Promo banner

A+ A A-

NOVI MUALLIM BR. 29

Novi Muallim / Časopis za odgoj i obrazovanje

god. VII, br. 29, Sarajevo, 9. rebiu-l-evvel 1428. h.g. / 29. mart 2006.

 

naslovna29

 

 

     Senada Hasanbašić

     UVODNIK...................................................................... 2

 

     PUTOKAZI

     Sead Seljubac: IBRAHIM, A.S., I ČETIRI ZLATNE PTICE .........................................   4

     Kenan Musić: ALLAHOV POSLANIK MUHAMMED, S.A.V. S., AKTUELNOST LIČNOSTI I STIL ŽIVOTA .........................................   13

 

    SAGLEDAVANJA

     Enver Ferhatović: ELEMENTI DEMOKRATIJE U ISLAMU .........................................   20

    W. Shadid / P.S. Van Koningsveld: MUSLIMANSKA ODJEĆA U EVROPI: DEBATE O MAHRAMI .........................................   32

    Ifet Mustafić: PRIJEVODI KUR’ANA NA ENGLESKI JEZIK (PRVI DIO) .........................................   40

 

     MUALLIM

     Sabina Mrkonjić: DOMAĆA ZADAĆA U ODGOJNO-OBRAZOVNOM RADU .........................................   46

     Amra Imamović: NASTAVNA JEDINICA: MOJE ZDRAVLJE .........................................   50

     Aida imamović-Terzić: INTERPRETACIJA LIRSKO-EPSKE PJESME “HASANAGINICA” U NASTAVI ISLAMSKE VJERONAUKE .........................................   54

     Selvira Draganović: USPJEŠNO RODITELJSTVO .........................................   63

    Muamer Tinjak: SOCIJALNA I EMOCIONALNA KLIMA U RAZREDU .........................................   69

 

     TEFSIR

     “RISALA” IMAMA ŠAFIJE (DRUGO POGLAVLJE) .........................................   6

 

     HISTORIJA OBRAZOVANJA

     Ahmed Mehmedović: ALIMSKE PORODICE:
     RIFDI-ĆERIMOVIĆ .........................................   80

     Andrea Bistrich: HILJADU I JEDAN IZUM .........................................   86

 

     PREGLED .........................................   92
SAŽETAK


ELEMENTI DEMOKRATIJE U ISLAMU

ENVER FERHATOVIĆ

     Islamski svijet 20. i početka 21. stoljeća označen je i oživljavanjem političkog islama, te izazova koje nosi modernizam. Odnos ove dvije pojave naveo je muslimanske mislioce da se osvrnu na islamsko razumijevanje države i islamskog društva u cjelini.  Danas više od 120 zemalja u svijetu i značajan broj muslimanskih država bira svoje vlade putem izbora. Riječima muslimanskih mislilaca, islam predstavlja i religiju i državu, upitno je da li islamska država zadovoljava standarde koje postavlja moderna zapadna demokratija, a postavlja se i pitanje o tome da li su principi na kojima je zasnovana islamska država kompatibilni sa zapadnim konceptom demokratije?  U okviru svoje rasprave, autor je istražio konceptualne i ideološke izvore savremenog razumjevanja islamske države.  Autor se osvrće na misli Mevdudija, Asada, Ikbala, Ganučija, Bennabija i Ramadana i njihove pokušaje da definiraju nove realnosti i modele muslimanskog političkog angažmana, ponovo interpretirajući primarne izvore islamskog zakonodavstva.  Autor zaključuje da su islamski elementi pluralizma poput savjetovanja, konsenzusa i primjene slobodnog mišljenja neki od koncepata potrebnih za artikuliranje elemenata demokratije u okviru jednoće i suvereniteta Boga i predstavničkih obaveza građana u islamu. Uprkos činjenici da se ovi termini dovode u pitanje i da postoje problemi sa primjenjivošću demokratija zapadnog stila u islamu, ovi termini pružaju korisna sredstva za razumijevanje odnosa islama i demokratije. Dok se islamski sistem vlasti nikada nije potpuno razvio kako bi doživio svoj demokratski potencijal, službeno predstavljeni zapadni model i različiti koncepti zapadnih demokratija mogu imati ogroman uticaj na proces demokratizacije u islamskom svijetu.

 

NASTAVNA PRIPREMA ZA OGLEDNI SAT IZ VJERONAUKE U  PRVOM RAZREDU

NASTAVNA JEDINICA: MOJE ZDRAVLJE ( USVAJANJE NOVOG  GRADIVA)

AMRA IMAMOVIĆ

 

      U tekstu se govori o realizaciji jednig časa iz islamske vjeronauke za učenike prvog razreda. S obzirom da učenici u prvom polugodištu sve uče kroz igru, ovo je mali doprinos kako kreativno osmisliti jedan čas iz vjeronauke.

 

ALLAHOV POSLANIK MUHAMMED, S.A.V.S.

AKTUELNOST LIČNOSTI I STILA ŽIVOTA

KENAN MUSIĆ

 

      Stalno ljudsko traganje za uzorom u životu nalaže svima koji su se upoznali sa ličnošću i djelom posljednjeg Allahovog Poslanika, Muhammeda, a.s., da prezentiraju čovječanstvu veličinu i sadržajnost njegovog života. Tanka nit koja odvaja uspješne od neuspješnih često se može izraziti jednom riječju – uzor. Bez obzira na prostorne i vremenske kontekste koje živimo svi smo duboko svijesni da su vrijednosti sa kojim je došao Muhammed, a.s., vječno aktuelne, a njegov stil života dozvoljava širinu i ljepotu življenja.  Istinsku sreću i zadovoljstvo može osjetiti samo ona osoba koja se ukrasila Vjerovjesnikovim, a.s., vrlinama, a kraljica među svim vrlinama jeste odanost. Ličnost se jedino kroz odanost u svim odnosima koje ljudi uspostavljaju na svome životnom putovanju može ostvariti čemu nas prije svih drugih poučava Vjerovjesnik, Muhammed, s.a.v.s..

 

ALIMSKE PORODICE – RIFDI-ĆERIMOVIĆ

MUDERRISI, PJESNICI, KADIJE, KALIGRAFI

AHMED MEHMEDOVIĆ

 

      Rifdi-Ćerimovići su jedna od uglednih sarajevskih, alimskih porodica iz 17. i 18. stoljeća čiji su članovi bili uvaženi istanbulski profesori i kadije, mulle u velikim islamskim gradovima, koji su našu i tursku poeziju obogatili sa najmanje dva cjelovita Divana poezije, nekim drugim djelima i mnoštvom pojedinačnih pjesničkih ostvarenja. Glava ove porodice, Abdulkerim, po kome se jedna grana porodice prozvala Ćerimović, otišao je na studije u Istanbul i tamo zauvijek ostao. Njegov sin Fa'iz vratio se u Sarajevo i predavao u Malkočevoj medresi, a drugi sin Mehmed efendija Rifdi ostao je u Istanbulu. Abdulkerim je bio veliki pjesnik, a ni njegovi potomci nisu mnogo zaostajali za njim. Po  sudu Bašagića Mehmed efendija Rifdi bio je «nježan i čuvstven pjesnik», koji će, «bez sumnje stupiti u prve redove osmanlijskih pjesnika prije preporoda».

     Druga dvojica alima iz ove porodice, Omer efendija Rifdi i njegov sin Muhammed Sadik efendija, bili su ugledni kadije u Bosni. Muhammed Sadik je, uz to, bio odličan kaligraf i prepisivač rukopisa.

 

 

PRIJEVODI KUR'ANA NA ENGLESKI JEZIK

IFET MUSTAFIĆ

 

      Kur'an je jedna od najobjavljivanijih i najprevođenijih knjiga na svijetu. Preveden je na preko šezdeset i pet različitih jezika među kojima je i engleski. U skoro polumilenijskom razdoblju Kur'an su na engleski jezik prevodili različiti profili ljudi, sa različitim motivima, kako muslimani tako i nemuslimani, kako vjerski i lingvistički eksperti tako i strukovni površnjaci i jezički diletanti, kako dobronamjerni tako i oni sa nečasnim namjerama i ciljevima, kako vjernici tako i oni kojima vjera nije bila inspiracija za ovu djelatnost. Prvi koji su počeli prevoditi Kur'an na engleski jezik bili su nemuslimani, dok su prvi muslimanski prijevodi Kur'ana na engleski jezik bili, prije svega, odgovor na pojavu, vrlo diskutabilnih, misionarskih i orijentalističkih prijevoda Kur'an. Ovaj rad se bavi prijevodima Kur'ana na engleski jezik, sa svim njihovim karakteristikama, posebnostima, intencijama, strukturom, stilovima, motivima, specifičnim i diskutabilnim prevodilačkim rješenjima, prevodiocima, istovjetnostima i posebnostima, sličnostima i razlikama.

      Ovu vrstu prijevoda Kur'ana, u najvećoj mjeri, karakteriziraju različitost motiva i ciljeva prevođenja Kur'ana, te specifičnost terminologije i stila jezika kojim su pisani. Karakteristično za njih je, također, i to da su prepuni diskutabilnih, ako ne i potpuno krivih i neprihvatljivih prevodilačkih rješenja, što, nedvojbeno, dovodi u pitanje njihov kredibilitet. Ovaj rad, s obzirom na vjersko-nacionalnu pripadnost, motive i intencije prevodilaca, te teološku tačnost prijevoda, identificira tri osnovne grupe engleskih prijevoda Kur'ana: muslimanske, sektaške i nemuslimanske prijevode.

     Kvalitet prijevoda Kur'ana na engleski jezik varira, u zavisnosti od stručnosti prevodilaca, vremenskog perioda u kojem su prijevodi nastajali, te namjera i ciljeva koje su njihovi prevodioci željeli postići. Sa stanovišta praktične upotrebe u tumačenju islama na Zapadu, te vjerske ispravnosti za podučavanje mladih generacija zapadnih muslimana njihovoj vjeri, nisu svi postojeći engleski prijevodi Kur'ana relevantni i upotrebljivi.

 

USPJEŠNO RODITELJSTVO

SELVIRA DRAGANOVIĆ

     Osvrćući se na društvo danas, autorica ovoga članka smatra da su mnogi problemi današnjice nastali kao posljedica loše ili nikakve pripreme za roditeljsvo te neuspješnog roditeljstva. Pod efikasnim roditeljstvom ona smatra: poznavanje psihofizičkih faza djetetovog rasta i razvoja, poznavanje onoga realnog što djeca mogu a što ne mogu, poznavanje sebe, svojih prednosti i nedostataka, zajedništvo u donošenju odluka, strpljivost, odlučnost, dosljednost i spremnost na priznavanje pogreški i po potrebi, spremnost traženja stručnih savjeta i pomoći. Ona zagovara pristup "spriječiti a ne liječiti" koji podrazumjeva pripremu za roditeljsvo mnogo prije nego što roditelji ne samo dobiju djecu ili se suoče sa problemima tokom odgoja, nego prije no što i stupe u brak. U svrhu uspješnog roditeljstva, ovaj članak roditeljima, pored usaglašavanja vlastitih stavova, nude slijedeće tehnike:  postavljane  jasnih očekivanja,  ostajanje smirenim u napetim situacijama i kad se dijete uzruja, konzistentno slijedjenje djeteta popraćeno pozitivnim i negativnim posljedicama, biti pozitivan uzor svome djetetu, igranje uloga u svrhu ispravke nepoželjnog ponašanja, pohvala djeteta za njegovo ponašanje. Roditeljstvo je vjerovatno najvažniji posao i najvažnija uloga u životu. Zahtjeva strašno mnogo vremena i strpljenja ali plodovi, koji su obično dugoročni, su toliko zadovoljavajući da ispunjavaju čovjeka u svakom smislu.

IBRAHIM A.S. I ČETIRI PTICE

SEAD SELJUBAC

 

     Vjerovanje u Božiju stvaralačku moć, u istinu da On daje život i smrt, jedan je od bitnih sastavnih dijelova islamskog vjerovanja. Umišljenost čovjeka da je gospodar života i smrti mnogo puta ga je odvela preko ivice ponora. To mu se najčešće događalo onda kada ga je Bog Dragi stavljao u poziciju iz koje je mogao da donosi odluke o pravima drugih ljudi, pa i njihovom pravu na bezbijedan i dostojanstven život. Zle sile u njemu i izvan njega donesu mu osjećaj neovisnosti, toliko izražen da pomisli kako je on sam bog, i da, sačuvaj Bože, nikakav drugi bog više ne postoji, niti je uopće potreban.

     Kur’an Časni, Riječ Božija, na mnogo mjesta upozorava čovjeka na opasnost koju u sebi nosi takva vrsta umišljenosti, ali i na njenu neosnovanost i ispraznost. Jedno od tih upozorenja nalazimo u suri El-Bekare, u kontekstu koji čine tri ajeta, vezana istom temom – Bog Dragi, samo On, je Gospodar života i smrti.

     Ponuđeni kontekst koji čine tri ajeta, sa različitim komentarima nam ostavlja mogućnost da izvedemo nekoliko pouka:

     - Vjerovanje u proživljenje je bitan elemenat islamskog vjerovanja koji čovjeka postavlja na njegovo mjesto i obavezuje na ispravan odnos prema Bogu, svijetu, drugim ljudima;     

     - Pokazatelja Božije stvaralačke moći ima posvuda oko nas i u nama samima;     

     - Čitanje Božijih ajeta treba da mijenja ljudsku dušu u pozitivnom smislu ma kolika bila razina razumijevanja tih ajeta, i ma gdje bili ti ajeti, u Knjizi ili svijetu;     

     - Ni jedan način razumijevanja smislova kur'anskih ajeta i njegovih poruka, koji nije u suprotnosti sa temeljnim istinama naše vjere, nije za odbaciti, jer se iz svakog od njih može nešto naučiti;     

     - Krajnji cilj učenja i dosezanja pouka jeste primjena u svakodnevnom životu, na njegovoj vanjskoj razini kao i u unutarnjem svijetu ljudske duše.

 

INTERPRETACIJA LIRSKO-EPSKE PJESME « HASANAGINICA » U NASTAVI ISLAMSKE VJERONAUKE

AIDA IMAMOVIĆ-TERZIĆ

 

     U nastavi islamske vjeronauke veoma bitno sredstvo do postizanja cilja određene nastavne jedinice jeste i obrada književnih vrsta, pa i lirsko-epske pjesme.

     Hasanaginica je djelo koje može izvrsno poslužiti u postizanju cilja nastavnih jedinica iz područja ahlaka, fikha (oblast bračnog prava), arapskog pisma i mnogih drugih. Nastavnik isalmske vjeronauke trebalo bi da prepozna u bošnjačkoj književnosti za djecu ono suštinsko što će razviti u djeci odgojne, a samim time i duhovne vrijednosti koje će dijete ponijeti i nositi kroz čitav svoj život.

 

SOCIJALNA I EMOCIONALNA KLIMA U RAZREDU

MUAMER TINJAK

 

      Povoljna radna klima je važan uslov uspjeha u jednom kolektivu, pa tako i u razredu.

     Emocionalna klima predstavlja temelj ili osnovu radne klime. U razredu nastavnik ima ulogu autoriteta, i ima pravo donositi odluke. On je rukovodilac u razredu. Od njega zavisi kako će svoj autoritet upotrebljavati jer način rukovođenja je način upotrebe autoriteta. Način rukovođenja direktno utiče na ishod i rezultate učenja i rada, ali i na ponašanje učenika. Postoje tri načina rukovođenja: autokratski, demokratski ili davanja potpune slobode

     Korištenje samo jednog pristupa u nastavi bilo autokratskog, demokratskog ili davanja potpune slobode učenicima ne pruža idealne rezultate učenja i klime u razredu. Ali dobra kombinacija ovih tipova poučavanja može dati neočekivano dobre rezultate. I dalje je najvažnija uloga nastavnika jer on određuje i pronalazi mjeru upotrebljavanja autoriteta bilo demokratskog ili autokratskog. Od njegove umješnosti radne sposobnosti vedrog raspoloženja i pozitivne energije koju širi oko sebe zavisi čitav nastavni proces.

     Pozitivna klima u razredu odlikuje se visokim očekivanjima nastavnika i usmjeravanjem na učenje. Nastavnik učenike motivira, ohrabruje i pokazuje da u njih ima povjerenja. Dobar nastavnik više vremena provodi u rješavanju zadataka, pripremanju za nastavu, i pripremanju učenika a manje na uspostavljanju discipline u razredu.

     Pozitivna klima je rezultat usmjerenosti na obrazovne ciljeve i znanje, a ne samo na ocjene, pohvale ili nagrade koje su samo vanjske procjene znanja.

     Ona kod učenika razvija stalno interesovanje i motiviranost za rad i učenje.

 


     Slijedeće sadržaje možete downloadovati u PDF/doc formatu (Desni klik > Save As):

- Sadržaj

 

- Sažetak

- Uvodnik

- Kenan Musić - ALLAHOV POSLANIK MUHAMMED, S.A.V.S., AKTUELNOST LIČNOSTI I STIL ŽIVOTA

- Enver Ferhatović - ELEMENTI DEMOKRATIJE U ISLAMU

- Amra Imamović - NASTAVNA JEDINICA: MOJE ZDRAVLJE