Bajram je u petak, ali kada je dan Arefata?
Št. NG-UM-201-2012
Datum: 24. oktobar 2012
Bajram je u petak, ali kada je dan Arefata?
Boravak na Arefatu 9. dana 12. hidžretskog mjeseca je fundamentalni element obreda hadža. Nema razlike među ulemom o tom šartu. Dakle, ključno je pitanje kada je dan Arefata, a ne kada je prvi dan Bajrama? Razlike postoje u načinu određivanja početka hidžretskog mjeseca. U praktičnom smislu to znači - početak hidžretskog mjeseca određuje se astronomskim izračunima ili promatranjem pojave Mlađaka "golim" okom?
Ulema je postigla konsenzus da se vrijeme početka namaskog vakta precizno određuje, niko više ne provjerava razliku između "bijelog i crnoga konca" i post počinje u tačno određeno, naučnim putem, izračunato vrijeme. Zašto je onda problem određivanje početka hidžretskog mjeseca? Arefat je 9.12. svake godine. U povijesti je više puta bajram-namaz klanjan u različite dane. Danas to nije moguće sakriti. Argument da je početak Kurban-bajrama poslije dana Arefata je ispravan. No, ostaje pitanje kada je 9.12. lunarnog kalendara? Da li je dan Arefata bio 24. ili 25.10. 2012. godine? Tačno je da su hadžije boravile na Arefatu 25.10., a prema izračunima to je već prvi dan Bajrama! Kur'an jasno insistira na vjerskim istinama i uvjerenjima i znanstvenim istinama (ayn al-yaqin, ilm al-yaqin, haqq al-yaqin). Ima li ulema povjerenje u znanost? Prema određivanju prvoga dana Bjarama možemo ustvrditi da ulema nema povjerenja u znanost. To nas mora sve zabrinuti. Kada je tako, onda postoji mogućnost za više istina. Ko je dakle odgovorniji za određivanje početka lunarnog mjeseca: znanstvenici, muvekkit, ulema ili muftija? Da li se početak Bajrama određuje fetvom ili naukom? Da li fetva mora biti utemeljena samo na tradicionalnim vrelima ili i na činjenicama, odnosno dokazanim istinama?
Odgovorni u IZ su godinama radili na derogiranju fetve muftije Korkuta o "travničkoj jaciji". Ima li su više povjerenja u Takvim, nego u muftijinu fetvu o "travničkoj jaciji". Zašto se sada nema povjerenja u Takvim? Bajram namaz se može klanjati i drugi dan Bajrama. To nije sporno. Vjerske istine ne podliježu znanstvenoj provjeri, a rezultati znanosti su provjerljivi. Fetva može biti i "politički" motivirana, ali su uvijek posljedice vjerske. Mi ćemo ispoštovati fetvu reisu-l-uleme, ali neka ovo bude povod da se tim pitanjima pristupa s više argumenata i temeljitijom raspravom uz šire konsultacije članova Rijaseta, muvekkita i profesora naših obrazovnih ustanova.
Fetva o Bajramu ne može se odnositi samo na jedan narod, jer je Bajram vjerski i nadnacionalni mubarek dan. Morat ćemo se vratiti kur'anskom principu i imati više povjerenja u ilm - znanje? Bajram je u petak. Kada je dan Arefata? Allah najbolje zna.
Dr. Nedžad Grabus, muftija ljubljanski