Interview: Mustafa ef. KLANCO
Interview: Mustafa ef. KLANCO, glavni imam Mešihata Islamske zajednice Njemačke
POLOŽAJ MUSLIMANA U NJEMAČKOJ NIJE ZADOVOLJAVAJUĆI
Razgovarao: Esad KRCIĆ
BOŠNJACI.net: Uvaženi ef. Klanco, molimo Vas da za naše
čitatelje predstavite Islamsku zajednicu Bošnjaka Njemačke, odnosno kada su se
bošnjački “gastrabajteri” počeli organizirati kroz džemate, odnosno u islamske
zajednice?
Prvi džemat Bošnjaka je osnovan 1978. godine u Achenu.
Uprava ovoga prvoosnovanoga džemata kasnije je bila u Kölnu. Neposredno poslije
toga slijedi osnivanje džemata Dortmund, Essen, Frankfurt, Düsseldorf,
Hamburg i Kamp-Lintfort. Od 1986.
do 1990. osnovano je još sedam džemata. Dolaskom ratnih prognannika iz BiH,
dijelom i iz Sandžaka, u gradovima su se organizirala mjesta, odnosno punktovi,
za mektebsku nastavu a također osnivaju se novi džemati. Danas, u 2007. godini,
u sastavu IZBNJ djeluje 62 džemata. Na nivou oblasti ili regija u SR Njemačkoj,
aktivnostima koordiniraju imami koordinatori, koji uz zamjenika glavnog imama i
izabrane predstavnike iz reda nezaposlenih u IZBNJ, zajedno čine Savjet glavnog
imama.
Pored navedenih 62 džemata koji su pod ingerencijom ove IZ Bošnjaka u Njemačkoj,
djeluje i jedna grupa (džemat) organizirana u Stuttgratu koju je Rijaset
priznao dok IZB Njemačke nije ovu grupaciju vjernika iz Stuttgarta za sada
prihvatila u svoju Instituciju.
Do 1990. godine džemati su bili «jugoslovenski». Raspadom Jugoslavije, došlo je
i do disolucije IZ-e u SFRJ, sa jednom od posljedica da je u Njemačkoj došlo do
sporazumnog razdvajanja na bošnjačke i albanske džemate. Inače su islamske
zajednice - džemati u Njemačkoj organizirani na nacionalnoj osnovi tako da
većinu čine Turci zatim Arapi, a Bošnjaci su po brojnosti, muslimani vjernici,
na trećem mjestu. Po zvaničnoj statistici u
Njemačkoj živi oko 150.000 Bošnjaka. Manjim grupama muslimana u Njemačkoj
pripadaju Albanci, Pakistanci, Nijemci-konvertiti, Iranci –šijska grana islama.
Također, postoje i vjerske sekte Aleviti, Ahmedije i Kadijanije, koji se, kad
im zatreba, pozivaju na islam.
U Njemačkoj postoje dva islamska vijeća: jedno koje pripada Turcima, a drugo
Arapima. Ova podjela otežava zajednički nastup muslimana prema institucijama
njemačke države.
BOŠNJACI.net: Hvala Vam na iscrpnom odgovoru. Recite nam da li ste
zadovoljni sveukupnim radom
džemata?
KLANCO: U kadrovskom i prostornom pogledu posjedujemo veoma solidan osnov.
Nasušna je potreba za novim osavremenjenim modelom rada i djelovanja kako bi
ostvarili što tješnju saradnju sa dolazećom mladom generacijom muslimana. Uz
ovo u novoj organizaciji bit će više rada i discipline, i odgovornosti, ali i
nagrađivanja za postignute rezultate u radu.
Aktivnosti u džematima se uglavnom odvijaju vikendom. Džemate predvodi 56 imama
sa dekretom reisu-l-uleme IZ-e u BiH. Jedan imam je postavljen sa dekretom
muftije iz Novog Pazara. Ostali imami imaju ovlaštenja za obavljanje dužnosti
od Imama-koordinatora IZBNJ. Oni nisu angažirani isključivo kao imami, nego su
uposleni u privredi.
Ako se stavi pod lupu pređeni put u Bošnjaka muslimana u Njemačkoj u zadnjih
tridesetak godina, možemo biti zadovoljni učinjenim. Mada su mnogi poslovi i
zadaci mogli biti urađeni temeljitije i efikasnije.
Stanje strepnje i straha
BOŠNJACI.net: Koji su tekući, a koji najveći problemi u
opstojanju i u radu džemata?
KLANCO: Postoje problemi objektivne naravi koji su vezani za sve muslimane:
problem ukopa umrlih, problem nošenja mahrame u javnim ustanovama, klanja
životinja na islamski način (halal meso op.a.), problem vjeronauke u školama,
problem “terorizma” i “džihadizma”, itd. Posljednjih nekoliko godina muslimani
i muslimanske zajednice u zapadnoevropskim zemljama jesu u velikim iskušenjima
kroz koja prolaze u dubokom stanju strepnje i straha.
Tamo gdje mi kao institucija, a i imami, nemamo uticaj, dolazi češće do
varničenja u džematima. Ove svađe izaziva samovolja i hirovi pojedinaca. Sa
posljedicom da dolazi i do sudskih procesa, između naših Bošnjaka. Dovodi se u
pitanje status imama i održivosti u životu nekih džemata, posebno koji plaćaju
kirije za objekte mesdžida ili imamskih stanova.
Zbog relativne blizine BiH Njemačkoj, još dobar broj naših ljudi, i pored
odluka Rijaseta da budu članovi ondje gdje stiču dohodak i izdržavaju porodice,
ne uključuju se kao članovi u IZ-e u Njemačkoj. A na drugoj strani onima koji
su članovi naših džemata u Njemačkoj, a traže uslugu IZ-e u BiH u pojedinim
MIZ-e naplaćuju ponovo članarinu! Tako da u stvarnom životu ispada kao da mi u
Njemačkoj nismo dio Islamske zajednice u BiH i tamošnjih džemata! Kao da nismo
“jedan džemat na dva mjesta”. Niti vjersko, niti moralno, a niti ustavno pravo
nemamo članstvo utvrđivati isključivo na temelju članarine. Mi obično kažemo: Svjesni,
participirajući članovi IZ-e i oni koji u njenom radu i aktivnostima ne
participiraju. Njih ni u kom slučaju ne zaboravljamo. Naprotiv, gradimo
Zajednicu “velikog kišobrana” koja će okupiti sve nas i povesti nas, vodeći se
vječitim, najhumanijim ciljevima uzvišenog Islama.
BOŠNJACI.net: Poznato je da je glavni problem džemata
odnosno zajednica prostor za džamije, mesdžide. Kako džemati rješavaju taj
problem?
KLANCO: Kada smo uvidjeli da naši ljudi žele da ostanu u Njemačkoj, da se
etabliraju na ovom prostoru, a da ”kirijanje” ne vodi opstanku džemata,
pokrenuli smo aktivnosti oko kupovine objekata. Svaki džemat je kupovinu
objekta (vakufa) sam ostvarivao, bez ičijeg posredovanja. Nije bilo inicijative
iz matične IZ-e u BiH a u Njemačkoj sve do 1994. godine nismo imali krovnu
organizaciju. Danas je u vlasništvu džemata IZBNJ 30 objekata sa mesdžidima,
imamskim stanovima, popratnim prostorijama. Danas Bošnjaci u svim velikim
gradovima u Njemačkoj imaju vlastite prostore, sa odnosom 50 %. Kupovina ovih trideset
objekata u vlasništvu za džamije je urađena od 1991. godine do danas.
Najvažniju ulogu pri kupovini objekata su imali imami i pojednici unutar
džematskih odbora. Tu činjenicu kao i ulogu osnivača džemata ističem i to
sadašnje i naredne generacije ne treba da zaborave. Ostali džemati (oko 50 %)
plaćaju kirije. To otežava rad i funkcionisanje džemata. Sa posljedicom da se
aktivnosti u nekim džematima svode samo na to da se preživi, iznađu sredstva za
režije.
Usljed činjenice da nam mubarek Ramazan dolazi u ljetni period, vjerojatno će i
posjeta džamijama opasti: jacija – teravija će biti kasno oko pola noći. Tada
dolazi i vrijeme godišnjih odmora. Za nadolazeće vrijeme imami, džematski
odbori i džemati trebaju se pripremiti i drugačije organizirati aktivnosti.
Bošnjačka džamija u Kamp Lintfortu
Položaj muslimana u Njemačkoj i Bošnjaka, kao vjernika, nije zadovoljavajući
BOŠNJACI.net: Kakav je položaj Bošnjaka i uopće muslimana
u Njemačkoj?
KLANCO: Položaj muslimana u Njemačkoj i Bošnjaka kao vjernika nije
zadovoljavajući. Vi znate da islam nije priznat u Njemačkoj. Posljedica toga je
da sve organizirane islamske zajednice nisu po njemačkom zakonu vjerske
zajednice nego udruženja građana.
Izgrađena infrastruktura od cca. 2200 mesdžida u posljednjih pedest godina
govori da je u Njemačkoj bila dobra klima kada su u pitanju muslimani, sa
posljedicom da se čak počeo formirati i jedan islamsko-njemačko-evropski
identitet.
Predstavnici muslimanskih organizacija prije moraju između sebe pokrenuti
međumuslimanski dijalog. Predstavnici države, nevladine i crkvene organizacije
trebaju pomoći msulimanima, kao manjini, da budu bolje organizirani, da imaju
institucionalno predstavljanje Islama u Njemačkoj. Bosna ima takvo iskustvo.
Većina treba pomoći manjini, mi to očekujemo.
Svakako da je položaj muslimana i muslimanskih organizacija na Zapadu otežan
nakon terorističkih akcija u SAD, Španiji, Holandiji, Londonu i drugdje. Teror
se pripisuju muslimanima ili se izvodi ”u ime islama”. Sve to skupa olakšava
posao svima onima koji uopće ne prihvataju strance, posebno muslimane, kako bi
ih marginizirali, diskreditirali. Neki političari zagovaraju i progon muslimana
iz zapadnog svijeta.
S druge strane, moramo imati u vidu i to da i sami muslimani često padaju u
zamku naglašavanja svoje ”kulturne različitosti” i svog specifičnog kulturnog
identiteta unutar evropskog, još uvijek preovlađujućeg strukturalnog i
vrijednosnog monokulturnog konteksta.
BOŠNJACI.net: Koliko su Njemci zaintersirani za islam i kakav odnos imaju
mediji prema Islamu i muslimanima?
KLANCO: Nakon svega što se posljednjih godina dogodilo na globalnom planu
”oko muslimana i islama” i medijska antislamska kampanja je podebljala liniju
mi – oni. Islam se predstavlja na orjentalistički način, mediji projiciraju
maskote sa kojim straše ljude od islama; nekada je to Bin Ladenova slika iza
koje se vidi džamija, nekada afganistanski mudžahedin, nekada palestinski
dječak omotan eksplozivom, nekada žena sa mahramom. Problemi Bliskog i Srednjeg
istoka serviraju mediji na način: Što se oni u Avganistanu ili Iraku bune, a mi
im došli sa tenkovima i donosimo im demokratiju! A oni se još bune? Medijska
dresura ima dalekosežne, a vjerovatno ciljane posljedice. Medijska slika
muslimana na Zapadu je slika “najezde Mongola”. Mnogo je dizajanera te slike.
Ziaudin Sardar je, izlažući sprdnji tzv. “mahrama-aferu” u Frnacuskoj napisao:
“Dakle Frnacuskinja sa šalom je šik, a žena muslimanka sa šalom je prijetnja
civilizaciji”. Upotreba naziva islamski uz terorizam, npr., atomske bombe danas
imaju i kršćani, i jevreji, i hindusi, i budisti, i muslimani, ali samo ona
bomba koju imaju muslimani nazvana je “islamskom”! I to se učinilo milion puta.
Time se u jednom dijelu zapadnih medija hoće kazati da su u “tih poganih
muslimana” i same bombe “vjernici”. Ima, dakako, dosta zapadnih novinara i
univerzitetskih profesora koji su se suprostavili i koji se suprostavljaju
antimuslimanskoj medijskoj hajci. Američki profesor John Esposito, u svojim
knjigama je upozoravao zapadne vlade na svu štetu koju proizvode mnogi mediji,
reducirajući islam na džihad, a potom džihad jest jednako sveti rat.
Preovlađujuća je opća težnja da se o muslimanima i islamu piše kao o “glavnom
neprijatelju liberalnih demokratija Zapada”. Takakv se neprijatelj mora
medijski oblikovati, morate ga reducirati na značku, kliše ili zastavu na kojoj
je turban, zakrabuljena žena ili “bradati ekstremista”. Mediji proizvode samo
kamene riječi!
Niko nema pravo da pozvjeruje ljude i to samo toga radi što pripadaju
drugačijoj vjeri!!!
Interesovanje za Islam postoji. Često školsku djecu učitelji i nastavnici, kada
je tema islam, dovode u džamiju da se djeca na licu mjesta upoznaju sa
”muslimanskom bogomoljom”. U prošloj godini Ministarstvo unutarnjih poslova na
čelu sa dr. Wolgangom Scheubleom pokrenulo je ”Njemačko-islamsku konferenciju”
sa ciljem organiziranja jednog predstavničkog tijela za većinu muslimana u
Njemačkoj, boljom integracijom muslimana u njemačko društvo. Konferencija će
trajati tri godine a radiće u komisijama. Nadamo se da će se islam i muslimani
u Njemačkoj izboriti i dobiti prava koja im i po Božijim i ljudskim zakonima
pripadaju.
Bosanski jezik kod treće generacije počinje da se gubi
BOŠNJACI.net: Njemci koji su prešli na islam, ili bolje reći vratili se islamu, djeluju kroz Islamsku zajednicu Njemačke (Islamische Gemeinschaft in Deutschland). Kakva je vaša suradnja sa njima, i da li oni nailaze na slične probleme u njemačkom društvu?
KLANCO: Naša suradnja sa većinom muslimana u Njemačkoj odvija se kroz dva
vijeća. IGD je zastupljen u Centralnom islamskom vijeću. Oni nemaju probleme
”Gasterbeitera-gostujućih radnika”. Oni su dio njemačkog društva ali imaju
izazove kao i ostali muslimani. Organizirani su kroz IGD, Haus des Islam,
tekije .... Na njemačkom jeziku redovno izlazi novina ”Islamische Zeitung” (Islamske
novine op. a). nešto poput našeg Preporoda. Više je različitih prijevoda
Kur’ana na njemačkom nego na bosanskom jeziku. Najbolji prijevod Kur’ana je
prijevod, konvertita dr. Murada W. Hofmana, bivšeg njemačkog diplomate čije se
knjige prevode na sve svjetske jezike. Na bosanskom imamo Islam kao
alternativa, Islam u 3. milenijumu i druge.
BOŠNJACI.net: Kakve su veze Islamske zajednice Bošnjaka Njemačke sa srodnim
zajednicama u drugim državama Evrope, zatim Amerike, Australije...?
KLANCO: Osim razmjene bajramskih čestitki, sastanka glavnih imama u
Sarajevu sa reisu-l-ulemom u toku ljetnjih ferija i seminara imama iz
dijaspore, svakih pet godina, nema nekih posebnih veza. Svi smo mi naime
zauzeti obavezama na lokalnom – džematskom nivou ili na nivou zemlje u kojoj
djelujemo. Ne preostaje puno vremena za ”globalne” akcije na svjetskom planu u
bošnjačkoj dijaspori.
BOŠNJACI.net: Kavi su odnosi sa domovinom, odnosno da li ste zadovoljni sa
odnosima Rijaseta i bosanskih i bošnjačkih političara prema dijaspori u
Njemačkoj?
KLANCO: Bošnjaci i Bošnjakinje najmanje jednom godišnje putuju u BiH ili
Sandžak. Potreba za domovinom kod prve generacije je jača, kod druge nešto
slabija, kod treće još slabija ... Bosanski jezik kod treće generacije počinje
da se gubi. Bošnjaci u Njemačkoj su ulagali kapital u BiH, pravili kuće da
imaju za smiraj tijela i džamije za smiraj duše. Danas Bošnjaci također u
Njemačkoj prave kuće i kupuju stanove. Većina Bošnjaka ovdje je riješila da
ostane u Njemačkoj a da u BiH odlaze na godišnje odmore. Ili
kada umru - na tabutima!
O političarima i njihovom odnosu prema iseljenoj ili prognanoj Bosni ne bih
govorio: proučio bih radije dovu za pamet i slogu; da ne izgubimo što smo skupo
platili. Mnogo je toga od političara bosanskih obećano a nije urađeno. Od
ministarstva za dijasporu da će npr. urediti rad bosanskih dopunskih škola,
raditi na ostvarivanju dvojnog državljanstva...
Mi Bošnjaci moramo neprestano da se pitamo: “Šta danas mogu dobroga da učinim
za svoju, vjeru, porodicu, Narod i Državu!”
Što se tiče Rijaseta naša komunikacija ide preko Ureda za Bošnjačku dijasporu i
ostalih službi Rijaseta. Nekada je komunikacija jednosmjerna ali postaje
polahko i dvosmjerna.
Bajram je u Bošnjaka: vjerski, porodični, kulturni i nacionalni blagdan
BOŠNJACI.net: Još jedan islamski blagdan je iza nas. Obično nakon Bajrama govori se o mjesecu posta - Ramazanu, hadžijama i kurbanima, Novoj hidžretskoj godini. Kako Bošnjaci muslimani obilježavaju svoje vjerske blagdane u Njemačkoj?
KLANCO: Ove godine znatan broj Bošnjaka je išao u rodni kraj da tamo
provede bajramske blagdane jer je vrijeme zimskog ferija. Bošnjaci su posebno
vezani za Bajram. Bajram je u Bošnjaka: vjerski, porodični, kulturni i
nacionalni blagdan. Čak i oni koji su i najudaljeniji od džamije i vjere u dane
bajrama osjećaju se muslimanom i Bošnjakom. Ovo daje posebnu važnost Bajramu.
Ali, osjećaj da smo zajedno i da smo jedno ne smije biti zloupotrijebljen bilo
kojom vrstom zloupotrebe vida, prvenstveno materijalne dobiti, ili svjesnog
kršenja Allahovih propisa.
Bošnjaci naime uz Kurban bajram, nakon klanjanja i čestitanja, odlaze da bi
žrtvovali kurban, da bi podijelili kurbansko meso, obišli rodbinu i komšije...
Zatim Bošnjaci zijarete mezarluke na području džemata, prouče Fatihu ili Jasin
umrlima. Na Bajram se okupljaju porodice i razmjenjuju se pokloni.
Šteta je npr. da ovdje u Njemačkoj žene, djevojke i djeca ne dolaze da klanjaju
bajram iako je ta tradicija bila prisutna u doba Muhammeda a.s.
BOŠNJACI.net: Često u pričama zauzimaju Bajramska sijela koja su u dijaspori a
i domovini postala pravo pomodarstvo. Najčešće se takva sijela kose sa
islamskom i bošnjačkom tradicijom, posebno ako uzmemo u obzir prisustvo na
takvim sijelima ragolićene pjevačice sa srpsko-šumadijske estradne scene. Kakve
veze takva sijela imaju sa Bajramima i bajramovanjem?
KLANCO: Kao što znate prvi i drugi vikend poslije bajrama jedan dio džemata
u Njemačkoj organizira bajramske svečanosti zbog kojih nas kritikuju, jer
nastupaju pjevači, muzikanti itd. Nismo ni mi zadovoljni našim bajramskim
svečanostima, ali na njima se pojavi imam održi predavanje, hor prouči par
ilahija, nema alkohola, upoznaju se mladići i djevojke, pa dođe i do braka,
okupimo naš narod.
Nažalost, imamo slučajeva da čak i neki restorani organiziraju “bajramske
derneke” uz točenje alkohola! Sve to govori o našem stanju i halu. Apelirao bih
na rukovodstva klubova u kojima se okupljaju Bošnjaci, na gastronome i estradne
umjetnike Bošnjake i Bošnjakinje da se preispitaju i zapitaju da li bi njihovi
roditelji, nane i djedovi tako nešto radili uz Bajram ili mimo Bajrama “Bajram
Party” golišave pjevaljke, trbušni ples, alkohol. U Kur’anu ima pitanje: Kuda
idete?
Silom nameću bezmezhebizam, bezimamstvo, bezmuftijstvo, bezrijaset
BOŠNJACI.net: Jedno vruće pitanje. U BiH i Sandžaku, pa i
bošnjačkoj dijaspori se u posljednje vrijeme sve češće govori o pojavi tzv.
vehabija. Recite nam u kolikoj mjeri su bošnjački džemati u Njemačkoj suočeni s
ovom pojavom?
KLANCO: Ovo je medijski najrabljenija tema i pitanje oko kojeg se nažalost
glože muslimani u globlu pa i Bošnjaci. Za elaboraciju ovog pitanja treba više
vremena i prostora. Pošto se nisam bavio tim fenomenom, površno u najkraćem
mogu kazati sljedeće: Pitanje ”vehabizma” je kompleksna tema i mislim da je ta
ideja došla u BiH kroz humanitarne organiazacije i njihovu djelatnost u toku
agresije na BiH i poslije agresije u Bosni.
Mi živimo u globalnom svijetu u kojem Sarajevo
postaje metropola. Na ulicama zapadno-evropskih metropola susrećemo muslimane:
sunije, šije, sufije, ”vehabije” ... pravne tradicije hanefijska, šafijska,
malikijska i hanbelijska i džaferijska. To je očekivati i u Sarajevu, u BiH i u
Sandžaku. Kako sve te ”identitete” dovesti u sklad, harmoniju da niko nikome ne
smeta?
Ja sam osam godina u istom mesdžidu zajedno djelovao sa muslimanima iz Magreba
(Maroko, Tunis)
i svi smo zajedno klanjali. Oni su izgovarali poslije Fatihe Amin
glasnije-horski, a mi u sebi. Nakon što smo kupili objekat i preselili, ja sam
mislio da će Bošnjaci i Albanci izgovarati Amin na glas ali nisu. Danas poneki
Arap, Turčin, čak jedan Azer (šiit) dolazi klanjati kod nas, ali niko ovdje ne
nameće svoje drugome. Sve te nebitne razlike su spektar muslimanske kulture i
identiteta koji je danas pomiješan na jednom prostoru po prvi put u povijesti
ako se izuzme hadž. Te razlike su bogatstvo islamske kulture i zašto ih
potirati? Islam, gledajući povijesno, nije potirao ni predislamsku tradiciju
koja nije u suprotnosti sa islamom. Kod naroda koji su primili islam mnogo toga
je poislamljeno ali nije i uništeno.
Problem nastaje kada manjina, ne poštujući ni imama, ni ono što je ostvareno na
polju očuvanja muslimana, hoće silom da nameće bezmezhebizam, bezimamstvo,
bezmuftijstvo, bezrijaset, neki ”svoj red”. Da postojeći red i sve što je
očuvano dovede u pitanje. Otvarati pitanje mezheba i spuštati u narod je
opasno, jer ono oko čega se ulema razilazi vidimo da se obični svijet
sukobljava. Ovo su stvari o kojima ne treba šutjeti. I na koje je Rijaset
trebao ranije da reagira sa institucionalne razine. Najopasnije je kada obični
svijet počne braniti i tumačiti religijske istine, teorije, mezhebe... Put od
toga, do posezanja za pištoljem i eksplozivom je vrlo kratak. Potom koban i
bolan.
Mislim da neke manje grupe muslimana nemaju osjećaja za stvarnost i vrijeme. I
da njihov metod djelovanja može dovesti do gubljenja ili smanjenja slobode svim
muslimanima. Ja sam bio imam u vrijeme komunizma i dobro znam kako je u
neslobodi djelovati. Danas, kušajući slobodu, moramo biti odgovorni i imati
mjeru: Jer ako budemo ”plazili jezik” možemo ostati bez njega.
Da krajnosti nisu bezopasne, i da su mač sa dvije oštrice, iznijeću dva
primjera:
U jednom našem džematu imam je ”producirao” ”vehabije” i kada su ga ”nadrasli”
odvojili se od njega, onda je njemu problem bio kako se vratiti, kako kaže dr.
Karčić ”islamskoj tradiciji Bošnjaka”. Drugi imam je zastupao strogo poštivanje
mezheba, usljed čega se od njega se odvajaju njegovi učenici.
Mladi ljudi danas propituju tradiciju svojih roditelja, islamsku praksu koju su
učili u mektebima i džamijama, jer žive u novim uslovima i sredinama. Danas su
elektronski mediji uticajni na formiranje identiteta. Sa mogućom posljedicom da
svaka porodica ima svoga šejha, reisa, muftiju ... To su novi izazovi za
muslimane, a posebno za Rijaset IZ-e u BiH kao matičnu IZ-u. Jer mi od nje
očekujemo više na planu institucionalnog djelovanja u novonastalim okolnostima.
Ovo reagiranje zvanične IZ-e u našoj zemlji i inostranstvu jeste sasvim
prirodna reakcija onoga ko je u višestoljetnom uspješnom istrajavanju potvrdio
se kao jedini mogući put i način rada i djelovanja. I sada se na to što je
stoljećima tkano nasrće. Naša zajednica iznašla je model da sačuva sebe i
narod, i da uz nasrtaje, koji sada idu i sa Istoka i sa Zapad, uz velika
stradanja, ljudi i dobara, bude i traje. Ona se sa velikom mukom revitalizira i
uspravlja! Pošteno joj je priznati njen trud a ne i nju i narod omalovažavati i
bagatelisati!
Dugoročno gledano, Rijaset se mora sistematično baviti pitanjem tumačenja
islama i obrazovanjem kadra, posebno imamskog, za ”globalno” vrijeme i prostor.
Mi Bošnjaci trebamo umjesto teških riječi, radikalizma, advokature, imati više
tolerancije drugačijeg i različitog, prvo kod nas i među nama, pa onda prema
drugima, a ne obrnuto. Mi trebamo razumijevanja, otvorenosti, dijaloga,
muminske ljubavi. Ali ni u kom slučaju ne smijemo dovoditi u pitanje našu islamsku
bošnjačku tradiciju: mi nismo muslimani od jučer. Islamska zajednica ne smije
biti talac bilo kojeg pojedinca ili grupe! I mora sačuvati neovisnost i
slobodu.
Preporučio bih svim mladim ljudima da, pored učenja Kur’ana, čitanja zbirki
hadisa i drugih klasičnih djela islamske znanosti, isčitavaju djela muslimana
sa Zapada: Tarika Ramadana, Muhameda Asada, Muhameda Hamidulaha, Murada Hofmana
i rahmetli našeg alima Huseina Đoze. Da budu dobri radnici na radnim mjestima,
a ne besposličari.
Posebno bih podvukao da pročitaju knjigu, objavljenu posthumno, od rahmetli mr.
Nijaza Šukrića: ”Organizacija i oblici vjerskoprosvjetnog života muslimana
Bosne i Hercegovine od 1945. do 1976. godine”. U ovoj knjizi će imati uvid o
važnosti tradicije i običaja u očuvanju vjere.
Bosna je poligon ne samo arapskih i iranskih nadmetanja, nego i komšijskih
BOŠNJACI.net: Otvoreno pitanje: zašto jedan dio
rukovodstva IZ i imama vidi ”vehabije” a drugi ih ne vidi?
KLANCO: Da li neko nešto vidi ili ne vidi zavisi od posmatrača. Raduje nas
da je sve više onih koji imaju i dubok i oštar vid, da vide i ono što će tek
doći! Mislim da Zajednica sebe ne brani od vehabija. Ona sebe brani od svih
svjetovnih i religijskih nasrtaja. Ona je oprezna u svome hodu kroz povijest, i
hrabra i odvažna! Sjednica Rijaseta u Tuzli bila je u vezi ”vehabizma”, bolje
kazano -drugačijeg, zbunjujućeg i neprimjerenog tumačenja islama za bosansko pa
i evropsko podneblje. Samo sučeljavanje generalnog sekretara Rijaseta gosp.
Muhameda Salkić i hfz. Jusufa Barčić na TV svjedoči da ima varničenja, svadje i
kratkih spojeva u pojedinim našim džematima. Društvena stvarnost u BiH nakon
agresije na BiH i Bošnjake i genocida, pogoduje netoleranciji. Mislim da se ne
radi o tome da li se vide ili ne vide ”vehabije,” nego kako ovu pojavu
imenovati?
BOŠNJACI.net: U ovom kontekstu želimo vas pitati o drugim pojavama koje se
javljaju na našim prostorima. Radi se također o pojačanoj pojavi šijizma, koja
do rata nije bila prisutna na našem prostoru. Da li BiH postaje poligon arapsko-iranskih
vjerskih interesa ili nadmetanja?
KLANCO: Bosna je nažalost zadnju deceniju i pol predmet raznih ekperimenata
međunarodne zajednice i ”prijatelja i neprijatelja”. U filozofiji zapada
postoji program (Eroberung der Raum) osvajanja prostora iz raznoraznih potreba
i ciljeva. Nakon agresije i genocida nad Bosnom i Bošnjacima, kojeg smo hvala
Allahu dž.š. biološki preživjeli, traje jedno tiho, mehko i podmuklo
raslojavanje bošnjačkoga i bosanskog tkiva. Izgleda da smo kao narod sposobniji
odoljeti i izdržati teške udarce. Ali da tzv. mehkoj agresiji ne možemo da se
odupremo. Bosna je poligon ne samo arapskih i iranskih nadmetanja, nego i
komšijskih. I šireg evropskog okruženja.
BOŠNJACI.net: Prisutna je i sekta ”Ahmedija” koja je zbog svog nakaradnog
vjerskog ubjeđenja izašla iz islama. Kako spriječiti prodor takvih sektašenja i
usitanjavanja bošnjačkog naroda?
KLANCO: Putem obrazovanja imamsko muallimsko hatibskog kadra za ”globalno
vrijeme!” I to isključivo u jednoj obrazovnoj instituciji u BiH. To je
najvažnija zadaća koja stoji pred IZ-e u BiH.
BOŠNJACI.net: Neizbježno je pitanje o ”Jehovinim svjedocima” ili bolje reći
o kršćanskoj sekti ”od vrata do vrat”. Oni su se za vrijeme agresije na BiH
preko raznih humanitarnih organizacija ubacili u BiH. Na završetku rata su
naišli na plodno bosansko tlo za plasiranje svojih kršćanskih opcija. Posebno
su im bili intersantni bošnjački prognanici i izbjeglice u Njemačkoj i drugim
zemljama Evrope. Da li vam je poznato koliko su se oni proširili među nama?
KLANCO: Prije dvadesetak godina Jehovini svjedoci i druge kršćanske sekte
su kucale na vrata stanova Bošnjaka i drugih muslimana u Njemačkoj. Mislim da
oni nemaju šanse među Bošnjacima jer Bošnjaci su isprepadani (!) i imaju veliku
dozu opreza prema novinama. Možda da im pristupi poneki pojedinac ali su to
rijetkosti. Znate za slučaj kada su Crnogorci 1913. godine pokrštavali
muslimane u plavsko-gusinjskom kraju u Crnoj Gori, jedan musliman kaže popu:
”Pope pohitaj sa tom vodicom, prođe mi podne namaz”.
Mešihat IZ Njemačke
BOŠNJACI.net: IZBNJ je već dvije godine priprema
reorganizaciji, doklo se došlo po ovom pitanju i kada očekujete izbore u IZBNJ?
KLANCO: Ja sam odbio nekoliko intervjua. Bili su ponuđeni povodom
rezolucije Rijaseta o tumačenju islama i reorganizacije IZBNJ. Pošto smo s u
mjesecu novembru i decembru na nivou regija organizirali evidentiranje i
predlaganje kandidata za predsjednika i podpredsjednike mešihata kao i članove
mešihata iz redova nezaposlenih u IZBNJ, nisam želio da utičem na predlagače na
bilo koji način. Pa ni putem spomenutog intervjua. Sada smo taj dio posla
završili. Zato sam pristao da vam odgovorim na ova pitanja. Predlaganje i
evidentiranje kandidata je proteklo u demokratskoj formi. Imami i predsjednici
džematskih odbora su tajnim predlaganjem između 56 kandidata za predsjednika i
dva potpredsjnika Mešihata predlagali najmanje 3 a najviše 6 kandidata, a 5
članova Mešihata iz reda nezaposlenih u IZ-e. Također na regionalnom nivou
predlagali su imami i predsjednici. Svi imami sa dekretom Rijaseta, i svi
predsjednici kao i drugi aktivisti, mogli su biti predloženi od strane imama i
predsjednika džematskih odbora: i to tajnim putem! Učinili smo tako da
predsjednici na regiji nisu znali kako su predlagali njihovi imami. Predstoji
da se utvrde konačne liste u dogovoru sa Rijasetom. Što se tiče kandidata za
Sabornike IZBNJ, džematski odbori trebaju da delegiraju Sabornike IZBNJ do
kraja januara 2007. godine. Prvo trebamo izabrati rukovodstvo Sabora IZBNJ,
zatim članove Mešihata. Očekujemo da ćemo do ljetnog ferija imati završen
proces preustroja IZBNJ sa nivoa glavnog imama u nivo Mešihata.
BOŠNJACI.net: Koja bi bila Vaša poruku Bošnjacima u Njemačkoj, dijaspori i
domovini?
KLANCO: Ne bi bilo na odmet da svi nosimo i izrazavamo malo više ponosa što
smo muslimani, Bošnjaci i u isti mah što smo Evropljani. Poručujem Bošnjacima i
Bošnjakinjama:
-Poštujte zemlju u kojoj boravite jer ste dobijanjem vize ili državljanstva
sklopili ugovor o poštivanju zakona i propisa dotične zemlje;
-Čuvajte islamski identitet i odgajajte djecu u tom duhu i duhu islamske
bošnjačke tradicije;
-Čuvajte porodice, džemate i mektebe kao čuvare identiteta i samoga sebe;
- Ne zaboravimo da je nad nama izvršen genocid u Srebrenici, Prijedoru i dr.
gradovima BiH a čuvari su nam bili zapadno-evropski NATO vojnici.
Ujedno koristim priliku da svim muslimanima i muslimankama čestitam Novu 1428.
hidžretsku godinu.
(http://www.bosnjaci.net)