Hutba u ramazanu
Aktuelna hutba
Vahid Fazlović
Hutba u ramazanu
Braćo i sestre, vjernici i vjernice,
Susreli smo se, hvala Allahu, dž.š., sa mubarek-mjesecom ramazanom, koji u našim dušama ima posebno mjesto. Ovaj susret obnavlja i uvećava našu životnu čast i zadovoljstvo u našoj dragoj vjeri. Ovo je vrijeme velike nade da će ljudi vidjeti i priznati Allahove blagodati i ispuniti zavjet koji su Mu pojedinačno dali o svom robovanju samo Njemu, i dobrom i plemenitom postupanju na svom zemaljskom putu.
Svijetom je potekla ramazanska rijeka milosti i dobrote čije je vrelo kod Stvoritelja, Gospodara nebesa i Zemlje. Ovo je prilika da ugasimo žeđ razuma i duše za istinskom spoznajom i vjerovanjem i da popravimo i uljepšamo svoja životna djela. Uploviti u ovu rijeku je, kako nas je obveselio Allahov Poslanik, a.s., kao uploviti u Allahovu milost, dok u drugom i posljednjem dijelu njezinog toka stižemo do Allahovog oprosta naših grijeha i spasa od nevolja Sudnjeg dana.
Na posljednjoj džumi u mjesecu šabanu, poslije zahvale Allahu, dž.š., Muhammed, a.s., u povodu dolazaka šehri-ramazana je rekao: "O ljudi, došao vam je mjesec ramazan sa berićetom, rahmetom i magfiretom, mjesec koji je berićetniji od svih mjeseci, dani u njemu su važniji od svih ostalih dana, a noći značajnije od svih ostalih noći, i čiji su sati bolji od svih ostalih sati. To je mjesec u kome ste pozvani Allahu u gostoprimstvo, kada će vam On počast ukazati."
Najbolji prijem i najveću počast kod Allaha, dž.š., Njegovi ramazanski gosti postići će u Lejletu-l-kadru, u noći koja je vrednija od hiljadu mjeseci, jer je u njoj počela objava Uzvišenog Kur'ana. Zbilja, Mi smo ga počeli objavljivati u noći Kadr! A šta ti misliš, šta je noć Kadr? Noć Kadr bolja je od hiljadu mjeseci! (El-Kadr, 1-3.)
Iako nam noć skriva sve što se danju jasno vidi, ipak, samo noću se zvijezde na nebu našem oku mogu ukazati. U ovoj ramazanskoj, blagoslovljenoj noći pojavilo se svjetlo nad svjetlima i zasija svjetiljka u staklenici srca Muhammedovog, a.s., koje posta zvijezda najblistavija. Svako ljudsko srce obasjano nurom Lejletu-l-kadra osjetit će vrijednosti koje se ne daju zbiti u hiljadu mjeseci, niti vremenom i prostorom ograničiti. Ovim dobrom valja ispuniti sve obzore misije časne, koja nam je na Zemlji povjerena.
Dakle, Allah, dž.š., ramazan je odabrao da u jednoj njegovoj noći objavi Plemeniti Kur'an. Zato se u ovoj Časnoj Knjizi samo ramazan poimence spominje i izdvaja od ostalih mjeseci. U mjesecu ramazanu počelo je objavljivanje Kur'ana, Upute za ljude, i jasnih dokaza Prave staze i lučenja istine od laži. (El-Bekare, 185.) I sve ranije objave su dolazile poslanicima u ovom mjesecu, pa je ramazan općenito mjesec Allahove objave. Poslanstvo i Objava predstavljaju najviši izraz Allahove milosti i dobrote prema ljudima pa ćemo, u ovom mjesecu Njegove upute, biti spremni na najiskreniju zahvalnost i sveobuhvatni ibadet prema Gospodaru svih svjetova. Zahvala dragom Bogu za sva dobra koja nam daruje je naša prvorazredna obaveza, a svrha ibadeta je čuvanje i razvijanje naše vjerske svijesti i bogobojaznosti.
Posebno mjesto u bogatoj ramazanskoj panorami ibadeta zauzima propis posta. Ovaj islamski čin unosi veliku promjenu u unutrašnji i vanjski svijet vjernika, te predstavlja najspecifičnije obilježje ramazanskog života.
Ovako glasi kur'ansko određenje smisla posta:
O vjernici, propisuje vam se post, kao što je propisan i onima prije vas da biste bogobojazni bili. (El-Bekare, 183.)
Ibn Mes'ud kaže: "Kada čuješ da Uzvišeni Allah poziva: ‘O vjernici!' pomno poslušaj, jer će uslijediti naređivanje dobra, bez čega ne možete, ili zabrana zla, u čemu je vaš spas."
U ovom ajetu je vjernicima naređeno i ponuđeno neizmjerno dobro u ibadetu posta. Najvažniji rezultat posta jeste iskrena vjera i puna svijest o Uzvišenom Bogu. Post snažno afirmira ljudski duh i gradi zdravu i potpunu ličnost.
Muhammed, a. s., rekao je u hadisi-kudsiji:
"Allah kaže: ‘Postač ostavlja svoje jelo, svoje piće i ukroćuje svoju strast radi Mene. Post je Moj i Ja za njega posebno nagrađujem.'"
Ove Poslanikove riječi otkrivaju jedinstvenu snagu ljudskog duhovnog i voljnog potencijala. Zato je post eminentno ljudska mogućnost, ali i potreba. I čovjek i životinja jedu. Uzimanje hrane prirodni je akt. Samo čovjek može postiti. U postu se najočiglednije očituje razlika između čovjeka i životinje. Post je najviši izraz volje i akt slobode, u čemu su i meleki uskraćeni.
Ovaj suštinski smisao posta u značajnoj mjeri otkriva zašto je Gospodar svjetova izabrao čovjeka da ponese emanet islama i odgovornost za stanje na Zemlji.
Zato post kao naš duboko unutrašnji čin Allah, dž. š., prisvaja Sebi, izuzima ga između ostalih ibadeta, te za njega obećava mnogo veću nagradu nego za ostala pobožna djela.
Ovakva vrijednost posta kod Allaha, dž.š., može proizlaziti i iz njegove prirodne veze sa motivom iskrenosti. Ovaj propis nema vanjsku formu koju ima namaz, zekat ili hadž, pa je kod posta smanjena mogućnost pretvaranja ili licemjerstva. Zato bi se moglo reći za onoga ko posti da to čini na temelju svoje iskrenosti u vjeri.
S obzirom na ovaj kvalitet koji u pravilu posjeduju postači, ohrabruje to što veliki broj muslimana posti mjesec ramazan. Naravno, treba primijetiti da su nerijetko među postačima i oni koji ne klanjaju ili neredovno obavljaju namaz, ili zanemaruju zekat, što može izazivati čuđenje.
Naime, post je, u poređenju s ostalim obligatnim islamskim dužnostima, daleko više zastupljen u vjerskom životu muslimana. Očigledno je da obred posta kod nas privlači i praktično neažurne muslimane, pa su brojni primjeri muslimana koji upražnjavaju post, iako ne obavljaju namaz, koji je svakodnevna, kontinuirana dužnost. Ovakav pristup se ne može opravdati i svakako ne odražava cjelinu islamskog života. Tako je, Muhammed, a.s., u svom govoru o ramazanu tražio od nas da posebno čuvamo blagodat namaza: "Podignite svoje ruke Allahu sa dovom poslije svakog namaza. To je najbolje vrijeme za dovu u kojem Allah obasipa Svoje robove milošću i prima dovu koja Mu bude upućena... Znajte da se Allah kune Svojom veličinom da neće mučiti one koji klanjaju i sedždu čine i da ih neće uplašiti džehennemskom vatrom..."
Dakle, post je samo jedna od važnih islamskih dužnosti i nije ispravno da se musliman orijentira samo na izvršavanje ovog propisa. Već smo istakli šta je Poslanik, a.s., poručio u pogledu namaza, a slično je i sa obavezom zekata, hadža...
Međutim, sve one koji poste želimo učvrstiti u njihovoj primjeni posta i preporučiti im da iskoriste svoj duhovni nukleus iskrenosti u postu i vjeri te potraže u sebi novu snagu na putu upotpunjenja mozaika islamskog življenja. Nadamo se da je takve Allah, dž.š., već uputio, pa Ga molimo da svoju uputu poveća.
Također, nadamo se da će sveukupna ramazanska vjerska aktivnost, oličena u revnosnom obavljanju ibadeta: namaza, posta, zekata, sadekatu-l-fitra, učenja i slušanja Kur'ana, zatim vjerska edukacija putem vaza, solidarnost među muslimanima, kao i opće blagotvorno zračenje utjecaja koje sa sobom donosi ramazan, bitno popraviti i poboljšati naše duhovno stanje.
Neka nam u ovom ramazanu često na umu bude savjet našeg dragog Poslanika, Muhammeda, a.s.: "Tražite od svog Gospodara, iskrenim nijetom i čistim srcem da vas pomogne u postu koji vam je propisao i u učenju i razumijevanju Knjige koju vam je objavio..."
Molimo Allaha, dž.š., da u ovom časnom mjesecu ostvarimo trajni napredak na dunjaluku i ahiretu. Amin.
Glasnik,
br.9-10, 2003.