VISOKA OCJENA SEMINARA O ZEKATU, OČEKUJU SE PRAKTIČNI KORACI
Tokom današnjeg rada izloženo je pet referata, a opća je ocjena učesnika i diskutanata da je seminar ukazao na nove perspektive unapređenja zekata i otvorio nove prostore u prema kojima Islamska zajednica treba usmjeriti svoje aktivnosti, što bi trebalo da rezultira praktičnim koracima i implementacijom iznešenih prijedloga i smjernica.
Nužnost fokusiranja na korporativni pristup
Drugi dan seminara otvoren je referatom mr. Amela Kovačevića ''Uspješni modeli promocije i prikupljanja zekata u svijetu: (Malezija) i mogućnosti primjene uspješnih iskustava u BiH'' u kojem je dat presjek socio-ekonomskih procesa kroz koje prolazi BiH i Bošnjaci, naglašavajući da bi zekat trebao osigurati pravednu preraspodjelu materijalnih dobara i pružiti sigurnost i stabilnost institucijama Islamske zajednice.
Kovačević je komparirao malezijski primjer organizacije i prikupljanja zekata posebno u segmentu fokusiranja na korporacije, biznismene, štednju i zlato što je rezultiralo desetorostrukim povećanjem iznosa zekata u periodu od šest godina.
Prema mišljenju mr. Kovačevića, Islamska zajednica mora redizajnirati obračunavanje zekata i prilagoditi se novim društveno-ekonomskim uvjetima. On je mišljenja da IZ-a može intenzivirati aktivnosti oko zekata na postojećoj infrastrukturi koja ima svojih limitirajućih faktora, ili se, pak, opredijeliti za korporativni pristup, koji on preferira kao adekvatnije i efikasnije rješenje. Također je predložena struktura kadra kojem bi se povjerile ove aktivnosti i koji bi se specijalizirao za ukupljanje zekata, dok bi strateške odluke uključujući i sistem raspodjele i distribucije bile u nadležnosti Rijaseta.
Mogućnosti savremenih komunikacionih tehnologija
Mr. Semir Ibrahimović u referatu ''Značaj primjene savremenih sredstva komunikacije i plaćanja u sistemu promocije, prikupljanja i raspodjele zekata u BiH'' govorio je o inovacijama u sektoru komunikacija koje se ubrzano primjenjuju u finansijskom sektoru. U široku primjenu je ušlo bezgotovinsko plaćanje korištenjem kartica, a svakodnevno raste broj korisnika internet i SMS bankarstva.
Prema mišljenju mr. Ibrahimovića, ovi instrumenti mogu biti iskorišteni i u svrhu poboljšanja sistema promocije, prikupljanja i raspodjele zekata u BiH. Tako je moguće implementirati sistem on-line uplate zekata koristeći e-komerc, web stranice, a instrumenti plaćanja mogu biti kartice ili servisi za on-line plaćanje ( Pay Pall i sl.). Ovaj sistem može biti naročito koristan za prikupljanje zekata u dijaspori.
Ibrahimović je naglasio da je moguće primjenom raznih kanala elektronskog bankarstva ( internet, SMS, e-mail, WAP) pružiti širok spektar usluga za klijente koji imaju račun u banci. Neki od primjera ovih usluga su obavještenja o prispjelosti uplate zekata na štednju, automatsko kreiranje platnih naloga kojim se plaća dospjeli zekat iznos na štednju, korištenje elektronskih naloga za plaćanje cjelokupnog iznosa zekata.
Problemi koji se mogu javiti u široj primjeni ovih metoda, prema njegovom mišljenju, su: nedovoljna penetracija savremenih sredstava komunikacije unutar populacije obveznika zekata, te generalno nepovjerenje prema plaćanju korištenjem elektronskih sredstava plaćanja.
Medijska promocija zekata
Ekrem Tucaković u radu "Medijska promocija zekata - trenutno stanje i perspektive'' govorio je o prisutnosti zekata i govora o zekatu u različitim medijima, prvenstveno medijima Islamske zajednice, ali i medijima kojima nije osnivač ili izdavač Islamska zajednica.
Na osnovu uvida u radove objavljene u Preporodu, Glasniku, Takvimu i Novom muallimu u periodu od 2000. do 2008. godine može se zaključiti da problematika zekata nije u dovoljnoj mjeri i na primjeren način tretirana u printanim medijima i izdanjima Islamske zajednice, što se može vidjeti iz broja i strukture objavljenih tekstova o zekatu, mišljenja je podnosilac ovog referata.
U promoviranju zekata veliki potencijal predstavljaju imami, hatibi, muallimi i vjeroučitelji, odnosno džumanske i bajramske hutbe, prigodna predavanja različitim povodima tokom godine, obilasci i posjete terenu od strane glavnih imama, muftija i službenika Rijaseta, međutim ne postoje relevantni pokazatelji koliko se ove mogućnosti i na koji način koriste za afirmiranje i unapređenje akcije zekata.
U referatu je naglašeno da postojeća saznanja govore kako ne postoji planski osmišljen govor, smišljeno kratkoročno ili dugoročno aktualiziranje različitih aspekata zekata, koordinirane promotivne akcije i sl. u medijima Islamske zajednice. Organizirano i koordinirano vođenje ovakvih akcija podrazumijeva da postoji neki organ, služba ili osoba koja bi bila nosilac aktivnosti i osmišljavala akcije, sugerirala teme, naručivala tekstove, što može u sadašnjim okolnostima biti dio zaduženja Ureda za zekat.
U drugom dijelu referata Tucaković je izložio prijedlog medijske strategije i ciljeva, te koraka koji bi se trebali realizirati kroz medije Islamske zajednice, ali i medije izvan Islamske zajednice, što bi rezultiralo kvalitetnijom i osmišljenijom medijskom promocijom i afirmacijom zekata i unapređenjem postojećih iskustava i rezultata. Na kraju rad predložene su preporuke koje bi podržavale kvalitetniju medijsku promociju zekata.
Sistem raspodjele
Muhamed Salkić u referatu ''Sistem raspodjele zekata i sadekatu-l-fitra iz fonda Bejtu-l- mal'' osvrnuo se na historijat vođenja akcije prikupljanja zekata i faze kroz koje je ona prolazila, ističući da iz Foda Bejtu-l-mal, u koji se sakupljaju i sredstva od zekata, 70% sredstava ostaje na računu Rijaseta, 25% ostaje medžlisima za potrebe vjersko-prosvjetnog rada i 5% muftijstvima za njihove vjersko-prosvjetne aktivnosti. Rijaset Islamske zajednice donosi odluku o distribuciji ovih sredstava, a prioriteti su finansijska podrška Fakultetu islamskih nauka, Gazi Husrev-begovoj medresi, Gazi Husrev-begovoj biblioteci, pomoć medresama, pomoć povratnicima i socijalno ugroženim kategorijama.
Salkić je naglasio da postoji transparentnost i kontinuitet u sistemu raspodjele zekata, jer se takva odluka donosi na sjednicama Rijaseta i nakon diskusija i prijedloga članova Rijaseta, kao najvišeg administrativnog i vjerskog organa Islamske zajednice.
Također je prezentiran detaljan izvještaj o iznosu i procentu raspodjele zekata različitim ustanovama i organima u budžetskoj 2007. godini.
Permanentna edukacija
Mr. Edin Smajić govorio je o ''Uredu za zekat i obuci kadrova'' naglašavajući značaj permanentnog educiranja kadra koji će biti angažiran na prikupljanju i promociji zekata i usvajanja različitih vrsta znanja i vještina. Smajić smatra da se obuka i edukacija treba realizirati na različitim nivoima i kroz različite segmente.
Mr. Smajić je kao pozitivne iskorake u kvalitetnoj i efikasnoj promociji zekata naveo primjere Malezije, Turske i Južnoafričke Republike, istučući da Islamska zajednica neka od ovih rješenja može prilagoditi svom društvenom i socijalnom ambijentu.
Diskusije
Dr. Šukrija Ramić je u svojoj diskusiji rekao da bi on odmah sve izložene ideje i projekte implementirao, kazavši da se naprave timovi koji će krenuti u akciju implementacije. Mustafa ef. Gobeljić je insistirao na objašnjavanju smisla i značaja zekata usmjerenog u Fond Bejtu-l-mal i problematizira odnos zekata i humanitarnog rada i pomoći koju određena pravna lica i firme daju za medrese, džamije i sl. Dr. Enes Ljevaković je podržao osnovne intencije izloženih referata naglašavajući važnost općeg pristupa zekatu i izbjegavanja svake vrste lokalizma.
Reisu-l-ulema dr. Mustafa ef. Cerić ponovo je insistirao na otvaranju prema novim modelima i mogućnostima u kojima će Islamska zajednica biti u situaciji da se sredstvima od zekata bori protiv nepismenosti i značajnije pomaže različite socijalne kategorije. Također je podržao prihvatanje svih pozitivnih iskustava naglašavajući da mi moramo učiti od svakoga ko nam nudi kvalitetna rješenja za opće dobro. Reisu-l-ulema je predložio da se svi referati objave u vidu knjige i da se napravi plan i strategija unapređenja akcije zekata koju će Rijaset usvojiti.
Džemal Salihspahić je izrazio uvjerenje da je ovaj seminar probio opnu učmalosti i stereotipa o zekatu, dok je muftija Nusret ef. Abdibegović uvjerenja da su institucije IZ-e prioritet, ali istovremeno IZ-a u svom radu ima i socijalni karakter kao što su pomoć povratnicima, obnova džamija i imamskih kuća i u tom smislu IZ-a može pomagati ali ne može zbrinjavati socijalne kategorije, što bi trebao biti zadatak države.
Usvajanje strategije
Na kraju seminara je zaključeno da organizacioni odbor u narednim danima, na osnovu izloženih referata i diskusija, napravi prijedlog mjera i aktivnosti o problematici zekata koji će se dostaviti Rijasetu na razmatranje i usvajanje. Na temelju ovih mjera trebala bi se izraditi strategija unapređenja akcije zekata.