A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Slike u mesdžidu

Pitanje

Esselamu alejkum!

U kancelariji našeg mesdžida imaju grupne slike fudbalskog tima koje su obješene na zidu, i na čijim se slikama mogu prepoznati lica i oči a pročitao sam da meleki nafake ne ulaze u kuću u kojoj su slike, ja sam više puta upozoravao na to i slike su i dalje na zidu, moj nijjet je da uputim na dobro a odvratim od zla, jer totemi i slike smatram da ne bi trebali biti u prostorijama medžlisa?

 

Odgovor

Smatramo da nema potrebe da se opterećujete tim fotografijama na zidu, jer to nisu one forme likova na koje se odnosi hadis, budući da u vrijeme izricanja hadisa nije bilo fotografija, koje se inače po svojoj biti razlikuju od kipova i likova koji se crtaju.

Dileme oko akike i ezana

Pitanje

Selamun alejkum!
Moja supruga je rodila prije pet dana djevojčicu, pa je ona maloj curici proučila ezan na desno, a ikamet na lijevo uho, s obzirom da nisam bio u mogućnosti to učiniti u bolnici, pa me zanima:
 
1. Da li ja moram ponoviti taj čin, jer nisam nigdje pročitao ni čuo da žene rade takvo nešto?

2. Da li je dozvoljeno, sa vjerskog stajališta, da ponovim učenja na uši djetetu, samo zato što je to moja velika želja, bez obzira, i ako bi suprugin čin, učenja ezana i ikameta, bio ispravan ?

3. Da li radnje, kao što su klanje kurbana namijenjene za akiku, podjele i kuhanja mesa ovčetine, nadjevanje imena djetetu moraju biti isti dan, s obzirom da smo se supruga i ja odlučili za ime djeteta?

4. Da li je neophodno da dovu za dijete prouči imam, samo zato što ne znam arapski, ili je dovoljan nijet, da su sve te radnje posvećene Allahu kao zalog za dijete?

5. Da li supruga i ja možemo pojesti dio mesa kad se skuha ili baš sve moramo podijeliti?

Odgovor

Nije neophodno da ponovite učenje ezana i ikameta na uho djeteta, ali nema smetnje da to ponovite ukoliko imate želju za tim. Propisi vezani za akiku nisu imperativnog karaktera, dakle ne radi se o farzovima i vadžibima, već o sunnetima i mendubima, pa ako se nešto i propusti, kao npr. da se ime nadije ranije, a meso od akike pripremi kasnije, neće se počiniti grijeh. Dovu možete i vi proučiti, nije neophodno prisustvo imama, ali smatramo da je lijepo da imam prouči dovu, kako bi i on bio upoznat s rođenjem novog djeteta, koje će sutra, ako Bog da, dolaziti kod njega u mekteb na mektebsku pouku. Nema smetnje da i vaša porodica učestvuje u konzumiranju mesa od akike. Bitno je ne zadržavati to meso, već ga treba pripremiti i servirati gostima koje pozovete na akiku, što je bolje, ili podijeliti u cijelosti.

Odšteta pri razvodu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zanima me da li je do sada iko pri razvodu braka ostvario svoje materijalno pravo (odšteta u zlatu) o kojem su se supružnici dogovorili prilikom šerijatskog vjenčanja i na koji način se to pravo ostvaruje?
Unaprijed hvala.

 

Odgovor

Ostvarenje materijalnog prava ugovorenog prilikom sklapanja šerijatskog braka zavisi od svijesti i savjesti bračnih drugova, kao što je to slučaj i sa ostalim šerijatskim propisima, budući da šerijatsko pravo nije dio pozitivnog prava kod nas, već se primjenjuje kao vjersko pravo i njegova ne/primjena sankcionisana je isključivo vjerskom, eshatološkom kaznom, odnosno kvalifikacijom ne/djela kao grijeha za koji će se odgovarati na Ahiretu. Supruga koja dobije razvod ne treba se odricati prava na mehr, treba insistirati na njemu i zahtijevati njegovo izvršenje, a ako se muž ogluši, namirenje će biti na Ahiretu. Uostalom, takvog prava u građanski sklopljenom braku nema nikako, pa nema potraživanja ni na ovom ni na budućem svijetu. Tamo gdje se šerijat primjenjuje, može se potraživati i realizirati na ovom svijetu, a tamo gdje se ne primjenjuje u pravosudnom sistemu, ostaje mogućnost njegove primjene u sferi vjersko-moralnog prava, ali je i njegovo sankcionisanje samo u toj sferi . To supružnici kod sklapanja šerijatskog braka znaju. Supruga, uostalom može uvjetovati sklapanje braka trenutnom isplatom mehra, ukoliko muž prihvati taj uvjet i time se osigurati za slučaj razvoda braka. Mogu i u okviru građanskog braka ugovoriti klauzulu o odšteti u slučaju razvoda braka krivicom muža i da ta odšteta bude odgodni mehr. Hoće li muž prihvatiti taj uvjet to je drugo pitanje. Isplata odgodnog mehra (mehri muedždžel) inače postaje obavezom u slučaju smrti muža ili razvoda braka. Nemamo evidenciju o tome da li je neko ostvario svoje pravo po spomenutom osnovu, budući da Islamska zajednica ne vodi brakorazvodne procedure, već je to u isključivoj nadležnosti državnih sudova.  

Nošenje hamajlije

Pitanje

Selamun alejkum!
Imam jedno pitanje koje me već neko vrijeme muči. Naime, ja sam jednom prilikom stavila neku hamajliju koju sam kupila u jednoj od onih prodavnica u kojoj se prodaju vjerske stvari. Nisam imala nikakvih problema, nego sam to stavila čisto onako, smatrajući da je to neki vid zaštite. Nisam bila upućena, čak sam mislila da je to od Islama, nisam uopšte ni znala da je to haram i zabranjeno. Mene zanima, da li sam ja samim stavljanjem te hamajlije počinila širk? Da vas Allah nagradi!

 

Odgovor

Musliman/ka treba vjerovati da je Uzvišeni Allah Onaj koji štiti, daje izlječenje i da se sve dešava po Njegovoj volji i određenju, a ne bilo ko i bilo šta drugo, uključujući i razne hamajlije. Budući da Vi niste imali namjeru da Bogu pripišete druga, ili da se oslonite na nešto drugo mimo Allaha, samim nošenjem hamajlije po nekoj inerciji niste počinili širk, ali Vam savjetujemo da se klonite toga, posebno ako u hamajliji ima nekih drugih sadržaja mimo Kur'ana. A ako je riječ samo o kur'anskim ajetima, kako s tim ići u toalet, kupatilo itd. Kur'an treba učiti, ili slušati njegovo učenje i primjenjivati njegove odredbe u životu. To je najbolja zaštita od džina i šejtana, bilo od onih u ljudskom suretu ili u njihovom izvornom liku.

Obaranje pogleda

Pitanje

Imam jedno pitanje u vezi obaranja pogleda. Da li to treba bukvalno shvatati, tj. da li možemo hodati uzdignute glave i dostojanstveno, a da se ne oholimo i ne gledamo u ono šta je haram? Osim onoga što se karakterizira kao blud i zbog čega treba obarati pogled, šta još ulazi u kategoriju harama na ulici što pogledom treba izbjegavati.

 

Odgovor

Obaveza obaranja pogleda i muškaraca i žena je utvrđena Kur'anom kao i hadisom, ona je poznata i nije u oprečnosti s dostojanstvenim hodanjem po zemlji. Teško je razlikovati šta je u spomenutom slučaju bukvalno, a šta ne, kada osoba gleda u haram, a ne vidi ga, a kada ne. Ko to može reći da gleda u haram, a da istovremeno izvršava obavezu obaranja pogleda?! Ako se pogled skrene u stranu i to je obaranje pogleda. Ne podrazumijeva se obaveza hodanja pognute glave, već nepridavanje pažnje onome što je haram, posebno kada je riječ o golotinji, ali i drugim neprimjerenim prizorima, djelima i riječima koji se mogu vidjeti, odnosno čuti na ulici.

Rukovanje rodbine

Pitanje

Da li je meni dozvoljeno rukovanje sa tetkama mog najbližeg rođaka s majčine strane i rukovanje sa njihovim kćerkama. Dosad sam se rukovao da nebi došlo do neugodnosti, međutim rođakove tetke se naginju da me poljube. I puno je takvih članova moje porodice, recimo majčinih teteka (koje su starije žene) koje vole pri susretu da se ljube. Koja je granica po pitanju roda sa kojim možemo imati takve razmjere odnosa ( rukovanje, ljubljenje, itd.)

 

Odgovor

Granica o kojoj govorite u Vašem pitanju, u pogledu rukovanja i sl., poklapa se sa rodbinom s kojom nije dozvoljeno stupiti u brak. U svim ostalim slučajevim to treba izbjegavati, osim kada bi to izazvalo veliku nelagodu, proizvelo lošu atmosferu i narušilo odnose među rodbinom i prijateljima. U svakom slučaju ne trebate sami inicirati takve postupke, a ako se dese iznenada, bez loše namjere, Allah je milostiv i prašta.

Kremiranje i eutanazija

Pitanje

Stav islama o kremiranju i eutanaziji?

 

Odgovor

I kremiranje i eutanazija su nespojivi s islamskim učenjem i svjetonazorom, te su prema tome zabranjeni. Kremiranje je hinduistička tradicija, a islam zabranjuje svojim sljedbenicima da se povode za vjerskim običajima drugih. Aktivna eutanazija je vrsta ubistva, što je šerijatski zabranjeno, ali je dozvoljeno obustaviti liječenje osobe za koju ljekari ocijene da više nema nade u ozdravljenje, uključujući i skidanje sa aparata za vještačko disanje i vještačko održavanje krvotoka. Obustava liječenja, tzv. pasivna eutanazija, u spomenutom slučaju se ne tretira kao ubistvo.

Džepni Kur'an

Pitanje

Namjeravam uzeti mali, džepni Kur'an iz praktičnih razloga - učenje u različitim prilikama. Zanima me da li se tahav mushaf može nositi bez abdesta pošto ima malu na rajfešluz futrolu, mada mu ta futrola služi ujedno kao i korice. Dosad sam samtrao da bez abdesta mogu dirati takav Kur'an, ali ne otvarajući ga.

 

Odgovor

Nema smetnje da se takav mushaf, u slučaju potrebe, uzme u ruku, prenese na neko mjesto i sl. bez abdesta, ali bez učenja Kur'ana iz njega i dodirivanja napisanog teksta Kur'ana. U svakom slučaju, Kur'anu treba prilaziti pažljivo i uvijek po mogućnosti s abdestom, jer je to dio adaba u našemu odnosu prema njemu.

Sevap za duše umrlih

Pitanje

Kada nekome poklonimo sevape pred dušu, nakon učinjenog dobrog djela, da li nama ostaju sevapi. Tj. kada bi smo za svako naše dobro djelo nijetili da ćemo ga predati pred duše merhuma, mi bismo pred Allah, dž. š. stali bez dobrih dijela. Ova konstatacija je bila figurativna.

 

Odgovor

Ne mogu se sevapi za bilo koje dobro djelo pokloniti pred dušu umrlih. Ono što je naša vjerska obaveza, ne možemo sevape za ta djela poklanjati umrlima. Poslanik a.s. je spomenuo od kojih dijela umrli ima sevap i to su sve dobrovoljna dijela: trajna sadaka - vakuf, nauka od koje drugi imaju koristi i dova kojom se Uzvišeni moli da se smiluje umrlome ili da mu oprosti grijehe i sl. Sevap od sadake koju kao dobrovoljno djelo udijelimo možemo pokloniti umrlome. I to je dobro djelo za koje sevap ima i učinilac, a i onaj kome se sevap namijeni. Moguće da od jednog djela više subjekata ima koristi. U tom smislu je hadis u kojem Poslanik a.s. kaže: "Ko uobičaji neki lijep običaj, imat će od toga nagradu, kao i od svih koji budu postupali po njemu, a da to neće umanjiti njihovu nagradu..." Ocjena djela, visina sevaba za njih i kome će koristiti, a kome ne na Ahiretu, u isključivoj je kompetenciji Uzvišenog Allaha.