Tabut, žene na dženazi i cvijeće na kaburu
- Published in
- Kategorija: Smrt/dženaza/opremanje umrlog
- Štampa , E-mail
Poštovani, molimo Vas da nam u što kraćem roku odgovorite na slijedeća pitanja:
1. Ukoliko se mejt dovozi iz inostranstva u zapečaćenom sanduku, da li se može tako sahraniti ili se mora prebaciti na tabut?
2. Da li je ženama dozvoljeno prisustvovati dženazi?
3. Da li se može donositi cvijeće na dženazu? Ako ne, šta da se učini ako ga neko ipak donese?
4. Kome se dijeli iskat i u kojem iznosu?
5. Koliko se hodža obično angažuje da obave dženazu?
6. Ako je osoba plaćala članarinu Islamskoj zajednici u mjestu stanovanja u inostranstvu, i ukoliko ispraćaj i prevoz mejita bude angažovan preko pogrebnog društva (zbog neadekvatne reakcije Islamske zajednice prilikom obavijesti o smrti), da li porodica ima pravo na besplatne usluge prilikom obavljanja dženaze u Bosni i Hercegovini?
Unaprijed hvala, Aida i Fikret!
Odgovor
1. Ukopavanje mejita na tabutu je u skladu sa islamskom tradicijom na našim prostorima. Međutim, ukoliko postoji opravdan razlog da se mejit ukopa u sanduku, kao npr. da se transportira iz inostranstva u zapečaćenom sanduku, sa preporukom da se ne otvara, a porodica na tome ne insistira, uz prethodno gasulenje i umotavanje u ćefine, nema smetnje da se ukopa u sanduku, tj. nije nužno da se mejit vadi iz sanduka i premješta na tabut.
2. Nema šerijatske zapreke da žene prisustvuju dženazi (i klanjaju dženazu namaz, uz poštovanje svih uvjeta koji važe za druge namaze, ali se trebaju ponašati onako kako se ponašaju u džamiji kod redanja safova i dr., mada kod nas nije uobičajeno da žene prisustvuju i klanjaju dženazu. Nije preporučeno da žene prate dženazu i prisustvuju samom činu ukopa mejita u mezaristanu.
3. Donošenje i stavljanje cvijeća i vijenaca na kabur nije u duhu islamske tradicije, ali ako neko već donese, neka ga stavi, pa se kasnije može ukloniti. Savjetujte potencijalnim donositeljima da to ne čine, jer beskorisno troše novac na nešto što nije u duhu učenja islama.
4. Tzv. iskat je novotarija, dakle nema osnova u učenju islama, koju treba izbjegavati. Dobro je podijeliti sadaku i učiniti neko slično dobro djelo, pa sevap od njega namijeniti umrlome. Zapravo, to je ono što koristi umrlome, a ne nikakav iskat.
5. Tu nema nekog pravila. Zavisi od situacije, zauzetosti imama, njihove blizine, mogućnosti dolaska...To ćete vidjeti sa mjesnim imamom.
6. Ovo pitanje je regulisano na nivou medžlisa, pa to provjerite u nadležnom, mjesnom medžlisu na čijoj teritoriji će se obaviti dženaza i ukop. Potpuno besplatne usluge oko dženaze nemaju ni osobe koje su članovi IZ u svom džematu u BiH, ali imaju neke povlastice. Uređenje i održavanje mezarja košta, kopanje kabura košta, kao i neki drugi troškovi, koje neko mora platiti. Medžlisi samo ne bi trebali tražiti retroaktivno plaćanje članarine, ukoliko je umrli bio član i plaćao članarinu IZ makar to bilo i u inostranstvu, jer smo jedinstvena Zajednica, ali nemate pravo tražiti oslobađanje od svih troškova, jer su troškovi ukopa svugdje visoki. Medžlisi ni džemati to ne mogu sami snositi.