SVE STVORENO UČINI SE VESELO
Stih što izdvojen iz konteksta možda
podsjeća na Knjigu Postanka, (Sve stvoreno učini se veselo), naslov je poznate
mevludske zbirke, ali i dijagnoza teškog poremećaja dijela kolektivne svijesti
jednog šireg društvenog spektra. Fenomen, koji je za analizu načet u smjeloj i
briljantnoj eksplikaciji ‘'isprovociranog čovjeka'', biće u budućnosti naučno
otkriće i nukleus onima koji budu istraživali uzroke današnjeg mračnog doba
muslimanske mladeži i društva uopšte.
Pjevači među hodžama su stvorili
jednu jadnu reputaciju efendija u različitim društvenim grupama po kojoj je
krajnji domet efendije jasin, ašere ili mevlud. Oni među efendijama, koji se
opiru takvom reduciranju, nailaze na barikade javnog mnijenja koje simpatiše
tačnu raspodjelu uloga. Lole u vlasti uvijek će za sobom vodati jednog
hodžu-pjevača koji im je potreban kao blagoslov ili motiv unutarnjeg umirenja;
njima će javno i glasno izražavati poštovanje, stvarati mitove o njima,
naručivati desetak hatmi, davati obilan bakšiš, dok će uvijek izbjegavati one
efendije koji će se opirati društvenom reduciranju svog bića, a biti u stanju
kazati riječ pobune i svoju ulogu shvatiti islamski: moralno i politički.
(Samedin KADIĆ, Penelopin vez, Bosnia ars, Tuzla 2005.)
Romantizam iz očaja prijeka je
potreba mladog čovjeka, jer postaje jedini način održivosti blaženog stanja
ugursuzluka, što se kultno njeguje, naslijeđuje i unapređuje kroz sve šupljine
društvenog sistema koji današnja muslimanska mladost trpi. Čak su i iz tih
romantičarskih uznesenja iščezle slike i predanja o čestitoj, dostojanstvenoj,
odlučnoj muslimanskoj omladini. O mladićima i djevojkama što su se nekoć
raširili po Zemlji, nudeći progres vjerovanja, dobročinstva, nauke i
pravednosti. O mladosti koja ne trpi represiju i potlačenost, već pruža otpor i
nudi mogućnosti. Gdje su muslimanski vladari, vojskovođe i osvajači? Viteštvo,
takmičarski duh, odvažnost i vještine, nedostižne su prepreke što ih odveć
posmatramo samo kroz procese što se odvijaju u animalnom svijetu. Hajvan je
tako ostao hajvan, čovjek je iznevjerio sebe samog!
Tako, fenomen sve stvoreno učini se
veselo iz zabave, veselja, neodgovornosti i hronične šašavosti nemara, polahko
mutira u nepodnošljiv zadah truleži iz kojeg mučno stenje ustajalost i mrtvilo
ideje. Amorfna masa lutajućih sjenki što se još nominalno, porijeklom,
navikama, diplomom i ostalim spregama formalnosti i besmisla identifikuje i
bezuspješno uspoređuje s poletom, akcijom i trijumfom pređašnjeg
islamskog civilizacijskog i kulturološkog procvata, dosegla je vrhunac svoje
ojađenosti, duševne bijede i nezadovoljstva. To pobaštinjavanje svega živog, prisvajanje
tuđeg uspjeha i prošlih dana slave, u nemoći ka ostvarenju vlastitog progresa i
poboljšanja ukupnog stanja, nije strano ni nekim ilum-krugovima unutar
Bošnjaka. Stanje isforsirane veselosti našeg iznurenog bića, uzaludna nada da
će nam neko nanovo instalirati život, svijest, savjest i odgovornost,
pretvaraju se u kolektivnu manifestaciju postmoderne perverzije duha. Tako
ogoljen i osakaćen svjetonazor društveno se ne žigoše i ne sankcioniše, već institucionalno
stimuliše i promoviše:
Vračevi d.o.o.
Primat među primitivnim oblicima svijesti i najunosnija šejtanska djelatnost! Zapisničari ili Pisaroši su mahalski probisvijeti i lijenštine, vješti i okretni pehlivani, trenirani da intelektualnu zapuštenost i deficit spiritualiteta među svojom klijentelom, nadoknade plitkim trikovima. Hospitalizacija uključuje razne vrste terapija. Najčešća i najučinkovitija terapija je Umawakka Uma Wa. Razmuti se posebno šerbe, uz specijalni tajni recept i egzotične sastojke kakvih nema u našim krajevima. Ispišu se listići nerazgovijetnim znakovima klinastog pisma i potope se u bljutavom napitku. Pacijenti lijek uzimaju uz posebnu ceremoniju i obredno zviždanje do iznemoglosti. Za nesuglasice bračnih drugova vrijedi drugačija procedura. Supružnici se prije svega obavežu na pakt stabilnosti. Lijek se pakuje u posebnu ambalažu, a zatim obavezno medicinskim flasterom lijepi iznad ulaznih vrata, po ćoškovima, ostavlja u saksije s cvijećem, odjeću itd. Hamajlije su predviđene za 24-satnu upotrebu. Namijenjene su mlađoj populaciji, ali i delikatnijim zahvatima, čija situacija zahtijeva neprekidnu terapiju. Iako konstatujemo s nevjericom, usluge ove vrste pružaju osobe s posebnim mentalnim poremećajima i složenim psiho-somatskim smetnjama.
Džemila, Beba, Dado
Vidovita Džemila je autentični bosanski brend. Majstorica graha, kockica, taloga kahve itd. Ljubav, posao i zdravlje tri su glavne okupiranosti nacije. Zbog pretjerane sikiracije za budućnost bošnjačke mladosti, moguća je i skora nestašica graha. Ni poskupljenja nisu isključena. Konkurencija, Vidovita Beba, inspiraciju nalazi u ruhanijjetu. U svojim medijskim nastupima, uz povišen bezobrazluk, nerijetko se dohvaća i Kur'ana, povezujući svoj ‘'talenat'' sa strogim islamskim odgojem i naobrazbom. Reakcije dostojanstvenika ovim povodom, do sada nisu zabilježene. Dado je pionir bh. vidovnjaštva, ali nimalo bezazlen. Segmentirao se na posebnu ciljnu skupinu pubertetskog i adoloscentskog kruga, pa je stoga posebno opasan i neugodan.
Snjeguljica i Sedam braće
Sarajevski univerzitet uistinu već stoljećima baštini tradiciju visokog obrazovanja, uz njegove identične institucionalne početke sa univerzitetskom tradicijom zapadne Europe. Međutim, najveće učilište u BiH, u svijetu je prepoznatljivo i po jednoj od najintrigantnijih znamenitosti - Turbe sedam braće na Bistriku. U vrijeme ispitnih rokova Turbe hodočaste studenti svih konfesionalnih opredjeljenja, a njegova blagotvornost rezultirala je nebrojenim nacionalnim rekordima kada su u pitanju naučna istraživanja iz brojnih oblasti. Uz prijavu ispita, prilože se i kovanice. Papirne novčanice nepraktične su, pa se izbjegavaju. Student izdvaja kovanice srazmjerno broju izlazaka na određeni ispit. Ukoliko uspjeh na ispitu ipak bude ispod minimuma obaveza predviđenih za zadovoljavajuću ocjenu, to znači da je neophodno da student izmiri svoja prethodna dugovanja. Mnogi studenti tvrdili su da su redovno uz Turbe i na širem lokalitetu Bistrika viđali blještavu svijetlost, ali su nakon neuspjeha i napuštanja studija mahom povlačili iskaze.
Reality show
Reality je izum vesternske (ne)kulture. Iako kratko prisutan, dobro je prihvaćen. Vrlo brzo udomaćio se i u ‘'naše'' strukture. Momčine sa shock frizurama, velikim sjajnim tokama i prstima požutjelim od duhana, sa nasilnim taksističkim imidžom, uz brze folkerske ritmove udaraju jeftine ilahije. Nema više finih ‘'bečkih dječaka'' s fesovima i čakširama, ni Teku rajski potoci. Napuderisane, namačkane i nafračkane dive, tope se od nura. Obezglavljeno jurišaju na estradu! Kaside su u ilegali, country-mistic narodnjaci su preuzeli vlast! Nastupa era amatera, iz svoje kože može se sad! Rapidno stasa hibridna klasa, na pola puta selo-grad! Narodnjaci, sve vam je u šaci, al zašto da se baci, pa ostavite nešto i za nas!
Ašk (bos. zadati se.)
Zavlačeći se po ilegalnim tekijama, uz revolucionarne dersove dućandžija, što za pouku redovno imaju neku novu metafizičku teoriju, uz velike količine čaja i duhana, mladi Bošnjo čeka otkrovenje i svoju šansu za ozbiljniji društveni angažman. Nakon što se organizam oslobodi čaja i duhana, a otkrovenje ne zablista, nastupi stanje duboke depresije i razočarenja. Neuspjeh se liječi pojačanom odanošću matičnom guruu, uz poljupce ruke i teatralne naklone. Doktrina ovog nauka u stručnom vokabularu prepoznatljiva je kao ‘'zabunluk''.
Kretenizam i renesansa
Kako izvesti preobrat ovakve društvene
strukture, podesne jedino sušenju mozgova? Kako zaustaviti prodaju savjesti
mladog, a malaksalog muslimanskog bića što je došlo na tenešir neodgovornosti,
ludosti i neznanja? Kako ubrzati usporene mentalne funkcije, pa od pjevača i
estrade načiniti pomagače: A kada se Isa uvjerio da oni neće da vjeruju,
uzviknuo je: "Koji će biti pomagači moji na Allahovom putu?" - "Mi" - rekoše
učenici - "mi ćemo biti pomagači Allahove vjere, mi u Allaha vjerujemo, a ti
budi svjedok da smo mi poslušni Njemu. Treba li nam pobuna i kakva ona mora
biti?
Tagut je osnažen, veliča se
dosljedno pred koprenom materijalizma. Sve ima cijenu, i sve se prodaje. Vjera,
dostojanstvo, čast, ugled, znanje. Sve ide na vagu malodušne posvećenosti
užitku: kako se iživljavati vječno?
Idol raskalašenosti što ga se
nastoji umilostiviti obrednom šutnjom i pokoravanjem, pristankom na odsustvo
stava i vječito prilagođavanje, štuje se nesvjesno ali i svjesno, javno i
skriveno, bez srama i bez pokajanja. Mora biti porušen! Porušen pobunom
mladalačke ljubavi prema kreposti tewhida, što porađa hrabrost i odlučnost.
Kumir poltronstva i beskičmenjaštva, nemara i uspavanosti, mora biti ismijan i
pokuđen istom onom radikalnom pobunom i prijezirom kojim se pobunio mladi
Ibrahim, mir neka je s njim: Čuli smo jednog momka kako ih huli, - rekoše-, ime
mu je Ibrahim.
Veličanstvena pobuna pokornog mladića
počinje skrušenim obećanjem, čvrstim zavjetom na akciju, djelo i odgovornost:
Tako mi Allaha, ja ću, čim se udaljite vaše kumire udesiti! Realizuje se
istrajnom borbom i progonstvom idola, ljutitim neprijateljstvom spram
patološkog idolopoklonstva ljudima, stvarima, materijalizmu i lažnoj moći nad
drugima. To neprijateljstvo ne prestaje, ne jenjava, niti miruje. Prerasta u
pokret čovjekove prirodne težnje za oslobođenjem, u službi istinskog napretka i
razvoja, te konačne sreće i zadovoljstva. Musliman na tom putu, nema dileme ni
nedoumice, on slijedi svog praoca Ibrahima a.s., koristeći na putu spoznaje
svoj razum i osjetila. Tom se putu priklanjaju dobrodušni, sažaljivi, odani,
njima se čuva spomen : ‘'Divan uzor za vas je Ibrahim i oni koji su uz njega
bili kada su narodu svome rekli: "Mi s vama nemamo ništa, a ni sa onima kojima
se, umjesto Allahu, klanjate; mi vas se odričemo, i neprijateljstvo i mržnja će
između nas ostati sve dok ne budete u Allaha, Njega jedinog, vjerovali!"
Svaki pobuna nastala izvan ovog reda
i zakona, potekla s izvora sujete i privatnih interesa, unaprijed je osujećena
i ugušena. Društvo nesposobno za vjeru, nesposobno je i za revoluciju. Umjesto
da iz mladalačkog duha klija sva ljepota fitreta i neokaljanosti, iz našeg
otpadništva i dvoličnjaštva nadire samo gadan vonj dekadence i propadanja.
Truhnemo i propadamo jer smo otpadnici!
I kako se vrijeme kotrlja niz
bošnjačku džematsku pozornicu, fenomen ‘'sve stvoreno učini se veselo'' sve
više poprima signaturu negativnog odnosa prema budućnosti i novom, kao
što poprima i formu tradicionalističkog tapkanja u mjestu uz njegovanje jednog
općeg romantičarskog i konzervativnog duha koji se, kao vrhunski oblik
malograđanske konzervativne samodovoljnosti i samozadovoljstva, unaprijed
suprostavlja temeljnom zahtjevu našeg vremena izraženog u činjenici da samo
otiskivanje u novo predstavlja investiciju koja omogućava dostojanstvenu
socijalnu trku. ‘'Sve stvoreno učini se veselo'' je izraz konzervativnog i
neambicioznog duha koji ne želi ići naprijed, niti ima namjeru izlaziti iz
džennetskog savršenstva svoje romantičarske ekumene. Svaki tradicionalizam
završava u sklerotičnosti i skučenosti perspektiva, kao što i svaki romantizam
vodi duh na puteve suprotne putevima uma i razuma. A muslimani danas moraju
koračati putem razuma, jer ih romantizam vodi samouništenju. (Samedin KADIĆ,
Penelopin vez, Bosnia ars, Tuzla 2005.)
"Allah je obećao onima među vama
koji rade dobra djela da će ih zacijelo učiniti nasljednicima na Zemlji, kao
što je odredio nasljednike između onih koji su bili prije njih; i da će im
sigurno učvrstiti njihovu vjeru koju je On odabrao za njih; i da će im sigurno
strah zamijeniti sigurnošću; oni će Mene obožavati i neće ništa poistovjećivati
sa Mnom.Oni koji poslije toga budu nezahvalni, oni će biti buntovnici."
Za sigurnost umjesto straha, za
vrijedno nasljedstvo i pravu nagradu, za ponos i blistava lica pobjednika, za
čvrsto ubjeđenje i nadu s pokrićem, dignite se i hulite ih! Ismijavajte ih i
rušite kako ih je rušio Ibrahim! Neka se nađu pod vašim nogama, i ne žalite ih!
Probudite se, ili svjedočite sami protiv sebe, da ste bili generacija
zanesenjaka bahatih, što se rastaču s vremenom i povijaju pred vjetrom. Nemoćni
da sebi pomognu, il nekom drugom korist pribave. Čifteli i naopaki, muka ti i
kad ih pogledaš! Jeza da te obuzme!
Ismet BEĆAR
(www.preporod.com)