A+ A A-

Pretraga pitanja

Novotarije oko dženaze

Pitanje

Prvi put se javljam Vama. Ovo o čemu bih pisao, nije samo pitanje nego i molba da se uradi nešto od strane Rijaseta, a što bi dokinulo ili barem ublažilo nepravilnosti koje sam imao priliku vidjeti prije neki dan. Naime, u petak 27. marta ove godine sam prisustvovao dženazi  u mjestu Lolići, u blizini Bratunca. Kao što i sami znate, u pitanju je zajednica povratnika ili bolje reći, povratnica jer su žene u većini, a sve zbog pokolja koji je napravljen tokom agresije u tom kraju. Dženaza je obavljena nakon džume namaza, predvođena imamom, kojem ne znam ime ali mislim da je to poznato Rijasetu. U blizini Lolića imaju novu džamiju sa gasulhanom u krugu džamije.
Nakon džume namaza smo prenijeli tabut sa mejitom u kombi koji ga je trebao odvesti do mezarja i tad je započeo niz događanja za koja nisam mogao naći niti jedno utemeljenje u islamu. U pitanju je dženaza odrasloj ženskoj osobi, koju su, od najbliže rodbine ispratile samo kćerke i jedan preživjeli unuk. Svi muškarci su pobijeni u Potočarima.
Iz gasulhane je tabut donesen pred kuću u kojoj je živjela merhuma, što je proizvelo novi šok za njenu najbližu rodbinu. Tu su se okupili muškarci i skoro sve žene su izašle iz kuće da se "oproste sa tijelom" ! Imam je zatražio halala od žena, a nakon toga je tabut odnesen do mezarja, koje se nalazi ni pedesetak metara od kuće. Klanjali smo dženazu pored tabuta, a onda je mejit spušten u mezar. Nakon zatrpavanja mezara, kada smo svi čučnuli, imam je pozvao dječaka koji je bio tu sa napunjenom, plastičnom flašom vode da polije mezar, od glave prema nogama što je ovaj i učinio po gornjem dijelu humke!?
Sa mezarja smo se vratili do kuće žalosti gdje u međuvremenu nije proučen Tevhid iako je pozvana mualima. Tevhid je predvodio imam, nakon dženaze ali tek kada su svi ušli u kuću, i muškarci i žene, natiskani kao sardine jer je veliki broj ljudi bio prisutan. Neću vas zamarati detaljima. Mislim da je ovoliko dovoljno da Vam približi ambijent u kojem se sve ovo odvijalo.
Međutim, slijedi nekoliko "običaja" od kojih se diže kosa na glavi, a koji su me ponukali da Vam uopće pišem. Prije toga, moram napomenuti da su mi, a vjerovatno i Vama poznati običaji da ožalošćena porodica ne kuha niti sprema hranu i da se o tome brine komšiluk nekoliko dana, što pozdravljam i smatram lijepim običajem. I to, da se hrana priprema samo za one goste koji dolaze iz daleka itd.
Ali! Ovdje se ne smije kuhati hljeb u kući jer se "peče duša umrlog"!? Ne smije se razvijati jufka jer se "razvlači tijelo umrlog"!? Ako si ušao u kuću žalosti, ne smiješ ući više ni u jednu drugu kuću, čak ni kuću svoje sestre koja se nalazi dvadesetak metara od kuće žalosti jer "će se nešto strašno dogoditi tebi ili njoj" !? Niko iz kuće žalosti ne smije izaći a da nije prethodno jeo - ručao iz nepoznatih razloga!? Kad se polazi iz kuće žalosti, svaki gost dobiva na "poklon" kutiju keksa i deset dkg. kahve!?
Sve ovo što sam pobrojao me zapanjilo jer nigdje, nikada nisam vidjeo ništa ni slično. Moram napomenuti da ne posjedujem veliko znanje o islamu, iako se trudim učiti što više ali nisam nikada našao utemeljenje za bilo šta od pobrojanog u ajetim i hadisima. Mogu razumjeti i lokalne običaje koji su raznoliki. Ali! Ono što me iskreno zaboljelo u cijeloj ovoj "priči" jeste činjenica da ljudi u tom kraju žive veoma skromno. Sav prihod koji ostvaruju je od poljoprivrede ili pomoći rodbine koja živi rasuta po svijetu, što jedva može biti dovoljno za skroman život i ništa više od toga. Rodbina umrle je tri dana i tri noći neprekidno spremala hranu i samo hranu, a što je koštalo, prema slobodnoj procjeni, preko 3.000,00 KM, što je van pameti!?
Povrh svega, zaklan je i kurban umrloj, dan nakon preseljenja (u četvrtak)!? Neću se baviti pojedinačnim cijenama koštanja od kojih se pamet zavrti.
Iznad svega me zapanjila činjenica da imam koji je bio prisutan skoro svo vrijeme, podržava sve ovo! Ova činjenica i jeste razlog zašto se obraćam baš Vama, u nadi da putem Rijaseta Islamske zajednice možete utjecati na ovakve "običaje" . Napomenut ću još, da ovaj "običaj" nije bio poznat u tom kraju prije agresije!? Većina stanovništva je boravila u izbjeglištvu u okolini Tuzle i nakon povratka su "donijeli" sve ovo u Loliće i cijeli kraj.
Mislim da ovakvo ponašanje naših muslimana narušava ugled islama i odvodi ljude u grijeh!? Novotarije se javljaju svako malo i cijenim sva nastojanja da se one suzbiju ili ukinu. Molim Allaha da nas uputi na Pravi put i sačuva grijeha!
Trazim od Vas halala što Vas zamaram ovako dugim tekstom.

 

Odgovor

Sve što ste naveli u Vašemu pismu u vezi s običajima prisutnim u i oko dženaze nemaju utemeljenje u šerijatu. Riječ je o običajima koje su ljudi donijeli iz raznih krajeva, a uglavnom su nastali pod uticajem sujevjerja i nekih lokalnih tradicija. Imami ne bi trebali povlađivati ljudima u svemu što im naumpadne, već bi trebali podržavati samo one običaje i propise koji imaju utemeljenje u šerijatu. Nažalost, u nekim slučajevima imami nemaju snage da se odupru tim običajima, ili ih prešutno odobravaju, plašeći se reakcije ljudi, posebno rodbine umrlih lica. A kada ih svi ti običaju puno koštaju, onda prigovaraju zbog toga. Mi, evo, i ovom prilikom pozivamo vjernike da ne uvode nikakve novotarije u vezi s dženazom, već da se pridržavaju naše uobičajene islamske/bosanske tradicije vezane za dženazu i ukop umrlih.

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara dr. Ahmed Purdić

Fetva-i emin Islamske zajednice u BiH