A+ A A-

INTERVJU REISU-L-ULEME AVAZU - 29.12.2006.

     Avaz: Proteklu godinu, kada je riječ o djelovanju Islamske zajednice u BiH, svakako je obilježio problem vehabizma. S tim u vezi Rijaset IZ-e je donio Rezoluciju o tumačenju islama. I promocija Deklaracije evropskih muslimana je također obilježila proteklu godinu. Gdje su u tome bosanski muslimani, odnosno kako bi se oni trebali postaviti između evropskog puta kojem teže i očitih nastojanja nekih krugova da se stvori slika o ekstremističkom islamu u BiH?

Reisu-l-ulema: Ako govorimo o događajima koji su obilježili rad IZ-e u protekloj godini, onda bih izdvojio kao najznačajnije: obilježavanje 380. godišnjice Behrambegove medrese u Tuzli i 90. obljetnicu institucionalnog islama u Hrvatskoj. Te dvije obljetnice najuvjerljivije pokazuju ko su bosanski muslimana i šta žele. Oni su duboko ukorijenjeni u europsku povijest sa jasnim pogledom u budućnost. Na Balkanu nema škola koje imaju tako dugu povijest kao što su medrese o čemu svjedoči i Miroslav Krleža. Niti ima zemalja u Europi, kao što su Hrvatska i Austrija, koje razumiju važnost institucionalnog islama. Stoga, mi smo dobar putokaz europskim muslimanima kako da očuvaju svoj islamski identitet u Europi, kao što smo i dobar primjer europskim državama kako da otvore proces institucionaliziranja islama.  Koristim se ovom prilikom također da kažem da će IZ-a iduće godine imati jubilij 470. godina Gazih Husrevbegove medrese. Zar to nije razlog da budemo ponosni i radosni i da radost ovogodišnjeg Bajrama traje sve do obilježavanja tog jedinstvenog jubileja iduće godine u povijesti obrazovanih institucija ne samo za nas ovdje, već i za cijelu Europu.      

Avaz: Je li, po Vama, vehabizam u BiH prenapuhan problem ili, odista, imamo razloga za zabrinutost? 

Reisu-l-ulema: Ako je po onoj narodnoj -  sve o čemu se priča ili je bilo ili će biti - onda je i priča o vehabijama nešto što je bilo ili će biti. Ako, recimo, gledate i slušate večernji Dnevnik FTV, onda vam se priča da je u selu Šerićima reisu-l-ulema bio spriječen da klanja dženazu. Zatim, reisu-l-ulema ne smije prekoračiti prag Fehdove džamije u Sarajevu. Naravno, jer su vehabije okupirali Šeriće i Fehdovu džamiju. A onda, u ozračju katoličkih blagdana FTV u utorak, 26.12.2006. god. ekskluzivno najavljuje priču o učitelju koji poziva učenike na džihad. Međutim, u Dnevniku FTV ne vidjesmo ni učitelja, ni učenike, niti bilo kakvog poziva u džihad. Vidjeli smo samo montiranu sliku i čuli neki glas o majci Aiši. Kada to vidiš i čuješ treba da počneš mrziti samoga sebe, ako si musliman, a ako nisi musliman treba da te znoj oblije i krv da ti se sledi. Šta je to nego neka vrsta islamofobije bez ikakvog pokrića. I to nam Televizija uprilići baš kad svi imaju razlog za radost i veselje. Katolici i pravoslavci – neka im je čestit Božić. Jevrejima – neka je sretna Hanuka. Ostalima - neka je sretna Nova godina. A nama muslimanima, umjesto bajramske čestitke, ostaje priča o vehabijama i džihadu u Maoči kod Brčkog. Časno i pošteno – nema šta!

Avaz: Pa ipak mnogi ljudi su zabrinuti i uplašeni od vehabija. Posebno su muslimani zbunjeni oko toga – ima li ili nema vehabija kod nas?

Reisu-l-ulema: Vidite, stanovnici Salema u sedamnaestom stoljeću bili su uplašeni od žena ili djevojčica koje su imale bradavicu ili neki drugi znak na tijelu što je bio razlog da ih se proglasi vješticama i osudi na smrt. Isto tako, Amerikanci su bili uplašeni od Mekartijevih komunista. Čuven je Mekartijev govor u Zapadnoj Virđiniji 1950. god., kad je rekao: - Ja imam u ruci listu od 205 imena koja su poznata državnom sekretaru kao članovi Komunističke partije, koji, unatoč tome, još uvijek rade i oblikuju politiku Stejt departmenta.  Zar vam taj govor ne liči na govor nekih naših posmatrača: Oni su među nama, u našim džamijama, turbetima, mauzolejima, tekijama, mezaristanima, citadelama...

Još ima onih koji se sjećaju straha od Mladih muslimana i Rezolucije vakufskog sabora IVZ iz 1949. god., u kojoj se ulema poput Pandže, Handžića i Dobrače proglašava izdajnicima i teroristima. Zna se kako je završila hajka na vještice – sramno. Zna se kako je prošao Mekartijev govor – sramno. I zna se kako se okončala propaganda protiv organizacije "Mladi muslimani" – sramno. Valjda smo nešto naučili iz povijesti. Dakako, IZ-e neće ponoviti grešku iz 1949. god. Neće nasjesti provokaciji unutarmulimanske podjele i razdora. Put unutarnjeg dijaloga i tolerancije jest dug i naporan, ali je to pravi i jedini put koji svima donosi sreću.

Nažalost, ima pojedinaca koji nas uznemiravaju svojim odnosom prema našoj bosanskoj tradiciji. Štaviše, ima onih koji su u zoni tekfira i hidžre, a to je da su isključivi u vjeri i nepristupačni u komunikaciji. Takvoj praksi mora se stati ukraj, prvo, lijepim savjetom, a onda i naredbom da ne narušavaju red i mir, te da poštuju bosanski  suživot i toleranciju. Njihovo učenje o tekfiru (omalovažavanju drugog u vjeri) i hidžri (izolaciji) nema i ne može imati uporište u našoj Zajednici, nitu u našoj domovini. Niko nema pravo da se poigrava sa onim što su bosanski muslimani vijekovima stpljivo i predano gradili da bi ostali i opstali na ovim prostorima. I niko nema pravo provoditi nasilje u ime islama. Bosanski muslimani su u najtežim uvjetima uspjeli da se sustegno od ekstremizma. Oni koji pokušaju da bosanske muslimane nagovore da čine nasilje prema bilo kome, imat će IZ-u kao najžešćeg protivnika. Mi smo dovoljno snažni u svom islamskom identititetu da nemamo straha od drugog i drugačijeg. Samo kukavice i maloumnici svoju vjeru i mišljenje nameću silom. Ali, Allah Uzvišeni kaže: - Nema prisile u vjeri! Kao što nema prisile ni u nevjeri, ja bih dodao. Svi ljudi se rađaju slobodni i tako treba da žive – slobodni u svojoj vjeri i na svojoj zemlji.

 

Avaz: Ako je IZ u BiH na pojave vehabizma reagirala Rezolucijom, zbog čega se ista ta Zajednica "poprilično namrgodila" na istup dr. Rešida Hafizovića koji je, iz svog ugla, kritizirao ovu pojavu?

 

Reisu-l-ulema: Dr. Rešid Hafizović je slobodan intelektualac i akademik i on ima prvo da misli slobodno i da se javno očituje. Dr. Hafizović je profesor akaida (islamske doktrine) na Fakultetu islamskih nauka i po Ustavu IZ-e treba da ima muraselu od reisu-l-uleme (posebnu autorizaciju) da bi mogao predavati tako važan vjerski predmet na FIN-u, kao najvišoj odgojno-obrazovnoj instituciji IZ-e u BiH. No, to ne znači da je dr. Hafizović uvijek u pravo u onome što govori i piše. U slučaju njegovog teksta u Oslobođenju, pod naslovom "Oni dolaze po našu djecu" od 25. 11. 2006. god., njegovi stavovi nisu i stavovi Rijaseta IZ-e, pa tako ni FIN-a, i zato se Rijaset IZ-e, u skladu sa svojom ulogom i funkcijom, morao o tome očitovati.

 

Avaz: Da li takvi stavovi mogu pogošati inače dobre odnose  IZ-e i države Bosne i Hercegovine sa Kraljevinom Saudijskom Arabijom, koja bez sumnje sve više dobiva značaj u musliamnskom,  ali u globalnom svijetu? Da li su bosanski muslimani, doista, taoci Saudijske Arabije, kao što se moglo pročitati ovih dana u nekim medijima?

 

Reisu-l-ulema: Kao prvo, takvi stavovi mogu pogoršati dobre odnose sa istinom i onim što se stvarno događalo prije dva stoljeća, a drugo Kraljevina Saudijska Arabija je ozbiljna država i sadašnji Sluga dvaju harema Mekke i Medine, kralj Abdullah bin Abdulaziz Āl Saud,  je odgovoran i savjestan vladar koji, to pouzdano znam, voli Bosnu i bosanske muslimane. Problem je što kod nas imamo neodgovorne i nesavjesne Pojedince koji bez ikakvog razloga i na štetu svih nas govore o Saudijskoj Arabiji na način da nas je, doisita stid i sram pred Bogom i pred svijetom. Kazati da su muslimani  taoci Saudijske Arabije nije samo neistina, već je to i zlokobna nakana. Zlokobna je i činjenica da je država Bosna i Hercegovina sudjelovala u optužnici za terorizam protiv Princa Selmana bin Abdulaziza Āl Sauda, guvernera Rijada i mogućeg budućeg kralja Saudijske Arabije, koji je neizmjerno pomogao našoj zemlji o čemu govori i najviše priznanje koje mu je dodijelio rahmetli Alija Izetbegović. Pred takvim sramnim odnosom prema princu Selmanu, dokazanom prijetelju našeg naroda i države, treba da se stidi svaki bosanski patriota.

Naravno, neće sramne izjave pojedinaca naštetiti Kraljevini Saudijskoj Arabiji, ali hoće naštetiti brojnim jetimima i šehidskim porodicama kojima je svih ovih godina Saudijska Arabija izdašno pomagala. Ni princ Selman neće biti optužen za terorizam u Bosni, ali hoće ostati gorak okus u duši svakog ponosnog Bosanca koji se pita: - Pa zar je moguće da smo mi takvi ljudi?

 

Avaz: U takvo ponašanje mogao bi se ubrojati i stav naših političara prema mogućnostima ulaganja u našu privredu?

 

Reisu-l-ulema: Vi vjerovatno mislite na ponašanje prema inicijativi princa Velida. Neće princ Velid bin Talal, jedan od najvećih poslovnih ljudi u svijetu, ništa izgubiti zato što državni dužnosnici Bosne i Hercegovine nisu prepoznali njegovu vrijednost kad im je prije nekoliko godina došao privatnim avionom i ponudio izgradnju najvećeg i najljepšeg hotela u Sarajevu. Ne dočekavši ni poslije nekoliko mjeseci adekvatan odgovor od naših „odgovornih“, princ Velid je svratio u Bugarsku i Albaniju i tamo je našao sve što je tražio. Narvno, Bugari i Albanci su također dobili što su očekivali – investicije koje znače život za njihove radnike. I dok su drugi sretni da im neki poslovni čovjek, kao što je saudijski princ, svrati da ga objeručke dočekaju, neki naši pojedinci plaze jezik kralju Saudijske Arabije da bi zadovoljili svoju sujetu i potrebu nekih bosanskih medija koji žive na širenju islamofobije, posebno saudofobije. Dakle, dok god budemo plašili bosansku javnost od onih koji nam doista žele pomoći i osposobiti nas da živimo od vlastitog rada, te dok god našu državu budu vodili ljudi koji ne umiju komunicirati sa svijetom, cijelim svijetom istoka i zapada, i dok god nam političari budu ljudi koji ne vide dalje od Kozije ćuprije, ne može nam biti bolje. Da vam navedem samo ovaj podatak: Hrvatska prodaje vodu brojnim zemljama Arapskog zaljeva. Gdje smo tu mi, ako ništa drugo bar vode imamo za izvoz. A imamo još uvijek i pouzdane prijatelje u tim zemljama koji su spremni da nam pomognu unatoč našem javašluku. 

 

Avaz: Prigovara vam se da je saopćenje Rijaseta eklatantan napad na akademsku slobodu?

 

Reisu-l-ulema: Rijaset IZ-e ne može zauzamati svoje stavove o osjetljivim pitanjima u međumuslimanskim odnosima na temelju jednog autora, Hamida Aligarha, niti na temelju memoara obavještajnih službi. Svakako, bosanski  muslimani imaju pravo čuti šta o vehabijma misli Hamid Aligarh, ali njegov sud o vehabijama nije mjerodavan kao što nije mjerodavan ni sud Manuela II Paleologusa, bizantijskog imperatora, o Božjem Poslaniku Muhammedu, a.s., na kojeg se pozvao  Papa Benedikt XVI u svom akademskom predavanju u Regensburgu 12. septembra, 2006. god. Iako mnogi katolici vjeruju da je nepogrešiv, Papa se ispričao muslimanima i nije se žalio da mu je uskraćena akademska sloboda, niti da su kritike na njegov govor napad na Pojedinca. Ako ni Papina riječ nije baš zadnja, valjda bi i naši kademici trebali prihvatiti da njihova riječ i mišljenje nisu nedodirljivi. A ko će to reći, ako ne Rijaset IZ-e koji brine o „islamskoj tradiciji Bošnjaka“, ali i o „jedninstvu dina i ummeta“, kao normi Ustva IZ-e u BiH.  

 

Avaz: Također, kaže se da je to napad Institucije na Pojedinca?

 

Ako Pojedinac ima pravo iznijeti svoj stav, ma koliko bio sporan i neutemeljen, onda valjda i Institucija ima pravo da zaštiti svoj interes kao opće dobro koje Pojedinac može narušiti ili ugroziti, štiteći time i dotičnog Pojedinca. Dakle, ovdje nije riječ ni o kakvom sukobu između Pojedinaca  i Institucije. I ne treba sučeljavanje mišljenja doživljavati personalno, jer  prije samo petnaestak dana Rijaset IZ-e je nagradio dr. Rešida Hafizovića za njegov akademski rad. Također, obavješten sam da je dr. Rešid Hafizović kandidat za nagradu Gazi Husrevbegove medrese koja se dodjeljuje u popvodu Dana škole te naše najstarije odgojno-obrazovne ustanove.  Sve to valjda nešto govori.     

 

Avaz: Rijasetu se prigovara da s jedne strane tvrdi da nema vehabija, a s druge strane formira komisije koje treba da se bave problemom vehabija?

 

Reisu-l-ulema: Čini mi se da su samo svojevremeno komunisti vjerovali u dogmu da su svi ljudi krivi, dok se ne dokaže da su nevini. To vrijeme je prošlo i sa njim ta dogma. Sad važi pravilo da su svi ljudi nevini, dok se ne dokaže da su krivi. Čak  i za one za koje se nedvojbeno zna da su počinili ratne zločine u BiH, ne može se reći da su krivi dok se ne dokaže u Hagu da su krivi. To pravilo važi i za IZ-u, a to je da niko nije„vehabija“, bolje reći niko nije  „haridžija“, onaj koji narušava red i mir, dok se ne dokaže da to čini – narušava red i mir. Prema tome, za IZ-u nema „vehabija“, dok komisije ne dokažu da ih ima. Ne znam šta je u tome sporno. Očito, sporno je to što su u glavame nekih ljudi još uvijek neke stvari krivo poredane.

 

Avaz: U nedavno objavljenom razgovoru u "Dnevnom avazu" kardinal Vinko Puljić je konstatirao da državni Zakon o slobodi vjere ne prate na adekvatan način entitetski propisi koji reguliraju ovo pitanje. Kakva su Vaša iskustva s tom zakonskom regulativom?

 

Reisu-l-ulema: Složio bih se sa kardinalom i dodao da smo mi kao Međureligijsko vijeće uradili svoj posao bolje nego ijedan drugi „esnaf“, kad je riječ o donošenju zakona i reguliranju mjesta u uloge u društvu. Nažalost, država – bez obzira o kojoj se razini radilo, entitetskoj ili kantonalnoj – neće, ne može, ili ne zna da prati našu dinamiku rada. Treba reći da je ministar Mirsad Kebo dosta agilan i trudi se da nam pomogne oko implementacije Zakona o slobodi religije.

 

Avaz: Prilikom otvaranja Islamskog kulturno-edukativnoga centra u Srebrenici u septembru ove godine kazali ste kako će "u pamćenju i u povijesti ostati oni koji Bošnjake budu sabirali, a ne oni koji ih budu rastjerivali". Poznato je i kako se Vi svesrdno zalažete za povratak Bošnjaka na Drinu. Mogu li bošnjački političari biti uspješni u realizaciji povratka na prostor RS-a ako istraživanja pokazuju da čak i oni koji djeluju unutar institucija vlasti ovog entiteta žive sa svojim porodicama u Federaciji BiH? 

 

Reisu-l-ulema: Ono što ja mogu da vidim i koliko su mi dostupne informacije o radu i djelovanju bošnjačkih političara u zadnjih nekoliko godina, mogu reći da su se neke stvari pomakle, posebno na putu europskih integracije koje je snažno gurao premijer Adnan Terzić uz svestranu podršku bivšeg VP Pedi Ešdauna. Također, učinjeni su značajni koraci u povratku u RS. Monogo je učinjeno i na obnovi porušenih džamija, za što je posebno zaslužan muftija banjalučki, te tamošnji imami, mutevelije i džematlije. Međutim, žao mi je što moram kazati, ali bošnjačka je politika zadnjih godina uglavnom potrošila politički kapital kojeg je naslijedila i sad se nalazi na nekoj pozitivnoj nuli. Bojim se da je potrošila izuzetno prijateljstvo sa Islamskim svijetom, kao i visoki kredibilitet kod Amerike. A nešto slično je i sa Europom. Nažalost, dragocijeno vrijeme se troši na personalnim pitanjima ili razmiricama, dok pitanja od strateškog interesa za narod i državu u privredi, školstvu, saobračaju itd., ostaju po strani. Problemi se slažu bez istinskog truda da se za njih nađu prava rješenja. Najveći dio bošnjačke politike kreće se u začaranom krugu u čijem središtu je kult ličnosti. I kad se potrošilo što se potrošiti moglo, došla je na red IZ-a. Nasreću, IZ-a je dovoljno snažna da sačuva svoj kredibilitet kod muslimana koji su svjesni da im je to najpreča stvar koju ne smije niko dirati. IZ-u ne smije niko trošiti za svoje male i sitne lične potrebe.

 

Avaz: Pojedini političari počesto optužuju Islamsku zajednicu kako se previše upliće u političke procese u BiH. Koliko su te optužbe utemeljene, te koja je to granica do koje IZ treba učestvovati u političkim procesima?

 

Reisu-l-ulema: Ne, nema više takvih optužbi. Stvar je sad obrnuta. Političari se počinju miješati u IZ-u. Mnogi od njih su na proteklim izborima u IZ-i ušli u organe i tijela IZ-e, kao što su medžlisi i Sabor IZ-e. Nadam se da će pročitati Ustav IZ-e i upoznati se sa pravilama rada IZ-e i da će pomoći IZ-i da ispuni svoju misiju zaštite „islamske tradicije Bošnjaka“ i očuvanja „jedinstva dina i ummeta“.

 

Avaz: Smatrate li da bi za dijalog religija u BiH bilo korisno da papa Benedikt XVI  posjeti našu državu?

 

Reisu-l-ulema: Neki kažu da je Benedikt XVI tek svojom posjetom Turskoj postao istinski Papa mira i dijaloga, poput njegovog prethodnika. Naravno, i njegova posjeta Sarajevu, nakon Istambula, bila bi veoma značajna kao poruka dijaloga između muslimana i kršćana, posebno katolika. Drago mi je što je nakon nesretnog predavanju u Regensburgu, Papina posjeta Turskoj prošla u miru i općoj toleranciji. To, zasigurno, pridonosi općem miru i sigurnosti u svijetu.

 

Avaz: Je li Vaša Deklaracija europskih muslimana postigla efekat koji ste očekivali?

 

Reisu-l-ulema: O odjeku Deklaracije može se govoriti na tri načina. O tome kako su je shvatili muslimani? Kako su je pihvatili nemuslimani? I jesu li se ostvarila moja očekivanja? Možda je najbolje da prvo odgovorim na ovo posljednje – moja očekivanja su bila manja nego što su pozitivne ocjene o Deklaraciji. Ideja je bila da ono što sam skupljao više od pet godina stavim na papir. Želio sam da se osobno izjasnim o pitanjima koja se tiču Evrope, islama i muslimana u Evropi, te muslimanskog svijeta. Nisam zamšljao da to bude dokument, kojeg će usvojti neko tijelo bilo gdje, nego samo kao ideja o kojoj se može raspravljati. Prema reakcijama koje sam dosada čuo ili pročitao, osobito nakon ružnih karikatura o Poslaniku Muhammedu, a.s., u Danskoj i Norveškoj, više sam nego zadovoljan. Čini mi se da sam uspio potaknuti Evropu, odnosno njezine vjerske, političke i diplomatske zvaničnike da shvate da i muslimani žive u Evropi, da oni imaju svoja prava i obaveze, te da pitanje evropskih muslimana narasta kao jedno od najvažnijih pitanja 21. stoljeća.

Muslimani su shvatili Deklaraciju kao i svaku drugu deklaraciju, koja se pojavila u zadnje vrijeme. To ih nije naročito uzbudilo. Kao što rekoh, u zadnje vrijeme objavljeno je toliko deklaracija o islamu i muslimanima na Zapadu, da su mnogi na ovu Deklaraciju gledali kao jednu od mnogih koja neći ništa bitno promijeniti – Zapad će nastaviti pričati svoju pričo o "islamskom terorizmu" a muslimani će i dalje misliti da Zapad vodi križarski rat protiv muslimana.

Pa ipak, od muslimanskih komentara na Deklaraciju izdvajam komentar ambasadora Akbara Ahmeda, šefa katedre Ibn Haldun za islamske studije u Americi, autora poznate knjige "Živi islam", koji je o Deklaraciji, između ostalog, rekao:  "Ovaj dokument se čeka već duže vremena ... Nakon 11. septembra islam se suočava s mnogim izazovima ... ova Deklaracija... pokazuje da islam posjeduje sposobnost, duh i misao  da se nosi sa trenutnim izazovima... Deklaracija je više crie de coeur (zov srca) nego akademska teza ... (Zato) čitajte, preporučite i drugima da je čitaju, razgovarajte o (Deklaraciji) i djelujte u njeno ime".

Što se tiče prijema kod nemuslimana, moram reći da sam prijatno iznenađen ulogom Zagreba, odnosno, Hrvatske. Mislim da je Deklaracija u Zagrebu, medijski, ali i politički, najvruće i najbolje prihvaćena. Čini mi se da je upravo zagrebački prijem Deklaracije imao utjecaja pa su i drugi počeli da se za nju interesiraju. Prisustvo velikog broja diplomata, svjetovnih i vjerskih intelektualaca u Zagrebačkoj džamiji na promociji Deklaracije bilo je doista impresivno. Također, prilika da Deklaraciju uručim nadbiskupu zagrebačkom Bozaniću i predsjedniku hrvatske Mesiću govori da je Zagreb dobro razumio poruku Deklaracije.

 

Avaz: I na kraju što je najvažnija poruka za ovaj Kurban bajram?

 

Reisu-l-ulema: Neka moja poruka za Kurban bajram bude ista ona koju sam nedavno kazao u Pljevljima u povodu donatorske konferencije za Husejn-pašinu džamiju:  - Braćo i sestre, ako hoćete da znate šta je danas najbitnije za život, vjeru, slobodu, imetak i čast muslimana na Balkanu, pa i u svijetu, onda pažljivo saslušajte ove Alejhisselamove hadise:

Pored glavnih farzova, Allahu je najdrže djelo da čovjek obraduje svoga brata!

Ako naumiš da govoriš o mahnama drugoga, sjeti se svoji vlastitih mahana!

Najbolje vrline su da obnoviš prekinutu vezu, da daruješ onoga koji ti je pravo uskratio, da oprostiš onome koji te je nepravdu učinio!

Vjernost obogačuje, izdaja osirumašuje!

Onoga koji vidi da se brata ponižava, a može da to sprijeći, Bog će poniziti na Sudnjemu danu!

Bajram šerif mubarek olsun!