A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Učenje Kur'ana prilikom dojenja dijeteta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li mogu učiti Kur'an dok dojim dijete iako imam izložene avrete? Pod tim mislim i držanje Kur'ana u rukama.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema zapreke da žena uči Kur'an dok doji dijete.

Ljubav prema Poslaniku s.a.v.s.

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Poslanik a.s. je rekao: "Ko voli Allaha nek se pripremi na belaje a ko voli mene nek se pripremi za siromaštvo."
Poslanik a.s.  je rekao jednom ashabu koji mu je rekao da ga voli: "Ponovi to!". On mu je rekao da ga voli,  a Poslanik Muhammed s.a.v.s. odgovara: "Pripremi se za siromaštvo."

Jednoga dana žena Mevlane Rumija, Kerra Hatun požalila se da nema hrane u kući, a hazreti Mevlana ju je tješio riječima:

"Kako je sveta ova kuća. Baš kao kuća našeg poslanika Muhammeda a.s." 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Vaša tvrdnja da su vjernici danas najbogatije osobe u društvu je proizvoljna , bez valjanog terenskog istraživanja koje bi to potvrdilo. Naprotiv, većina vjernika je srednjeg imovinskog stanja ili možda bliže pragu siromaštva nego bogatstva. S druge strane, ne može se povući znak jednakosti između siromaštva i vjerovanja. Mnogi ashabi, bliski saradnici Vjerovjesnika a.s. bili su veoma imućni, poput hazreti Osmana i dr. Kur'an naređuje davanje zekjata, a to obavezu su dužni izvršavati imućni ljudi, a ne siromasi. A riječ je o jednom od glavnih islamskih propisa (rukn islama). Siromaštvo nije islamski ideal, jer siromah ne može pomoći ni sebi ni drugima. To može samo imućan čovjek. Vjerovjesnik a.s. upozorava da stanje siromaštva može  gurati ljude ka kufru. Zato je islamski ideal i zahtjev rad i halal sticanje imovine kako bi vjernik izdržavao sebe i porodicu i drugima pomagao, a ne da zavisi od tuđe pomoći.

Spuštanje odjeće ispod članaka ukoliko nije iz oholosti

Pitanje:

Esselamu alejkum

Prije nekog vremena sam u jednom članku naišao na hadis posljednjeg Allahovog poslanika s.a.w.s. za koji nisam ranije znao, a tiče se odijevanja muškaraca. U nastavku navodim isječak iz članka u kojem se spominje ovaj hadis:

prenosi se od Ebu Se'ida El-Hudrija da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Odjeća mu'mina treba biti do pola potkoljenice, a nema grijeha u onome što je između pola potkoljenice i članaka. Ono što je ispod toga (tj. članaka) to će biti u Vatri, a ko iz oholosti nosi odjeću ispod članaka Allah neće gledati u njega na Sudnjem danu."

 S obzirom da se u hadisu spominju dva slučaja: spuštanja odjeće ispod članka i spuštanje odjeće ispod članka iz oholosti, i za svaki od ovih slučajeva se vezuje odgovarajuća kazna, volio bih da mi objasnite na koji način se sa ovim hadisom može pomiriti stav da spuštanje odjeće ispod članka nije haram ukoliko nije iz oholosti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U drugom slučaju kazna je uvjetovana razlogom oholosti, pa u slučaju da tog razloga nema nema ni kazne.  Klauzula "razlog oholosti" spominje se i u hadisu u kojem se navodi da se Ebu Bekr požalio Vjerovjesniku a.s. na dužinu svoje odjeće, pa mu je odgovorio da on to ne čini iz oholosti. Na temelju toga, neki učenjaci smatraju da se prijetnja kaznom u hadisu odnosi samo ako se to čini iz oholosti. Drugi hadis ograničava ili pojašnjava prvi. U svakom slučaju, mnogo je važnije da muslimani svojim ponašanjem, moralom, uređenošću zajednice, društva i države budu primjer drugima od toga da se kao muslimani napadno legitimišu svojim izgledom, a njihovo individualno i kolektivno ponašanje odudara od učenja islama. Također, u konkretnom slučaju, bolje je da se držite preporuke Vjerovjesnika a.s. i izbjegnete zonu sumnjivoga tako što svoju odjeću nećete spuštati niže od članaka.

Kraj namaskog vremena jacije namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U Kur`anu stoji da trebamo poštivati vrijeme svih (5 dnevnih) namaza. Pošto se zna početak i kraj svih namaza, kad je kraj jacije namaza? Mnogi su mi da rekli da jaciju mogu klanjati sve do početka sabaha. Da li je ovo u skladu sa ajetom sure Isra, u kojem stoji: 

“Obavljaj propisane molitve kad Sunce s polovine neba krene, pa do noćne tmine, i molitvu u zoru jer molitvi u zoru mnogi prisustvuju.” (17/78)

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prema propisu u našem mezhebu, vrijeme jacije namaza počinje od kraja akšamskog vakra, a kraj mu je pojava zore, tj. do vremena sabah namaza, mada je bolje klanjati prije pola noći. Neki mezhebi smatraju da vrijeme jacije traje do pola noći. Prema tome, u oba slučaja, vrijeme jacije ima i svoj početak i svoj kraj. Naime, u našem mezhebu, vrijeme svakog namaza traje do početka vremena drugog namaza, uključujući i jaciju. Izuzetka je jedino sabah namaz, čije vrijeme traje do pred izlazak sunca.

Prolaženje ispred klanjača za vrijeme džume namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Poznato mi je da je zabranjeno prolaziti ispred klanjača ukoliko on nije postavio neki predmet

iznad mjesta gdje čini sedždu. Kakav je tretman ovog pitanja prilikom obavljanja džume namaza, jer dešava se da se ljudi iza proguravaju naprijed prilikom klanjanja sunneta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuti problem bi se u dobroj mjeri mogao preduprijediti kada bi džematlije koje dolaze u džamiju, posebno na džumu i bajram-namaz, popunjavale safove po redu, a ne započinjale klanjati na sredini ili kraju džamije, ostavljajući praznine u prvim safovima. Videći prazna mjesta u prednjem dijelu džamije, džematlije koje kasnije dolaze nastoje doći do tih mjesta makar to vodilo prolasku ispred klanjača, što je načelno pokuđeno. O tome bi trebali povesti računa imam ali i same džematlije. Ako se već desi da neko prolazi do praznog mjesta ispred klanjača, ne treba ga onemogućavati u tome, jer to može izazvati još veću zbrku i nered. S druge strane, oni koji kasne s dolaskom u džamiju ne bi trebali bihuzuriti druge džematlije i klanjače prolazeći ispred njih, nerijetko i prekoračujući ih, što je pokuđeno i što svakako treba izbjegavati. U većim džematima, posebno na džumi ili bajram- namazu neophodno je da svi klanjači pokažu maksimalnu toleranciju i ljubaznost kako bi se izbjegle bilo kakve incidentne situacije, svađe ili zamijeranja, što je protivno samom duhu namaza i džemata.

Stav o eutanaziji pasa lutalica u BiH

Pitanje:

Esselamu alejkum!

S obzirom na aktuelnu situaciju u našoj državi kada su u pitanju psi lutalice, koji su nerijetko vrlo opasni, zanima me šerijatski stav u vezi eutanazije istih, uzev u obzir stanje u državi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To pitanje se ne rješava individualnim odlukama ni fetvama već odgovarajućim zakonom ili zakonskim amandmanima i odlukama nadležnih vlasti, koje su dužne voditi računa o zaštiti interesa društva. Ukoliko nadležne vlasti zaključe da je u postojećim okolnostima, radi zaštite zdravlja ljudi i interesa društva, eutanazija pasa lutalica neophodna mjera, iz preventivnih ili nekih drugih opravdanih razloga, onda je ona moralno opravdana. Ako se problem može riješiti drugim, blažim mjerama (azil, sterilizacija i sl.), onda je preče tako postupiti. Vlast i društvo su dužni zaštiti svoje članove od potencijalne opasnosti. U svakom slučaju, odgovornost je na vlastima koje su dužne iznaći rješenje ovog urgentnog problema i pritisak javnog mijenja treba usmjeriti prema njima.

Prodaja plina za pretakanje piva

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam firmu, servisiram i punim vatrogasne aparate, i između ostalog te aparate punim sa CO2 plinom. Ljudi dolaze tu i pune isti taj CO2 za varenje, međutim dolaze mi mušterije koji drže kafiće i taj plin koriste za pretakanje točenog piva. Da li je haram da punim plin za te svrhe i da li ću svaku mušteriju pitati zašto to koristi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Općenito, prodavač nije dužan da svakog mušteriju pita za šta će koristiti kupljeni predmet, u konkretnom slučaju plin. Za dozvoljenost svrhe korištenja odgovara kupac.

Uskraćivanje nasljedstva zakonskom nasljedniku u svrhu uvakufljavanja

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li ispravno da vjernik svojom oporukom ostavi bez nasljedstva svog jedinog nasljednika, koji ga za života služi i njeguje shodno svojim mogućnostima, i svoju imovinu ili uvakufi ili pak svojom oporukom ostavi drugome?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Da bi se stekao dovoljan uvid u taj slučaj potrebno je saslušati sve aktere. Bez toga se mogu izvući pogrješni zaključci, koji se kasnije mogu upotrijebiti na neprimjeren način. No, općenito, ne ulazeći u suštinu odnosa u konkretnom slučaju, apstraktno govoreći, u Šerijatu je dozvoljeno putem testamenta raspolagati sa jednom trećinom imovine, bilo da je riječ o uvakufljenju ili oporuci nenasljedniku. Nasljedniku također nije dopuštena oporuka, jer će on u normalnoj situaciji u svakom slučaju naslijediti ostavitelja. Za života, prije smrtne bolesti, osoba može u cijelosti raspolagati svojom imovinom, bilo da je uvakufi ili daruje drugom. Ipak, bolje je da svoje dijete ili djecu, ili ostale nasljednike ostavi imućnim nego da ih ostavi bez imovine tako da su prinuđeni da prose.

Čuvanje matičnih ćelija

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Supruga i ja očekujemo prinovu za 3 mjeseca. U dilemi smo za čuvanje matičnih čelija iz pupčanika bebe, što danas predstavlja najnovinij metod liječenja u medicini, koja će se u budućnosti zasigurno, još više širiti i razvijati. Kakav je stav vjere o čuvanju i liječenju matičnim ćelijama? Da li naša vjera odobrava čuvanje i liječenje matičnim ćelijama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Budući da se tu radi o novonastalom pitanju, u izvorima islama nema eksplicitne dozvole niti zabrane čuvanja mtičnih ćelija. Još uvijek nema egzaktne potvrde uspješnosti liječenja tom metodom. S druge strane, riječ je o veoma skupom projektu, a u slučaju potrebe, tek treba platiti eventualno razvijanje nekih organa, bez ikakve garancije uspješnosti te procedure. Oko toga se općenito razvija veliki biznis, tako da vam ne možemo preporučiti da se upustite u to, niti Vam sugerirati da to ne činite. Sami odaberite ono što mislite da je za vas bolje.

Izostavljanje Fatihe u namazu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je Fatiha po mišljenju hanefijskih učenjaka rukn u namazu tj. da li to znači da se na pojedinim rekatima može izostaviti Fatiha i umjesto nje učiti bilo koje drugo sure iz Kur'ana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Učenje Fatihe unamazu je vadžib (obaveza) prema propisu u hanefijskom mezhebu. Ukoliko bi se izostavila morala bi se učiniti sehvi sedžda, ali bi namaz bio ispravan, jer je farz u namazu učenje Kur'ana općenito, a ne neke određene sure. Namjerno izostavljanje namaskog vadžiba, poput Fatihe, je zabranjeno - grijeh.