PITANJE TRADICIJE I RAZUMJEVANJA IZVORA
Piše: Rifet Šahinović
Na stranicama ovoga lista tretirano je pitanje islamske tradicije
Bošnjaka. Tradicija kao običaj, oblik mišljenja i ponašanja koju jedna
grupa neprekidno slijedi iz generacje u generaciju je u uskoj,
neraskidivoj vezi sa identitetom te grupe. Ako identitet definiramo kao
odnos po kome je neko biće jednako samom sebi, onda tradiciji trebamo
pristupiti vrlo oprezno i učtivo. Dakako, ne tradcionalistički, već
upravo tradicionalno, kao onoj supstanci našeg bića koja ga stoljećima
drži budnim na ovim prostorima.
OD TRADICIJE DO IDENTITETA
Za prvobitnu islamsku zajednicu, vrijeme hulefair-rašidina, dva bitna faktora su donijela određene promijena:
-više nije bilo pitanje življenja lične vjere u srcu pojedinca, već organizacija cijelog društva,
-brzo brojčano povećavanje muslimanske zajednice i njeno geografsko
širenje je postavilo pitanje pred ulemom kako prenijeti islam u
drukčijem okruženju.
Doista, naše lično razumjevanje, prakticiranje, pa i doživljavanje
vjere ne nailazi uvijek na plodno tlo šire zajednice. Stvoritelj stvara
ljude različitim u fizičkom i psihičkom smislu kao što su i zahtjevi
vremena konstantno mijenjaju. To ne znači reinterpretaciju vjere, prije
bi se moglo kazati interpretaciju vremena u kontekstu vjere.
Ako se vratimo na naše bosanske prostore i bošnjačke intelektualce sa
početka XX stoljeća brzo ćemo uočiti u njihovim raspravama konstantne
napetosti i netrpeljivosti: kako artikulirati istinsku vjeru ovdje i
sada? Da li je tradicija vremenska kategorija ili ima i vjerske
implikacije?
Ako, pak, pročitamo tekstove i knjige iz tog perioda ( npr. Uzroci
propadanja islamskih naroda, 1913, Ko smeta napretku i
prosvijećivanju muslimana, a osobito muslimanki, 1919, Da li musliman
može živjeti evropskim kulturnim životom i ostati dobar musliman ,1937,
itd. ) doći ćemo do zaključka da se ta ista pitanja postavljaju i
dan-danas.
Konkretno, pojedinci i tada i danas kao da ne razumiju da Bošnjaci žive
na razmeđu ne klimatizacijskih već kulturnih, civilizacijskih,
obrazovnih, političkih, socijalnih, vjerskih pa i tradicionalnih
različitih svjetova.
Definiranje identiteta u takvom okruženju je pitanje opstanka,
egzistencijalno pitanje. Identitet se može definirati izvana (putem
odnosa koje musliman izgrađuje sa okolinom) i iznutra (izgovorom
šehadeta).
Tarik Ramadan, poznati današnji intelektualac, propitujući ovaj problem
je naveo šta danas čini muslimanski identitet: -vjera, praksa i
duhovnost (šehadet, konkretna forma u praksi i svijest kojom vjernik
čuva živom svoju vjeru, intenzivira je i jača )
-razumijevanje teksta i konteksta
-sticati i prenositi znanje (vjera jeste amanet kojeg moramo prenijeti
svojoj djeci, rodbini, svjedočiti pred cjelim čovječanstvom )
-djelovati i sudjelovati (manefestirati svoje učenje u obliku
usklađenog ponašanja—razvijati i zaštititi duhovni život u društvu,
širiti vjersko i svjetovno obrazovanje, djelovati u cilju postizanja
veće pravde u svakoj sferi života, podsticati solidarnost sa ljudima
koji su u oskudici ).
Razumijevanje teksta (Kur´an, Sunnet) i konteksta (vremena, okruženja u
kojem muslimani žive) čini da muslimanski intelektualac je u stalnom
dinamičkom i dijalektičkom kretanju između izvora teksta i ambijenta u
kojem živi s namjerom da nađe najbolji model islamskog života u datom
vremenu i prostoru. Shodno tome biti alim u islamskom kontekstu i
musliman u praktičnom smislu znači nastojati povećavati vlastitu
sposobnost razumijevanja teksta i konteksta.
RAZUMIJEVANJE IZVORA
Neosporna je činjenica da su Kur‘an i Sunnet nepromjenjivi, glavni
izvori našeg razumijevanja svijeta i života. Isto tako je neosporno da
su muslimani različito razumijevali svoje izvore, vodili žustre
rasprave koje su počesto stvarale ambijent napetosti. Nedostajao je
duh dinamičog, dijalektičkog razumijevanja same tradicije.
Neki savremeni islamski znanstvenici (Nasr, npr.) današnje metamorfoze
muslimanskog proučavnja Kur‘ana vide, prije svega, kao posljedicu
jednog inferiornog ili mnogih inferiornih stanja muslimanskog svijeta,
ponajprije onog u prirodno-tehničkim znanostima ali i inferiornog
podaništva Zapadu.
Hofman, npr. navodi da su tri glavna faktora doprinijela krizi islamskog svijeta:
-Mongoli i kršćani slomili su islamsku moć u dva centra - Kordova 1236 i Bagdad 1288.
-u XIV stoljeću fiksirana je ideja u islamskom pravu, svo vrijedno znanje je spoznato. Nastupilo je vrijeme taklida.
-materijalni prosperitet Zapada u XIX stoljeću koji je bio povezan s raskidanjem vjere.
Jesu li se muslimani oporavili padom Kordove i Bagdada? Šta znači
taklid za muslimane u vrijeme znanosti? Da li je izvorno tumačenje
ograničeno na izvorno vrijeme i jesu li ga izvorno shvatili samo prvi
recipijenti?
Ako vjeru razumijevamo kao znanje (iman ilmijj, ajnijj, tahkikijj),
bivanje (snaga kojom se održavamo u svom vjerskom, nacionalnom,
metafizičkom i povijesnom kontinuitetu), i činjenje (stvaranje duhovne
ravnoteže) kako se mi kao vjernici postavljamo prema znanstvenom
racionalizmu, vulgarnom ateizmu, agnosticizmu, konzumerizmu itd.
Zašto postavljamo ovakva pitanja? Pa zar materijalni prosperitet koji
je dobio na intenzitetu s raskidom kršćanske vjere ne stvara ambijent
življenja bez Dragog Boga, gdje su vrijednosti izmijenjene zahvaljujući
između ostalog hedonizmu i konzumerizmu, gdje je moć i novac mjera
stvari. Htijeli to ili ne priznati, to je naše vrijeme. To je naše
vrijeme u kojem trebamo artikulirati svoju vjeru. Tradicija kao naša
identifikacija je od posebne važnosti.
Pojedini znanstvenici (Attas, npr.) opće dileme muslimana vide u:
-konfuzija u znanju ( konfuzija u poznavanju islama i islamskog pogleda
na svijet koja veoma često u pojedincu stvara umišljenost, sebe smatra
ravnim drugima. Nepostajanje hijerarhije u znanju, što ima za
posljedicu aroganciju. Istinski tragalac za znanjem zna svoje pravo
mjesto u odnosu na učitelja ),
-nivelacija znanja ( postavljanje svega, u umu, držanju ili stavu, u isti nivo na kome se nalazi onaj koji vrši nivelaciju).
-gubitak edeba ( znanje se mora dostići kroz poštovanje i skrušenost )
-uspon pogrešnih lidera ( koji ne posjeduju visoke moralne, intelektualne i duševne kvalitete).
Ako znanje svedemo na fardi ajn ( ono koje Dragi Bog daje i koje se
prima pobožnošću) i fardi kifaje ( znanje koje se traži putem iskustva
i promatranja), edeb sprječava distinkciju u znanju ili konfuznu
aroganciju između, uvjetno kazano, vjerskog i svjetovnog obrazovanja.
Na koncu, zanemarivanje bilo koje vrste znanja dovodi do uspona
pogrešnih lidera čija dezorjentacija vodi u naglašavanje razlika između
mezheba i tvrdokornog slijeđenja beznačajnih stvari unutar mezheba,
što, u obrnutom smislu, vodi u konfuziju cijelu zajednicu muslimana.
Tumačenje beznačajnih stvari vodi u zanemarivanje stvarnih problema.
Primjera radi, rezultat takve konfuzije jeste svođenje cijelog znanja u
sferu jurisprudencije (fikha) i pitanja ispravnog vjerovanja ( akide)
ali na način kako su to razumjele prve generacije (es-selefus-salih).
Tradicija koja nije potekla sa izvora te generacije je novotarija
(bid‘a).
Međutim, kako tumačiti fikhska pitanja ovog vremena ili govoriti
omladini o akaidu sada i ovdje, sasvim su legitimna pitanja. Je li
ilmul-kelam dio muslimanske tradicije koji je nastao kao odbrambeni
zid muslimana u sferi filozofije i teologije ili je i on za odbacivanje?
TRADICIONALNI ISLAM
Posebno danas muslimani trebaju uočiti važnost svog odnosa prema svojim
izvorima, tradiciji i identitetu. Kur‘an je objavljen i nama u XXI
stoljeću.
Usprkos ekonomskim i političkim porazima koje je muslimanima nanio
Zapad, islamska tradicija je na način kulture i duhovnosti ostala živa.
Njena živahnost i djelotvornost ovisi od našeg odnosa prema njoj.
Poznata je činjenica kroz povijest, da kada god su muslimanima
zavladali drugi, muslimani su se bavili svojom prošlošću na način
taklida i međumezhepskih trvenja. Nedostajao je duh ovovremenog
tumačenja vremena u kontekstu Kur‘ana i Sunneta.
Evo kako S.H.Nasr vidi tumačenje islama u okvirima tradicije:
Tradicionalni islam je ponovna potvrda islama u okviru savremenog
jezika, islama koji je objavljen od meleka Džibrila Poslaniku, a.s., i
takav je postojao sve do nadolaska zapadne civilazacije.
Tradicionalni islam obuhvata ne samo Kur′an i Hadis, a to je zapravo
stablo islama, već sve usmene i pisane vjerske tradicije,
interpretacije Kur‘ana i hadisa, sve ponovne potvrde te Istine u
znanostima, mišljenjima, umjetnosti.
Tradicionalni islam je islam koji se rascvjetava na tom stablu, koji
raste na tom stablu preko svih njegovih grana. Ne možemo kazati
″sjedeći″ na toj jednoj grani da je to samo islam, a druge nisu.
Stablo, korijen, grane, sve je to islam. Nema grane koja će opstati
živa bez stabla i korijena, niti je dobro korijenu i stablu bez grana.“
(www.preporod.com,
Thursday, 24 May 2007)