A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Rad u fabrici koja proizvodi alkoholna pića

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam mogućnost zapošljavanja na proizvodnji soka u fabrici koja pored sokova i vode proizvodi i alkohol (pivara). Pošto sam bila isključiva u neprihvatanju rada na proizvodnji alkohola, dobila sam garanciju da ću raditi isključivo na proizvodnji soka i da neću imati kontakta sa alkoholom.
Da li bi mi rad i zarada u tim okolnostima bila halal, s obzirom na to da ta kompanija većinu profita ostvaruje prometom alkohola?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Rad na proizvodnji soka je dopušten, pa time i zarada koja se stiče tim poslom je halal. Onaj ko radi haram poslove odgovoran je za svoj dio posla.

Da li se može dug koji se halali ponovo tražiti?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se dug, u ovom pitanju mehr, koji se halali može opet tražiti? Mehr se halalio u stanju srdžbe.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dug (mehr) koji se dobrovoljno halali ne može se ponovo tražiti, jer je riječ o oslobađanju dužnika koje se ne može poništiti, osim ako se dokaže da je učinjeno pod prisilom ili u stanju neuračunljivosti. Sama srdžba nije dovoljan razlog poništenja obaranja duga ako je osoba dovoljno pribrana i kontrolira svoje ponašanje. Šta je od toga istina, najbolje zna dotična osoba.

Da li je dozvoljeno koristiti tespih za zikr?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li ima dokaz za to da se zikri na tespih? Ako ima, uputite me na njega Allah vam pomogao, jer sam našao u hadisima Poslanika a.s. da je zikrio na desnu ruku.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Tespih (kao predmet) je samo sredstvo koje olakšava brojanje proučenih zikrova, poput korištenja drugih sredstava u namazu, koje nije koristio Vjerovjesnik a.s. prilikom klanjanja, a danas se koriste, kao što su mikrofoni, pojačala, struja, prostirka i sl. Niko ne kaže da korištenje tih pomagala i sredstava nije dozvoljeno. Inovacije u sredstvima su dopuštene. Takav je slučaj i sa tesbihom - predmetom za brojanje. Uz to, on se koristi mimo namaza, što je još blaži oblik inovacije od korištenja spomenutih predmeta prilikom samog klanjanja.

Čitanje prevoda Kur'ana bez abdesta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zanima me da li mogu u svakoj situaciji imati uz sebe prevod Kur'ana?  Danas sam kupila knjigu u kojoj je samo prevod (bez transkripcije i bez harfova) i poneki komentar na ajete. Da li mogu svakodnevno to čitati i imati uz sebe, i kad sam bez abdesta ili kad sam u hajzu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Propisi o obaveznoj čistoći koji važe za originalni tekst Kur'ana na arapskom jeziku ne važe i za prijevod teksta, jer prijevod značenja Kur'ana nema status originalnog teksta. Prema tome, nema zapreke da prijevod čitate bez abdesta pa i u stanju hajza, mada je bolje da to bude u stanju čistoće od malog i velikog hadesa.

Ručni rad i kaligrafija na posuđu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Bavim se ručnim radom, pa između ostalog, radim na šoljicama i čašama ispisivanje riječi bismillah, elhamdulillah i slično. Nijjet mi je bio da to podsjeća na spominjanje Allaha. Interesuje me ima li šerijatska zabrana za ovakvo nešto, tj. da li mi je ovo halal raditi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nijet je lijep, ali ne znači da je svako djelo koje se uradi s lijepim nijetom po sebi lijepo. Budući da su u osnovi djela te naravi dopuštena na temelju izvorne dopustivosti djela i postupaka iz oblasti društvenih postupaka (muamelat), možemo reći da je i spomenuto ispisivanje navedenih iskaza na čašama i sl. dozvoljeno. Ipak, mišljenja smo da nije dobro tako učestalo i na trivijalan način upotrebljavati i ispisivati te izuzetno važne i sadržajne iskaze na čašama, šoljicama i sl. stvarima, jer to može prerasti u svoju suprotnost, pa izgubiti na značenju i važnosti. Važne poruke se iskazuju na važnim predmetima koji neće ići u mašinu za suđe miješajući se sa svim tim nečistoćama sa posuđa. Prema tome, ne bismo to preporučili, ali ne tvrdimo da je zabranjeno.

Da li je dozvoljeno baviti se profesionalnim fotografisanjem?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me kakav je propis digitalne fotografije u Islamu. Da li je dozvoljeno biti fotograf, slikajući halal stvari (npr. prirodu, poslovne ljude, sport, građevine itd.), i prodavajući te slike microstock agencijama (gdje ih poslije kupuju razne medijske kuće, novine, firme, banke itd..)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Budući da je fotografisanje u islamu načelno dozvoljeno, nema zapreke da se musliman bavi fotografskim zanimanjem. Ne treba slikati ono što je u islamu zabranjeno (golotinja, pijanke, terevenke, pornografske sadržaje i sl.).