A+ A A-

Pretraga pitanja

Ispravan način formiranja safova

Pitanje:

Primijetio sam da prije namaza u nekim džamijama imami insistiraju da se safovi poravnaju i popune. Džematlije stanu rame uz rame i popune sva prazna mjesta, nakon čega imami donesu početni tekbir. U nekim džamijama, imami nakon ikameta odmah donesu početni tekbir. Često se desi da džematlije ostanu razdvojeni u safu. Primijetio sam da u džamijama u kojima na tepisima imaju ucrtane serdžade ljudi često stanu na ta obilježena mjesta, pa ostane slobodnog mjesta između njih. Možete li nam opisati kako se safovi formiraju i da li bi imami trebali upozoravati vjernike na tu situaciju?

Odgovor:

Safovi se formiraju počevši od imama. Kada s imamom u džematu klanja jedna osoba, ona će stati s njegove desne strane. Ako klanjaju dvije, stat će obje iza njega. Ukoliko ih ima više, saf se počinje formirati iza imama, a nakon toga širiti na desnu i lijevu stranu.

Formiranje safova je dužnost muktedija. Poželjno je da imam, kao osoba koja predvodi džemat i najbolje poznaje propise zajedničkog obavljanja namaza, upozori klanjače na potrebu uspostavljanja i popunjavanja safova, ali nije obavezan to činiti. Svjedoci smo da nekada muktedije, i nakon poziva imama i njegovih upozorenja, ne ispravljaju i ne popunjavaju safove.

Formiranje i popunjavanje safova se vrši shodno postojanju prostora za klanjanje, a ne na osnovu odvojenih (mobilnih) ili ucrtanih serdžada.

Ukoliko ima slobodnog prostora između klanjača, ali nedovoljno da ih u saf stane još, potrebno je da se oni približe jedan drugom, prema mogućnostima.

Allahov Poslanik je rekao: Najbolji među vama je onaj koji ima najmekše rame u namazu. (Ebu Davud, 672, i El-Bezzar, 5195). Pod riječima najmekše rame misli se na strpljivost prema klanjaču do sebe, kao i na blagost prema onome koji želi da popuni prazninu u safu, a izbjegavanje grubosti i sprečavanje toga popunjavanja.

Napominjemo da formiranje i popunjavanje safova ne zadire u suštinu namaza, nego su to radnje formalno-tehničke naravi i namaz je ispravan kako god se formirao saf. Mišljenje većine islamskih učenjaka jeste da je popunjavanje i ravnanje safova poželjno, ali nije stroga obaveza. (Više v.: A. Tuhmaz, Hanefijski fikh, 1/330, i El-Mevsu'a el-fikhijja el-kuvejtijja; Tesvijetus-saffi.)

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara dr. Ahmed Purdić

Fetva-i emin Islamske zajednice u BiH