masovno poslije rata, dok to nisam nikad prije vidio, to liči kao turbe i samo se spoji tu voda koja već ima u selu, a mještani misle ako to urade da su uradili veliki hajr za mrtve. Molim vas da mi objasnite kakav je stav islama u vezi toga, je li to dozvoljeno graditi ili nije?

Odgovor

Ne znamo šta ima sporno u izgradnji šehidske česme. Izgradnja česme je dobro djelo, a podsjećanje na šehide i njihovu žrtvu također je dobro. Dakle, ne vidimo tu ništa sporno i nije nam jasno zašto Vam to smeta.

O naklanjavanju i spajanju namaza

Pitanje

Pročitao sam neke Vaše odgovore po pitanju "spajanja namaza" i "naklanjavanja namaza". Meni je malo nejasno jer sam primjetio nepreciznost u Vašim odgovorima. Pitalac Vas pita "Mogu li se namazi naklanjavti,..." a vi odgovarate o tome načinu kako se namazi naklanjavaju. (nain kako se to radi je također bio dio pitanja ukoliko
je prvo pitanje pozitivno odgovoreno...).

Naravno na osnovu toga kako ste odgovorili može se zaključiti da je odgovor pozitivan. Ali ipak to niste rekli. Molim Allaha da Vas nagradi za svaki dijelić truda i strpljenja i znanja koje unosite u ovo što radite, ali moje srce se ne smiruje u takvim odgovorima.

Ja živim u BiH. Završio sam Fakultet informacijskih tehnologija i ako Bog da nadam se da ću uskoro naći posao. Ono što mi predstavlja problem jeste kako reći poslodavcu da sam vjernik i da obavljam 5 dnevnih namaza od kojih su 1 ili 2 (podne i ikindija) u radnom vremenu. Da li treba da mu kažem da želim to da obvljam? Da li da spajam podne i ikindiju? Da li je to spajanje u ovom slučaju dozvoljeno, i na osnovu čega? Ukoliko jeste, da li će se klanjati 4+4 rekata ili 2+2 rekata? Da li je naklanjavanje
dozvoljeno i na osnovu čega? Ova pitanja se odnose na ovaj slučaj na poslu.

Pročitao sam i fetvu na ovu temu koju je IZ objavila ove godine u kojoj se kaže da je na osnovu hadisa u kojem je spomenuto da je Poslanik s.a.v.s. spojio u Medini podne i ikindiju te akšam i jaciju bez posebnog razloga. Čitao sam jedan od komentara na taj hadis u kom se kaže da je to učinio kako bi olakšao ummetu. I to ide u prilog Vašoj fetvi. Ali, da li je on to činio češće ili samo jednom? I da li je to neko od njegovih drugova također radio? Jer ovdje je riječ o svakodnevnici na poslu, što podrazumijeva nekad niz godina a ne jednom. U u meni se pojavljuje sumnja obzirom da je poznato da je propouštanje namaza opravdano samo u slučajevima nesvjesti, sna i sl. Ljudi u borbi na Allahovom putu su obavezni klanjati namaz, pa čak i u toku bitke. Bolesnici u postelji su
obavezni da ga klanjaju u skladu sa svojim mogućnostima (ako ne mogu stajat, onda će sjedit, ako ne mogu sjedit onda će ležat ... itd.). Ovo su sve, za neko moje logičko shvatanje stvari, teže situacije u kojima sa pojedinca pak ne spada obaveza klanjanja namaza u predodređenom vremenu.

Molim Vas da mi otklonite sumnju u pogledu ovog pitanja ako možete. Navedite mi po mogućnosti ajet, hadis ili govor učenjaka ehli sunneta.
Nadam se da moje pitanje nije oduzelo previše Vašeg vremena. U svakom slučaju molim Uzvišenog da Vas nagradi najljepšom nagradom na oba svijeta.

PS: Zašto IZ ne poduzme nešto po ovom pitanju - u smislu da se zakonski reguliše ova ravnopravnost. Mene malo žalosti da u Sarajevu moram da se ustručavam kada je namaz na radnom mjestu u pitanju. Na ovo pitanje mi svakako nije potreban odgovor. Ovo je sugestija.


Odgovor

Ukoliko se nije izričito naglasila obaveznost naklanjavanja propuštenih namaza u odgovoru na neko pitanje, naglašena je u odgovoru na neko drugo pitanje. Bilo je više odgovora na to pitanje i nije neophodno svaki put ponavljati sve detalje. Ne znamo odakle uopše upitnost principa naklanjavanja namaza. Ono nije sporno ni u jednom mezhebu kada se radi o naklanjavanju namaza propuštenih usljed zaborava, sna ili nesvjestice. To je jasno iz hadisa: "Ko prespava namaz ili ga zaboravi klanjati neka ga naklanja kada se sjeti!" Slučaj namjernog propuštanja u hadisu je prešućen. Primjenjujući tzv. "razlog suprotnosti" (mefhumul-muhalefeti) hanbelijski mezheb smatra da se naklanjavaju samo oni namazi koji se prespavaju ili propuste usljed zaborava. U hadisu nije izričito spomenuto da se namjerno propušteni namazi ne naklanjavaju. Takav zaključak je hanbelijski mezheb izveo na osnovu "razloga suprotnosti". Naš mezheb i većina ostalih mezheba je na stanovištu da je obaveza naklanjati i namjerno propuštene namaze po principu "utoliko prije" (kijasul-evla). Jer, ako je obaveza naklanjati nenamjerno propuštene namaze, utoliko prije je obaveza naklanjati ih ako se eventualno namjerno propuste. No, ne možemo svakome i za svaki slučaj navoditi dokaze i široka obrazloženja. Onaj koji zna šta su to šerijatski dokazi i na koji način se izvode zaključci i sudovi, nema potreba da postavlja pitanja. Može i sam izvesti zaključak tako da mu srce bude mirno. Literatura koja o ovim fikhskim pitanjima opširno govori je brojna i dostupna.

Kada je riječ o primjeni olakšice spajanja namaza u slučaju potrebe, na putovanju ili nekoj drugoj vanrednoj okolnosti, ne mislimo o tome voditi raspravu i uvjeravati Vas u osnovanost takvog postupka. Mi smo se opredijelili za takav stav i iznijeli argumente za to. Kome to nije dovoljno neka postupa po svom mišljenju. Nema kod nas nikakve dileme u obaveznost klanjanja namaza u predviđeno namasko vrijeme u normalnim okolnostima. Ovdje je riječ u slučaju kada nije moguće ili je veoma teško obaviti to na vrijeme. "Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoća imate" - kaže Kur'an.
Što se tiče Vašeg budućeg zaposlenja, preporučujemo Vam da saopćite Vašem budućem poslodavcu da želite obavljati namaz na vrijeme i da Vam se to omogući tokom radnog vremena (za vrijeme radne pauze). Vrijeme koje utrošite na klanjanje namaza ne treba biti na uštrb efektivnog radnog vremena osim ako to poslodavac odobri. Ukoliko poslodavac to odbije, možete potražiti drugog poslodavca koji će to prihvatiti. Ako to ne uspijete, imate mogućnost spajanja namaza (podne i ikindija) kao vid olakšice i otklanjanja teškoće od vjernika, što je jedan od općih principa u šerijatskom pravu. Ako se opredijelite za to, nema skraćivanja namaza, već se spaja 4+4. Ako se eventualno propusti namaz, dužnost je naklanjati ga. Poslanik a.s. je naklanjao sve namaze koje je propustio klanjati tokom bitke na Hendeku.

Vaša briga o namazu je za svaku pohvalu i istrajte na tom putu, ali nemojte sebi otežavati i u situaciji kada je moguće primijeniti olakšicu. Ali je ne treba primijenjivati bez stvarne potrebe.

Iluzorno je očekivati da se zakonskim putem riješi pitanje klanjanja namaza tokom radnog vremena. Jedino je zakonski osiguran jedan sahat tokom radne sedmice radi obavljanja džume namaza iako nije izričito tako naglašeno. Sarajevo i Bosna i Hercegovina su, nažalost, daleko od onog stanja kojeg kao vjernici priželjkujemo.

Status samoubistva

Pitanje

Čitao sam, slušao razna predavanja o samoubistvima ali sam nailazio na različita tumačenja. Konkretno, neki dan u mom mjestu se objesio jedan mladić 24 god. pa smo na dženazi čuli različita mišljenja, jedni bi klanjali dženazu, drugi ne, itd. Zanima me kakav je fikhski stav o tome, da li postoje neke fetve po tom pitanju, ili hadisi itd. Da li ima nade za takve ljude.

Odgovor

Samoubistvo je težak grijeh ukoliko ga osoba počini u stanju uračunljivosti, ali ipak ne izvodi počinitelja iz vjere. Zato se takvoj osobi klanja dženaza i za nju važe svi šerijatski propisi koji važe i za ostale umrle muslimane. I za takve osobe ima nade i Allah im Svojom milošću može oprostiti grijehe, iako se u hadisima navodi da će takve osobe biti kažnjavane u džehennemu na način na koji su izvršile samoubistvo. Ali ako takve osobe umru s imanom u srcu, Allah im može, ako hoće, oprostiti taj i ostale grijehove, a može ih kazniti boravkom u džehennemu neko vrijeme. Allah je Sudija pravedni i Gospodar milostivi.