Ne pristajemo ni na kakva rješenja koja će naš narod uniziti i obespraviti
„Treba prestati sa eksperimentisanjem oko uređenja statusa Mostara i urediti ga na zadovoljstvo svih, da se svi naši intelektualni, materijalni, stručni, emotivni potencijali udruže u pravcu stvaranja lijepog centra perspektivnog življenja za sve njegove građane i narode, da Mostar ostane privlačna destinacija za brojne i znatiželjne turiste iz cijelog svijeta“, nedvosmisleno jasno poručio je muftija Smajkić na svečanosti u povodu otvaranja novosagrađenog vakufskog studentskog hotela u Mostaru kojoj je prisustvovao i gradonačelnik Mostara Ljubo Bešlić.
Opstrukcija izgradnje Islamskog centra
Muftija je na početku svog govora izrazio žaljenje što u ovom svečarskom ambijentu naprosto mora izraziti svoj revolt zbog činjenice da gradska administracija, (čitaj hrvatski faktor), Islamskoj zajednici, ni nakon dvanaest godina čekanja nije omogućila izgradnju Islamskog kulturnog centra na bivšem Lakišića haremu, čijom izgradnjom bi Mostar bio bogatiji za još jedan reprezentativan hram kulture i duhovnosti, koji bi doprinosio stvaranju pozitivne klime, povjerenja u međunacionalnim i međuvjerskim relacijama na području grada. „Čekajući to rješenje izgubili smo dvije donacije (malezijsku i saudijsku) u vrijednosti od 15 miliona KM, i što je jako važno reducirali svoje aktivnosti na osnovne potrebe“, naglasio je muftija. On je istakao kako Bošnjaci Mostara ne bi imali gdje održavati važnije skupove ili promocije knjiga da nije prostorija Kulturnog centra „Kralj Fahd“. „Zato s pravom tvrdimo da su oni koji su srušili Stari most i brojne vakufe, s njima sve džamije i druge objekte, odbijanjem izdavanja tražene dozvole su posvjedočili da su se vratili na mjesto zločina i da u svojim strateškim političkim planovima imaju drugačije graditeljske vizure urbane zone grada, pa bi Islamski centar u njihovim projekcijama i predodžbama iskvario zamišljenu im sliku „hrvatskog stolnog grada“, što se nikako nije smjelo dopustiti“, rekao je muftija, poredeći takav politički stav sa jednostranim postavljanjem križa na Humu kao dominantnog znaka jednog naroda koji unosi nemir i nelagodu kod onih građana Mostara koji nisu Hrvati i katolici.
Namiriti jedne – otimajući od drugih
Muftija je pozvao sve relevantne faktore da o svim problemima Mostara otvoreno razgovaraju, jer se prešućivanjem i truhlim kompromisima ništa neće riješiti. „Ovim putem izjavljujemo da Bošnjacima Mostara nije cilj podjela grada po nacionalnoj osnovi. Bošnjaci žele da budu politički i svaki drugi faktor u rješavanju svoje sudbine i razvoja grada, hercegovačke regije i cijele BiH, očuvanja svog bošnjačkog identiteta koji se svakodnevno umrtvljuje i ubija na ovim prostorima“, poručio je muftija. On je još jednom podsjetio na progone, logore, ubijanja i rušenja, a u miru političke blokade razvoja kako bi se Bošnjaci obeshrabrili na ovim prostorima. „Uistinu čudi da se neki tkzv. bošnjački političari i predstavnici međunarodne zajednice ne osvrću na iskazanu plebiscitarnu volju bošnjačkog naroda pokušavajući riješiti hrvatsko pitanje u Mostaru na štetu Bošnjaka Mostara i BiH. Da li je po zakonu i može li biti u suglasju formula: namiriti jedne – otimajući od drugih“, zapitao se muftija.
Muftija je dalje u svom govoru istakao kako je od Bošnjaka oteto i previše da bi mogli pristajati na nove ustupke ili još nešto davati. U tom smisli kao najveću štetu naveo je nasilno progonjenje hiljada ljudi i stvaranje nasilne demografske većine Hrvata. „Drugi gubici i otimačine su nemjerljivi“, rekao je muftija, navodeći pojedinačne primjere među kojima najvažniju su: progon Veleža sa stadiona pod Bijelim Brijegom, prisvajanje Kantonalne bolnice, zgrada Univerziteta Džemal Bijedić, hrvatiziranje srednjih škola, prisvajanje Doma kulture… S druge strane Bošnjaci su bili prisiljeni da u nemogućim uslovima izgrade i stadion i zgrade Univerziteta iznova, bolnice, škole….
Šutnja centara političke moći
„Zaprepašćujuće je da su glavni centri bošnjačke politike i međunarodne zajednice ostali ravnodušni spram tih očitih diskriminatorskih procesa. Zaprepašćujuće je da su to i danas“, ocijenio je muftija naglašavajući da i pored toga Bošnjaci poručuju svima ovima da imaju znanje, snagu, energiju, htijenje i ljubav prema ovom gradu te spremnosti više od drugih da participiraju u njegovom daljem razvoju. On je dalje kazao kako su Bošnjaci svjesni nakaradnog uređenja grada i hrvatskih blokada u njegovoj reintegraciji kao i činjenice da se od javnih dobara nema više šta uzimati. „Proklamovanom hrvatskom politikom „jedan čovjek, jedna glas“ Hrvati praktično dolaze u naše kuće i stanove i žele biti domaćini u našem skučenom domu. Izgleda da ova branša političkih predstavnika Hrvata u svojoj nacionalnoj euforiji i zaslijepljenosti prelazi sve granice pristojnosti i ne zna ili ne želi konzumirajući vlast, istu tu vlast dijeliti s drugim, nego želi isključivo vladati. Oni nisu radili na integrisanju grada nego su željeli asimilirati Bošnjake, zašto je neimplementacija Ešdaunovog Statuta za vrijeme osam godina od njegovog donošenja najbolji dokaz“, komentirajući aktuelne političke odnose u Mostaru, rekao je muftija Smajkić. Prema njegovoj ocjeni hrvatski političari preko nelegitimnih bošnjačkih i nekih međunarodnih predstavnika, pokušavaju nametnuti takva rješenja koja će poduprijeti njihove agresivne namjere u pretvaranju ovog Šehera u grad pripadnika samo jednog naroda. „Ovakvim političarima poručujemo da Bošnjaci nisu naivni i da neće prihvatiti nikakvo rješenje koje bi bilo štetno po njih i na štetu Bosne i Hercegovine. Pravo je rastegljiva materija i može se interpretirati kako je kome volja, što svakodnevno gledamo na bh. političkoj sceni. I rješenje za Mostar može i treba biti zasnovano na Ustavu i zakonu, a isto tako i da zadovolji bošnjačke interese“, na kraju svog govora zaključio je muftija Smajkić.
Podrška reisa Kavazovića Mostarcima
Snažnu podršku ravnopravnosti Bošnjaka u Mostaru i muftiji Smajkiću u svom obraćanju pružio je i reisu-l-ulema mr. Husein ef. Kavazović. Reis Kavazović se također prisjetio kako je Mostar i u najtežim vremenima imao snage da mijenja bosanskohercegovačku stvarnost. „Ovo je grad u kojem je nastao pokret za našu nacionalnu slobodu i afirmaciju, pokret za vakufsko-mearifsku autonomiju. I u uslovima surove agresije iz Mostara smo dobivali vrlo snažne poticaje za nastavak naše borbe. Muftije Džabić i Smajkić, zajedno sa ostalim Hercegovcima pokazali su dosljedan i čvrst bošnjački stav i ispunili islamsku dužnost“, rekao je reisu-l-ulema Kavazović. On je potom naglasio kako Bošnjaci i danas svjedoče snažnom otporu nasrtaja na Mostar i njegov duh. „Želim kazati ovdje u Mostaru da Islamska zajednica u BiH s velikom pažnjom prati šta se dešava u i oko Mostara. Na diskriminaciju nećemo pristati. Dosadašnji odnos prema našem narodu nije nas uvjerio u dobre namjere ovdašnjih politika. Ne pristajemo ni na kakva rješenja koja će naš narod uniziti, obespraviti. Mi u IZ ne govorimo kako će se to postići, jer je to zadatak politike. Mi smo jasno postavili svoj cilj kojeg izražava muftija Seid ef. Smajkić, a to su ravnopravnost, sloboda i dostojanstvo za sve“, poručio je reisu-l-ulema Kavazović.
Hasan Eminović