KURBAN BAJRAM - DANI MUSLIMANSKOG VESELJA, DOBROČINSTVA I DAREŽLJIVOSTI
Petak, 29 decembar 2006.
KURBAN BAJRAM - DANI MUSLIMANSKOG VESELJA, DOBROČINSTVA I DAREŽLJIVOSTI
Piše: Abdulkadir Indžić
- „Zaista vam je Allah, dž.š., zamijenio (dane praznika u džahilijjetu) boljim: danima Kurban bajrama i Ramazanskog bajrama." (hadis) „Najbolji posao koji čovjek može za vrijeme Kurban bajrama uraditi, a to je ujedno tada i najdraži posao Allahu, dž.š., jeste puštanje krvi svome kurbanu." (hadis)
Prema propisima
islama u jednoj godini lunarnog islamskog kalendara proslavljaju se dva
Bajrama, prvi u trajanju od tri dana (1., 2., i 3. ševal) kojim se obilježava
završetak mubarek mjeseca ramazana (Ramazanski bajram); i drugi u trajanju od
četiri dana (10., 11., 12., i 13. zu-l-hidždžeta) koji je vezan za obrede
hadždža (Kurban bajram ili Hadži-bajram).
U hadisu koji prenosi Enes ibn
Malik, r.a., kaže: Kada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., stigao u Medinu njezini
stanovnici imali su svoja dva dana u kojima su igrali i zabavljali se. Upitao
je: 'Koji su ovo dani?', pa su mu rekli: 'Mi smo ih proslavljali u
džahilijjetu.' Allahov Poslanik, s.a.v.s., im tada reče: 'Zaista vam je Allah
zamijenio te dane boljim: danima Kurban-bajrama i Ramazanskog bajrama.'
U drugom hadisu Vjerovjesnik, s.a.v.s., precizira da "najbolji posao koji čovjek može za vrijeme Kurban bajrama uraditi, a to je ujedno tada i najdraži posao Allahu, dž.š., jeste puštanje krvi svome kurbanu. On će mu (kurbanu) pristupiti sa svim svojim znakovima na Sudnjem danu. Zaista, taj posao stigne Allahu, dž.š., prije nego što padne prva kap krvi na zemlju. Pa uljepšajte svoje poslove kurbanom." (Buharija i Muslim)
Ono što je
specifično za Bajrame jeste to da taj ''duh svečanosti'' koji bajrami baštine
poput svih praznika općenito, u njihovom slučaju poprima oblik ibadeta. Naime
radovati se za bajrame i tu radost iskazivati javno, dio je ibadeta dragom
Allahu, baš kao što su i namaz, post i ostalo. Zbog toga nam je Vjerovjesnik,
s.a.v.s., kazao da se za bajrame treba okupati, obući najljepše odijelo,
Allahu dragom zikir činiti i zahvaljivati Mu na toj blagodati. Iz istih razloga
je tolerisao pjesmu i ples hazreti Aiše, r.a., sa svojim drugaricama u njegovoj
sobi na dan Bajrama, pa i njezinog oca, hazreti Ebu Bekra, r.a., koji ih je
tada kritikovao zbog toga, te umirio riječima: ''Pusti ih, ovo je njihov dan.''
Prema tome, za bajrame je karakteristično i to da tada veselje, svečanost i
proslava postaju ibadet dragom Allahu, dž.š. Obično ibadeti zahtijevaju
mirnoću, koncentraciju, kontrolu i ograničavanje strasti, okretanje od
dunjaluka ka ahiretu i konačno, žrtvovanje. Ali kod bajrama je drugačije: tu je
ibadet veselje, gozba, pjesma i igra, naravno samo u granicama uzvišenoga
Šerijata. Radost koju Allah, dž.š., spušta na Svoje robove ujedno je i njihov
ibadet. Pored ovih dana, i petak predstavlja poseban dan za muslimane. Božiji
Poslanik, s.a.v.s., u jednom hadisu veli: "Petak je dan koji je Allah,
dž.š., odredio kao poseban dan muslimanima." Vjerovjesnik, s.a.v.s., u
drugom hadisu kaže: "Najbolji dan, u kome se sunce rodilo, jeste petak.
Tog dana je stvoren Adem, a.s., tog dana je uveden u Džennet i toga dana je
izašao iz njega." Također, islam nas upućuje kako proslaviti te mubarek
dane. Nije dozvoljeno postiti na dane bajrama. Na dan Bajrama muslimani se
kupaju i nose najbolju odjeću, i izbjegavajuju sve oblike griješnog ponašanja
koje ljudi, nažalost, čine u danima slavlja. To je upravo ono što nas treba
razlikovati od kjafira, proslavljanje praznika u skladu sa islamskim propisima.
Jer poenta slavlja nije u prejedanju i opijanju, nego u zajedničkom okupljanju
i zbližavanju muslimana koji spominju i zahvaljuju Allahu, dž.š., na
blagodatima kojima nas je obdario.
Adabi Bajrama
Na dan Bajrama preporučene su izvjesne stvari koje doprinose obilježavanju posebnosti ovih dana kao praznika. Lijepo je: prije odlaska na Bajram namaz okupati se,
jesti prije ramazanskog bajram- namaza (neparan broj hurmi, ili nešto drugo ako hurmi nemamo), a na Kurban-bajram jesti tek poslije namaza (i lijepo je da to bude kurbansko meso), učenje tekbira na putu u džamiju i u njoj čestitanje, oblačenje najljepše odjeće, mirisanje i ukrašavanje, odlazak u džamiju jednim putem a povratak drugim; Poslanik, s.a.v.s., kada bi izašao na dan Bajrama (da klanja bajram-namaz) išao je jednim putem, a vratio se drugim. (Tirmizi)
Kako (ne)proslavljati blagdane?
Nekim ljudima univerzalnost islama znači da muslimani imaju puni izbor nalikovati i ponašati se kao nemuslimani u proslavljanju svojih i tuđih blagdana. Pitanje koje vrlo često čujemo glasi: Zar nije dovoljno nositi vjeru u srcu i biti musliman bez izvršavanja Allahovih, dž.š., naredbi i odbacivanja harama?
Na temelju
osnovnih islamskih načela možemo odmah zaključiti da odgovor na pitanje,
jednostavno glasi NE!
Istinski mu'min u svom životu teži
ka pridržavanju islamskih propisa kao sveobuhvatnog koncepta življenja i
pokornosti Uzvišenom. Allah, dž.š., u Kur'anu veli: "Onoga ko se
suprotstavi Poslaniku, a poznat mu je pravi put, i koji pođe putem koji nije
put vjernika, pustićemo da čini šta hoće, i bacićemo ga u Džehennem, - a užasno
je on boravište!" (An-Nisa, 115.)
Musliman se mora
razlikovati i biti drugačijeg ponašanja od nevjernika. Na ovakav stav upućuju
hadisi Vjerovjesnika, s.a.v.s.: "Razlikujte se od židova i kršćana!"
(Buharija i Muslim); "Razlikujte se od nevjernika!" (Buharija i
Muslim); "Ko se ugleda na narod i oponaša ih - on je jedan od njih."
(bilježi Ahmed)
Islam zahtijeva od nas da se
razlikujemo od nemuslimana u stvarima koje se posebno tiču načina proslavljanja
naših praznika. Bitno je razlikovati se od nemuslimana kroz nekonzumiranje
alkoholnih pića, kojeg je nažalost sve više i više među muslimanima, raznih
vrsta droga..itd.
Ono što je
začuđujuće jeste da muslimani na jedan takav zabranjen način 'proslavljaju'
mubarek dane Bajrama i da neki čak tvrde kako piva nije haram jer „ne opija ono
pravo", te da pijući je čovjek postaje „favorit"?! Islam beskompromisno
zabranjuje konzumiranje svih opojnih pića. Poslanik, s.a.v.s., u hadisu veli:
„Khamr (alkohol) je sve ono što muti razum." (Buharija i Muslim)
Uzvišeni, dž.š., veli: "O
vjernici, vino i kocka i strelice za gatanje su odvratne stvari, šejtanovo
djelo; zato se toga klonite da biste postigli što želite. Šejtan želi da pomoću
vina i kocke unese među vas neprijateljstvo i mržnju i da vas od sjećanja na
Allaha i od obavljanja molitve odvrati. Pa hoćete li se okaniti?"
(Al-Ma'ida, 90.-91.)
Oponašanje (imitiranje) nemuslimana u obilježavanju blagdana
Dokazi iz Kur'ana
i Sunneta su sasvim jasni o tome da su blagdani razlikovna obilježja za svaki
narod. Uzvišeni, dž.š., u Kur'anu veli: "Svakoj vjerskoj zajednici
propisali smo klanje kurbana da bi spominjali Allahovo ime prilikom klanja
stoke koju im On daje. Vaš Bog je jedan Bog, zato se samo Njemu iskreno
predajte! A radosnom viješću obraduj poslušne." (Al-Hadždž, 36.) U drugom
ajetu Allah, dž.š., kaže: "Svakoj vjerskoj zajednici propisali smo
vjerozakon prema kojem je trebalo da se vlada, i ne dozvoli, nikako, da se s
tobom o tome raspravlja. Ti pozivaj svome Gospodaru jer ti si, uistinu, na
pravom putu." (Al-Hadždž, 67.)
Zašto je tako važno razlikovati se od nevjernika? Iz
slijedećih razloga:
1. Mi muslimani smo blagoslovljeni najboljom uputom za naše živote na ovom
i budućem svijetu. To je uputa Allaha, dž.š., Gospodara svih svjetova koja nas
uzdiže i vodi ka istinskom dostojanstvu i osjećaju ponosa na koji niko drugi
nema pravo osim nas. Allah, dž.š., u Kur'anu veli: "A snaga je u Allaha i
Poslanika Njegova i u vjernika," (Al-Munafikun, 8.)
2. Nevjernici su u zabludi i njihovi putevi se baziraju na pogrešnim
mišljenjima i stavovima njihovog društva i samog postojanja. Kroz njihove
postupke se često odražavaju njihova ubjeđenja i mišljenja.
Imajući te činjenice u vidu, zašto
bi neko ikada pomislio da se ugleda i povodi za njima? I pored toga, vrlo često
nailazimo na primjere kada muslimani upravo to i čine - izigravaju nemuslimane
u njihovim najnerazumljivijim postupcima - proslavljajući nemuslimanske
blagdane i praznike! Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Doći će vrijeme kada ćete
vi (muslimani) slijediti puteve drugih naroda (nevjernika) koji će prednjačiti;
pa čak ako bi ušli u rupu guštera vi biste ih tamo slijedili." (Buharija i
Muslim)
Velika greška muslimana je
oponašanje nemuslimana u stvarima koje su karakteristika njihovih religija i
uvjerenja. Nadamo se da bajram ove i slijedećih godina nećemo dočekati i
ispratiti kao što je to bio slučaj sa prošlim bajramima, sa čašicom u ruci
zakrvavljenih očiju. Nego, da ćemo očuvati našu predivnu islamsku tradiciju u
proslavljanju predstojećih mubarek dana kao mu'mini kako bi postigli Allahovu,
dž.š., milost i oprost, i sačuvali naš identitet i dignitet radeći ono sa čime
će On biti zadovoljan.