Da li je dozvoljeno učiniti tejemum vlažnim maramicama?
- Published in
- Kategorija: Abdest/tjelesna čistoća
- Štampa , E-mail
Pitanje:
Da li je dozvoljeno učiniti tejemum vlažnim maramicama, ukoliko čovjek nije u mogućnosti uzeti abdest?
Odgovor:
U šestom ajetu sure El-Maide se navodi: A ako ne nađete vode, onda rukama svojim čistu zemlju dotaknite i njima preko lica svojih i ruku svojih pređite. Ovaj dio ajeta se smatra šerijatsko-pravnim utemeljenjem tejemuma, jer se eksplicitno navodi da se uzima od čiste zemlje. Također, Allahov Poslanik, a.s., rekao je: Zemlja mi je učinjena mjestom za namaz i učinjena mi je sredstvom za čišćenje (El-Buhari, 438 i Muslim, 521).
Zbog ovih i drugih dokaza, po propisima hanefijskog mezheba, tejemum se uzima na način da se dlanovima potare zemlja, kamen, pijesak ili predmet od njih, kao što su: cigla, zid, nebojena keramika i sl. Kao podloga/predmet za uzimanje tejemuma ne mogu se koristiti drvo, metali, plastika, papir, staklo i slični materijali, koji se vatrom omekšavaju (metali) ili sagorijevaju i pretvaraju u pepeo (drvo i sl.). Prema tome, ukoliko osoba nije u mogućnosti uzeti abdest, zbog nedostatka vode ili nemogućnosti njene upotrebe, tejemum će uzeti na gore navedeni način upotrebom zemlje ili predmeta od nje. Nije ga ispravno uzimati vlažnim maramicama (Više vidi: A. Tuhmaz, Hanefijski fikh, 1/191-203.).
Napominjemo da se vlažnim maramicama ne može uzimati ni abdest, jer uvjet za njegovu valjanost jeste da se određeni dijelovi tijela operu. U Kur'anu se navodi: O vjernici, kad hoćete molitvu obaviti, lica svoja i ruke svoje do iza lakata operite – a dio glava svojih potarite – i noge svoje do iza članaka (operite) (El-Maide, 6). U ajetu se jasno pravi razlika između pranja i potiranja, pa se naređuje pranje lica, ruku i nogu, a potiranje glave. Da bi se nešto smatralo opranim, voda treba da se prelijeva po njemu i da ga potpuno obuhvati. Pranje podrazumijeva nanošenje dovoljne količine vode na dio tijela tako da ona s njega kapa, a mesh (potiranje) je prelaženje vlažnom rukom preko određenog dijela tijela. (Više vidi: I. El-Halebi, Multeka el-ebhur, str. 7.)
Također, u ajetu se eksplicitno spominje da je ne-pronalaženje vode uzrok činjenju tejemuma, što znači da se abdest mora uzimati vodom, a ne nečim drugim, kao što je potiranje vlažnim platnom i sl.