A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Allah i kur`anski izraz u 1. licu množine

Pitanje:

Esselamu alejkum. 

Allah u časnom Kur`anu pojašnjava dosta stvari, i na vise mjesta sebe spominje u množini i kaže: "Mi smo" a na dosta mjesta kaže za sebe i: "Ja", pa stoga bih volio znati ako ima neko pojašnjenje od učenih profesora i tumača Kur`ana zašto Allah za sebe govori u množini.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To je uobičajena forma samoveličanja koja se koristi na mnogim mjestima u Kur'anu. Ova forma samoveličanja prisutna je i u načinu korespondencije i diskursu suverena (najčešće kraljeva) i istaknutih osoba. Kod nekih, manje značajnih, koristi se iz razloga skromnosti. U Kur'anu se koristi iz razloga samo(veličanja).

Žena i obavljanje hadža bez dozvole muža

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Moja radna kolegica ima želju da obavi hadždž. Međutim, živi u braku sa čovjekom koji nosi muslimansko ime ali joj ne dozvoljava da obavi hadždž. Može li ona poslati bedela a da joj muž zato ne zna? Ona bi željela da obavi i tu islamsku dužnost, ali zbog mira u kući ne zna što joj je činiti, jer on neće ni da čuje za njenu odluku o hadždžu.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kao što nema pravo zabraniti supruzi da obavlja klanja, posti ramazan..., muž nema pravo ni da joj zabrani odlazak na hadž. Međutim, ako bi brak zbog odlaska na hadž bio doveden u pitanje, preporučujemo joj da osaburi neko vrijeme, jer je moguće da se njegovo mišljenje promijeni. Moguće je i da preseli prije nje, pa može poslije njegove smrti obaviti tu dužnost. Hadž nije trenutna, već odložna dužnost, pa ne treba žuriti sa slanjem bedela sve dok ne bude sigurna da nije u mogućnosti da obavi hadž iz zdravstvenih razloga. U svakom slučaju, dobro bi bilo da napiše oporuku da se u slučaju njene smrti za nju pošalje bedel. Hatar muža ima svoje granice. Cijena njegovog uvažavanja ne mogu biti vjera i njeni propisi.

Plodovi voćaka sa mezarja

Pitanje

Selam.

Da li je dozvoljeno uzimati plodove voćaka sa mezarja?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Ako nema zdravstvene, nema ni šerijatske smetnje da džemat, odnosno nadležan organ proda plodove voćaka koje rastu u mezarju. Dobiveni novac treba potrošiti na opće potrebe džemata i održavanje mezarja.

Različite boje hidžaba

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Da li je ženi dozvoljeno nošenje hidžaba u različitim bojama? Recimo zagasito roza, plava, narandžasta, zelena...Da li hidžab mora da bude isključivo u crnoj i sivoj boji? Da li haljina mora da bude prostog kroja ili je dozvoljen neki detalj? Mogu li se nositi haljine od satena? Meni je jako bitno da mi ovo odgovorite jer sam imala prilike da raspravljam sa sestrama koje tvrde da mi koje nosimo hidžab u boji nismo propisno pokrivene i time nismo „prave sestre", jer navodno našim hidžabom u boji izazivamo pažnju drugih muškaraca na ulici i time je nas hidžab neispravan. Iako su naše haljine dovoljno široke, i neprozirne iako su vrat i usi pokriveni po propisu. Jedini je problem boja hidžaba.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije propisano koje boje hidžab mora biti. Prema tome, dozvoljeno je da hidžab bude u boji pod uvjetom da to ne bude ekstravagantno, naročito upadljivo i drečavo tako da privlači pažnju prolaznika. Ne uvjetuje se da hidžab bude samo crne ili sive boje. Neopravdani su prigovori na hidžab zbog boje ako se uvaže gore spomenute napomene.

Džamijska sijela i nagradna igra

Pitanje:

Esselamu alejkum.
U jednom džematu se tradicionalno svakog bajrama organizuje bajramsko sjelo, na kome učestvuju volonteri i svi prihodi od sokova i kahve i ćevapa idu u fond za kupovinu džamije. Svaki gost koji dođe i plati ulaz dobiva i kartu koja je označena brojem, tako da kasnije se izvlače ti brojevi kao na tomboli i daju se nagrade.
Kakav je šerijatski stav o ovome. Cilj okupljanja nije tombola, i vjerovatno je cilj više zabavne prirode. Nagrade nisu krupne.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Budući da je cijela manifestacija dobrotvornog karaktera te da se karte ne kupuju s ciljem dobijanja nagrade, koja nije velika, kako tvrdite, smatramo da u tome nema ništa šerijatski spornog.

Međutim, ako bi nagradna igra bila organizirana uz veliku nagradu, te učesnici kupovali karte motivirani učešćem u nagradnoj igri radi same nagrade, onda bi se to tretiralo jednom vrstom lutrije i bilo bi šerijatski zabranjeno.

Sirće kao začin

Pitanje:

Esselamu alejkum. 
Čitam ovih dana knjigu koju je pisao Fuad Sedić "Hadiska Zbirka, Musned Ebu Hanife" i njoj stoji da je Muhammed s.a.v.s. rekao: "Divan li je začin sirće." 
Moje pitanje je da li se odnosi to na sve vrste sirćeta? 
Posto sam čuo da neke vrste mogu sadržavati određeni procent alkohola kao što sadrže i neki gazirani sokovi, zbog načina pripremanja.
Ja se pitam da li je sirće nama dozvoljeno kao što ga ima na primjer u kećapu, hljebu, majonezi, kiselim krastavicama itd? 
I da li postoji razlika u prihvatljivosti između različitih vrsta sirćeta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sve vrste sirćeta su dozvoljene, ali je sigurnije koristiti ono koje nije proizvedeno od vina (alkohola).

Držanje ruku u namazu

Pitanje:

Selam alejkum. 
Ako ste u bilo kakvoj mogućnosti da mi odgovorite na pitanje bio bi vam vrlo zahvalan. Naime, mene zanima kako se ruke drže u namazu. Neki kažu ispod pupka, neki više pupka, neki na prsima, te kako se ruke drže. Znam desna preko lijeve, no neki kažu do lakta, neki do kraja šake, a u Arabiji sam vidio da ruke drže do lakta. Također, neki dižu ruke (kao kod početnog tekbira) prilikom donošenja tekbira na svakom rekjatu kada idu na sedžu i to nisam nikada prije radio niti učio svojevremeno u mektebu. Inače imam preko 20 godina i vrlo mi je konfuzno kako se u posljednje vrijeme pojavljuje neka vrsta klanjanja koju nisam prije vidio. 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Preporučujemo Vam da kod svog imama potražite Ilmihal u izdanju El-Kalema, izdavačke kuće Rijaseta IZ, i tu ćete naći rješenje za Vaše dileme u vezi načina klanjanja namaza. Kad je riječ o konkretnom pitanju, prema propisu u našem mezhebu ruke se vežu ispod pupka i to desna ruka (šaka) se stavi preko lijeve šake. Tekbir se donosi prilikom svakog rukua i sedžde, ali se ne dižu ruke osim kod početnog tekbira. To što vidite kod nekih načine klanjanja koje ste spomenuli, jesu načini klanjanja u nekim drugim mezhebima (malikijski, šafijski ili hanbelijski).

Prostor za itikaf

Pitanje

Esselamu alejkum.

Ulazi li u prostor itikafa i harem džamije ako je itikaf u džamiji?

 

Odgovor

Esselamu alejkum.

Harem džamije je vezan uz džamiju, pa na izvjestan način ima isti tretman, iako smatramo da se i'tikaf treba obavljati u džamiji, a ne u njenom haremu. 

Propuštanje posta ramazanskih dana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Hvala Allahu, postim od svoje šeste godine sa majkom. Imam 23 godine i ovo je prvi Ramazan u kojem sam ispustila 10 dana posta. 

Imala sam ispite na fakultetu i budući da nisam mogla postiti i učiti, odlučila sam da ne postim i da te dane napostim poslije ispita tj. poslije Ramazana.

Znači, nisam namjerno prekidala post nego nisam zapaštala.

Zanima me, da li je taj moj razlog opravdan i kako trebam napostiti propuštene dane? Da li trebam postiti dan za dan ili sam dužna postiti 60 dana za jedan dan?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Neopravdano nezapaštanje, kao u Vašem slučaju, isto je što i namjerno prekidanje posta. Nema razlike među njima sa fikhskog stanovišta i sa stanovišta posljedica. Dakle, bili ste dužni zapostiti, pa tek ako biste se pobojali za zdravlje (psihičko ili fizičko), onda ste imali opravdanje za prekid posta. Savjetujemo Vam da se pokajete, zatražite oprost od Allaha i napostite propuštene dane, te čvrsto odlučite da to više nećete ponoviti. Vaše djelimično opravdanje može biti neznanje. 

Klanjanje teravije mimo ramazana

Pitanje:

Selam!

Zbog čega se Teravija klanja samo tokom Ramazana? Ako je to jedna vrsta nafile zašto se ne bi klanjala i u drugim mjesecima? Primjera radi, mnogi od nas poste i u drugim mjesecima (znam da je ramazanski post farz) pa treba li, ili može li se tada klanjati teravih-namaz? Je li to samo namaz koji se klanja u džematu kao što je slučaj s džuma-namazom (ovdje ne želim miješati ova dva namaza) ili se može klanjati i individulano?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Teravih namaz je specifična vrsta nafila, tj. nafila koja ima svoj povod - sebeb, a to je mjesec ramazan, u kojemu se obavljaju dodatni dobrovoljni  ibadeti u koje spada i teravih namaz. Mimo ramazana, lijepo je klanjati običnu nafilu, ali ne u džematu. Poslanik a.s., a ni ashabi, nisu prakticirali klanjanje obične, svakodnevne nafile u džematu, pa to ne činimo ni mi. Ramazan ima svoje specifičnosti, uključujući i klanjanje teravih namaza u džematu, i ta specifičnost se ne može proširivati na drugo vrijeme, pa čak ni na one dane kada se napaštaju propušteni dani ramazana, po našim nahođenjima. Nafila u ramazanu ima vrijednost farza u drugom vremenu, a ta odlika se ne odnosi na drugo vrijeme, uključujući i dane napaštanja.