A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ispravnost vaktije za Bosnu i Hercegovinu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ako možete da se oglasite povodom videa koji se pojavio na Internetu od mr. Zijada Ljakića, gdje se u konačnici zaključuje da je zora u Vaktiji koja se koristi kod nas, zapravo Lažna zora, tako da sabah u džamiji u toku ramazana je upitan, jer nije u sabahskom vremenu i vrijeme sehura se skraćuje. Također, jacija je po ovome što se ovdje navodi nešto prije nego po Vaktiji koja je kod nas, pa tako ako bi se ostavio akšam u drugom vremenu upitan je jer je nastupila jacija itd... Da vas Allah nagradi i pomogne u radu. Mislim da je mišljenje Islamske Zajednice neophodno zarad suzbijanja smutnje i daljih devijacija po pitanju ovoga.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Islamska zajednica ima svoju zvaničnu vaktiju po kojoj radi i nikakve druge vaktije za nju i njene pripadnike nisu relevantne i nema potrebe da se o njima oglašava, jer bi to dalo važnost tim alternativnim vaktijama. Nijedan imam ili organ Islamske zajednice ne postupa po takvoj vaktiji niti je uzima u obzir.

Gledanje serije o hazreti Omeru r.a.

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Ovih dana, na kanalima televizija u BiH se prikazuje serija „Hazreti Omer“, koja opisuje život halife Omera r.a. ali i ostalih ashaba u predislamskom i islamskom periodu.

Serija prikazuje likove četvorice pravednih halifa, ali naravno, ne i lik Muhammeda a.s.

Na internetu sam našao da je veliki broj učenjaka islamskog svijeta mišljenja da je snimanje, i gledanje ove serije haram, zbog prikazivanja likova halifa.  No, serija je snimana pod budnim okom nekih drugih učenjaka koji je odobravaju snimanje i prikazuje autentične historijske događaje.

Posto je Rijaset nadležan za nas, članove IZ u BiH, zanima me Vaša ocjena ispravnosti ove serije?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Lično ne pratim ovu seriju, pa ne mogu dati sud o njoj. Mišljenja uleme o tome su podijeljena. Učenjaci koji su odobrili ovaj projekat relevantni su i kompetentni, pa se možete osloniti na njihov sud o dozvoljenosti. Osnovni princip u islamu je dozvoljenost stvari, a za zabranu je potreban relevantan dokaz.

Razlike u namazu muškarca i žene

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li treba da postoji razlika između muškog i ženskog načina klanjanja namaza, ili svi trebamo klanjati onako kako je Muhammed s.a.v.s. klanjao?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Svi trebamo klanjati onako kako je klanjao Vjerovjesnik a.s. Međutim, kako namaz podrazumijeva određene položaje i pokrete tijela, vodi se računa o tome da se u namazu što bolje pokrije i zaštiti avret, kako kod muškarca tako i kod žene. Zato žene vežu ruke na grudi, a muškarci ispod pojasa (radi bolje zaštite avreta). Na sedždi žene drže ruke tako da njihovi dijelovi tijela koji se ističu, a mogu privlačiti pažnju, budu zaštićeni. Taj princip se uvažava posebno u našem mezhebu, a prisutan je u nekoj mjeri i u drugim mezhebima. U tome nema ništa sporno niti nešto što bi trebalo kritikovati. Sve je to u skladu sa ciljem namaza i islama općenito.

Nošenje crvenog konca na ruci bebe

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li nošenje crvenog konca na ruci bebe ima ikakvo utemeljenje u islamu i da li to treba stavljati bebama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Riječ je o praznovjerju, odnosno vjerovanju da to odvraća urok i sl. Takav postupak nema uporište u učenju islama.

Cjenovnici vjerskih usluga

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Čuo sam da u džamijama širom BiH imaju "cjenovnici" po kojima se naplaćuju Hatme i učenje Kur'ana. Pa me zanima da li je taj "cjenovnik" izdala IZ (Islamska Zajednica) ili je to neki cjenovnik koji su izmislili ljudi, jer me zanima kako neko može odrediti cijenu na ajete i po kom osnovu su donijeli cijene za ajete?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Islamski zajednica, odnosno njeni viši organi nisu odredili nikakav cjenovnik usluga, već to rade džemati i pojedinci na lokalnom nivou. Svima je jasno da Kur'anske sure i ajeti nemaju cijenu, niti njihovo učenje, ali je moguće da "određivači cijene" uzimaju u obzir vrijeme koje je potrebno za učenje hatme ili neke sure. Ovaj običaj kod nas u vezi učenja hatmi, Jasina i sl. uz određenu "nagradu" je duboko ukorijenjen i vjerovatno će potrajati duži period sve dok svi ne budu osposobljeni da sami uče Kur'an, a to je ono čemu trebamo težiti i na njemu raditi.

Iznos fidje za ramazanski post

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li mi možete odgovoriti na ovo pitanje vezano za moju obavezu da postim. Naime, pošto imam zdravstvenih problema i ne mogu postit ramazan  recite mi koliko trebam dati novca za fidju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Fidja je alternativa za osobu koja trajno ima velikih poteškoća da posti a nema nade u poboljšanje stanja, poput iznemoglog starca i starice. Fidja za takve osobe iznosi jednodnevna hrana za jednog siromaha za svaki propušteni dan posta. Za jedan dan to je koliko iznosi sadekatul fitr (7 KM, najniža kategorija, 10 KM srednja, a 20 KM za one bogatije) za svaki dan propuštenog posta.

Dova nakon učenja Kur`ana umrlim

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Koja dovu je najbolje dati nakon učenja sure Jasin za neku umrlu osobu? Ako smo za to učenje dobili hediju od nekoga kako da spomenemo tu osobu koja nam je dala tu hediju za učenje, kod učenja dove, da li je potrebno navesti ime oca ili majke od te umrle osobe?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

O učenju Kur'ana umrlima za novac ne govori se u izvorima islama, pa prema tome nema ni posebno određene dove za to. Može se proučiti uobičajena dova u kojoj se traži od Allaha da primi naša dobra djela, uključujući i učenje Kur'ana te da sevap upiše tome i tome, a Allah najbolje zna kome je šta namijenjeno. Prema tome, navođenje tih podataka Bogu nije potrebno jer On sve zna.

Razlika u vaktiji

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moje pitanje je vezano za ramazansku vaktiju. Naime, poredeći vaktije za Ljubljanu i Sarajevo, zanima me kako je moguće da u Ljubljani zapostimo prije nego u Sarajevu a iftar je (što je i normalno) prije u Sarajevu? Možete i sami pogledati da se sehur u Ljubljani završava cca. 10 min prije nego u Sarajevu. Kako onda da oduljimo sa sehurom (kao što ima hadis) ako nam je već u vaktiji uskraćeno vrijeme za sehur?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nemamo uvida u ljubljansku vaktiju tako da ne možemo o tome dati sud. Logično je da u zapadnim krajevima i zora i akšam nastupaju kasnije u odnosu na istočnije krajeve. U svakom slučaju, pitanje vezano za vaktiju trebate postaviti našem muvekitu prof. Mustafi Sušiću koji je nadležan za izradu vaktije.

Namaz umno poremećene osobe

Pitanje:

Selam!

Da li se prima namaz poremećene osobe ako ga ona obavlja kako treba?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

"Bojte se Allaha koliko ste u stanju"" - kaže Allah u Kur'anu. Potpuno mentalno poremećena osoba nije obavezna izvršavati vjerske obaveze, jer su uračunljivost i punoljetstvo uvjet obaveznosti ibadeta. Djelimično ili povremeno poremećena osoba obavljat će ibadete (klanjati namaz) koliko i kada je u stanju to činiti. Ne treba insistirati ne tome, posebno ako osoba ne razumije značenje namaza. Ali ako to dragovoljno čini, ne treba je ni ometati. Šta će i od koga biti primljeno od dobrih djela to je u Božijoj nadležnosti. "Ko uradi koliko trun dobra, vidjet će ga" - kaže Allah dž.š. u Kur'anu. Najvažnije je da se takvim osobama pomogne kako bi što lakše savlađivali poteškoće s kojima se svakodnevno susreću, da se okruže pažnjom i brigom njihovih najbližih i društva u cjelini.

Sedžda koju su meleki učinili Ademu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zanima me objašnjenje sedžde meleka Ademu. Da li je to bio naklon ili kao naša sedžda i da li se ta sedžda može nazvati pozdravnom jer nije bila sedžda ibadeta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Meleki su učinili sedždu Ademu povinjavajući se Božijoj naredbi. Izvršili su samo ono što im je Gospodar njihov naredio i to bespogovorno i time potvrdili svoju pokornost i poslušnost Bogu. Spomenuta sedžda je ibadet Bogu zato što je učinjena po Njegovoj naredbi i znak počasti prema čovjeku. Kur'an govori o tome kako su meleki postavili Stvoritelju pitanje svrsishodnosti stvaranja bića na Zemlji koje će krv prolijevati i nered na njoj činiti. On im je odgovorio da zna ono što oni ne znaju. Nakon stvaranja Adema naredio im je da mu sedždu učine, čime se potvrđuje puni smisao i mudrost stvaranja čovjeka. U kojoj formi je ta sedžda učinjena nije nam poznato budući da Kur'an o tome ne govori pa se otuda i ne smatra bitnim u tom kazivanju.