A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Pomoć Gazi

Pitanje

 

Ja imam nekoliko pitanja i diskusija. Riječ je o našoj braći u Palestini. Zašto mi šutimo? Ko je taj ko treba pokrenuti moralnu i financijsku podršku braći Palestincima? Ja mislim da je to Islamska zajednica BiH na čelu sa reisom Cerićem. Braćo moja zašto šutimo na ove cionističke zločine? Zašto ne pomažemo braći u Palestini? Ja po cijeli dan pratim dešavanja u Palestini i plačem. Za 8 dana sam smršavio 4 kg. Zašto braćo? Ja ovo ne mogu gledati. Ne mogu gledati ni nas kako šutimo. Ja predlažem sljedeće:

1. Da u petak 9. januara u svim gradovima BiH poslije džuma namaza ispred džamija održimo mirne proteste, a u Sarajevu da se održe veliki javni protesti na nekom trgu.
2. Da sve to bude dobro organizovano i medijski najavljeno u saradnji sa svim medijim u BiH.
3. Da se organizuje u svim džamijama sergija za Palestinu i u svim gradovima da se postave štandovi na kojima će ljudi dati svoj doprinos.
4. Da se otvori humanitarni broj na koji možemo svojim pozivom donirati određeni iznos.
5. Da se organizuje dobrovoljno davanje krvi u svim domovima zdravlja za Palestinu.

Sve ovo možemo uraditi samo uz dobru organizaciju i medijsku podršku, a znam da Islamska zajednica to može. Koliko nam je bilo drago u vrijeme agresije na BiH kad čujemo da su negdje održani protesti. Kolika je to moralna podrska. Narod Bosne je uz Palestinu i spreman je pomoći samo to treba neko organizovati i pokrenuti, a vi ste ti koji mogu u saradnji sa nevladinim i humanitarnim organizacijama. Braćo molim vas da ovo
uradite i da ispunite srce braći u Palestini, a i naša srca.

 

Odgovor

Naša je islamska dužnost da se solidarišemo i pomognemo koliko smo u stanju našoj braći u Gazi. Svi Vaši prijedlozi su dobri i korisni. Neki od njih su već realizirani (već je jedna sergija u džamijama bila za Gazu, a bit će još jedna). Neke nevladine organizacije su već zakazale mirne demonstracije i možete se priključiti nekoj od tih demonstracija i iskazati svoje protivljenje nasilju i agresiji na Gazu. Svi smo šokirani nasiljem i zločinima prema Palestincima u Gazi, a naše mogućnosti da to spriječimo ili ublažimo su gotovo nikakve. Kada je riječ o politici Islamske zajednice i manifestacijama sličnog karaktera, odluku o tome donosi Rijaset IZ ili reisu-l-ulema. To je pitanje u domenu njihove procjene. Pomoć i podrška se mogu uputiti i mimo demonstracija (posebno putem humanitarne pomoći, novčane pomoći, učenjem dova), ali i putem mirnih demonstracija. Neka svako odabere način koji mu odgovara.

Dženaza samoubici

Pitanje

 

Esselamu alejkum!
Da li se osobi koja je izvršila samoubistvo klanja dženaza? Ako da - koji
su dokazi za to, a  ako ne - koji su dokazi za to?

 

Odgovor

 

Samoubistvo je jedan od najtežih grijeha. Uzvišeni kaže: "I ne ubijajte sami sebe. Zaista je Allah prema vama bio milostiv". (En-Nisa',29) "I na nezakonit način ne oduzimajte život koji je Allah zabranio..." (El-En'am, 151) Na to ukazuje hadis u kojem se navodi da je Poslanik a.s. kazao: "Neki je čovjek bio ranjen pa je izvršio samoubistvo. Allah je tada rekao: "Moj me je rob pretekao oduzimanjem života, pa mu zabranjujem Džennet". (Buharija, Fethul-Bari, 6/496) U jednom drugom hadisu se navodi: "Ko skoči s visine i time počini samoubistvo, on će vječno u vatri boraviti..." (Buharija, Fethul-Bari, 10/247)

 

Fekihi su zaključili da je samoubica veći griješnik od ubice, da se tretira fasikom i nasilnikom prema samome sebi tako da su neki čak ustvrdili da se ne gasuli, da mu se ne klanja dženaza, poput pobunjenika, a neki su čak rekli da mu ni teoba neće biti primljena, kao vid pooštrene osude tog čina. (Ibn Abidin, 1/584) Međutim, ogromna većina islamskih pravnika i sve relevantne islamske pravne škole zauzele su stav da se osobi koja je izvršila samoubistvo klanja dženaza namaz i da se na nju primjenjuju svi ostali propisi koji važe za ostale muslimane. Iako je samoubistvo jedan od najtežih grijeha, ono ipak ne izvodi iz vjere i takva se osoba tretira muslimanom, ukoliko prije tog čina nije uradila neko djelo koje izvodi iz vjere. U jednom hadisu Poslanik a.s. je rekao: "Klanjajte dženazu onome ko je rekao La ilahe illellah!". (Hadis je zabilježio Et-Taberani, ali mu je sened slab) Poslanik a.s. iako nije osobno klanjao dženazu samoubici, kada mu je rečeno da je umrla osoba izvršila samoubistvo, nije zabranio ostalim muslimanima da joj klanjaju dženazu. On je samo rekao: "Što se mene tiče, ja toj osobi neću klanjati dženazu". (En-Nesai, 4/66) U početku islama Poslanik a.s.  nije osobno klanjao dženazu zaduženoj osobi, ali je naredio ostalim muslimanima da klanjaju dženazu takvoj osobi. Ovdje se može primijeniti analogija. Da samoubistvo ne izvodi iz vjere i da je samoubica u okrilju Božijeg htijenja, te da je dozvoljeno tražiti oprosta za takvu osobu ukazuje slijedeći hadis: "Nakon što je Vjerovjesnik a.s. učnio hidžru, učinio ju je i Et-Tufejl b. ‘Amr u društvu jednog čovjeka iz njegova naroda. Nisu se mogli prilagoditi na život u Medini, pa se ovaj čovjek razbolio, pao u očaj i oštrim predmetom presjekao zglobove na ruci. Iskrvavio je i umro. Et-Tufejl b. ‘Amr ga je jedne noći usnio u lijepom izgledu, s prekrivenim rukama, pa ga je upitao: "Šta je Gospodar tvoj s tobom učinio?" "Oprostio mi je zbog moje hidžre koju sam učinio radi Njegovog Vjerovjesnika a.s." - odgovorio mu je. "Zašto držiš prekrivenim svoje ruke?" - upitao ga je. "Rečeno mi je: "Nećemo ti popraviti ono što si sam uništio". Et-Tufejl je Božijem Poslaniku a.s. ispričao svoj san, pa mu je on rekao: "Traži oprosta za njegove ruke!" (Muslim, 1/109)

Žene i klanjanje dženaze

Pitanje

 

Zašto žene ne klanjaju dženazu i je li im to zbranjeno ili dozvoljeno?

 

Odgovor

Nije zabranjeno da žene klanjaju dženazu namaz, ali se ne preporučuje njihovo prisustvo zbog toga što su žene emotivnije i teže se sustežu od plača, jecaja i sl., pa je i za njih bolje da se drže podalje od tih, za njih, posebno stresnih situacija kakva je klanjanje dženaze i ukop njima bliskih osoba.

Lijekovi s medicinskim alkoholom

Pitanje

 

Trošim određene lijekove u kojima se nalazi određena količina medicinskog alkohola, da li to smijem trositi i je li mi to haram i u kojoj mjeri? Ovisan sam od tih lijekova.

 

Odgovor

 

Nema smetnje trošiti takve lijekove, jer su neophodni u održavanju Vašeg zdravlja.

Obavljanje hadža i umre

Pitanje

 

Kada čovjek obavi umru da li je dužan u istoj godini da obavi i hadž ili to može uraditi kad za to bude imao vremena, neke druge godine?

 

Odgovor


1. Hadž je važnija i veća obaveza od umre, pa je preče osigurati novac i vrijeme za obavljanje hadža, a umra se može obaviti zajedno s hadžom (kiran) ili koji dan prije (temettu') ili poslije hadža (nakon četvrtog dana Kurban-bajrama). Ako bi se umra obavila tokom godine, bila bi ispravna, a nema obaveze tokom iste godine obaviti i hadždž.

Novotarija oko Nove godine

Pitanje

Imam jedno pitanje u vezi Nove hidžretske godine. Da li je i gdje je u islamskoj tradiciji utemeljen običaj da se u kuću unese devet novih stvari uoči nove godine?


Odgovor

 

Nije nam poznato da takav običaj postoji u muslimanskoj tradiciji. Bit će prije da je riječ o nekoj novotariji.

Novogodišnji paketići

Pitanje


Obzirom da se bliži kraj 2008. godine, Sindikat BH Telecoma za svoje članove organizuje dodjelu novogodišnjih paketića za djecu.
Da li se mogu uzeti paketići za djecu, obzirom da ovo nije naša nova godina?

 

Odgovor

 

Proslava nove godine po miladu nije u duhu islamskih propisa i bošnjačke tradicije islama, te preporučujemo da se ne učestvuje u njenom obilježavanju.

Da li držanje psa izvodi iz vjere

Pitanje


Da li je zabranjeno držati psa (manjeg, do srednje veličine) u stanu s tim da pas nema pristup određenim prostorijama (kao npr. prostorije u kojima se obavlja namaz), da je u potpunosti dresiran i da se održava redovna higijena psa? Da li to izvodi vjernika iz vjere i da li su istinite priče da meleki ne ulaze u kuće i stanove gdje ima pas? Sigurno da čvrsto vjerovanje i obavljanje vjerskih dužnosti je od puno većeg značaja.

Odgovor

 

Držanje psa u kući ne izvodi vjernika iz vjere. U to nema nikakve sumnje. Na osnovu hadisa u kojem se kaže da meleki ne ulaze u kuću u kojoj se nalazi pas, znamo da bespotrebno držanje psa u kući nije dobro i da to musliman ne bi trebao činiti. Suprotno postupanje svakako je neka vrsta grijeha. Koliki je to grijeh, na osnovu dostupnih izvora ne možemo zaključiti. Mislimo da nije riječ o velikom grijehu, a pogotovo ne o grijehu koji izvodi iz vjere.

Namaz nijeme osobe

Pitanje

 

Molim vas da mi objasnite kakav status ima nijema osoba po pitanju klanjanja namaza i učenja tj. čitanja Kur'ana?

 

Odgovor

 

Hvala Bogu, veliki je napredak postignut u pogledu osposobljavanja gluhonijemih osoba da mogu samostalno čitati i služiti se literaturom, razumijevati govor i sporazumijevati se na specifičan način. To umnogome olakšava i vjersko podučavanje uključujući i namaz te učenje Kur'ana. Jedno od šerijatskih pravila glasi da «razumljivi išaret nijeme osobe ima snagu govora osobe koja nije nijema». Nijema osoba je zadužena vjerskim propisima, poput klanjanja namaza i dr., kao i druge osobe, onoliko koliko može shvatiti i primijeniti od tih propisa. Treba se potruditi da se tim osobama ukaže na obavezu klanjanja namaza bez obzira na nemogućnost pravilnog učenja Kur'ana ili nemogućnost da se ovlada tom tehnikom. Mogu obaviti makar formalne aspekte namaza, tj. pokrete tijela koji odražavaju suštinu namaza - predanost i ljubav prema Stvoritelju. Njihov namaz je ispravan i bez učenja Kur'ana. Kur'an jasno kaže: «Allah nikoga ne opterećuje preko mogućnosti njegovih...» (El-Bekara, 286)

Trajna sterilizacija

Pitanje


Imam hvala Allahu troje djece i trenutno sam u trudnoći sa četvrtim. Zbog zdravstvenih razloga trebam nakon trudnoće i prestanka dojenja, na operaciju grudi.
Kućna doktorica kao i ginekolginja zahtjevaju da prije operacije završim sa planiranjem porodice, tj. da se trajno zaštitim od trudnoće.
Njihov savjet je podvezivanje (trajna sterilizacija).  Također poslije svake trudnoće maternica mi se ne vraća na svoje prethodno mjesto, ostaje u višem položaju i u trudnoći imam problema sa radom srca što je rizično za mene.
Ginekologinja mi savjetuje da ne bih smjela više ostati trudna, i savjetuje me da se trajno zaštitim putem podvezivanje (trajna sterilizacija).
Pošto su mi trudnoće komplikovane ni ja se osjećam sposobnom da bih mogla izdržati još jednu trudnoću.
Zbog problema sa radom srca i iscrpljenosti organizma, trenutnu trudnoću ginekolginja mi savjetuje da rodim na "Carski rez".
Napomena doktorice nisu muslimanke, ali su upoznate da meni kao muslimanki nisu sve metode dozvoljene.
Da li u ovom slučaju smijem primjeniti ovu metodu, ako ne zašto?  Koji su tačni razlozi ove zabrane? Koju drugu 100% sigurnu metodu smijem primjeniti?

 

Odgovor

 

Šerijat ne prihvaća trajno onesposobljenje za začeće i rađanje (sterilizacija), osim u krajnjoj nuždi kada je život majke ugrožen bilo kakvim začećem i trudnoćom. Nismo sigurni da je opasnost od trudnoće kod Vas dostigla takav stepen. Sposobnost začeća i rađanja je Božiji dar i blagodat i ne može se trajno uništiti i odbaciti bez suštinskog razloga, a to je bojazan od teške bolesti opasne po život majke ili djeteta u slučaju novog začeća. Da li je tako i u Vašem sluèaju mjerodavno je mišljenje pouzdanih ljekara muslimana.