A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Vantjelesna oplodnja

Pitanje:

Selam alejkum
Da li je po islamu zabranjeno raditi vantjelesnu oplodnju (ICSI postupak ), ako muška i ženska polna ćelija pripadaju mužu i ženi? I da li se može zaklati kurban sa nijjetom za uspjeh takvog postupka, i da li se takav kurban može podijeliti u dom za nezbrinutu djecu ili u javnu kuhinju?

 

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Vantjelesna oplodnja je šerijatski dopuštena u slučaju potrebe, odnosno nemogućnosti uobičajene oplodnje usljed neke smetnje. Uvjet je da reproduktivni materijal potječe od supružnika. Klanje kurbana u tu svrhu nije posebno propisano, ali nema smetnje da se podijeli neka sadaka uz dovu Allahu dž.š. da taj postupak uspije.

Raspolaganje imovinom sumnjivog porijekla

Pitanje:

Selam alejkum.
Da li mogu raspolagati sa novcem ili imovinom koji sam dobio od neke osobe za koju ne znam da li ga je zaradila na halal ili haram način?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dozvoljeno je raspolagati imovinom koju neko dobije od drugog lica koje stječe imovinu na šerijatom dopušten ili nedopušten način. Za haram poslove odgovara počinilac i taj se grijeh ne prenosi na primaoca donacije od tog lica. Izuzetak je samo ako primalac donacije/hedije zna da je upravo imovina koja se poklanja pokradena, uzurpirana, oteta i sl. Tada nije dopušteno primiti ili koristiti tu imovinu, jer se radi o tuđoj imovini. Krađa ili uzurpacija nije legitiman način stjecanja ili prestanka vlasništva nad nekom imovinom. Ukoliko se ne radi o takvoj imovini, dozvoljeno je primiti je i koristiti u dozvoljene svrhe. Za eventualne nedostatke i propuste vezane za način stjecanja imovine odgovara njen vlasnik i posjednik.

Privjesak sa Ajetul kursijjom na lančiću oko vrata

 

Pitanje:

Selam alejk, moje pitanje glasi:

Može li ženska osoba nositi zlatnu pločica sa izgraviranom Ajetul kursijom kao privjesak na lančiću non-stop, obzirom na odlazak u zahod, ćenifu, kupatilo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije uredu nositi predmet na kojem su ugravirani ajeti ili Allahovo ime u toalet i druga nečista mjesta. Izuzetak može biti samo stanje prijeke potrebe (nemogućnost da se predmet odloži i sl.). 

Odjeća od svinjske kože

 

Pitanje:

Selam alejkum!

Kupio sam kožnu jaknu ne znajući da je od svinjske koze. Nosio sam je dok nisam saznao, sada je nemam namjeru nosit.

Da li mi je dozvoljeno da je nekom poklonim, ili bih je trebao baciti, zapaliti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

S obzirom da niste znali za porijeklo te kože, možete pokušati zamijeniti je za neki drugi proizvod, prodati je ili pokloniti nemuslimanu.

Primanje donacije od firme čije poslovanje nije halal

 

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno primiti donaciju (za projekat Udruženja građana) od firme koja se bavi organizovanjem igara na sreću?

Bitno je napomenuti da se donacija dobija gostovanjem u TV-e emisiji a iznos se određuje sistemom odaberi polje.

Dobijeni iznos bi se isključivo koristio za realizaciju projekta.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Igre na sreću, kockanje, lutrija i sl., koje organiziraju firme ili pojedinci kao svoj biznis i djelatnost, zabranjene su u islamu u istom kur’anskom ajetu u kojem su zabranjeni alkoholna pića i gatanje kao prljavi šejtanski posao. Kao što je zabranjeno organiziranje i  učestvovanje u tom poslu, zabranjeno ga je promovirati i podržavati na bilo koji način. Učestvovanje u javnoj TV emisiji tokom koje se dodjeljuje donacija jedne takve firme jeste jedan vid njenog promoviranja, što šerijatski nije dopušteno. Međutim, ukoliko vlasnik firme, osobno ili posredstvom firme, donira određenu sumu novca pojedincu ili za neki koristan projekat, bez javnog isticanja radi promocije firme i njene (šerijatom zabranjene) djelatnosti, nema zapreke da se primi ta donacija i utroši u koristan projekat, jer je trošenje imovine u dobrotvorne svrhe način da se osoba oslobodi od imovine stečene na šerijatom nedozvoljen način, ako ju nije moguće vratiti njenom vlasniku, ili ako je stečena uz obostrani pristanak u šerijatom nedozvoljenoj transakciji.

Zekat na poljoprivredne proizvode

 

Pitanje:

Selam alejkum!

Bavim se uzgojem povrća na otvorenom. Ove godine ostvario sam ukupni prihod od oko 7000KM.

Od toga moram platiti 20% troškova. Navodnjavao sam iz rijeke. Da li trebam platiti zekat ili sadaku, kome i u kojem iznosu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko prinos iznosi 653 kg i više, nakon što odbijete vaše osnovne godišnje potrebe za ubranim proizvodima, izdvojite od ukupnog prihoda dugove nastale kao troškovi proizvodnje, a od preostalog prihoda izdvojite 5% na ime zekjata, ako su usjevi u većini zalijevani vještačkim putem. Zekjat se kod nas daje u Fond Bejtul-mal pri Rijasetu Islamske zajednice.

Brak između rodbine

 

Pitanje:

Selam!

Ima pitanje vezano za vezu između rođaka i rodice. Naime, u vezi sam sa jednom djevojkom koja mi je rodbina. Mog djeda tetka je njoj pranena. Sad ja ne znam koje to koljeno dođe, pa ako mi možete to pojasniti i da li se mi po šerijatskom zakonu i ovozemaljskom državnom zakonu smijemo uzeti? Roditelji za nas još ne znaju, ali bi nas prihvatili kada bi saznali da je brak između nas dozvoljen.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Spomenuti stepen srodstva nije zapreka za sklapanje braka ni po šerijatskom niti po važećem pozitivnom (državnom) pravu. Međutim, to pitanje morate razriješiti sa vašim roditeljima i rodbinom. Ukoliko oni ne prihvataju taj brak, savjetujemo Vam da ih poslušate.

Ispravnost džume-namaza

 

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prisustvovao sam džumi namazu u svom džematu i kao i obično prvo smo klanjali 4 sunneta a zatim se trebalo pristupiti hutbi. Kao i obično imam je proučio na arapskom sve ono što se i inače uči, međutim nije bilo predavanja na našem jeziku, te se odmah pristupilo klanjanju farza i što je izazvalo veliko čuđenje džemata (barem kako sam ja shvatio po izrazima lica). Kasnije sam saznao da je to urađeno zbog toga što imam kao "žuri" na neku dženazu koja se ne održava u našem džematu. Eh sad moja pitanja su:

Da li je takva džuma ispravna i da li je dozvoljen ovakav tip džume?

Da li je dženaza namaz dozvoljen poslije džume namaza, kao i postoji li nešto što sprječava da se dženaza namaz održi poslije ikindije istog dana, a ne poslije džume namaza?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Džuma namaz je ispravna i ako se hutba održi samo na arapskom jeziku. Hutba time zadovoljava formalne fikhske propise. Međutim, kako je svrha hutbe upućivanje poruke i vazu-nasihata džematlijama,  neophodno je da govor koji se upućuje slušateljstvu bude na njima razumljivom jeziku. A to podrazumijeva prevođenje hutbe na jezik koji prisutni klanjači razumiju. Hutba bi svakako u normalnim okolnostima bila krnjava i bez svoje suštinske funkcije ako bi se hatib ograničio samo na onaj dio hutbe koji se drži na arapskom jeziku (ako su prisutni u većini nearapi). Zato se samo u nuždi može tolerisati takav postupak. Možda je slučaj spomenute dženaze bio upravo takav, mada je teško naći opravdanje za to, jer je imam mogao skratiti govor tokom hutbe na 5-6 minuta, što je dovoljno da se uputi nekoliko jezgrovitih rečenica i sadržajnih poruka. Spomenuti postupak imama može biti samo kao izuzetak u izuzetnim slučajevima, a nipošto učestali oblik ponašanja.

2. Nema šerijatske zapreke da se dženaza namaz klanja poslije džume namaza ili poslije ikindije. O vremenu klanjanja dženaze namaza ne odlučuju samo imami, već i članovi porodice, njihove prilike i različite okolnosti. Zato treba imati razumijevanja za tu vanrednu situaciju i biti snishodljiv i prilagodljiv.

Bolesnik i namaz u džematu

 

Pitanje:

Selam!

Htio bih Vas pitati, moj otac ima urostomu (izvedena mu je mokraćna bešika) i sada trajno nosi kesu za urin na tijelu. Pa bih htio da znam da li mu je dozvoljeno klanjati u džematu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske zapreke da sahibi-uzur (osoba sa isprikom), što jeste slučaj sa Vašim ocem, klanja u džematu kao muktedija ukoliko ne ometa druge klanjače (miris, glas i sl.). Za svaki namaski vakat dužan je uzeti abdest. Ako se kod njega javlja nešto od spomenutoga (miris, glas i sl.), što može odvlačiti pažnju  drugih klanjača, bolje je da klanja individualno.

Prelazak na islam

 

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me da li osoba druge vjere koja prelazi na Islam mora to da uradi u džamiji ili pred svjedocima ili postoji neka ceremonija?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije neophodno da se primanje islama obavi javno u džamiji ukoliko to primalac ne želi, ali je poželjno kako bi se drugi muslimani obavijestili o tom činu. Prema tome, trebate kontaktirati najbližeg imama, odnosno medžlis Islamske zajednice i upoznati se sa procedurom primanja islama.