TRI TEMELJNE VRIJEDNOSTI BIH
1.Tri temeljne vrijednosti BiH
KBSA smatra da jednaku političku
težinu imaju sljedeće tri vrijednosti: {1} Država BiH, {2} Građani - državljani
kojima je ovladala svijest da je BiH njihova domovina i {3}
Bosanskohercegovačko društvo.
Prva vrijednost - država, ima značaj
međunarodno-pravnog subjekta, po kojem ćemo se moći raspoznavati u mnoštvu
država u međunarodnoj zajednica, bilo gdje da se nađemo, kao pojedinci, kao
njeni građani, kao njeni državljani i da računamo na zaštitu svoje države.
Druga vrijednost, vrijednost
građanina, državljana, Bosanaca kao političkog naroda, jeste da nam je BiH
jedina naša, matična domovina. Vrijednost bosanskog društva kao multikulturnog,
multivjerskog i multinacionalnog društva koje je odbranjeno odbranom BiH.
Teritorijalni integritet bosanskog društva brani teritorijalni integritet
bosanske države i teritorijalno jedinstvo svih Bosanaca kao političke nacije
BiH.
2. KBSA vidi
Bošnjake kao samosvojni, političko pravni i nacionalni subjekat sa historijskim
i tradicijskim identitetom, sudbinski vezanog za BiH. Zato KBSA budućnost
Bošnjaka posmatra kroz demokratsku, cjelovitu, prosperitetnu državu BiH i
otvoreno, slobodno civilno društvo u kojima će nacionalni interesi Bošnjaka
biti uvažavani i poštovani zajedno sa interesima svih drugih naroda. Svaki
pokušaj osporavanja suvereniteta, nezavisnosti, teritorijalnog integriteta i
cjelovitosti BiH ima nesagledive posljedice za Bošnjake i za sve druge narode i
građane BiH. Unutar-bošnjački dijalog i bošnjački dijalog sa drugima narodima
je najbolji modus bošnjačkog preporoda i preporoda države BiH.
3. KBSA je iznio stav o potrebitosti
novog Ustava BiH koji će implementirati volju naroda i građana BiH da žive u
cjelovitoj, demokratskoj, prosperitetnoj državi BiH, koja će biti država bez
nacionaliziranih i podržavljenih entiteta, sa regionalnom podjelom po ekonomskom
faktoru. Proces donošenja novog Ustava mora biti transparentan uz učešće bh.
dijaspore i uz obezbjeđenje svih funckija koje ima savremena država.
4. KBSA je insistirao da se mora
nastaviti sa iznalaženjem novih dokaza o izvršenju zločina genocida nad
Bošnjacima u BiH. U tom smislu delegacija je predložila da se sav višak
neutrošenih sredstava na računu fondacije Pravda za BiH iskoristi u formiranju
jednog kvalitetnog tima međunarodno priznatih eksperata koji bi počeli odmah
raditi na procesu produkcije nove tužbe za genocid pred Međunarodnim sudom
pravde, sa novim dokazima.
Delegacija je također podržala rad
Međunarodnog krivičnog tribunala i posebno rad kancelarije bošnjačkog oficira
za vezu sa Tribunalom. KBSA smatra da ukoliko se pokaže genocid i agresija u
pojedinačnim slučajevima na Tribunalu, imat ćemo olakšavajuće okolnosti za novu
tužbu pred Međunarodnim sudom pravde.
5. Delegacija KBSA je posebno
insistirala na konkretnim pitanjima koja se tiču sjeverno-američkih Bošnjaka, a
koja se odnose na: državljanstvo, socijalno-penzijsko osiguranje,
nostrifikaciju diploma, ekonomsko politički održiv povratak, škole bosanskog
jezika, jedinstveni udžbenici za škole bosanskog jezika.
Koliko KBSA može animirati Bošnjaka
u Sjevernoj Americi za povratak? Ako imamo u vidu da se samo 6-8% građana
vratilo u RS, pitanje povratka je najozbiljnija stvar koje mora biti rješavano
na bazi programa. Postoje dvije kategorije ljudi na koje KBSA može uticati u
smislu povratka. Jedna grupa je ona koja se snašla i koja ima ušteđen kapital.
Ta grupa se može vratiti u BiH bez pomoći. Ta grupa se želi vratiti jer smatra
da se u BiH može investirati u mali
biznis. Druga gupa je ona koja se nije snašla u SAD i Kanadi i kojoj treba
pomoć za povratak. Povratak je pitanje broj jedan, na čijem odgovoru se ništi
rezultat genocida i vraća demografsko stanje BiH na stanje prije genocida.
Postoji želja za povratkom kod obje grupe i tu želju sada treba kapitalizirati
jednim programom za povratak koji mora biti podržan od države BiH i čiji
sponzor bi bio KBSA. Povratak neće biti brz kao što je bio progon.
6. U procesu uloge dijaspore u
političkom, ekonomskom, kulturnom i naučnom procesu u BiH, neophodna je
institucionalizacija uloge dijaspore u smislu stvarnog transformisanja glasa
dijaspore u matici. Delegacija je predložila otvaranje procesa formiranja
Savjeta dijaspore - zajedničkog tijela svih organizacija u dijaspori. Savjet za
dijasporu bi komunicirao sa Vijećem ministara BiH i svim drugim institucijama i
organizacijama u matici. Formiranjem Savjeta za dijasporu, ista bi zadržala
dijasporski neuprljan patriotizam koji se često koristi kao parola svakojakih
partija i političara kada im i kako odgovara. Ako imamo Savjet dijaspore onda
smo za sve što činimo za dijasporu i maticu odgovorni pred onima koje
predstvaljamo - dijaspori.
Delegacija je također predložila formiranje Vijeća za dijasporu pri Vijeću
ministara BiH, tijela mješovitog sastava od predstvanika matice i dijaspore.
Takođe je ponovo aktuelizirana institucija počasnog konzula BiH, koja bi bila
sastavljena od istaknutih Amerikanaca i Kanađana, prijetelja BiH i članova
klubova prijatelja BiH pri američkom Senatu i Kongresu i Kanadskom parlamentu.
7. Cilj ujedinjne
dijaspore je da zajedno sa maticom odlučuje šta je i kada je nešto primarno i
potrebno za naše ljude izvan i unutar matice gdje dijaspora treba da se
angažuje na zapadu, putem medija, fakulteta, političkih partija, javnih i
poznatih ličnosti. U svakoj zemlji to će
se sprovoditi na način zavisan od mentaliteta, političke situacije, interesa i
opredjeljenja koja su aktuelna za respektivnu zemlju. Znači da dijaspora
zadržava svoju specifičnost i potpunu autonomiju o načinu sprovođenja određene
akcije. Oni najbolje poznaje mogućnosti u zemljama u kojima žive, neki čak i
decenijama. KBSA je insistirao da građani BiH imaju ista prava, zaštitu i
usluge ma gdje bili na teritoriji planete. U tom smislu je predložio
inteziviranje aktivnosti na planu sklapanja bileteralnih sporazuma između BiH i
SAD i Kanade u oblastima: dvojnog državljanstva, nostrifikacije diploma,
socijalnog i penzionog osiguranja, dvostrukog oporezivanja, zaštite i
unapređenja investicija, građanska i susdska prava.
8. Posebno je razgovarano o potrebi
znatno većeg registrovanja sjevernoameričkih Bošnjaka za izlazak na izbore u
BiH. Izlazak na izbore može u znatnoj mjeri imati pozitivan politički,
ekonomski i kulturni imapakt na jačanje države BiH. U tom smislu delegacija
KBSA je predložila izmjene Zakona o glasanju, pojednostavljenje procesa
registracije i glasanja, otvaranje mogućnosti registracije i glasanja u DKP
BiH, otvaranje isturenih odjeljenja DKP BiH u svim gradovima Sjeverne Amerike
gdje ima više od 20.000 bh građana i uvođenje 'on line' registracije i
glasanja.
9. Na inicijativu KBSA, BiH Poslovna
Asocijacija Sjeverne Amerike (BiH Business Association of North America) je
počela sa formiranjem i strukturnim uvezivanjem poslovnih stručnjaka i
privatnih poduzetnika na nivou Sjeverne Amerike. Cilj asocijacije je da uveže
gore navedene subjekte u smjeru aktivnije saradnje i bližeg međusobnog
upoznavanja. Razvoj baze podataka stručnjaka i poduzetnika, bliže uvezivanje na
regionalnom i globalnom nivou, lobiranje Ministarstva Trgovine država u kojima
živi naša dijaspora u smislu ostvarivanja trgovinskih olakšica za proizvode iz
BiH, te buduće slanje eksperata na rad u BiH uz punu kompenzaciju obezbjeđenu
od strane svjetskih ili domaćih finansijskih istitucija u industrijama od
interesa matici, su samo neki od budućih pravaca djelovanja BiH Poslovne
Asocijacije.
KBSA smatra da je došao momenat kad
se trebamo svi bliže uvezati i na poslovnom planu. Inicijative za ovakav jedan
poduhvat pristužu već određeno vrijeme kako iz matice tako i iz dijaspore.
Stoga, KBSA pozdravlja i podržava svaku akciju koja doprinosi daljem ekonomskom
snaženju naše dijaspore.