Bošnjaci su imali dva šejhu-l-islama!
hafiz Haso Popara
Opće je poznata
činjenica da je, dok je bila u sastavu Osmanskog carstva (1463-1878),
Bosna i Hercegovina dala značajan broj velikih ljudi koji su se istakli
na naučnom, kulturnom, političkom i vojnom polju. U tom ogromnom
carstvu koje se na vrhuncu svoje moći prostiralo na tri kontinenta; od
Poljske na sjeveru do Sudana na jugu i od Kaspijskog jezera na istoku
do Maroka na zapadu i na čijim je ruševinama, kasnije, nastalo 25
država, nije bilo položaja, uključujući i one najviše (osim položaja
samog sultana), a da ga nisu zauzimali naši ljudi. Među njima je bio
veliki broj učenjaka, sufijskih šejhova, pjesnika, književnika,
muftija, kadija, kadiaskera, paša, beglerbega, vezira i velikih vezira.
Samo je jedan položaj u sistemu islamske duhovne hijerarhije,
šejhu-l-islama (vrhovnog vjerskog poglavara u rangu velikog vezira i
člana sultanova savjeta, s pravom veta u pitanjima vezanim za školstvo
i pravosuđe), našim ljudima bio teško dostupan. U našoj naučnoj i
kulturnoj javnosti (v. Opća enciklopedija JLZ, Zagreb, 1982. VIII, str.
14; Dobrača, Anali GH biblioteke, V-VI, str. 99-114; Šabanović,
Književnost..., str. 582-83), do sada se izričito tvrdilo da je jedini
šejhu-l-islam (stotinu i deveti po redu) rodom iz naših krajeva bio
Mehmed Refik Hadžiabdić iz Rogatice (1814-1871).Danas,
kada je većina rukopisnog blaga u Gazi Husrev-begovoj biblioteci u
Sarajevu obrađena i objavljena u 14 svezaka Kataloga, našoj kulturnoj i
naučnoj javnosti pa i šire, možemo ponuditi neka nova saznanja u vezi
sa položajem šejhu-l-islama.
ŠEJHU-L-ISLAM MUSTAFA-EF. BALI-ZADE
Mustafa-ef.,
sin Sulejmana, sina Jusufova, Bali-zade je 67. po redu šejhu-l-islam.
Nama dostupni izvori ne navode godinu ni mjesto njegova rođenja. Prvi
put se spominje 1012/1603. godine, kada je počeo sakupljati zbirku
fetvi pod nazivom Mīzān el-Fetāvā, o kojoj će kasnije biti više riječi.
S obzirom na to da je tada morao imati najmanje dvadesetak godina,
pretpostaviti je da je rođen između 1580 i 1585. godine, dakle, u doba
sultana Murata III (vl. 1574-1595). Mustafin otac, Sulejman obavljao je
službu imama i hatiba u nekoj od carigradskih džamija. O njegovom
djetinjstvu i školovanju, u nama dostupnim izvorima, nema nikakvih
podataka. Međutim, sa sigurnošću se može tvrditi da je stekao visoko
obrazovanje, budući da je 1036/1627. godine bio muderris na prestižnoj
školi Sahn-i Seman u Carigradu (v. Kešf-ez-Zunūn, II, str. 1515-1516).
Kako sām na kraju djela kaže, on je na dan Arefata (9. zul-hidžeta)
1036/1627. godine završio svoj opširni komentar na poznato djelo iz
hanefijskog fikha Kenz ed-Dekā’ik koje je napisao Hāfizuddīn ‘Abdullāh
ibn Ahmed ibn Mahmūd en-Nesefī, umro 710/1310. godine. Ovaj komentar,
koji u rukopisima zauzima 700-800 stranica teksta, Bali-zade je nazvao
Skupocjenim draguljem u rješavanju pravnih pitanja i načela
(el-Ferā’idu fī halli el-mesā’ili ve el-kavā’idi) i posvetio sultanu
Muratu IV (vl. 1623-1640). Otuda se ovo djelo često susreće i pod
nazivom Murād-hānija. U nekim prijepisima komentara stoji da ga je
autor završio 1049/1640. godine i posvetio sultanu Ibrahimu (vl.
1640-1648), što je pogrešno. Dokaz za to je stariji prijepis ovog djela
iz mjeseca muharrema 1046/1636. godine, koji se čuva u Nacionalnoj i
univerzitetskoj biblioteci BiH (v. br. Ms-312).
U
Gazi Husrev-begovoj biblioteci u Sarajevu čuvaju se dva kompletna
primjerka ovog djela u rukopisima br. R-187 (v. Dobrača II, 1240, str.
367) i R-8164 (v. Popara IX, 5521, str. 235), te četiri fragmenta (v.
Lavić X, 5893/1, str. 92; 5903/1, str. 106; 5906/1, str. 109 i 6132/2,
str. 296).
U
Nacionalnoj i univerzitetskoj biblioteci BiH u Sarajevu nalaze se dva
rukopisa ovog djela br. Ms-188 i Ms-312, a u Bošnjačkom institutu jedan
fragment (v. Zürich I, 455, str. 276). Kraći fragment iz ovog djela
nalazio se i u rukopisu Orijentalnog instituta u Sarajevu br. 935. O
kodeksu u kome se on nalazio pisao je Salih Trako (v. Çevren 3,
Priština 1980, str. 41-47).
Drugo
obimno Bali-zadievo djelo je zbirka fetvi u dva sveska pod nazivom
Mīzān el-Fetāvā. Prema rukopisu br. 6938 Hudejvije biblioteke u Kairu,
koja je kasnije prenesena u Egipatsku nacionalnu biblioteku (Dār
el-Kutub el-Misrijja), autor je zbirku počeo sakupljati 1012/1603., a
završio 1055/1645. godine (v. Fihrist el-Kutubhāne el-Hudejvija III,
str. 141). Prijepis ovog rukopisa završio je egipatski kadija Ishak ibn
Muhammed, 10. džumadel-ula 1224/1809. godine. Koliko je nama poznato,
zbirka Mīzān el-Fetāvā do sada nije štampana.
Treće
obimno Bali-zadievo djelo je glosa na el-Džurdžanijev komentar
es-Sekkakijeva enciklopedijskog djela ”Ključ znanosti” (Miftāh
el-‘ulūm). Jednu drugu glosu na el-Džurdžanijev komentar, nekako u isto
vrijeme kada i Bali-zade, napisao je Bošnjak Muhammed Musić, Allamek,
umro 1046/1636. godine.
Pored
navedenih, Bali-zade je napisao i više drugih djela na arapskom i
turskom jeziku. Izvori navode da je sakupio zbirku hadisa što ih je od
poslanika Muhammeda a. s. pripovjedao poznati ashab, Ebu Ejjub
el-Ensari r. a., ukopan pod zidinama Carigrada, gdje je umro za vrijeme
opsade Carigrada od strane muslimanske vojske u doba prvog emevijskog
halife Muavije. I danas taj kvart u Istanbulu nosi njegovo ime.
Od
ostalih Bali-zadeovih djela treba spomenuti komentar na Busirijevu
kasidu Burda na turskom jeziku. Jedan primjerak ovog komentara, koji je
prepisan u XVII stoljeću, čuva se u Istanbulu (v. Köprülü III, 459,
str. 207).
(www.preporod.com,
Monday, 30 October 2006)