A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Spavanje u ikindijsko vrijeme tokom ramazana

Pitanje:

Selam!

Pošto ide mjesec Ramazan i postit će se po suncu i po velikim vrućinama a pošto se radi na poslu po danu u vrijeme podne namaza i pošto ćemo biti iscrpljeni (posao i ibadeti, teravije i post), da li je dozvoljeno za vrijeme ramazana spavati u ikindijsko vrijeme, tj. s posla kad se dođe pa negdje do pred iftar? Znam da je to zabranjeno vrijeme za spavanje ali me interesuje imali kakvih izuzetaka za vrijeme ramazana.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ne može se reći da je strogo zabranjeno spavati u spomenuto vrijeme, već samo da nije preporučljivo, odnosno da je pokuđeno. Ukoliko postoji potreba za odmorom i mentalnim osvježenjem, nema smetnje da se malo odspava nakon dolaska s posla do pred iftar kako bi osoba bila psihički i fizički pripravnija za obavljanja ibadeta koji slijede.

Post i pumpica za astmu

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Može li postiti osoba koja koristi pumpicu za astmu, redovno
ili u trenucima potrebe? Ako ne, šta je dužna uraditi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Po pretežnom mišljenju uleme, upotreba pumpice za astmu ne kvari post, jer se njome ne ubacuje hrana, piće i sl. u želudac. Ona samo olakšava disanje i ništa drugo.

Čitanje prevoda Kur`ana bez abdesta

Pitanje:

Selam!

Da li je dozvoljeno, pošto kod nas u Bosni ima prevod Kur´ana od Enesa Karića samo na bosanskom bez arapskog teksta, čitati taj prevod na bosanski bez abdesta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dozvoljeno je čitati prijevod Kur'ana bez abdesta, mada je bolje ako se to radi pod abdestom.

Žena bez hidžaba i post

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je ispravan post ženi koja neće da nosi hidžab odnosno neće da se oblaci po islamskim propisima ?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Žena koja se ne oblači po islamskim propisima dužna je postiti. Grijeh zbog neislamskog odijevanja ne povlači za sobom automatsku neispravnost posta, namaza i ostalih ibadeta. Bog nagrađuje za dobra djela, oprašta i kažnjava za grijehe; to je u Njegovoj ingerenciji. Čije će djelo biti kabul samo On zna. Ne možemo onom ko griješi u nečemu (a svako u nečemu griješi) osporiti pravo i obavezu da izvršava bilo koji ibadet i da se nada Božijoj milosti. Bog nikoga nije isključio iz svoje milosti osim šejtana i onih koji umru kao mušrici. On neće oprostiti, kako kaže u Kur'anu, da mu se širk čini, a oprostit će kome hoće mimo toga grijeha.

Organiziranje safova tokom namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Cijenjeni profesore, u dilemi sam oko rastavljanja safova prilikom obavljanja namaza.
Naime,  u mom džematu džamija je stara gradnja (debeli kameni zidovi) i uz Ramazan na teravih namazu kada je puna džamija bude pretoplo i zagušljivo. Ako otvorimo prozore starim ljudima to ne odgovara i onda se dešavaju prepirke. A nemamo nikakvih rashladnih uređaja i nismo u stanju da nabavimo. Već nekoliko džematlija je prigovorilo tome i odlučili su da ne dolaze na teravih namaz, upravo zbog prepirke prilikom otvaranja prozora i zagušljivosti u džamiji.
Da li je dozvoljeno pošto ispred džamije imamo lijep harem da dozvolimo klanjanje  u haremu svima koji to žele odvojeno muškarci od žena, s tim da bi onda razlika između safova u džamiji i safova u haremu džamije bila 7-8 metara ali bi sve džematlije bile zadovoljne i džemat bi bio puno veći nego kada bi svi namaz obavljali u džamiji.
Da li je dozvoljeno klanjati u haremu ako ima mjesta u džamiji i da li je dozvoljena ovolika razlika između safova u jednom džematu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuto rješenje je dobro ukoliko ne bi vodilo daljoj podjeli i cijepanju džemata. Također, to treba biti u saglasnosti s imamom, jer on predvodi džemat i njega se treba slušati. Spomenuta udaljenost između safova u džamiji i onih u haremu ne smeta ako se jasno čuje učenje imama i tekbiri kojima se označava odlazak na rukju, sedždu itd. Ne bi bilo dobro da se muktedije povode samo za pokretima imama a ne za njegovim glasom. 

Nafila između ikindijskog i akšamskog farza

Pitanje:

Selam!

Može li se klanjati nafila nakon što nastupi ikindijsko vrijeme? Može li se klanjati nafila pa onda akšam, ako se kod kuće klanja, ili poslije akšama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Mekruh je klanjati nafilu između ikindije i akšam namaza. 

Žena kao imam ženskom džematu

Pitanje:

Selam!

Podučavam Kur`anu starije žene, u prostorijama blizu džamije, i kad dođe vrijeme namaza, a mi nismo završile i nećemo još dugo biti, one ne odu na namaz, jer bi im trebalo još 45 min da se vrate, a ja imam i druge grupe, a nisam toliko slobodna da toliko čekam njihov povratak sa namaza,a posto ima veliki broj stepenica i to bi im bio dodatan zamor jer su sve, osim mene, starije žene, i mi u tim prostorijama klanjamo namaz. Međutim, one predlažu da u džematu obavimo taj namaza koji nastupa (dakle, da ja budem imam), a tek nakon medrese (u ženskoj medresi je to stalna praksa) sam saznala da žena ne može biti imam ženama, po hanefijskom mezhebu, tako da mi to ne praktikujemo, ali sam ipak htjela da Vas pitam, da li i u kojim situacijama može ili ne može žena biti imam, da li mi možemo to da praktikujemo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pokuđeno je da žena bude imam ženskom džematu u našem mezhebu, ali ako bi se to desilo namaz bi bio ispravan. Žena u tom slučaju treba stati usred prvog safa. 

Doniranje materijalnih sredstava

Pitanje:

Selam!

S obzirom da hvala dragom Allahu živim u mjestu u kojem ni jedna familija ne postoji bez mjesečnih financijskih primanja, a znamo da se iftari organizuju kako bi se da se nahranili siromasi. Pošto je kod nas tradicija od davnina da se redovno organizuju iftari kada pozivamo komšiluk i rodbinu, zanima me da li je sevapnije te pare što bi utrošili donirati za liječenje oboljele djece u BiH pošto su rodbina i košije dobro situirani?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Iftari se ne priređuju samo radi siromaha, već i radi okupljanja rodbine, prijatelja i sl. Dakle, imaju važnu socijalnu dimenziju, te ne bismo preporučili da se ta praksa prekine. Doniranje sredstava za liječenje oboljele djece i drugih ima svoje mjesto, treba ga promovirati i podsticati, ali ga ne treba dovoditi u kontekst iftara. U svakom slučaju, priređivanje iftara za druge nije farz, već samo lijep običaj, pa ako se i ne priredi već sredstva usmjere za liječenje oboljele djece i to je sevap o dobro djelo. 

Uslovi za fidju

Pitanje:

Selam!

U kom slučaju se plaća post i koliko dnevno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Fidja za neispoštene dane ramazana se plaća u slučaju trajne nesposobnosti ili spriječenosti, usljed teške hronične bolesti i starosti, da se propušteni dani naposte. Fidja za jedan dan posta iznosi koliko iznosi sadekatul-fitr za jednu osobu, tj. koliko iznos jednodnevne ishrane siromaha i može se dati siromašnim osobama u spomenutu svrhu.

Pomaganje siromašnoj porodici

Pitanje:

Selam!

Da li je grijeh pomagati porodicu u kojoj kao staratelj konzumira alkohol,odnosno koji način pomaganja je najispravniji  u ovom slučaju u namirnicama ili novcu?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije grijeh pomagati takvu porodicu, naprotiv to je sevap, ali treba nastojati da se ta pomoć koristi u halal svrhe, a ne da je pijanica koristi u haram svrhe. Nisu članovi porodice krivi što njihov staratelj konzumira alkohol, pa nije uredu da zbog njega bivaju kažnjavani uskraćivanjem pomoći.