KAKO ĆU OBAVITI HADŽDŽ III
KAKO ĆU OBAVITI HADŽDŽ III
Po šeriatskim propisima hadž je jedan od pet islamskih temelja (osnova, uvjeta da se bude musliman), a znači: Hodočastiti Meku i izvršiti obilazak Kabe; ubrzano hodati i trčati između Safe i Merve; boraviti na Arefatu i obaviti ostale hadžske obrede.[1]
Devete godine po hidžretu, a neki kažu šeste godine, hadž je naređen muslimanu (i muslimanki): punoljetnom, pametnom, slobodnom, imućnom, zdravom i osiguranom.
a) Pod punoljetnim podrazumijeva se zreo musliman (ili muslimanka) koji je, prema šeriatskim propisima, dužan vršiti određene vjerske obaveze.
b) Pamet i razboritost isključuje obavezu ludog i nenormalnog.
c) Slobodni musliman isključuje roba, zarobljenika i slično.
d) Pod pojmom imućan, podrazumijeva se materijalna bezbjednost. Naime, obaveznost hadža nastupiće onda kada musliman ima višak preko uobičajenih potreba kao što su: da nema duga, da ima osiguran stan, alatke zanata kojim se bavi (osnovno sredstvo od kojeg živi), opskrbu porodice koju hrani i brine se za njih, za ono vrijeme dok je odsutan od kuće, da sebi na putu na hadž osigura onakav komfor koji odgovara njegovu načinu života.
e) Pod bolesnim smatraće se svaki slučaj kada će zdravlje biti ugroženo na ovako dalekom putu.
f) Sigurnost puta mora biti potpuna. U protivnom hadž nije obavezan.
Muslimanka, da bi bila obavezna, mora da ima tzv. mahrema tj. da je prati muškarac koji se ne može njome oženiti, — ili da bude u društvu vjerodostojnih poštenih žena.
Obaveznost hadža nastupa od onog momenta kada se ostvare svi gore navedeni uvjeti. Obavljanje hadža ne smije se odgađati.
Većina komentatora Kur'ana stoji na stanovištu da je hadž učinjen obaveznim (farzom) slijedećim kur'anskim ajetom:
"Ljudi su dužni, da, radi Allaha, koji to mogu učiniti hodočaste Kabu (Hram)." (Ali Imran, 98)
Isto tako obaveza hadža ustanovljena je i hadisom (izrekom) Muhameda a. s. koji glasi: "Islam je sazdan na pet (temelja): očitovanju da nema boga osim Allaha i da je Muhamed Njegov poslanik; obavljanju molitvi (namaza); davanju zekata, hodočašću Kabe i postu ramazana."
Ili, na drugom mjestu, kada Muhamed a. s. kaže: "Ljudi, strogo vam je naređen hadž, pa hodočastite Kabu."
Hadž je, prema tome, stroga obaveza koja se mora jedanput, kada se steknu uvjeti, u životu izvršiti. Naime, ako musliman jedanput u životu izvrši hadž, nije više obavezan da to ponovi, pa makar ponovo stekao za hadž potrebnu imovinu.[2]
Ovaj zaključak zasniva se na hadisu: "Hodočašće je jedan put. Ko više puta to učini, to je dobrovoljno."
Pored ovih, gore navedenih slučajeva, kada hadž nije obavezan, a koji su slučajevi prihvaćeni od svih mezheba, naš, hanefijski mezheb predviđa još i neke slučajeve kada hadž neće biti obavezan, a to su:
— kada musliman (ili muslimanka), zbog bolesti nisu pokretni, kao što je npr. paraliza. Ovakvi nisu dužni ni bedeluk izvoditi, o čemu ćemo na drugom mjestu posebno govoriti;
— kada je u zatvoru, ili, ako strahuje od vlasti koje sprečavaju hodočašće, pa mogu da uslijede nepoželjne posljedice;
— ako slijepi, pored svih uvjeta, ne nađe vodiča koji će ga odvesti na hadž;
— ako muslimanka nema muža ili mahremskih uvjeta, a put od boravišta do Meke traje više od tri dana hoda, ili ako je muslimanka u iddetu (pričeku poslije smrti muža ili razvoda).
Vrijeme koje uslovljava valjanost izvršenog hodočašća vezano je za dva osnovna obreda: Tavafi zijaret (tj. obilazak oko Kabe poslije silaska s Arefata) i boravak na Arefatu.
Boravak na Arefatu vremenski je vezan i on se može obaviti samo od sunčeva zevala[3] uoči Bajrama (deveti zul-hidže) do izlaska sunca prvi dan Bajrama (deseti zul-hidže). U ovom vremenskom periodu hodočasnik je dužan da se nađe na Arefatu, a nije strogo obavezno koliko će trajati
taj boravak.
Tavafi zijaret (ili, kako ga neki zovu, tavafi-ifada) vremenski pada od zore prvog dana Kurban-bajrama do konca hodočasnikova života. Drugim riječima rečeno, ovaj obilazak oko Kabe, može se ostaviti i za kasnije, ali je daleko bolje, s obzirom da čovjek ne zna hoće li biti u mogućnosti drugi puta da izvrši ovu dužnost, da ga odmah obavi.
Prema našem, hanefijskom mezhebu, imaju dva farza hadža: stajanje na Arefatu i tavafi--zijaret (obilazak oko Kabe poslije Arefata), i to svega četiri obilaska, a ostala tri su vadžib, kao što ćemo to poslije objasniti.
Pet je osnovnih vadžiba hadža i to su:
1) Izvršiti saj između Safe i Merve;
2} Boraviti na Muzdelifi, pa makar jedan sat prije zore prvog dana Kurban-bajrama;
3) bacati kamenčiće na Mini;
4) obrijati se ili potkresati kosu, i
5) tavafi-veda (ili, kako ga neki zovu tavafis--sadr) tj. oprosni tavaf.
Postoje i drugi vadžibi osim ovih, ali su to vadžibi vezani uz ove, osnovne vadžibe ili su vezani uz farzove i šartove, koji će naknadno biti spomenuti. Naime, sve ove vadžibe nabrajaćemo posebno u tzv. kaznenom poglavlju, kad bude riječi o kaznama za prestupe. Jer, gdje god se izostavi vadžib, tu je obavezno zaklati kurbana.
Hadžskih sunneta ima mnogo a vezani su uz ihram, tavaf, saj, boravak na Arefatu i drugi. Ovdje ćemo spomenuti samo glavne: prenoćiti na Mini uoči drugog i trećeg dana Kurban-bajrama; poći s Muzdelife na Minu prije izlaska sunca, prvi dan Kurban-bajrama; redoslijedno, drugi i treći dan Bajrama, bacati kamenčiće, najprije na malom, srednjem, pa velikom stupu; da udaljenost između stupa i bacača bude najmanje tri metra; da se pri bacanju kamenčića donose tekbiri; da postoji mali vremenski razmak između jednog i drugog bacanja kamenčića itd., itd.
Definicija
Ihramiti, po šeriatu, znači odlučiti da se preuzme u obavezu izvjesne zabrane, a ostvaruje se:
a) nijetom, i
b) telbijom, a to je da hodočasnik izgovori ... ili na našem jeziku:
"Odazivam Ti se, o moj Bože, odazivam! Odazivam Ti se! Nemaš dvojnika, sudruga. Odazivam Ti se! Samo se Tebi zahvaljujem, samo Ti dijeliš blagodat i imaš vlast. Nemaš dvojnika, sudruga!"
Vrijeme preuzimanja obaveze (ihramstvo)
Ihramstvo ima svoj mjesni i vremenski termin (mikat). Naime, odluka o stupanju u stanje ihrama tj. preuzimanje hadžske obaveze, određeno je vremenom i mjestom, ili, drugačije rečeno, počinje u određeno vrijeme i na određenom mjestu.
Vremenski termin već smo spomenuli. Što se tiče mjesnog termina (mikatun mekanijjun), on je ovisan o strani s koje hodočasnik prilazi Meki.
Mi, jugoslavenske hadžije, s obzirom da najprije posjetimo Medinu, naš je mikat u Zul-Hulejfi, mjestu u blizini Medine na putu za Meku.
Ako bi hodočasnik prešao određeno mjesto gdje mu je mikat, a da ne preuzme hadžske obaveze, dužan je zaklati kurbana, odnosno povratiti se na mjesto mikata.
Na mikatu, doslovnije rečeno od mikata, hadžija treba da bude obučen u ihram koji je, prema našem mezhebu, šart za valjanost hadža ili umre.
Pošto nijet učini da preuzima hadžske obaveze i obuče ihram, hodočasniku je zabranjeno:
— da ima intimne odnose sa svojom ženom,[4]
— da se prepusti onome što nadražuje muškarca (ili ženu) i seksualno pobuđuje,
— da čini sve ono što je šeriatom zabranjeno činiti i van hadža,
— da se prepire i svađa,
— da vodi besposlen i "bezobrazan" razgovor,
— da lovi kopneni lov, ili da nekoga uputi i pokaže na ulov,
— da ubija insekte,
— da se namiriše ili namjerno miriše miris,
— da obreže nokte,
— da muškarac oblači sašivenu haljinku (muslimanki je to dozvoljeno),
— da pokrije glavu[5] ili lice, osim u slučaju kada se žena sakrije od stranca, ali takva peča ne smije doticati njeno lice,
— da uklanja dlake sa tijela osim ako se radi o dlaki koja muči i žulja, kao npr. trepavica u oku,
— trgati travke po Haremu (danas ovoga i nema, jer je cijela površina Harema popločana ili prekrivena pijeskom).
— da iz vene pusti krv,
— da se češe po tijelu, ali to češanje ne smije izazvati opadanje dlaka ili njihovo čupanje,
— pranje glave i tijela iz higijenskih razloga, kao i gusulskih potreba (poluciranje u snu),
- da upotrebljava sapun, ali ne toaletni koji je prezasićen mirisom,
— da stane u hlad, prekrije se suncobranom i sl.
(Preuzeto: Abdurahman Hukić, "Kako ću obaviti hadž", Starješinstvo Islamske zajednice u SRBiH, Sarajevo, 1976., treće izdanje, str. 29-38)
[1] Ova brošura sačinjena je, uglavnom, na temelju »Kitabul-fikha« koju je knjigu izdalo Ministarstvo vakufa UAR u Egiptu, 1950. godine, a rađena je na osnovu našeg, hanefijskog mezheba.
[2] Obaveznosti hadža udovoljeno je i onda ako je nekome drugi podnio troškove hadža (Risaletul--hadž, str. 24, izdanje Ministarstva vakufa Kuvejt, 1967).
[3] Zeval je zenit, najviiša tačka do koje dostigne sunce u podne.
[4] Ako bi to, ipak, učinio prije prvog tehallula, tj. dok ne baci kamenčiće na Akabi i podšiša se ili obrije prvi dan Bajrama, hadž će mu biti pokvaren. Ovo je, ujedno, najteža kazna.
[5] Pod pokrivanjem glave podrazumijeva se oblačenje nečega na glavu, kao što je kapa, ali ne i pokrivanje npr. suncobranom. Žena može omotati glavu i, npr., pokriti je šalom.