Postom i zdravom ishranom do očuvanja našega zdravlja
Islam u svemu traži umjerenost, pa tako i u vezi s konzumiranjem jela i pića tokom mjeseca ramazana • Postom se saniraju posljedice bolesti i otklanjaju štete nanesene organizmu tokom protekle godine • "Post je štit i zaštita (od bolesti)." (hadis) • Savremena istraživanja su dokazala da se postom odstranjuju svi štetni elementi po ljudski organizam • "Liječite se pomoću dva lijeka: medom i Kur'anom." (hadis)
Dolazi nam u susret najodabraniji mjesec u hidžretskom kalendaru koji pruža mogućnost svim vjernicima da steknu Allahovu milost i oprost, te zasluže Džennet. Pred nama je još jedna prilika da zaradimo veliku nagradu i očistimo se od grijeha, a ona se manifestuje kroz post mjeseca ramazana - jednog od najvrijednijih ibadeta, te da se kroz nastupajuće mubarek dane osvrnemo na Poslanikov, s.a.v.s., pristup i upute za zdravu i umjerenu ishranu.
Poznato je da islam u svemu traži umjerenost, pa tako i u vezi s konzumiranjem jela i pića. Uz to, treba skrenuti pažnju i na način i količinu jela koja se spremaju uz ramazan. Naime, često se dešava da se uz ramazan pripremaju posebna jela, sa izvanrednim okusom - što zna biti razlog prejedanja, ili se pripremaju velike količine, za koje se unaprijed zna da neće moći biti pojedene, pa se poslije znatan dio hrane baca! Ramazan je prilika da se postom i zdravom ishranom odmorimo i ojačamo naš organizam - izbjegavanjem prejedanja i luksuza u hrani.
U postu se kriju mnoge koristi za čovjekovo zdravlje, a dokaz za to su riječi Vjerovjesnika, s.a.v.s.: "Post je štit i zaštita (od bolesti)." (bilježe Buharija, Muslim, Nesai i dr.) Također, savremena medicina u postu vidi višestruke tjelesne koristi, kao npr.: olakšavanje rada probavnog sistema, bubrega i mokraćnog kanala, prevencija od pretilosti i diabetisa... itd.
Zdrava i umjerena ishrana tokom mjeseca ramazana
Od preventivnih mjera na koje poziva islam jeste umjerenost u jelu i piću. Uzvišeni, dž.š., u Kur'anu postavlja pravilo po kojem se trebaju vladati muslimani, a ono glasi: "Jedite i pijte, ali ne pretjerujte. Zaista Allah ne voli one koji pretjeruju."(El-E'raf, 31.)
Ono što je potrebno organizmu jeste, svakako, zdrava i umjerena ishrana. Zdravstveno pravilo na koje nas upućuje Kur'an se ogleda kroz riječi Uzvišenog, dž.š.: ".. koji im lijepa jela dozvoljava, a ružna zabranjuje." (El-E'raf, 157.) Dakle, musliman je dužan pridržavati se ovog pravila, pokoravajući se time Allahu, dž.š. Ono što je dozvoljeno od hrane i pića - konzumirat će, a izbjegavat će ono što je Uzvišeni, dž.š., zabranio i tako Mu se pokoriti, bilo da je spoznao mudrost iza zabrane ili ne.
Ako je svrha prehrane dobivanje potrebne snage i energije za svakodnevne životne aktivnosti, obnavljanje tkiva, čuvanje od bolesti - islam nam takvu vrstu prehrane neupitno dozvoljava. Neupitno je da ramazanski post predstavlja jedan vid veoma efikasnog liječenja bolesnih. Postom se saniraju posljedice bolesti i otklanjaju štete nanesene organizmu tokom godine. Kao što islam poziva na obavezu posta i umjerenosti u hrani, isto tako zabranjuje svakodnevni post tokom cijele godine. Takav vid konstantnog posta ‘saum-l-visal' dovodi do iscrpljenosti tijela i izlaganja bolestima.
Allahov Poslanik, s.a.v.s., veli: "Najgora ‘posuda' koju čovjek puni i pretrpava je njegov stomak. Dovoljno bi mu bilo par zalogaja pa da normalno živi. A ako ne to, onda neka jednu trećinu stomaka napuni hranom, drugu vodom, a treću neka ostavi i oslobodi za normalno disanje (udisanje)." (Tirmizi, hasen-sahih)
Poslanikov, a.s., pristup ishrani
Islam, pored toga što poziva na umjerenost u ishrani se, također, bavi i pitanjima odgovarajuće vrste hrane koja pomaže ljudskom organizmu i idealnim načinom konzumiranja hrane. Prirodno stanje stvari na kojem se temelji šerijatski zakon po pitanju ishrane je dozvoljenost svih biljnih i životinjskih jela, osim onih koja su kur'anskim ili hadiskim tekstom zabranjena. Uzvišeni, dž.š., veli: "O vjernici, jedite ukusna jela koja smo vam podarili i budite Allahu zahvalni, ta vi se samo Njemu klanjate!" (El-Bekare, 172.)
Idealni način kod konzumiranja hrane je način kojeg je praktikovao Vjerovjesnik, s.a.v.s.:
1- Određivanje vremena objeda, shodno osjećaju gladi, a to je najčešće jutro i večer. U hadisu, Vjerovjesnik, s.a.v.s., veli: "Mi smo narod koji ne jede dok ne osjeti glad, a kada jede - ne prejeda se."
2- Određivanje količine konzumiranja hrane. Resulullah, s.a.v.s., kaže: "(Iz)mjerite i odredite količinu vaše (svakodnevne) hrane kako bi vam bila mubarek." (Buharija, Ibn Madždže i Ahmed) Samo određivanje količine hrane koja se konzumira suzbija pretjerivanje u ishrani, te se na taj način jedna trećina stomaka određuje za hranu.
3- Udaljavanje od raskoši, luksuza i pretjeranog ukrašavanja u hrani - zapostavljajući prehrambene vrijednosti. U Buharijinoj zbirci hadisa se navode riječi Enesa, r.a., gdje kaže: "Ne znam da je Poslanik, s.a.v.s., jeo tanko ukrašeni (delikatesni) hljeb, niti meso ukrašene životinje (čija dlaka je oprana vrućom vodom, a potom pečena sa kožom - ovakva vrsta jela je predstavljala hranu raskošnih u to doba) sve do njegove, s.a.v.s., smrti."
4- Ostavljanje osjevina (trica) kod zrnevlja i sjemenki radi njihove koristi. Aiša, r.a., veli: "Poslanik, s.a.v.s., nije jeo prečišćeno zrnevlje i bobice, od dana njegovog poslanstva, s.a.v.s., pa sve do njegove smrti." (Buharija) Savremena medicina je potvrdila da je hrana sa vlaknima puna bolja i zdravija za ljudski organizam. Iz ovoga možemo zaključiti kolika je važnost olakšati organizmu neko vrijeme kroz sustezanje od hrane postom, kako bi organizam ojačao i sačuvao bolesti.
Med i masline - blagoslovljena hrana u blagoslovljenom mjesecu
Med se spominje u Kur'anu i kroz hadise Vjerovjesnika, s.a.v.s. Uzvišeni, dž.š., veli: "Gospodar tvoj je pčelu nadahnuo: ‘Pravi sebi kuće u brdima i u dubovima i u onome što naprave ljudi, zatim, hrani se svakovrsnim plodovima, pa onda idi stazama Gospodara svoga, poslušno!' Iz utroba njihovih izlazi piće različitih boja koje je lijek ljudima. To je, uistinu, dokaz za ljude koji razmišljaju." (En-Nahl, 69.)
Kroz hadise vidimo da Vjerovjesnik, s.a.v.s., podstiče na konzumiranje meda, te uspoređuje ljekovitost meda sa Kur'anom. Resulullah, s.a.v.s., veli: "Liječite se pomoću dva lijeka: medom i Kur'anom." (Ibn Madždže) Božiji Poslanik, a.s., je, kako se navodi u djelu "Zādul-meād fī hedji hajril-'ibād" uzimao med sa vodom... Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: "Ko mjesečno tri puta uzme meda - neće ga pogoditi velika nevolja." (Ibn Madždže)
Poznato je da se Auf b. Malik el-Ešdžeī, r.a., liječio medom od raznih bolesti, čvrsto vjerujući u riječi Uzvišenog, dž.š.: "Iz utroba pčela izlazi piće različitih boja koje je lijek ljudima."
Učenjaci vele: "Pčela koja živi na stablima i planinama je nadahnuta od Gospodara, i sa sobom nosi mnogo tajni... Jedna od tih tajni jeste da je Allah, dž.š., nadahnuo pčelu da se hrani sa različitih biljaka, a nakon toga skrušeno i pokorno krene Allahovim stazama. Stvorena je da obožava i veliča Stvoritelja i jedna od njenih tajni jeste ljekoviti med koji različitih boja izlazi iz njene utrobe. To je dokaz za one koji razmišljaju i koji su razumom obdareni!!
Vjerovjesnik, s.a.v.s., u hadisu uspopređuje pčelu sa vjernikom, pa kaže: "Mu'min je kao pčela, hrani se dobrom i iz njega izlaze dobri plodovi..." (Ahmed)
S druge strane, u Kur'anu se na mnogo mjesta spominju masline i maslinovo ulje, jer se u njima nalazi velika korist za ljude. Uzvišeni, dž.š., veli: "Primjer svjetlosti Njegove je udubina u zidu u kojoj je svjetiljka, svjetiljka je u kandilju, a kandilj je kao zvijezda blistava koja se užiže blagoslovljenim drvetom maslinovim, i istočnim i zapadnim, čije ulje gotovo da sija kad ga vatra ne dotakne; sama svjetlost nad svjetlošću!" (En-Nur, 35.)
Vidimo da Allah, dž.š., u ajetu drvo masline naziva "blagoslovljenim". U drugom ajetu, Uzvišeni, dž.š., veli: "i drvo koje na Sinajskoj gori raste, koje zejtin daje i začin je onima koji jedu." (El-Mu'minun, 20.)
Mufessiri navode: "Spomenuto drvo je drvo masline i njeno ulje. Stablo i ulje masline predstavljaju ogromnu korist za ljude."
Vjerovjesnik, s.a.v.s., je preporučivao ashabima korištenje maslinovog ulja radi njegove koristi. U hadisu se navodi: "Konzumirajte i mažite se maslinovim uljem, jer on potiče od blagoslovljenog drveta." (Tirmizi)