BOŠNJACI ŽIVE U OBAVJEŠTAJNOM MRAKU
Postovana gospodo,
Podržavajući vaše napore za
održavanjem sastanka najodgovornijih bošnjačkih političkih subjekata, cjeneći
obuhvatnom i korisnom prijedlog vaše deklaracije, šaljem vam viđenje Kongresa
Bošnjaka Sjeverne Amerike {KBSA} po pitanjima bošnjačke budućnosti.
Polazeći od Deklaracije KBSA, krovne
organizacije koja štiti, kreira i zastupa interese većine od 350.000 američkih
i kanadskih Bošnjaka, usvojene na Skupštini u Seattlu, Platforme KBSA za
osnivanje Svijetskog kongresa Bošnjaka iz Seattla, Platforme KBSA za otvaranje
procesa izrade bošnjačkog nacionalnog programa usvojene u Seattlu i Proglasa
KBSA svim bošnjačkim političkim subjektima, povodom najave sastanka u Sarajevu
06.12. 2007. godine, KBSA iznosi minimum elemenata ispod kojih ni jedan
bošnjački subjekat nebi trebao preći:
1. Jačanje države Bosne i
Hercegovine (BiH), otvorenog, slobodnog, civilnog društva i integracionih
procesa u evroatlanske institucije.
2. Bošnjačka nacionalna svijest se umjesto u interakciji, razvija u
rascjepu između tradicije i suvremenosti. Taj rascjep je uzrokovan
odsutnošću kritičkog znanja o vlastitom bošnjačkom nacionalnom iskustvu odnosno
nesposobnošću Bošnjaka da sačuvaju, intelektualno razvijaju i misaono oblikuju
sadržaje vlastite nacionalne tradicije u uslovima nerazvijenog bh civilnog
društva i nefunkcionalne bh države, te u današnjem svijetu prenaglašene
individualne religioznosti i ideološki projektirane globalne paradigme
suvremenog svijeta koja se iskazuje u utjecaju nehumanog kapitalizma i
ekspanzivnoga i agresivnoga neoliberalizma. Polazeći od toga da bošnjačka
nacionalna svijest treba obnovu i istraživanje, jer samo osviješćen narod je
onaj koji je vjeran svojoj tradiciji, koji aktivno živi svoju sadašnjost i
ozbiljno se sprema za budućnost, te kao takav ima pravo na samopoštovanje i da
od drugih očekuje da ga poštuju, KBSA podsjeća na dogovor sa Susreta Bošnjaka
Sjeverne Amerike iz Seattla o potrebi izrade nacionalnog programa. Ovaj stav je
posljedica toga da se nacionalna svijest rađa kada se rodi svijest o
zajedništvu. Da mnogi detalji bošnjačke nacionalne svijesti su nepoznati, koji
se trebaju tek istraživati, a posebno, šta je Bošnjake učinilo ovakvim kakvim
su danas, što su primili od drugih, kakva je bila uloga pojedinca u bošnjačkom
nacionalnom srastanju, šta je Bošnjake održalo, kako su sačuvali svoj
identitet? U uslovima kada su Bošnjaci samo posmatrači svoje sudbine, kada BiH
sve manje miriše na Bošnjake, kada osječaj bošnjačke pobjede, okrnjen
Dejtonskim sporazumom i oličen u očuvanoj bh državnosti i suverenosti,
moralnosti i po prvi put izgrađenoj vlastitoj vojnoj snazi, se sve više
pretvara u poraz i izgubljenost, KBSA poziva na pretpostavljanje i promišljanje
bošnjačke vizije putem otvaranja procesa izrade nacionalnog programa.
Izrada
nacionalnog programa
Iako su Bošnjaci dobili nacionalnu
slobodu, njihov nacionalni opstanak je još upitan. Postoje najmanje dva
razloga za neophodnost izrade bošnjačkog nacionalnog programa.
Prvi razlog je što se o Bošnjacima u
svjetskoj političkoj i kulturnoj javnosti malo zna. Drugi razlog za izradu nacionalnog programa
Bošnjaka su povremene „krize orijentacija" koje se u pravilu javljaju u
prelomnim vremenima bošnjačkog bitisanja.
U bošnjačkom nacionalnom programu
posebnu pažnju treba posvetiti očuvanju i jačanju zajedničkih vrijednosti
Bošnjaka, a to su: država BiH, kultura Bošnjaka, bosanski jezik, tolerancija
Bošnjaka, demokratija Bošnjaka i kultura rada. Nacionalni prioriteti Bošnjaka
su: očuvati u vlasništvu grunt na zemlj (neprodavanjem zemljišta u domovini,
ali i kupovinom zemljišta, posebno bošnjačkog, u mjestima gdje je povratak
otežan), osigurati povratak izbjeglih i raseljenih lica u svoje domove,
stimulirati natalitet, roditeljsku i društvenu brigu o djeci, prihvatiti
savremene tehnologije i metode u usvajanju znanja, zapošljavanje kao mjera
uspjeha u ekonomskoj i političkoj vlasti, osiguranje svakom građaninu minimuma
socijalne sigurnosti, osigurati visoke standarde zdrastvenih usluga, osigurati
zaštitu kulturne i prirodne baštine.
Muzej genocida
3. Prestati sa indolentnim odnosom prema
bošnjačkim žrtvama. Genocid nad Bošnjacima treba graditi ne samo
bošnjačku naciju, već i BiH. Dokaz o genocidu nad Bošnjacima treba biti osnovno
mjerilo bošnjačke politike u ustavnim promjenama. U ime žrtava bošnjačka
politika ne smije pristati na ustavna rješenja koja nagrađuju agresora.
Osnivanje Muzeja genocida nad Bošnjacima koji bi imao svoje mjesto u svakoj
lokalnoj bošnjačkoj zajednici i organizaciji u matici i dijaspori je ključni
faktor promjene doktrine bošnjačke politike.
4. Sve samoodržive nacije imaju svoje nacionalne akademije nauka i
umjetnosti, čije stručno mišljenje je orijentir za političare. Zato
Bošnjacima treba Bošnjačka akademija nauka i umjetnosti, kao institucija koja
bi svojim naučnim i stručnim autoritetom bila nadređena bošnjačkoj politici.
Bošnjačka politika treba biti oslonjena na maksimum bošnjačkih intelektualnih
kapaciteta.
5. Govor o bošnjačkoj budućnosti
podrazumjeva i ekonomsku analizu bošnjačke nacionalne opstojnosti. U procesu
privatizacije zbog nedostatka nacionalne ekonomske vizije, Bošnjaci su svoju
imovinu gotovo rasprodali za bagatelu. Bošnjacima treba bošnjački
privatizacijski fond.
6. Bošnjacima treba javni bošnjački
analitički centar, jer poslije razvale državne obavještajne službe RBiH,
Bošnjaci žive u obavještajnom mraku.
Ministarstvo za dijasporu
7. BH država nema odnosa prema nekoliko miliona građana porijeklom iz BiH,
dominantno Bošnjaka, koji su prognani širom svijeta. Zapravo država se
bori za nastavak genocida, jer nastoji iz državljanstva izbrisati više stotina
hiljada državljana. Bošnjačka politika šuti. Uslov ispod kojeg bošnjačka
politika ne smije ići je Ministarstvo za dijasporu. Ko je protiv toga treba ga
optužiti za genocid. Veze sa dijasporom moraju biti državni interes. Jer više
BiH treba svoju dijasporu, nego dijaspora BiH. Činjenica je da bošnjačka
dijaspora ne treba četnicima i ustašama. Osudom za genocid onih koji se
suprostavljaju Ministarstvu za dijasporu, četnici i ustaše se definitivno
guraju u zanemarljiv plan.
8. KBSA je inicirao osnivanje
jedinstvene bošnjačke organizacije u dijaspori - Svjetski Kongres Bošnjaka.
Ovaj proces traži podršku svih bošnjačkih subjekata. KBSA smatra da je došlo
vrijeme da se prevaziđe bošnjačka razjedinjenost i podjeljenost i da se na
jedinstvenoj platformi povežu svi Bošnjaci u dijaspori. Samo jedinstveni i
organizovani, Bošnjaci mogu pružiti otpor stalnim nasrtajima i odbraniti
suverenitet, teritorijalni integritet i nezavisnost BiH, dajući tako svoj
doprinos očuvanju svijetskog mira. KBSA smatra velikim korakom otvaranje
procedure za osnivanje Svjetskog kongresa Bošnjaka jer veze među svim
Bošnjacima trebaju biti trajne i svestrane. Bošnjaci u dijaspori trebaju biti
faktor koji povezuje i spaja BiH i zemlje koje su prihvatile Bošnjake. Bošnjaci
koji žive u mnogim zemljama su razasuti i veze među njima su pokidane. Takva
rascjepkanost i nepovezanost čini ih beznačajnim faktorom u matici i dijaspori.
KBSA, otvarajući process formiranja Svjetskog kongresa Bošnjaka nastoji
prevazići bošnjačku razjedinjenost i na jedinstvenoj platformi povezati
Bošnjake u skladu sa njihovim zajedničkim crtama: jezik, kultura, tradicija,
duhovnost, nacija.
9. Opstanak Međunarodnog krivičnog
tribunala u Hagu sve dok se najtraženiji ratni zločinci ne privedu i
procesuiraju na sudu. Međunarodni krivični tribunal za područije bivše
Jugoslavije (MKTJ) je osnovan sa primarnim ciljem kažnjavanja najodgovornijih
za teške, široko rasprostranjenje i flagrantne povrede međunarodnog
humanitarnog prava na teritoriji bivše jugoslovenske zajednica (FRJ), a posebno
u BiH. Sud mora opstati dok svoju
funkciju u potpunosti ne ispuni.
Skidanje svih
zaštitnih mjera sa svih arhiva
U ime žrtava-svjedoka, nastradalih, u ime
budućnosti naroda na području bivše SFRJ i u interesu međunarodne pravde, istine
i međunarodne javnosti, treba zahtjevati skidanje svih zaštitnih mjera sa svih
arhiva koje su u posjedu MKTJ, a dobijene su od država bivše SFRJ. Treba
pozvati predsjednika MKTJ da pokrene proceduru skidanja zaštitnih mjera sa svih
dokumenata iz arhiva sa područja bivše SFRJ koje su koriščeni pred MKTJ. U ime
žrtava i svjedoka, pravde i pravičnosti mora se zaustaviti praksa pred MKTJ
davanja zaštite dokumentima iz arhiva iz bivse SFRJ, jer na taj način se radi
direktno protiv međunarodnog poretka.
Neki zvaničnici međunarodne
zajednice, a posebno američke i kanadske izvršne vlasti, predstavljajući se da
djeluju po ovlastima njihovih izvršnih vlasti daju uvjerenja optuženim za ratne
zločine da neće biti privedeni i procesuirani na sudu. Isti međunarodni
zvaničnici omogućavaju relokaciju optuženih čime su izvan domašaja organa
bezbjednosti. Takođe ih upozoravaju kada se radnje za njihovo hapšenje
preduzimaju. Sada je već jasno da je optuženim za ratne zločine
omogućeno poznavanje kroz koje NATO kontrolne punktove oni mogu slobodno proći.
Zato treba zahtijevati saslušanje ispred odgovarajućih komiteta
navedenih zemalja, gdje bi se avaluirali dokazi i izjave o takvim navodima.
Emir Ramić
Predsjednik UO KBSA