A+ A A-

Pretraga pitanja

Zajednički namaz u odvojenom prostoru

Pitanje

Esselamu alejkum!
Možete li nam objasniti da li je dozvoljeno klanjati za imamom ako ne vidimo ni njega ni safove ispred, odnosno klanjati u posebnoj prostoriji i čuti imama samo preko zvučnika? Ako nam možete ukratko dati stavove sve 4 pravne skole.

Naime, u mnogo džamija žene klanjaju u odvojenim prostorijama, gdje ne vide ni imama ni muške safove ispred. Čuli smo da to nije ispravno. Sumnjamo u ovo pravilo, jer zašto bi se onda gradile takve džamije i mesdžidi u kojima su žene potpuno odvojene? Neki kažu da nije dozvoljeno klanjati samo farz namaze na ovakav način, dok se recimo teravih namaz može klanjati iako se imam čuje samo preko zvučnika.

Logično je da čovjek ne može klanjati za imamom recimo u svojoj kući, iako ga čuje preko ozvučenja. Potrebno je da je u džamiji ili bilo gdje drugdje ako su safovi povezani.
Selamun alejkum!

 

Odgovor

Nema dileme da je namaz u džematu u posebnoj prostoriji u okviru džamije ili mesdžida, u slučaju da se imam ne vidi, niti safovi, ali se glas imama prenosi preko zvučnika, ispravan. Jedinstvenost mjesta imama i muktedije (ittihad mekanil-imam vel-me'mum) ostvaruje se na dva načina: viđenjem, ili slušanjem, makar i preko posrednika (mubellig), a to je u ovom slučaju zvučnik. S druge strane, cijela džamija ili mesdžid tretiraju se jednim prostorom, bez obzira na razdvojenost zidovima, ili spratom. To je otprilike stav sva četiri sunijska mezheba, uz neke manje nijanse. Možete te stavove potražiti u fikhskim djelima, kao npr. El-Fikhul-islamijju ve edilletuhu od Vehbe Zuhajlija, tom II, str 223-234. Oni koji tvrde da takav namaz nije ispravan, griješe i bespotrebno unose zabunu među klanjače. Ostvarenje ovog uvjeta je upitno ukoliko cjelovitost prostora presijeca javni put kojim prolaze ljudi, a širine je da njime mogu prolaziti automobili, ukoliko nije ispunjen safovima klanjača. Takav je slučaj s klanjanjem džume namaza u GH medresi, u situaciji kada ima dovoljno prostora u Džamiji, džamijskom dvorištu ili u drugim obližnjim džamijama. Takav slučaj nije s klanjanjem bajram namaza u spomenutoj džamiji budući da je tada put ispunjen klanjačima.

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara dr. Ahmed Purdić

Fetva-i emin Islamske zajednice u BiH