ŠTA JE TO BIDAT / NOVOTARIJA?*
Novotarija (bid‘at) je izraz za radnju koja se sukobljava i
suprotstavlja šeri‘atu. Postoje i novotarije koje se ne sukobljavaju sa
šeri‘atom. U novotarijama koje se ne suprotstavljaju šeri‘atu naši
prethodnici nisu vidjeli ništa loše. Čak su neki od njih govorili da su
to radnje koje približavaju Uzvišenom Allahu (kurubat), i upravu su.
Prenešeno je da su ljudi tokom mjeseca ramazana klanjali
(teravih-namaz) pojedinačno, pa ih je Omer, r.a., okupio u džemat. Kada
ih je ugledao, uzviknuo je: „Divna je ovo novotarija!“ Hasan el-Basri
je rekao: „Pričanje poučnih događaja (el-kasas) je novotarija, a divne
li novotarije! Koliko ima braće koja se okoriste i koliko dova koje se
prime!“
Novotarije se dijele na pohvaljene i pokuđene. Imam-i Šafi‘, r.a., je
rekao: „Dvije su vrste novotarije: pohvaljena i pokuđena novotarija.
Ono što se slaže sa sunnetom, to je pohvaljeno, a ono što se
suprotstavlja sunnetu, to je pokuđeno.“ Potom je naveo hazreti Omerov
slučaj. Imam-i Šafi‘, r.a., je također rekao: „Dvije su vrste
novotarija. Jedna je ona koja se suprotstavlja Knjizi ili sunnetu ili
eseru ili idžmau, i to je ona novotarija koja je zabluda. A druga
novotarija je ona koja je inovirala neko dobro i ne suprotstavlja se
gore spomenutim izvorima, i to je novotarija koja nije pokuđena. A već
je Omer za klanjanje (teravije) tokom mjeseca ramazana kazao: „Divna je
ovo novotarija!“, što znači da je inovirana, nije postojala ranije.“
Učenjaci vele: „Na bdijenje tokom mjeseca ramazana, kroz namaz,
potaknuo je sam Vjerovjesnik, s.a.v.s., i to je njegova praksa, pa je
ova novotarija dozvoljena šeri‘atom, u svom osnovu. A to važi i za
riječi Hasana el-Basrija u vezi sa pričanjem događaja (el-kasas), jer
je va‘z (dinski govor i savjetovanje) šeri‘atom uzakonjen. Prema tome,
kada je novotarija utemeljena na šeri‘atu, onda ona nije pokuđena.“
Svi se slažu da je bid‘a-i hasene dozvoljena i preporučena novotarija,
jer se za onoga ko u njoj ima plemenitu namjeru očekuje nagrada. To su
zapravo novine i novotarije koje su u saglasnosti sa šeri‘atskim
pravilima i koje se ni u čemu šeri‘atu ne suprotstavljaju, kao što su:
gradnja munara, karaula, medresa, hanova na putovima i drugih
dobrotvornih ustanova koje nisu postojale u početku islama. Sve
neprijed nabrojano je u saglasnosti sa šeri‘atom budući da se tim
djelima čini dobro i međusobno potpomaže u dobročinstvu i
bogobojaznosti. U bid‘a-i hasene također spada: pisanje dijela iz svih
šeri‘atom korisnih nauka, određivanje šeri‘atskih pravila, tumačenje
Kur‘ana (tefsir), sakupljanje vijesti o Poslaniku, s.a.v.s., i njihovo
tumačenje, iznošenje kritike o senedima (predajnim nizovima) i
metnovima (tekstovima) hadisa, izučavanje arapskog jezika i deriviranje
mnogih korisnih nauka iz njega. Sve nabrojano i sve ono što nabrojanom
sliči od korisnih nauka pomaže razumijevanju Allahovih propisa,
Njegovog govora i sunneta Njegovog Poslanika, s.a.v.s., a sve to nama
je naređeno. Zato u tome ne može biti nikakve šeri‘atske zapreke. Ebu
Sulejman el-Hattabi, Allah mu se smilovao, komentarišući Poslanikove,
s.a.v.s., riječi: „Svaka novina je novotarija“ veli: „Ovo se odnosi na
samo određenu oblast, a ne na sve stvari. Odnosi se na svaku novinu
koja je inovirana bez ugledanja na neki od vjerskih temelja i koja nije
po mjerilima šeri‘atskih pravila. A sve ono što se gradi na temeljima
vjere i na njima se nadograđuje - nije novotarija niti zabluda.“
Pokuđena novotarija (bid‘a-i mezmûme)
Pokuđena novotarija je ona koja je oprečna šeri‘atu i koja mu se
suprotstavlja. Dijeli se na zabranjenu (bid‘a-i muharreme) i pokuđenu
(bid‘a-i mekruhe).
Novotarije u vjerovanju (akâid) su zabranjene i one vode i zabludu i
propast. Zalutalih sekti je šest: rafidije (grupacija šija koja
dozvoljava vrijeđanje i psovanje ashaba); džehmije (sljedbenici Džehma
bin Safvana koji kažu da rob nema nikakve moći i da je na stepenu
neorganskih tvari te da će Džennet i Vatra nestati nakon što njeni
stanovnicu uđu u njih, pa neće ostati niko osim Uzvišeni Allah);
haridžije (kod kojih, pored teškog, i veliki grijeh, kao što je krađa,
pijenje alkohola i tome slično, izvodi iz imana); kaderije (koji misle
da svaki rob stvara svoja djela i koji ne vjeruju da se nevjerovanje i
griješenje odvija po Allahovom određenju. Nasuprot njih su se kasnije
pojavile džebrije koje vjeruju da je rob na sve primoran i da nema
nikakve volje i slobode); murdži‘e (koji smatraju da pored imana ne
smeta nikakav grijeh, kao što pored kufra ne koristi nikakva pokornost)
i mu‘tezile (koji daju prednost razumu nad Objavom. Vjeruju da je
Kur‘an stvoren, zatim da džennetlije neće vidjeti Uzvišenog Allaha,
itd.) A svaka ove sekta opet dijeli se na dvanaest grupacija. To su
sedamdeset i dvije grupacije (firek) za koje je Vjerovjesnik, s.a.v.s.,
rekao da će ući u Vatru. A oni koji se budu čvrsto držali sunneta i
džemata i koji se udalje od spomenutih inovatora u vjerovanju, oni su,
Allahovim milošću, spašena grupa (firka-i nâdžije).
Hasan el-Basri je rekao: „Od inovatora Allah ne prima ni post, ni namaz, ni hadž ni umru sve dok svoju novotariju ne ostavi.“
Malik ibn Enes je rekao: „Čuvajte se novotarija!“ - pa ga je neko od
prisutnih upitao: „A šta su novotarije, o Ebu Abdullahu?“ „Inovatori su
oni koji govore o Allahovim imenima i svojstvima, o Njegovom govoru,
znanju i određenju. Ne šute o onome o čemu su šutjeli ashabi i oni koji
su ih u dobročinstvu slijedili.“
Salih el-Merri je ispričao da je bio svjedok kada je neki čovjek ušao
kod Ibn Sirina, pa je dotični započeo govoriti o kaderu/određenju. Ibn
Sirin mu je rekao: „Ili ćeš ti otići, ili da ja idem!?“
Novotarije u djelovanju (ef‘âl) dijele se na dvije vrste. Postoje one
novotarije za koje svi znaju da su novotarije, a mogu biti zabranjene
ili pokuđene, i novotarije za koje mnogi misle da su dobra djela,
pokornosti i ibadeti, a one to nisu.
Riječi Sufjana es-Sevrija i Džunejda el-Bagdadija
Sufjan es-Sevri, r.a., je između ostaloga, rekao: „Ko kaže da je Kur‘an
stvoren, on je nevjernik. Ko kaže da je Alija bio preči za imamet od
Ebu Bekra, pogriješio je i ne znam da li mu se djela dižu do neba ili
ne. Halîfâ i pravednih imama je pet: Ebu Bekr, Omer, Osman, Ali i Omer
ibn Abdulaziz.“ Šuajbu ibn Harbu je rekao: „Napiši:
Bismillahir-rahmanir-rahim! Iman je govor, a govor nije ispravan bez
djela, a djela nisu ispravna bez namjere/nijjeta. A ni govor, ni djela
niti nijjet nisu ispravni bez slijeđenja sunneta...“
Džunejd el-Bagdadi, Allah mu se smilovao, je rekao: „Svi su putevi
zatvoreni osim onima koji su na tragu Allahovog Poslanika, s.a.v.s.,
koji slijede njegov sunnet i njegov put. Jer, svi putevi dobrih djela
(hajrât) su otvoreni samo pred njim, kao što Uzvišeni kaže: „Vi u
Allahovom poslaniku imate divan uzor...“ (El-Ahzab, 21.)“
*(Iz djela: El-Emru bil-ittiba‘i ve‘n-nehju anil-ibtida‘i, Kairo, s.a., 50-51.)
S arapskog preveli: hfz. Nedžad Ćeman i mr. Almir Fatić
(www.preporod.com,
Friday, 06 July 2007)