Obavljanje hadža za osobu koja za života nije klanjala
- Published in
- Kategorija: Smrt/dženaza/opremanje umrlog
- Štampa , E-mail
Pitanje:
Moj otac je preselio na bolji svijet prošle godine. Proživio je težak život. Nažalost, konzumirao je alkoholna pića; za života jeste postio, ali nije obavljao namaz. Ja sam ove godine obavila umru za sebe, a onda i za rahmetli majku i oca. Moj je nijet da obavim i hadž za njega. Otac je ostavio novac i ja želim, uz sestrinu saglasnost, da obavim i taj farz za njega. Međutim, jedan moj rođak mi je rekao: s obzirom na to da otac nije obavljao namaz, da je to zapravo samo moje „dobro djelo“. Da li je to tako?
Odgovor:
Namaz je obaveza koja se najčešće spominje u Kur'anu, a i brojni su hadisi koji ukazuju na njegov značaj, ulogu i svrhu u životu vjernika. Postoji konsenzus među islamskim učenjacima da osoba koja ne obavlja namaz i niječe njegovu obaveznost postaje nevjernik, jer je ta obaveznost potvrđena kategoričkim dokazima. Međutim, učenjaci su se razišli u pitanju statusa osobe koja ga ostavlja zbog lijenosti, a zna za njegovu obaveznost. Većina ih smatra da takva osoba ne prestaje biti vjernikom, ali jeste veliki grješnik.
Neki islamski učenjaci smatraju da osoba koja ne obavlja namaz iz lijenosti postaje nevjernik. Taj svoj stav podupiru hadisima u kojima se kaže: Doista, između čovjeka, mnogoboštva i nevjerovanja jeste ostavljanje namaza (Muslim, 82). Ugovor između nas i njih je namaz. Ko ga ostavi, nevjernik je (Et-Tirmizi).
Zagovornici prvog mišljenja smatraju da se ovi hadisi odnose na osobu koja ostavi namaz, ali i zaniječe (porekne) njegovu obaveznost (V. A. Tuhmaz, Hanefijski fikh, 1/217-219).
U argumente za tvrdnju da osoba koja iz lijenosti izostavlja namaz ne izlazi iz okvira islama spadaju sljedeći hadisi:
Ubade ibn Es-Samit, r. a., prenosi da je Allahov Poslanik rekao: Pet namaza je propisao Allah Svojim robovima. Ko ih izvrši, ne propuštajući nijedan od njih i ne smatrajući nijedan nebitnim, Allah uzima na Sebe obavezu da ga uvede u Džennet. Ko ih pak ne izvrši, Allah nije preuzeo nikakvu obavezu: ako hoće, kaznit će ga, a ako hoće, uvest će ga u Džennet (Ebu Davud, En-Nesai i Malik).
U hadisu, kojeg bilježe Buhari i Muslim, Allahov Poslanik, a.s., kaže: Iz vatre će izaći ko god se očitovao "da nema Boga osim Allaha" i u čijem srcu je bilo dobra koliko težina jednog ječmenog zrna. Iz vatre će izaći svako ko god se očitovao "da nema Boga osim Allaha" i u čijem srcu je bilo dobra koliko težina jednog pšeničnog zrna. Iz vatre će izaći i onaj ko se očitovao "da nema Boga osim Allaha", a u čijem srcu je bilo dobra koliko težina jedne zrnke (praške) (Buhari, 44, i Muslim, 193).
S obzirom na to da je Vaš otac postio, bio je vjernik, ali, nažalost, činio je velike grijehe, kao što su ostavljanje namaza i konzumiranje alkoholnih pića. Muslimani koji su na ovom svijetu činili velike grijehe na budućem svijetu će biti prepušteni Allahovoj milosti: ako hoće oprostit će im, a ako hoće kaznit će ih za njihove grijehe, pa ih onda, uvođenjem u Džennet, nagraditi za njihova dobra djela.
Iz izjave Vašeg rođaka jasno je da on misli da osoba koja izostavlja namaz nije musliman, pa joj zbog toga dobra djela koja neko uradi za nju ne mogu koristiti. Međutim, kao što je prethodno navedeno, to je mišljenje manjeg broja učenjaka, a mi preferiramo stav većine, zbog snage i jasnoće njihovih argumenata. To je i stav hanefijskog mezheba.
Prema tome, nema smetnje, a i poželjno je, da obavite hadž za svog oca, jer, kao što ste naveli, on je ostavio sredstva, što znači da je imao materijalnu mogućnost za to, pa mu je obavljanje hadža bila i obaveza. S obzirom na to da je bio dužan obaviti hadž, Vi sadašnjim obavljanjem izvršavate za njega taj dug. Upitan o mogućnosti da dijete izvrši nakon smrti roditelja njegovu vjersku obavezu, Allahov Poslanik, a. s., rekao je: Dug prema Allahu je najpreči da se namiri (Buhari, 1953).