A+ A A-

Hutba u Begovoj džamiji: Ibadeti – vremenska i životna odrednica

begova dzamija zastavaDanas je u Begovoj džamiji u Sarajevu hutbu održao mr. Nusret ef. Abdibegović, direktor Uprave za vjerske poslove Rijaseta. Hutbu posvećenu ibadetima prenosimo u cijelosti:

Hvala Allahu Gospodaru svjetova, salavat i selam na Božijeg poslanika i miljenika Muhameda a.s., njegovu časnu porodicu, plemenite ashabe i na naše bosanske šehide...

Uzvišeni veli:

 (يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ)

„Allah želi da vam olakša, a ne želi da vam oteža i da određeni broj dana ispunite (ispostite), i da veličate Allaha što vas je uputio i da Mu budete zahvalni.“ (El-Beqare,185)

Draga braćo!

Zahvaljujemo Allahu, dž. š., koji nas je počastio da svjedočimo, živimo i doživimo posebnost ovogodišnjeg mjeseca Ramazana. Nalazimo se u danima njegove posljednje trećine, na čiju je vrijednost i značaj ukazao Božiji poslanik Muhammed, a. s. Periodu oslobađanja od vatre ('itku mine-nari) predhodili su: period Allahove milosti (rahmeta)  i Njegovog oprosta (magfireta). Učeni su govorili da je posljednja trećina mjeseca ramazana po svojiim fadiletima (vrijednostima), 27. noći, prepoznatljiva, kao što je ramazan prepoznatljiv u odnosu na ostalih jedanaest mjeseci.

Opšta slika ramazana, njegovih aktivnosti i vrijednosti se doima kao vremensko putovanje kroz ibadete. Nastupanje mjeseca ramazana je, u stvari, vjernikov svjesni ulazak u vremenski period i prihvatanje odgovornosti za njegove vrijednosti i darove kojima nas daruje i donosi sa sobom. Ramazan ima veliki značaj u povijesti ljudskoga roda i zato naglašavamo, da je ramazansko vrijeme čovjekovo putovanje stazom koja vodi  jasnom cilju i spoznaji mudrosti života.

Materijalni svijet, koji nas okružuje i koji nas svojim čarima zaokuplja, ukazuje na postojanje više puteva. Njihova brojnost ukazuje da ljudi  imaju različite interese i ciljeve, kojima žele stići tim putevima. No, jedan je Pravi put, Put koji  vodi istinskom pravom cilju, cilju Spoznaje. To je put vjere, put spoznaje i čovjekovog uzdizanja kroz: bogobojaznost (takvaluk), oslonjanje na Allaha (tevekkul), pokajanje (tevbu), dove (dua'), ibadeta, sijama, salata, zekata, sadekatu-l-fitra, hadždža, sadake, rada i činjenja hajrata. To je put koji vodi cilju, postizanja Božijeg zadovoljstva i čovjekove sreće. To je put koji stoji pred nama i tim putem valja nastaviti i nakon ramazana.

Ramazan nam pomaže da vidimo, prepoznamo, razaznamo, puteve koji vode stranputici, krivoj stazi i pogrešnom cilju. Stranputica u konačnici vodi na ponovni početak i čovjeka vraća na polaznu, startnu poziciju. Povratak na početak ima odliku životnog promašaja, neizvjesnosti, razočaranosti i ukazuje na  kratkoću preostalog vremena životnog. Mudri ljudi vide da život ima svoj početak i svoj kraj, da  brzo prolazi i kratko traje. Ramazan nas podsjeća da život kojeg živimo ne smijemo promatrati kao igru i zabavu, nego, kao  pruženu priliku za izvršavanje  ibadeta, činjenje hajrata, dobrih djela i odgovornosti naspram života. Posljednja trećina ramazana je posebna prilika za te aktivnosti.

Vremenska kratkoća trajanja ramazana, brzina njegove prolaznosti ukazuje na sukus njegova blagoslova, bereketa i fadileta. Ramazan svojim nastupom donese posebne vrijednosti  (fadilete) i ponudi obilje darova iz Allahovog rahmeta (milosti).  Zato mu se radujemo i idemo mu u susret. On je Allahova milost ljudima i životna potreba. Prolaskom ramazanskog vremena, prestaju njegovi fadileti, ali ostaju darovi Allahovog rahmeta (milosti).

Zato, prolaskom ramazana ne nastaje vremenska vrijednosna praznina. Vrijednosti vremena ostaju i nakon ramazana, jer ostaje život koji  se nastavlja. Pravi život je život ispunjen ibadetima, jer život se utemeljuje na vrijednosnim puninama:  ibadetima, činjenju dobrih dijela, naređivanju dobra i odvraćanju od zla. Život bez ibadeta je lišen vječnog dobra i vrijednosnih spoznaja.

Draga braćo!    

Pred nama su dani nastupajućeg ramazanskog Bajrama. Bajrami su blagoslovljeni dani. Radost iftara je prva ovodunjalučka nagrada  koja prati vjernika postača. Bajram je njegova druga nagrada. Prva nagrada je za izvršavanje posta na dnevnoj osnovi, a druga nagrada je zbog  upotpunjenja  mjeseca ramazana postom. Sigurno da ovome treba dodati i izvršavanje ostalih ramazanskih ibadeta, kao što su klanjanje u džematu, učenje Kur'ana, slušanje mukabele, činjenja tevbe,  istigfara, učenje dova, hatmi, jasina,obavljanje zikra, izdvajanje zekata i sadekatuk-l-fira u Bejtu-l-mal, činjenje hajrata, pružanje pomoći potrebnima, i sl., za koje će Uzvišeni posbenu nagradu dati.

Zbog toga se na dan Bajrama vjernička duša osjeća ushićeno,  sretno i ponosno. Gizdavost duše, koja je zaogrnuta ramazanskom bogobojaznošću i skrušenošću, prati uljepšavanje najljepšom bajramskom odjećom. Bajram podrazumijeva veličanje i slavljenje Allaha kroz radost, te obuhvata, klanjanje Bajram-namaza, prisustvo u džematu, čestitanja. Nastavlja se podjela bajramske radosti sa ukućanima i prijateljima, čašćenjem, zatim obilaskom i posjetom roditelja, rodbine i prijatelja. Radovanje u danima Bajrama treba biti  u duhu propisa šerijata i naše tradicije. Nedopustivo je da se taj dan proslavlja na način sa kojim nije zadovoljan Uzvišeni Allah, dž. š.

Lijepo je na dan Bajrama posjetiti mezarja naših umrlih, nazvati im selam, proučiti fatihu ili nešto slično iz Kur'ana. Poslanik, a. s., nas poučava da prilikom posjete mezarju izgovorimo:

( السلام عليكم أهل الديار من المؤمنين والمسلمين، وإنا إن شاء الله بكم لاحقون، أسأل الله لنا ولكم العافية )

„Mir neka je na vas, o stanovnici mezarja vjernici i muslimani! I mi će mo se, ako Bog da, vama priključiti. Molimo Ga za oprost, i nama i vama.“ (Muslim)

Draga baćo, u ponedjeljak je Dan šehida,

Drugi dan ramazanskog Bajrama je Dan šehida. Na taj dan se sjećamo svih naših šehida. Povijest bilježi da je Bosna i Hercegovina zemlja dobrih Bošnjana, pobožnih ljudi, darežljivih vakifa, učenih alima, velikih gazija, mubarek plemenitih šehida, ali i izvršenog genocida nad Bošnjacima.

Prirodne ljepote koje nas okružuju svjedoče Božiji dar i milost za ugodan život na Zemlji, a brojna mezarja, pored kojih  svaki dan prolazimo, simboliziraju urezane bore na licu Zemlje i svjedoče o težini, poteškoćama i prolaznosti ovozemaljskog  života. Upravo onako, kako bore na čovjekovom licu svjedoče o teretu njegova života i borbe sa istim.

U našoj tradiciji šehidi, šehitluci i šehidska mezarja imaju veliku važnost i značaj. Zbog toga im se treba ukazivati još veća pažnja. Na šehidska mezarja se odlazi s ciljem. Ona simboliziraju izvore i vrela slobode.

Sloboda se ne vidi kada je imamo, koristimo i uživamo njene blagodati. Sloboda se vidi tek kada nam je uskraćena i kada nas potreba za životom guši. Nesloboda guši čovjeka jer je Allah stvorio čovjeka slobodnima. Zato, drugog dana ramazanskog Bajrama trebamo izaći na šehidska mezarja, na kojima ćemo dlanovima zahvatiti šerbet  slobode kako bi se njome osvježili, jer nas časte naši mubarek šehidi.

Kur'an nas poučava kada kaže:

  ( وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ )

 „I ne recite za one koji su na Allahovom putu poginuli, „Mrtvi su!“ Ne, oni su živi, ali vi to ne znate! (el-Bekare 154.)

Citirani ajet svjedoči da čovjek, koji živi i radi, nema dovoljno znanja i saznanja, a  šehidi koji su kod Allaha živi su, znaju i sojećaju puno više od nas. Učimo, znamo i vjerujemo, da duše egzistiraju  nezavisno od tijela. Tijelo je oklop duše. Šehidi, kao i umrli vjernici, čuju i odgovaraju na naše selame, svjesni su naših posjeta, prepoznaju posjetioce, radosni su zbog posjeta, čuju hod koraka pri dolasku i odlasku. Duše šehida se susreću, predočavaju djela svojih živih, prepoznaju se, evociraju uspomene iz života, posjećuju se, uspinju i spuštaju, spajaju i razdvajaju, ulaze i izlaze, dolaze i odlaze, kreću se i miruju.

Zabilježeno  je da se duše šehida  nalaze u njedrima zelenih ptica koje odlaze na džennetske rijeke i hrane se džennetskim plodovima. Jedina im je želja da se ponovo vrate u tijela pa da po drugi put poginu na Allahovom putu. Šehidi su živi.

Kur'an potvrđuje:

( وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ )

 „Nikako ne smatraj mrtvima one koji su na Allahovom putu izginuli! Ne, oni su živi i u obilju su kod Gospodara svog, radosni zbog onog što im je Allah od dobrote Svoje dao i veseli zbog onih koji im se još nisu pridružili, za koje nikakva straha neće biti i koji ni za čim neće tugovati.  (Ali Imran,  169. i 170.)

Uzvišeni Allah je za šehide rekao da su oni živi i da su opskrbljeni kod svoga Gospodara, da se raduju svome potomstvu koje im se još nije priključilo, da se vesele Allahovoj blagodati i ukazanoj im počasti.

Draga braćo, usmjerimo našu pažnju prema šehidima, jer su šehidi žrtvovali svoje živote, najviše što su imali, kako bi nama podarili slobodu. Oni nas vide, gledaju i očekuju. Ostavili su nam u emaneti svoje porodice i našu domovinu. Za preuzeti  emanet, kako smo odgovorili, Allah će nas pitati, a i šehidi imaju pravo na to. Odgovornost za preuzeti emanet  potvrdit će stepen naše  vjere, a zanemarivanje preuzetog emaneta  ukazuje na  slabost našeg vjerovanja koje izaziva Božiju srdžbu.

Od Enesa r.a. se prenosi da je Poslanik, a.s., rekao:

"لا إيمان لمن لا أمانة له "

 „Nema vjere ko ne drži do preuzetog emaneta“, (Ahmed)

Molimo Allaha dž.š., da nas sačuva i zaštiti od iskušenja emaneta i Njegove srdžbe. Amin!

Uzvišeni Allahu, ukabuli i u sevab upiši naše ramazanske ibadete i budi nam milostiv na obećanom Danu.  Amin !!!

Molimo te Gospodaru, podari nam radosti i radosne bajramske dane! Amin!

Draga braćo, iako se još sutra posti, dopustite mi da vam čestitam nastupajući ramazanski Bajram riječima:

BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN!!!

Sarajevo, 23. juni 2017. godine

Gazi Husrev-begova džamija, hutba u mjececu ramazana 1438. god. po H.

 

FaceBook