A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Vrijeme klanjanja sabah-namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu!

Poštovani, ovih dana je iznesena optužba u vezi sa aktuelnom vaktijom koja se koristi na našim prostorima. Naime, tvrdi se da je u njoj početak sabah namaza, tj. prestanak vremena sehura, određen na osnovu lažne, a ne prave zore.

Također, Islamska zajednica u Beogradu sa porodicom Jusufspahić na čelu, ima svoju vaktiju koja se jednim dijelom razlikuje od vaktije koja se koristi kod nas. Oni tvrde da kod vaktije koja se koristi od strane Rijaseta Islamske zajednice BiH nije pravilno izvršen proračun namaskih vremena.

Zbog svega gore navedenog, molim Vas da, radi rješavanja dilema koje su se javile kod nekih vjernika, navedete historijat nastanka i principe koji su korišteni pri izradi vaktije kod nas. Od kada ona datira? Ko ju je sastavio? Da li je ikada vršena provjera "golim okom" da li prava zora nastupa zaista onda kada je navedeno u vaktiji i sl?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Službenik koji se bavi izradom vaktije kod nas naziva se muvekit. Tu službu trenutno obavlja prof. Mustafa Sušić i ovo je pitanje za njega, pa bi bilo dobro da ga proslijedite njemu kako bi Vam odgovorio na njega. Principi o izradi vaktije navedeni su u Takvimu Rijaseta IZ u kalendarskom (takvimskom) dijelu.

Početak posta nastupa sa početkom ezana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Poštovani, već nekoliko Ramazana započinjem post sa ubjeđenjem da je dozvoljeno jesti i piti sve dok traje ezan koji označava početak zore po našem takvimu (možemo ga čuti na radiju, TV-u i sl.).

U većini slučajeva sam tako i radio misleći da je ispravno; svjesno bih popio par gutljaja vode dok se istovremeno čuje ezan i to iz tri navrata/po tri gutljaja (po sunnetu) i tako bih započeo post.

Pošto s takvim ubjeđenjem živim "od malih" nogu, teško je sada procijeniti kako i na osnovu čega sam izgradio takvo stajalište…

Otkrivši da s početkom pomenutog ezana prestajemo sa jelom i pićem, pitam se da li sada svoj dosadašnji post (sve ove godine) trebam smatrati neispravnim zbog toga?

Zaista sam tako postupao s ubjeđenjem da je to dozvoljeno i ispravno.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pazite da odsada prekinete s jelom i pićem koju sekundu ili minutu prije početka ezana, a za ono što je prošlo učinite teobu. Vaš post je inšaallah ispravan, jer je riječ o neznatnom vremenskom periodu, koje je inače teško odrediti precizno u sekundama.

Post prilikom putovanja avionom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Par pitanja oko posta tokom putovanja avionom. Putovat ću iz Amerike za Evropu/Istanbul i presjesti u Istanbulu za let za Sarajevo, kako ću znati tokom leta kad se treba iftariti i kad opet zapostiti sljedeći dan?

Zapostit ću u Nju Jorku i let imam oko 13:00 časova, iftar bi po vremenu Nju Jorka trebao biti u 20:12h.

A ako po tom vremenu iftarim onda će u Evropi biti već 02:12 ujutru i vrijeme da se zaposti novi dan u Evropi, kako mogu znati kad tačno iftariti i kad zapostiti tokom leta?

Znam da nije obaveza ali ja mislim da mogu i volio bih postiti tako da ne moram nadoknađivati poslije ramazana.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prvo, kao musafir imate olakšicu da ne postite. Možete propuštene dane napostiti. Ako se opredijelite za post, a to je bolje, ukoliko putovanje nije previše naporno, onda provjerite rutu i satnicu leta i pokušajte saznati (preko interneta ili kod nekih islamskih organizacija u Americi) tačno vrijeme zalaska sunca tokom leta kao i vrijeme zore. Ukoliko ne uspijete, postupite po vlastitoj procjeni na temelju vanjskih znakova. Dok ste u avionu, sunce kasnije zalazi u odnosu na površinu zemlje, pa to uzmite u obzir. Ravnajte se prema realnom stanju u kojem se nalazite tokom putovanja.

Plaćanje hodžarine tokom ramazana

Pitanje:

Selam!

Znam da se po selima gdje nema stalni imam za vrijeme ramazana sakuplja novac i plaća se hiodžarina za taj mjesec (obično je riječ o softama koje predvode džemat samo tokom ramazana).

U jednom od gradova u BiH sam čuo da se i redovno angažiranim imamima plaća klanjanje teravije, odnosno da džematlije "moraju" da plaćaju imamima zato što im klanjaju teraviju (ne samo po selima nego i u gradskim dzematima).

Interesuje me da li je to ispravno, odnosno da li se teravija treba plaćati jer u mom džematu niko nije čuo za to?

 

Odgovor:

 Esselamu alejkum!

To je običaj u nekim džematima i tretira se kao hedija imamu zbog vanrednih aktivnosti tokom ramazana. Džematlije to tretiraju kao neki vid ispomoći imamu imajući u vidu da su imamske plate prilično male, bar u nekim džematima. Ne treba to tretirati kao plaćanje za klanjanje teravije. To je stvar dogovora u džamatu, a ne neka obaveza koja je regulisana normativnim aktima Islamske zajednice.

„Travnička“ jacija

Pitanje:

Esselamu alejkum uvaženi profesore!

Javljam se iz austrijskog grada Klagenfurta i imam dva pitanja koje su nejasna u našem džematu, "GAZI HUSREV BEG". Želim da odgovore na ova pitanja okačimo u džamiji kako bi džematlije mogle pročitati i tako otkloniti svoju sumnju u ispravnost namaza. Pošto smo već izlagali neke Vaše prethodne odgovore, shvatili smo našim džematlijama nije u potpunosti jasno značenje Vaše funkcije fetva-i-emin, pa ako bi mogli u kratko pojasniti šta znači ta funkcija i kako se može doci do nje? Drugo pitanje je u vezi tzv. "travničke jacije", većina džematlija se slaže da se u našem džematu u ljetnom periodu klanja jacija 1 sahat i 30 minuta poslije akšam namaza, a kao razlog takvog klanjanja navodi se rano jutarnje ustajanje i odlazak na posao. Nase pitanje je da li mi griješimo ako klanjamo tako? Mahsuz selam iz Klagenfurta!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Fetva-emin u našoj Zajednici je stručno lice koje poznaje šerijat i pojašnjava šerijatskopravne propise, odnosno odgovara na postavljena pitanja u ovoj oblasti. Poznavanje Šerijata je struka i ne može svako poznavati i baviti se pojašnjavanjem propisa, posebno onih složenijih i manje poznatih, kao što ne može svako biti ljekar, inžinjer, pilot, farmaceut i sl. Također, on organizira rad Vijeća za fetve čiji je predsjednik reisu-l-ulema Islamske zajednice u BiH.

Kada je riječ o tzv. travničkoj jaciji, koja se klanja obično sat i po po akšamu, ona se primjenjuje u nakim selima kod Travnika i okoline na temelju fetve jednog od ranijih travničkih muftija, uz prećutnu saglasnost organa IZ zbog napora i teškoće koju imaju težaci usljed kasnog klanjanja jacije i ustajanja na rani sabah. Neka Vaš imam i džemat procijene situaciju na terenu i u dogovoru s glavnim imamom u Austriji, donese odluku koja će olakšati ljudima. Slično postupaju i u Sloveniji, ali bez zvanične fetve o tome. Prema tome, nema zvanične fetve na tu temu, ali se toleriše da imami na terenu postupaju kako će olakšati većini, a da ne prekrše šerijatske propise. Mišljenja sam da je jacija koja se tako i u tim uslovima klanja ispravna. A Allah najbolje zna.

Nema potrebe da se ovaj ili bilo koji drugi odgovor - fetva ističe u džamiji. Dovoljno je da to zna imam i da može o tome obavijestiti džematlije. Trebate imati povjerenje u Vašeg imama. On je na sebe preuzeo odgovornost za ispravnost ibadeta u kojima vas predvodi i to trebate cijeniti.

Viđenje mlađaka i početak posta

Pitanje:

Esselamu Alejkum uvaženi profesore!

Naime, u zadnjih dana opet je aktuelna tematika raznih profesora o pojavi takozvane lažne zore i o početku posta odnosno viđenju mlađaka.

Pojava lažne zore je manje više jasna i ja se konkretno povodim prema onome što stoji u vaktiji, ali ono što mi sumnju stvara i što me na neki način zabrinjava jeste ova pojava odnosno viđenje mlađaka. Bilo je tu neki osoba koji su postavili isto pitanje, a vi ste odgovorili na način da je za to zadužen muvekkit. Ok razumijem, ali zašto da BiH  računa unaprijed dok većina ostalih zemalja čeka pojavu i viđenje mlađaka što je ispravno ako uzmemo poznati hadis koji govori kada se treba početi postiti.

Ko je sada u pravu, ko je u krivu, molim vas da ovo pojasnite Allaha radi, jer ovo stvara sumnju ne samo meni nego i drugim muslimanima!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prije ili kasnije sve zemlje i zajednice će prihvatiti astronomsko računanje vremena, jer savremeno poslovanje i odnosi u svijetu ne trpe takvu neizvjesnost koju podrazumijeva utvđivanje ulaska novog lunarnog mjeseca viđenjem mlađaka golim okom, posebno za muslimane koji žive na Zapadu ili kao manjine. Datumi vjerskih blagdana (bajrama) moraju se odrediti unaprijed radi planiranja neradnih dana i sl. Gledanje mlađaka nije samo po sebi ibadet niti je neki poseban cilj kojeg treba ostvariti. To je samo sredstvo kojim se može saznati ulazak određenog lunarnog hidžretskog mjeseca. Ako postoji neko drugo sredstvo koje je precizno ili preciznije, nema smetnje da se primijeni. To pitanje treba prepustiti struci, a struku u tom smislu kod nas personificira muvekkit koji se oslanja na astronomski proračun. Nema razloga za bilo kakvu sumnju. Odgovornost za pravovremenost ibadeta je na priređivaču vaktije koju odobrava i Rijaset IZ. Prema tome, Vaš ibadet je ispravan ako se pridržavate vaktije. Zar i namaze, koji su važniji od posta, ne klanjate prema vaktiji koja je izrađena po astronomskom proračunu? Istu logiku primijenite i na post. Kada je Vjerovjesnik a.s. uputio ljude da gledaju mlađak nije postojalo nekog drugo preciznije sredstvo za saznanje ulaska mjeseca ramazana. Nisu postojali precizni astronomski proračuni kao što su to danas, pa je logično da je uputio vjernike na ono što im je tada bilo lahko i dostupno, a to je viđenje mlađaka golim okom. Danas je potpuno drugačija situacija i okolnosti. Ovdje je riječ o inovaciji u sredstvima i načinu saznanja jedne materijalne pojave, a ne u samom ibadetu. Nerazlikovanje cilja i sredstava uzrokuje brojne probleme i promašaje u procjeni interesa i prioriteta Zajednice i vremena u kojem živi. Otuda bespotrebno unošenje zabune i sumnje među muslimane koje s vremena na vrijeme čine pojednici.

Nisab za zekat na med

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam pitanje vezano iznos zekata na med. U augustu 2012. god sam imao ukupno cca 155 kg meda. Od ove količine ostavim za sebe oko 10 kg, platim čovjeka kod kojeg ostavljam pčele na planini sa 5 kg kao i 5 kg dam komšijama bez plačanja. Prodao sam 135 kg po 18 KM=ukupno 2430 KM prihoda.

U periodu od augusta 2012 do sada (kraj jula 2013) sam imao troškova na pčelinjaku u iznosu od 1400 KM.

Zanima me koliko bi trebao dati zekata u konkretnog slučaju i da li sam trebao uzeti troškove od 2012 do 2013 godine mada ovi troškovi nastali poslije vrcanja meda koji nisu direktno doprinijeli izvrcanom medu jer sam ove troškove(ulaganje) imao da bi aBd imao sad u augustu 2013. god izvrcani med.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Med se pridodaje poljoprivrednim proizvodima pa procenat zekjata na njega podliježe propisu o zekjatu na poljoprivredne proizvode. On iznosi 10% ako se kultura ne zalijeva vještački, a 5% ako se zalijeva vještački i to nakon odbijanja troškova proizvodnje. Prema mišljenju većine uleme, uključujući i učenike Ebu Hanife Ebu Jusufa i Muhammeda, zekjat nije obavezan ukoliko prinos ne dostigne iznos nisaba, koji prema nekim procjenama (šejh Jusuf El-Karedavi) iznosi oko 653 kg, a prema procjeni nekih savremenih hanefijskih alima oko 1092 kg. Prema tome, prinos meda kojeg ste izvrcali ne dostiže iznos nisaba, pa nema ni obaveze zekjata na njeg.

Šerijatski stav o kremiranju

Pitanje:

Selam!

Dozvoljava li šerijat kremiranje kao dostojanstven oblik sahrane?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kremiranje posmrtnih ostataka nije dozvoljeno u Šerijatu. To je način postupanja s umrlima koji je preuzet iz drugih vjerskih tradicija (hinduizam). Dostojanstven način ukopa umrlih u islamu jeste onakav kakav mi ovdje, a i drugi muslimani u svijetu, primjenjujemo, tj. gasulenje, umotavanje u ćefine, stavljanje u tabut, dženaza i ukop kompletnog tijela umrle osobe.

Post i polucija u snu

Pitanje:

Es-selamu alejkum!

Postač sehuri, klanja sabah namaz, uči Kur'an, nakon toga legne da spava i u snu doživi poluciju, kada ustane okupa se i nastavi da posti. Je li to ispravno ili taj dan mora napostiti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Post je u spomenutom slučaju ispravan i nema obaveze napaštanja tog dana.

Korištenje šelaka

Pitanje:

Selam!

Da li je šelak (smola koja se dobiva od voska tropskih buba) halal?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Načelno, sve korisne i neštetne stvari su dozvoljene ukoliko nema izričite zabrane. U pogledu spomenute smole takva zabrana ne postoji. Prema tome, ukoliko se ne radi o štetnoj materiji, dozvoljeno je koristiti je u zakonite, korisne svrhe.