Tribina „Vjera i moral“ i promocija knjige „Načela morala u Kur'anu“
U petak, 05. aprila 2013. godine, u Maloj sali Centra za kulturu Goražde je održana tribina ''Vjera i moral'' i promocija knjige ''Načela morala u Kur'anu''. Organizatori tribine i promocije knjige bili su Muftijstvo goraždansko i Naučnoistraživački institut Ibn Sina iz Sarajeva.
Tribina je otvorena učenjem kur'anskih ajeta i uvodnim obraćanjem muftije goraždanskog Hameda ef. Efendića. Muftija je govorio o važnosti morala u svim društvima i vremenima, a posebno u onim društvima i vreminima kada je moral negdje na margini svakodnevnog života ljudi ili ga se zaboravlja. Tribina i promocija knjige su, kako je rekao, još jedna prilika da se podsjetimo na važnost morala te vidimo u kakvoj to vezi stoje vjera i moral.
O temi ''Vjera i moral'' govorio je direktor Naučnoistraživačkog instituta 'Ibn Sina'' – Sarajevo prof. dr. Mohammad Ali Barzanooni. Na početku svoga govora podsjetio je na važnost čovjekove zaokupiranosti suštinskim pitanjima njegova bivanja, te podsjetio na svijetle primjere učenjaka i mislilaca koji su se kroz povijest bavili pitanjima poput onih: ko sam? odakle dolazim? kamo idem? gdje je moja domovina? šta je svrha moga života? i slično. Za vjernike je važnost pitanja morala sasvim jasna stvar, a o tome jasno govori, kako je rekao, hadis Božijega Poslanika, a.s., u kojem on za sebe kaže da je poslan da usavrši dobre ćudi kod ljudi ili upotpuni moral. Profesor Barzanooni potom je govorio o četiri teorije koje govore o odnosu vjere i morala. Prva teorija, kako je rekao, ove pojmove vidi odvojenim, te kaže da vjera uči čovjeka kako će zaraditi sreću onoga svijeta, a moral kako će naći sreću na ovom svijetu. Po drugoj teoriji vjera i moral su uzajamno suprotstavljeni, kontrarni pojmovi, pojmovi koji jedan drugom proturječe i koji su nepomirljivi. Treća teorija govori o moralu koji je dio vjere, odnosno moralu koji kao uži pojam biva dijelom vjere koja je širi pojam. Po ovoj teoriji, kako je rekao, slikovito bi se moglo reći da ako bi akaid bio korijen stabla, moral bi bio deblo, a grane obredi. Za prvu i drugu teoriju rekao je da su neprihvatljive za islamske učenjake, dok je treću prihvatio veliki broj učenjaka. Ipak, kako je rekao profesor Barzanooni, trećoj se teoriji može prigovoriti. Naime, može se puno puta vidjeti ljude koji nisu vjernici ali u svome životu poštuju određena moralna načela. Profesor, stoga, smatra da je tek četvrta teorija prihvatljiva. Po ovoj teoriji vjera i moral nisu jedno, ali su uzajamno povezani, to jest i jedno i drugo imaju svoj identitet, ali i zajedničke elemente. Naglasio je da čovjek treba autoritet koji je iznad njega i da treba dodatnu motivaciju za svoj moralni odabir, posebno zato što čovjek sam po sebi nema cjelovito znanje o Bogu, sebi, drugim ljudima i svijetu koji ga okružuje. Problem ljudi koji nemaju vjere a biraju moralno ponašanje, kako je rekao, je problem odsustva pravoga cilja. Moral bez vjere ne nudi odgovor šta je krajnji cilj moralnosti. Profesor je na kraju upozorio na štetu koju može nanijeti moral koji je bez vjere, moral koji ne poznaje granice svetog, to jest moral u kojem svaki pojedinac živi samo za sebe.
O knjizi ''Načela morala u Kur'anu'' govorio je prevodilac i stručni saradnik u Naučnoistraživačkom institutu Ibn Sina – Sarajevo Nermin Hodžić. Autor knjige Ajatollah Dževadi Amoli, kako je rekao, jedan je od najvećih živućih alima islamskog svijeta i jedan od najčitanijih autora islamske literature u Islamskoj Republici Iran. Knjiga je plod autorovih predavanja o moralu i tematskog tumačenja Kur'ana kojim se bavi autor. Knjigu je na bosanski jezik preveo Ahmed Zildžić.
Dženan Imamović