OTVORENO PISMO MEDŽLISA IZ-e TUZLA GRADONAČELNIKU JASMINU IMAMOVIĆU
Gospodine gradonačelniče,
Na Saopćenje Medžlisa Islamske zajednice Tuzla koje je prezentirano janvosti u četvrtak 30. 8. tekuće godine, reagirali ste zbog čega Vam se obraćamo ovim pismom.
Oklevetali ste Islamsku zajednicu u Bosni i Hercegovini kako to nijedan zvaničnik bilo kojeg nivoa javne vlasti do sada nije uradio. Rekli ste kako Vi navodno znate da iza aktivnosti Islamske zajednice stoje jedan islamski tajkun i jedan političar. Izvolite objavite njihova imena i prezimena, i argumentirajte Vašu izjavu, ili se javno izvinite zbog ove teške klevete Islamske zajednice. Također, zbog ove izjave dio javnosti će Vas pamtiti po islamofobičnom neologizmu „islamski tajkun", kojeg ste unijeli u bosanskohercegovačku jezičku praksu čime ste postali jedan od rijetkih korisnika islamofobičnog rječnika na ovim prostorima.
Gospodine Imamoviću,
Islamskoj zajednici u Bosni i Hercegovini i njenim predstavnicima niko ne može niti će moći diktirati šta će i kako raditi, niti ih se može zaplašiti prijetnjama krivičnim zakonom, makar to i pokušavali. Liberalna demokratija je zasnovana na principu slobode govora. Sloboda savjesti je svetinja, a sloboda mišljenja i govora temeljac za izgradnju slobodnog društva. Treba li Vas podsjećati da sloboda govora podrazumijeva slobodu i za neistomišljenike, jer istomišljenici svakako misle na isti način. „Verbalni delikt" je tema o kojoj će se samo učiti na studijima političkih i pravnih nauka u okviru historije političkih ideja i doktrina. Zato, Vaš pokušaj prijetnje i zastrašivanja predstavnika Islamske zajednice krivičnim zakonom, na njih će djelovati taman onoliko koliko je djelovala i prošlonedjeljna kiša.
Manipulacija mukom nedužnog gospodina Jurišića
Zaprepašteni smo Vašom izjavom koja glasi: „Nije mi jasno kako ef. Amir Karić, ..., nije govorio o Iliji Jurišiću."
Gospodine Imamoviću!
Teško je i zamisliti da ste spremni manipulirati tuđom mukom, stradanjem nedužnog gospodina Jurišića, zarad stjecanja simpatija javnosti i bezočnog razračunavanja sa Islamskom zajednicom. Prije dva mjeseca muftija tuzlanski Husein-ef. Kavazović i glavni imam tuzlanskog Medžlisa Amir-ef. Karić, zvanično su razgovarali sa Vama, u uredu muftije, o namjeri da posjete porodicu gospodina Jurišića, kao i da se sretnu sa gospodinomm Selimom Bešlagićem i drugim našim sugrađanima privođenim od strane nadležnih državnih organa, sa jedinim ciljem da ponude pomoć svima njima pojedinačno, na način kako to najviše njima odgovara. Smatrali smo da je plemenitije pomoći im sasvim konkretno, i pokazati ljudsko suosjećanje, bez prisustva medija, javnih saopćenja i stjecanja simpatija javnosti, jer uvjereni smo da nema Tuzlaka, kao i b&h patriote, koji nije snažno uvrijeđen hapšenjem sugrađana zbog odbrane domovine od agresije. Tom prilikom ste rekli da ćete Vi organizirati sve kako bi muftija Kavazović i glavni imam Karić posjetili porodicu gospodina Jurišića, i sreli se sa spomenutim našim sugrađanima. Također, uvjeravali ste ih da ćete to uraditi veoma brzo, zbog čega se nije kontaktiralo nikoga drugog od poznanika gospodina Jurišića. Do danas se čekalo na Vaš poziv za posjetu spomenutoj porodici. Sada je očigledno da je čekanje bilo uzaludno. Trebate javnosti objasniti zašto ste obmanuli predstavnike Islamske zajednice, a posebno zašto sada neistinitom i zlonamjernom izjavom svjesno i hotimično obmanjujete građane Tuzle i Bosane i Hercegovine, nastojeći na taj način stigmatizirati Islamsku zajednicu i njene predstavnike pred, s razlogom, senzibiliziranom bosanskohercegovačkom javnosti.
S druge strane, svjesno prešućujete činjenicu da je Muftijstvo tuzlansko pomoglo rad fondacije Istina, pravda i pomirenje, koja organizira pravnu odbranu gospodina Jurišića uplativši stanovita finansijska sredstva na račun Fondacije, prije više od dva mjeseca.
U tristotine i pedeset džemata, pred više od pedeset hiljada slušalaca, u jednom danu i u isto vrijeme, pročitana je hutba koja je tretirala spomenuti slučaj. Nakon svega toga krajnje je licemjerno reći da se institucije Islamske zajednice ne zanimaju za slučaj gospodina Jurišića.
Želite li ograničiti vjerske slobode i slobodu govora?
Islamsko stanovište o braku i etici spolnosti i njenoj manifestaciji, koje se temelji na učenju Kur'ana i Hadisa, bilo je suština Saopćenja za javnost Medžlisa Islamske zajednice Tuzla, a uči se na svim islamskim školama i fakultetima u okviru predmeta Islamsko bračno pravo. Tu islamsku etiku nazvali ste opasnim idejama „te da ih hitnim postupkom treba uvrstiti u krivično zakonodavstvo". Svi imami, hatibi, muallimi, muderisi, i profesori islamskih fakulteta podučavaju „tim idejama", a stotine hiljada vjerujućih žena i muškaraca u Bosni i Hercegovini primjenjuju u svome privatnom životu tu etiku, jednako kao što ih mnogo veći broj ne primjenjuje. I jedni i drugi rade prema vlastitom mišljenju i opredjeljenju konzumirajući slobode ovoga društva, bez obzira na mišljenja pojedinaca. Sloboda savjesti je svetinja, a Vi ako smatrate da su Kur'an i Hadis, i spomenuti islamski propisi, opasni i da biste ih zabranili onda to tako definirajte i slobodno saopćite javnosti.
Konsternirani smo činjenicom da je u Vašoj izjavi toliko naglašen represivan ton. Molimo Vas kažite, ako možete, da li ijedna riječ ili rečenica iz Saopćenja Medžlisa upućuje na takovrsnu represiju, zabranu, i sl. Vi se često pozivate na ideju o jedinstvu različitosti. Nevjerodostojno je to pozivanje, kao i pozivanje na ideju ljubavi, ako ne uvažavate činjenicu da hiljade Vaših sugrađana prakticiraju u privatnom životu islamsku etiku. Kao gradonačelnik svih građana Tuzle, nosite odgovornost za razvijanje tolerancije za različitosti i kulturu dijaloga, a nikako da a priori osuđujete one koji imaju drugačije etičke principe od Vaših.
Neobaviještenost može biti štetna
Također, opravdano je pitati se s kojim pravom konstatujete: „Nije mi jasno kako ih ne pogađa pojava silovanja, pa pojava različitih radnji protiv života i tijela...".
Institucije i ustanove Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini vrše svoju misiju u različitim oblastima društvenog života. U proteklih deset godina organizirano je prikupljanje i transportovanje stotinama tona različitih vrsta robe radi pomoći povratničkim naseljima od Banja Luke do Foče i Trebinja. Podsjećamo Vas da je Islamska zajednica najveći pojedinačni donator Merhametove narodne kuhinje u Tuzli od njenog osnivanja. Svi uposlenici institucija i ustanova Islamske zajednice u Tuzli već pet godina svakog mjeseca, bez izuzetka, izdvajaju iz ličnog dohotka određena novčana sredstva za pomoć povratku, koja se uplaćuju u jedinstven Fond za povratak. Trebali Vas podsjećati da je Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini na području sjeveroistočne Bosne, osnovala prvu ustanovu koja prihvata i sistematično provodi rehabilitaciju ovisnika o psihoaktivnim supstancama. Stotinama njih, njihovih roditelja, braće i sestara pomaže se da iznova počnu razvijati nadu u zdrav život. Desetinama pojedinačnih slučajeva ljudi u stanju socijalne potrebe pomognu institucije i ustanove Islamske zajednice u prevazilaženju ličnih, bračnih, porodičnih, pa i onih poteškoća koje ste vi spomenuli u Vašoj izjavi. Hatibi često govore upravo o temi koju ste spomenuli, i to znaju svi džematlije, ali Vi niste u prilici čuti taj govor, a oni nisu obavezni polagati Vam račun o čemu govore. Desetinama učenika srednjih škola i studenata Univerziteta u Tuzli pružana je materijalna pomoć kako bi mogli nastaviti školovanje. Sve to radi se bez prisustva TV ekipa, novinara, samo iz osjećaja dužnosti i bez namjere da se bilo kome dopadne. Zaista, nije jasno kako možete iznositi tako paušalne ocjene i govoriti o onome o čemu ništa ne znate. Skupštine džemata i džematski odbori, Skupštine Medžlisa i Izvršni odbori, kao i druga nadležna tijela Islamske zajedice u Bosni i Hercegovini, i naše džematlije kroz propisane procedure bivaju upoznati sa aktivnostima i znaju šta Islamska zajednica kao cjelina radi i o kojim socijalnim i drugim problemima vodi brigu. Predstavnici institucija i ustanova Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini nemaju potrebu za stjecanje bilo čije naklonosti, jer je u tom smislu najplemenitiji princip: „Neka ne zna lijeva ruka šta udjeljuje desna."(Hadis)
Spomenuto predstavlja samo manji dio aktivnosti kojima se Islamska zajednica bavi tokom godine, a bili bismo sretniji da ni ove informacije nismo morali javno iznositi. Međutim, Vi imate veliku dilemu. Pokazali ste da biste vrlo rado uzeli sebi pravo i određivali djelokrug rada vjerskih zajednica i kažete da nije dobra hiperaktivnost i uplitanje vjerskih zajednica da se, osim vjere, bave i drugim pitanjima. Da li to znači da biste sve naprijed spomenute aktivnosti Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini zabranili?
Čije su ideje opasne?
Kada ste govorili o opasnim idejama da li ste računali na implikacije Vaše izjave: „Uvijek sam govorio Tuzla je grad otvorenih vrata, svi su dobrodošli, ali tri osobe koje su pokrenule takvu kampanju nisu iz Tuzle."
Hermeneutički bi se moglo doći do zaključka da nepoznate tri osobe nisu dobro došle u Tuzlu. Može se pitati da li se od Vas mora tražiti pravo da se voli ovaj grad i ove ljude koji u njemu žive? Da li bi, po Vašem mišljenju, oni koji nisu rođeni u Tuzli, a Vi ste jedan od njih, a žive i rade ovdje, trebali biti građani drugog reda? Smatramo da je naš grad kosmopolitska sredina, a to znači negaciju svakog isključivanja. Vi se u jednom trenutku zalažete za filozofiju spajanja, a već u drugom zastupate filozofiju odvajanja. Opravdano je pitati se zašto se u Vašoj izjavi nalazi tako visoka doza odbojnosti prema onima koji su iz drugih sredina i prema onima koji su došli u Tuzlu zbog udaje, ženidbe, posla, ili nekog drugog razloga ili su došli u ranom djetinjstvu sa svojim roditeljima. Neki bi sigurno vašu izjavu tumačili kao frustraciju, a suvremene teorije o identitetu to tumače kao potrebu za negacijom i zaboravom jednog dijela vlastitog identiteta. Ova Vaša izjava, zaista, zvuči uznemiravajuće za sve slobodoljubive ljude i u njoj se prepoznaju elementi ksenofobije.
Gospodine Imamoviću,
Na kraju želimo naglasiti tri pojedinosti:
Prvo, vjerujemo da je poznato i Vama i predstavnicima političkih partija, kao i drugima, da je položaj Crkava i vjerskih zajednica u B i H određen Zakonom o slobodi vjere i pravnom položaju Crkava i vjerskih zajednica u Bosni i Hercegovini (PS BiH broj 3/04, 28. januar 2004. godine, Sarajevo) i da je njime definiran okvir za njihovo društveno djelovanje. Zakonom je uređeno separiranje države i crkava i vjerskih zajednica. U pripremi tog zakona sudjelovali su i predstavnici Islamske zajednice. Svi odrasli građani znaju da je Bosna i Hercegovina država u kojoj su odvojene država i vjerske zajednice i Crkve, tj. da nema državne religije i da je ovo multireligijska zemlja. To je činjenica, a dokazivanje činjenica djeluje veoma stupidno i nepotrebno, ali u nedostatku argumenata pojedini politički faktori dokazuju činjenice. S druge strane, spomenuti Zakon ne predviđa da pojedini nosioci vlasti ili pojedine političke partije mogu određivati šta je to ortodoksno tumačenje vjere, odnosno šerijata, a šta nije, ili da mogu ograničavati slobodu govora bilo kome. Vaše je pravo da citirate hadise i po vlastitom nahođenju dajete kvalifikacije šta jeste, a šta nije skladno islamskom učenju. Imate legalitet, iako se time miješate u poslove vjerske zajednice, ali nemate legitimitet, jer nemate stručne kvalifikacije za to.
Drugo, među članovima Islamske zajednice ima i stanovit broj članova i simpatizera političke partije kojoj i Vi pripadate, kao što ima članova i simpatizera drugih političkih partija. Potpuno je nepotrebno i neproduktivno, vis a vis građana, pokušavati da se pojedinačna neslaganja predstave kao organska suprotstavljenost Islamskoj zajednici jedne, u ovom slučaju, političke partije kojoj i Vi pripadate.
Treće, želimo istaknuti da se iskreno nadamo da su Vaše naprijed spomenute izjave, bile posljedica samo nespretne verbalizacije misli, u stanju svojevrsne egzaltacije pred Revoluciju kojoj ste se bili veoma posvetili, te da one niukom slučaju ne predstavljaju Vaše stvarne stavove i mišljenja.